کد خبر: ۱۳۶۵۵۲
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۸

به گزارش همشهری‌آنلاین، روزنامه همشهری نوشت: دمکرات‌ها به واسطه کمک‌های مالی تاریخی، برتری مالی چشمگیری نسبت به جمهوریخواهان دارند. تحلیلگران انتخاباتی شانس بایدن را در انتخابات پیش‌رو از رقیب جمهوریخواه خود بسیار بیشتر می‌دانند و برخی سایت‌های تحلیلی از الان گفته‌اند که بایدن حدود ۸۷درصد شانس پیروزی دارد. اما همه اینها به‌صورت دردناکی برای دمکرات‌ها آشناست. درست در همین مرحله از انتخابات در دوره پیش، کلینتون در وضعیت مشابه بایدن قرار داشت، اما در انتها، این ترامپ بود که برنده شد. آیا تاریخ دوباره تکرار خواهد شد؟ ۴سال پیش برخی عوامل مشخصی روی داد که تکرار آنها می‌تواند دوباره ترامپ را برنده کند.

غافلگیری دوباره در اکتبر 

۴سال پیش، ۱۱روز مانده به انتخابات، مسئله استفاده هیلاری کلینتون از ایمیل شخصی‌اش برای مکاتبات مربوط به وزارت خارجه مطرح شد. این خبر مانند بمب منفجر شد و جان تازه‌ای به ستاد ترامپ داد. ابتلای ترامپ به کرونا و بستری شدن او از سوی بسیاری غافلگیری اکتبر امسال دانسته می‌شود، اما نیویورک‌پست در گزارشی به ایمیل‌هایی پرداخته که به گفته این نشریه، ثابت می‌کند جو بایدن در زمانی که معاون رئیس‌جمهور بوده، به نفع پسرش در اوکراین از قدرت سوءاستفاده کرده است. اصالت این گزارش رد شده، اما ترامپ به آن چنگ انداخته و مدعی شده اطلاعات بیشتری درز خواهد شد. اگر واقعا چنین ادعایی درست باشد، می‌توان گفت که یک غافلگیری در اکتبر در راه است؛ فعلا البته چیزی مشخص نیست.

اشتباه در نظرسنجی‌ها

بایدن ماه‌هاست که در نظرسنجی‌ها پیش است، اما انتخابات دوره قبل نشان داد که نظرسنجی‌ها ضرورتا تصویری از واقعیت ارائه نمی‌کنند. دوره پیش نظرسنجی‌ها، آرای رأی‌دهندگان غیرتحصیلکرده سفیدپوست را به‌اندازه کافی لحاظ نکرده بودند. از قضا همین قشر حمایت زیادی از ترامپ کرد و ورق را برگرداند. مسئله دیگر تطبیق آمار رأی‌دهندگان واقعی با پیش‌بینی‌ نظرسنجی‌هاست؛ بسیاری در آمریکا به‌خصوص دمکرات‌ها، گفته‌اند با ایمیل رأی می‌دهند و در مقابل جمهوریخواهان گفته‌اند رأی با ایمیل می‌تواند زمینه‌ساز تقلب باشد. تیم ترامپ تمام تلاش خود را می‌کند تا آنجا که ممکن است در شمارش این آرا کارشکنی کند و وقفه بیندازد. در این صورت، آرای زیادی شمرده نخواهند شد و پیش‌فرض‌های نظرسنجی‌ها زیر سؤال خواهند رفت. از سوی دیگر، این احتمال هم مطرح است که عملکرد کند و ناهماهنگ در حوزه‌های رأی‌گیری، بخش نسبتا چشمگیری از جامعه آمریکا را که از آنها به‌عنوان «رأی‌دهندگان احتمالی» نام برده می‌شود، از رأی دادن منصرف کند.

چرخش مناظره

۲هفته از مناظره ترامپ و بایدن گذشته و هیچ‌کس شک ندارد که این برنامه تلویزیونی به ضرر رئیس‌جمهور آمریکا تمام شد. رویکرد هجومی ترامپ در مناظره اول به ضررش تمام شد و تصمیمش برای عدم‌شرکت در مناظره مجازی دوم هم تردیدها را درباره او بیشتر کرد. او حالا پنجشنبه، شانس دیگری دارد و اگر از آن کمال بهره را ببرد، می‌تواند ورق را برگرداند. اگر ترامپ بتواند آرام‌تر باشد و شخصیت یک رئیس‌جمهور واقعی را از خود نشان بدهد و در مقابل بایدن، گاف بدهد یا ضعیف ظاهر شود، تعادل رقابت ممکن است به نفع ترامپ تغییر کند.

پیروزی در ایالات چرخشی

هرچند نظرسنجی‌ها در سطح ملی به‌نفع بایدن است، اما ترامپ در برخی ایالات که رأی ‌آنها مشخص نیست، برتری دارد و در دیگر ایالت‌ها هم با فاصله کمی بایدن را تعقیب می‌کند. او دوره پیش در این ایالات به‌راحتی پیروز شد، اما این بار شرایط به نفع او نیست؛ برای نمونه ویسکانسن و میشیگان عملا طرفدار بایدن شده‌اند. اما اگر او بتواند رأی‌دهندگان سفیدپوست غیرتحصیلکرده را مجاب کند که پای صندوق‌های رأی بروند، می‌تواند امیدوار باشد که در ایالت‎های چرخشی مهمی مانند پنسیلوانیا و فلوریدا برنده شود. پیروزی در این ایالات‌، می‌تواند به پیروزی نهایی ترامپ کمک کند.

سقوط بایدن

بایدن تا حالا با نظم و انضباط زیادی کارزار انتخاباتی‌اش را پیش برده است. برای نامزدی که به گاف دادن‌های بی‌شمار مشهور است، چنین عملکردی درخشان به‌حساب می‌آید. او به‌خوبی خودش را کنترل کرده، اما داغ‌تر شدن رقابت‌، احتمال لغزش او را هم بالا برده است. اقشار حامی او، میانه‌روهای حاشیه‌نشین، جمهوریخواهان ناامید از ترامپ، طبقه کارگر سنتی دمکرات، اقلیت‌های نژادی و حامیان اصیل جریان لیبرال هستند. راضی نگه داشتن این طیف متنوع کار سختی است و هر حرف نادرستی می‌تواند به ضرر او تمام شود. در کنار آن، سن بالای بایدن هم می‌تواند دستمایه مخالفانش، به‌خصوص ترامپ قرار بگیرد. اگر بایدن از خود ضعف نشان بدهد، ترامپ و تیم او قطعا از آن استفاده خواهند کرد. تیم بایدن در موقعیت بسیار برتری برای ورود به کاخ سفید قرار دارد، اما اگر شکست در انتهای مسابقه بزرگ انتخابات به آنها تحمیل شود، به لیست بلندبالایی از سیاستمداران اضافه می‎شود که پیروزی در لحظات آخر از دستشان در رفته است.

 رکوردشکنی رأی‌گیری زودهنگام

استقبال مردم از رأی‌گیری زودهنگام ریاست‌جمهوری آمریکا چنان بالا بوده که ایالات مختلف، از حضور بی‌سابقه مردم در پای صندوق‌های رأی خبر داده‌اند.
به‌گزارش بی‌بی‌سی، تا روز جمعه بیش از ۲۲میلیون آمریکایی در رأی‌گیری زودهنگام شرکت کرده‌اند. تا همین مقطع از جدول زمانی انتخابات در سال۲۰۱۶، تنها ۶میلیون نفر رأی داده بودند. کارشناسان گفته‌اند افزایش خیره‌کننده مشارکت مردم در رأی‌گیری زودهنگام به‌خاطر همه‌گیری کرونا در آمریکاست. با توجه به نگرانی‌ها از این همه‌گیری، رأی‌گیری پستی هم محبوبیت زیادی پیدا کرده است. در روزهای اخیر، رکوردهای مشارکت مردم در نخستین روز از پنجره رأی‌دهی در ایالت‌های تگزاس و اوهایو شکسته شده است. براساس گزارش‌ها، استقبال دمکرات‌ها از رأی‌گیری زودهنگام بسیار چشمگیرتر از جمهوریخواهان بوده است.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار