کد خبر: ۱۳۶۴۵۱
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۲
هفتمین ماه سال ۹۹ در حالی رو به پایان است، که گرانی های عجیب و غریب بیش از پیش سفره های مردم را کوچک کرده و مسئولین نیز گویی دغدغه کنترل قیمت ها را ندارند.
صراط:

امروز در نقطه‌ای از تاریخ ایستاده‌ایم که تجسم روزهای طاعون‌زدگی را آسان می‌کند، کرونا، این ویروس سرکش بیش ازآنچه تصور می‌شد در حال رخ‌نمایی است و هر چه قرنطینه‌ها و وسواس‌های کرونایی رو به نزول است، قیمت‌ها و تورم صعودی شده و قامت مصرف‌کننده تکیده‌تر و جیب‌ها خالی‌تر و سفره‌ها بی‌نان تر می‌شوند.

به گزارش مهر حال این روزهای اقتصاد خوش نیست، آمارها و شاخص‌ها نزولی هستند، این روزها حتی مرگ هم نرخ بالای خودش را دارد، زندگی که دیگر پیشکش و برای زنده ماندن هزینه‌ها گزاف‌تر از آن شده که روزگار کرونایی بتواند از پس آن بربیاید، در این ایام از مرغ بی‌جان تا شیر بی‌چربی و حتی نان هم لاکچری محسوب می‌شوند و دل کاسب و غیر کاسب به یارانه‌ها خوش است و چشم بر طرح مجانی شدن آب و برق دوخته‌اند، آری روزگار این روزها این‌گونه است.

اثرات افزایش قیمت‌ها به وضوح دیده می‌شود

بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد قیمت‌ها دیگر به افزایش‌های ماهیانه هم اکتفا نمی‌کنند و روزانه و حتی ساعتی باید شاهد این جهش‌ها باشیم چنانکه کم‌کم فرهنگ «امروز خرید نکنید فردا گران‌تر می‌شود» در حال نهادینه شدن در جامعه است، زمانی بود که کمپین‌هایی راه می‌افتاد که فلان محصول یا بهمان کالا را نخریم تا ارزان شود اما امروز این کمپین‌ها و هشتک ها جای خود را به هر چه گران‌تر صف‌ها طولانی‌تر و متقاضیان بیشتر داده است، این طبع و خوی جدید هیچ سنخیتی با فرهنگ ما نداشته و ندارد و لزوم بازنگری در نوع خریدها بیش‌ازپیش حس می‌شود.

سه ماه اول سال جاری بالاترین میانگین نرخ رشد شاخص قیمت مصرف‌کننده در مقایسه با سال گذشته به ثبت رسید و شاخص قیمت مصرف‌کننده ۶.۸۳ درصد افزایش داشته که قابل‌چشم‌پوشی نیست و اثرات آن به‌خوبی در جامعه و قدرت خرید خانواده‌ها دیده می‌شود.

بیشترین و اثرگذارترین قسمت رشد قیمت‌ها که برای مردم قابل‌مشاهده و ملموس‌تر است افزایش قیمت خوراکی‌ها، خودرو و مسکن است که هرروز با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند و طبق آمار رشد قیمت ۱۵.۴۳ درصدی، کالاهای بادوام به‌واسطه عواملی همچون افزایش نرخ ارز بر رشد قیمت‌ها مؤثر بوده است.

مقابله با بازارسازی ها در حد شعار ماند

یکی از شهروندان ملاردی در خصوص وضعیت قیمت‌ها اظهار داشت: درست سه هفته بعد از اصلاح قیمت بنزین در سال ۹۸ بود که گرانی در حوزه گوشت قرمز خبرساز شد و قیمت مرغ ثابت بود و دلایل برای این افزایش قیمت نزدیک شدن به آخر سال و افزایش کرایه حمل‌ونقل گوشت و مواد پروتئینی عنوان و از آن زمان قول نظارت‌ها به مردم داده شد، همچنین در این زمان بود که قیمت دلار ۲۰ درصد افزایش پیدا کرد و این بالا رفتن قیمت و گران شدن بنزین یکی پس از دیگری چهره خود را برای افزایش قیمت‌ها نشان دادند، به‌طوری‌که بازار لوازم‌خانگی نیز متأثر از این افزایش شد و افزایش قیمت سرسام‌آور را در این حوزه شاهد بودیم.

هدی لرنی در ادامه با اشاره به اینکه قرار بود برای فرزندش که به علت کرونا نتوانستند جشن ازدواج بگیرند لوازم‌خانگی تهیه کنند گفت: با این افزایش قیمت‌ها هنوز نتوانستیم لوازم اولیه و آبرومندی برای فرزندم تهیه کنیم و به‌ناچار بازهم ازدواج را به تعویق انداخته‌ایم و از طرف دیگر هم قیمت مسکن بود که با این افزایش بی‌رویه فرزندم نتوانست مسکنی تهیه کند.

گرانی‌ها مختص یک و یا دو کالا نیست

یکی دیگر از شهروندان شهریاری و فعال در حوزه مرغ و طیور از لحاظ تورم و افزایش قیمت توجهی به اخطارها و سخنرانی‌ها نمی‌کند و ستادهای تنظیم بازار فقط تشکیل می‌شوند اما اثری بر سفره‌های هرروز کوچک‌تر شده مردم ندارند، این سخن امروز صادق است چراکه تمام نظارت‌ها را دیده‌ایم و رشد قیمت‌ها را با تمام وجود حس کرده‌ایم و به‌خوبی به این نکته رسیده‌ایم که دیگر قدرتی برای خرید نمانده است.

محمد زاده بابیان اینکه افزایش قیمت‌ها و گرانی‌ها به یک جنس و کالا ختم نمی‌شود، گفت: اواخر سال ۹۸ و ابتدای زمزمه‌های کرونا بود که صدای مرغداران برای ماندن مرغ‌ها بر روی دستشان و جور نبودن دخل‌وخرج دام و طیور درآمد و کم‌کم رسیدیم به سناریوی جوجه کُشی‌ها و افت قیمت مرغ اما باگذشت زمان آشفته‌بازار گرانی در بازار مرغ شروع شد.

وی افزود: قیمت مرغ زنده در بهمن ۹۸ کیلویی ۸ هزار و ۳۵۰ تومان، مرغ گرم درب کشتارگاه هر کیلویی ۱۱ هزار و ۷۰۰ تومان، نرخ مرغ در پخش کیلویی ۱۱ هزار و ۹۰۰ تومان و نرخ مصوب مرغ کیلویی ۱۲ هزار و ۹۰۰ تومان بود و نوید این مورد داده شد که مردم خود را برای مرغ کیلویی ۱۵ هزار تومان آماده کنند هرچند قیل‌وقال‌هایی شد، اما حرف به کرسی نشست و مرغ گران شد، تا به قیمت امروز یعنی ۲۰ هزار و ۶۰۰ تومان برای هر کیلو رسیده است و این دودو تا چهار تای ساده در خصوص مرغ نشان از این دارد که از بهمن ۹۸ و ظرف ۹ ماه فقط در حوزه مرغ افزایش ۸ هزارتومانی را برای هر کیلو داشته‌ایم.

این شهروند شهریاری عنوان داشت: در حوزه تخم‌مرغ نیز جوجه‌هایپ در گرانی تخم‌مرغ سر درآوردند و با در کمال ناباوری استارت افزایش قیمت کلید خورد و درست زمانی که مردم سرگرم انتخاب این بودند که برای شب عید سیب بخرند یا پرتقال و مسئولین نیز پُز توزیع میوه دولتی را می‌دادند جوجه‌های گرانی تخم‌مرغ رخ‌نمایی کردند و از اردیبهشت ۹۸ گرانی‌ها آغاز و قیمت هر شانه تخم‌مرغ ۳۰ عددی در بازار که تا ۱۲ هزار تومان کاهش‌یافته بود و به ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان تا ۱۸ هزار تومان رسید بود تا جایی پیش رفت که امروز نرخ هر شانه تخم‌مرغ به ۳۸ هزار تومان رسیده و این در حالی است که در این حوزه نیز ظرف مدت یک سال افزایش ۱۸ تا ۲۰ هزارتومانی را شاهد بوده‌ایم.

سه الی چهار دهک پایین جامعه مشکل معیشتی دارند

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس بابیان این‌که امروز تورم مشکلات معیشتی فراوانی را برای عموم جامعه خصوصاً اقشار ضعیف فراهم کرده است، اظهار داشت: در حال حاضر گرانی‌ها زنگ خطری برای امنیت غذایی و سلامت جامعه به صدا درآورده‌اند.

علی خضریان با انتقاد از عرضه نهاده‌های دام و طیور باقیمت آزاد در بازار گفت: در حال حاضر افزایش قیمت تخم‌مرغ، مرغ و بسیاری از مایحتاج غذایی و کالاهای اساسی برای سه الی چهار دهک پایین جامعه مشکل ایجاد کرده‌اند.

سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی گفت: کاهش شدید ارزش پول ملی و نیز کمبود نهاده‌ها سبب افزایش قیمت‌ها به‌ویژه مواد غذایی شده است، این در حالی است، که سلامت غذایی جامعه تهدید می‌شود.

کسی زمان پایان گرانی‌ها را نمی‌داند

درحالی‌که گرانی و افزایش قیمت‌ها تبدیل به دغدغه اول این روزهای مردم شده است، که مسئولین اقتصادی در استان تهران تمایلی برای پاسخگویی به خبرنگاران در این خصوص ندارند و عملاً نیز اقدام و برنامه‌ریزی خاصی نیز در زمینهٔ مقابله با گرانی‌ها دیده نمی‌شود.

داغ شدن بازارهای گرانی در این روزهای کشور مرحله‌به‌مرحله نیست بلکه از دسته‌ای به دسته دیگر در حال انتقال است و هر چه نیاز بیشتر باشد بهای کالا و کمیابی آن نیز بیشتر می‌شود، مثلاً در ابتدای کرونا با کمبود و احتکار و گرانی ماسک و لوازم شستشو و مواد ضدعفونی مواجه شدیم، مرحله بعد گرانی میوه و سبزیجات بود که این مواد نیز از سبدها قیچی شد.

بعد از آن‌ها نوبت به لبنیات و حبوبات رسید و کار به‌جایی رسید که عدسی و عدس‌پلو به غذای شاهانه تبدیل شوند، گرانی در حمل‌ونقل و خودرو و لاستیک و ادوات کشاورزی نیز خود هرکدام قصه‌های جداگانه‌ای هستند که به هرکدام باید جداگانه پرداخته شود.

با همه این تفاسیر گرانی‌ها ادامه دارد و همچنان از چپ و راست می‌شنویم که نظارت‌ها تشدید شده اما این تشدید کجای بازار استتار شده و چه زمانی قرار است تشدیدها جدی‌تر شوند و اعمال قانون صورت بگیرد و مردم از اسب لجام‌گسیخته گرانی‌ها و تورم پیاده شوند را کسی نمی‌داند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار