کد خبر: ۱۳۶۸۴۴
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۵
مردم سیاه‌ترین پاییز قرن را تجربه می‌کنند
روز گذشته، ایران چهارمین کشور جهان از نظر میزان فوتی‌های روزانه کرونا بود.در هفته ای که سپری کردیم، شاهد رکوردزنی های متعدد کرونا پس از هشت ماه آغاز بیماری در ایران بودیم و رکورد فوتی، آمار بیماران بدحال و ابتلای روزانه به کرونا در ایران شکسته شد.

این روزها کرونا چهره مرگبارتر خود را نشان داده است، به نظر می رسد، پاییز مرگبار و سیاهی که در پیش بینی ها و گمانه زنی ها به آن اشاره می شد، حالا دیگر تنها یک گمانه زنی نیست و در واقعیت آن را می بینیم، پاییزی که هنوز در ابتدای آن هستیم و اگر بیشتر نکات بهداشتی را رعایت نکنیم، مرگبارترین و سیاه ترین پاییز قرن خواهد بود.

در هفته ای که سپری کردیم، شاهد رکوردزنی های متعدد کرونا پس از هشت ماه آغاز بیماری در ایران بودیم و رکورد فوتی، آمار بیماران بدحال و ابتلای روزانه به کرونا در ایران شکسته شد.

ما در حالی آخرین پاییز قرن را سپری می‌کنیم که روزانه بیش از ۲۵۰ بیمار جان خود را از دست می‌دهند، دیروز ۲۵۲ فوتی بر اثر ابتلا به کرونا داشتیم و ایران پس از کشور‌های هند، آمریکا و مکزیک در رتبه چهارم بیشترین مرگ و میر روزانه کرونا قرار داشت.

تاکنون ۴۰ میلیون و ۲۸۰ هزار و ۲۴۹ نفر در کشور‌های مختلف دنیا به بیماری کرونا مبتلا شده اند و ویروس مرگبار و منحوس کرونا یک میلیون و ۱۱۸ هزار و ۳۲۱ قربانی گرفته است.

ایران چهارمین کشور دنیا از نظر آمار فوتی‌های روزانه کرونا

روند افزایش آمار مبتلایان به بیماری کووید-۱۹ که تاکنون در ۲۱۵ کشور و منطقه در جهان شیوع یافته، ادامه دارد و این بیماری همچنان در دنیا قربانی می‌گیرد.

در سراسر اروپا کشورهای اروپایی پس از کاهش موفقیت آمیز شیوع بیماری در اوایل سال، شاهد از سرگیری مجدد افزایش موارد ابتلا به کووید ۱۹ هستند و لزوم مقابله با پیک دوم ابتلا به کووید-۱۹، اکثر این کشورها را وادار به اجرای سیاست های کنترلی جدیدی کرده است.

در بلژیک بیش از چهار نفر به استثنای افراد زیر ۱۲ سال و کسانی که زیر یک سقف زندگی می کنند، نمی توانند در خانه یا در مکان های عمومی دورهم جمع شوند.در دانمارک محدودیت های جدید تا اواسط آبان ۹۹ تمدید شده است، در فرانسه از هفته گذشته، مقررات منع رفت و آمد در منطقه پاریس و هشت شهر دیگر که وضعیت قرمز کرونایی دارند، اجراشده است . در ایتالیا ماسک زدن در بیرون از منزل اجباری بوده و به مردم توصیه شده است که در صورت دشوار بودن حفظ فاصله امن با دیگران، بیش از شش نفر در خانه حضور نداشته باشند و در خانه ماسک بزنند. 

کرونا در جهان

داروهایی که حریف کرونا نشدند

کرونا مرگبارترین اپیدمی قرن است و زندگی را در بسیاری از کشورهای دنیا دستخوش تغییر کرده است، در بسیاری کشورها مانند ایران، مدارس و دانشگاه ها تعطیل و غیر حضوری شده اند، در زمان اوج بیماری محدودیت برای برخی مشاغل اعمال می شود و در بسیاری از کشورهای اروپایی شاهد بازگشت محدودیت های کرونایی هستیم.

از طرفی باید توجه داشت که هیچ دارویی تاکنون نتوانسته است به طور کامل حریف این غول نامرئی شود و چند روز اخیر هم سازمان جهانی بهداشت به قول معروف آب پاکی را روی دست خیلی ها ریخت و از چهار داروی معروف درمان کرونا قطع امید کرد، با گذشت حدود هشت ماه از انجام بزرگترین مطالعه کارآزمایی بالینی سازمان بهداشت جهانی برای درمان بیماری کووید -۱۹، نتایج نهایی بررسی‌ها بر روی اولین گروه از بازو‌های درمانی تحت کارآزمایی بالینی اعلام شد.

بر این اساس چهار داروی ضد ویروس «رمدسیویر»، «لوپیناویر»، «اینترفرون - بتا» و «هیدروکسی کلروکین» تاثیری بر درمان، کاهش طول مدت بستری، نیاز به تهویه مکانیکی و مرگ و میر ناشی از بیماری مبتلایان به کووید -۱۹ بستری در نداشته اند.

با وجود اینها تنها راه مقابله با ویروس مرگبار و نامرئی کرونا، رعایت فاصله گذاری اجتماعی، پرهیز از ترددهای غیر ضرور، شت و شوی دست ها استفاده از ماسک، استفاده از تست های بیشتر کرونا، شناسایی و ایزولاسیون بیماران مبتلا به کروناست.

اکنون شاهد آن هستیم، در کشوری مانند چین که کرونا برای نخستین بار در آن گزارش شد، مردم روزهای بدون ماسک را تجربه می کنند و بخش اعظم آن به مقررات سختگیرانه و رعایت نکات بهداشتی باز می گردد.

این در حالی است که وزیر بهداشت بزرگترین نقصان در مدیریت کرونا را عدم برخورد محکم با قانون شکنان معرفی کرده است.

نمکی در این باره گفت: این ضعفی است که داریم و اگر این ضعف را با همت والای ناجا نتوانیم مدیریت کنیم، به عنوان فرمانده عملیات مبارزه با کرونا می‌گویم که کرونا در این کشور جمع نخواهد شد.

داروهای درمان کرونا

وضعیت کرونایی ایران چگونه است؟

بنابر اعلام کمیته اپیدمیولوژی بیماری کرونا، موارد ابتلا و مرگ و میر در کشور بالا است و روند ثبات با تغییرات مختصر صعودی در آمار کلی کشور مشاهده می شود و در ۱۵ استان (لرستان، یزد، کرمانشاه، آذربایجان شرقی، اصفهان، مرکزی، کرمان، البرز، اردبیل، تهران، خراسان رضوی، قزوین، فارس، گلستان و سیستان و بلوچستان ) روند ثبات با تغییرات مختصر صعودی مشاهده شده است.

در هفت استان (ایلام، کردستان، سمنان، کهگیلویه وبویراحمد، همدان، آذربایجان غربی و مازندران) روند صعودی یا شروع پیک جدید بیماری کرونا گزارش شده است. در چهار استان ( خراسان شمالی، چهارمحال و بختیاری، زنجان و خوزستان) روند ثبات با تغییرات مختصر و نامنظم ثبت شده است و به نظر می رسد دو استان (خراسان جنوبی و بوشهر) اخیراً یک پیک را پشت سر گذاشته اند و تنها در یک استان(گیلان) روند ثبات با تغییرات مختصر نزولی مشاهده شده است.

هم‌اکنون استان‌ سیستان و بلوچستان در وضعیت زرد و استان‌های گلستان، هرمزگان و فارس در وضعیت هشدار و مابقی ۲۷ استان کشور در وضعیت قرمز بیماری قرار دارند.
وضعیت کرونا در ایران

استان های رکوددار مرگ و میر و بستری کرونا در ایران

درست است که کشور ایران در وضعیت قرمز کرونایی به سر می برد اما وضعیت در برخی استان ها بغرنج تر است و شاهد موارد بیشتر بستری و فوتی کرونا در برخی استان ها هستیم.
 
به گفته سیما سادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تعداد شهرستان‌های قرمز در کشور افزایش پیدا کرده است و طی یک هفته‌ گذشته شاهد افزایش تعداد شهرستان‌های دارای وضعیت قرمز از ۱۸۷ شهرستان به ۲۱۵ شهرستان بوده ایم. 
 
سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشک ادامه داد: بر اساس آخرین بررسی‌های صورت گرفته میزان رعایت شیوه نامه های بهداشتی در کشور حدود ۵۴ درصد است که بیشترین میزان صدور اخطار و معرفی به مراجع قضایی به علت سهل‌انگاری در رعایت شیوه نامه های بهداشتی در هفته گذشته مربوط به نانوایی‌هاست همچنین بیشترین میزان استفاده از ماسک در مدارس و فروشگاه‌های زنجیره‌ای و کمترین میزان استفاده از ماسک در پاساژها گزارش شده است.
 
بر اساس گزارش های اعلامی وزات بهداشت، بیشترین میزان بروز موارد بستری مثبت در هفته چهارم مهرماه به ترتیب در استان‌های قم، کردستان، یزد، لرستان، ایلام، سمنان و خراسان جنوبی گزارش شده است. میزان بروز در این استان‌ها دارای اختلاف قابل توجه با میزان متوسط کشوری بوده و از این بین وضعیت استان‌های قم و لرستان با بیشترین میزان اختلاف بسیار نگران کننده است همچنین کمترین میزان بروز موارد بستری در هفته چهارم مهرماه به ترتیب در استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان و گلستان گزارش شده است.
 
همچنین بیشترین میزان بروز موارد مرگ و میر در هفته چهارم مهر در استان‌های قم، مرکزی، ایلام، آذربایجان غربی، البرز و آدربایجان شرقی گزارش شده است. میزان بروز موارد مرگ و میر در این استان‌ها با اختلاف قابل توجهی بالاتر از میزان متوسط کشوری است و از این میان استان‌های قم، مرکزی و ایلام دارای بیشترین میزان اختلاف با عدد میانگین مرگ و میر کشوری هستند همچنین کمترین میزان بروز مرگ و میر ناشی از کرونا در هفته چهارم مهرماه به ترتیب در استان‌های گلستان، گیلان و مازندران بوده است.
فوتی کرونا

وضعیت سیاه کرونا در تهران و ۴۵ شهرستان کشور

در این میان تهران در وضعیت بحرانی به سر می برد و به قول برخی متخصصان از شرایط قرمز کرونایی عبور کرده و وارد شرایط سیاه شده است.
 
ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: همچنان وضعیت شیوع ویروس کرونا در تهران بسیار نگران کننده است و به خصوص آلودگی هوا و نیز سرما باعث افزایش انتشار ویروس کرونا خواهد شد.
 
به گفته علیرضا رییسی معاون بهداشت وزارت بهداشت در اوج بیماری هستیم و  ۴۵ شهرستان کشور در شرایط فوق خطر قرار دارند و مردم و مسئولان این شهرستان‌ها باید شرایط را بسیار جدی بگیرند و محدودیت‌ها در این مناطق شدیدتر شود.
 
نادر توکلی معاون درمان ستاد ملی کرونای استان تهران با بیان اینکه تهران با ۵ هزار و ۳۰۰ بیمار کرونایی وضعیت خوبی ندارد، گفت: برای اعلام محدودیت‌های تردد، کمی دیر تصمیم گیری شد.
 
توکلی با اشاره به اینکه در استان تهران ۱۷۵ بیمارستان داریم، گفت : ۱۰۵ بیمارستان درگیر بیماران کرونایی هستند، قطعاً بیمارستان های اصلی و بزرگ مانند بیمارستان شریعتی، امام خمینی(ره) و حضرت رسول بخشی از ارائه خدمتشان به بیماران غیر کرونایی خواهد بود و این موضوع نباید مخدوش شود.
 
معاون درمان ستاد ملی مقابله با کرونا‌ی استان تهران گفت: دهه آخر مهر بستری‌ها بیشتر شده و به نسبت تعداد بستری‌ها تعداد مرگ و میر هم افزایش داشته است.
 
مرگ و میر کرونا

محدودیت های جدید کرونایی در راه است

حالا با بغرنج تر شدن اوضاع و افزایش موارد ابتلا و مرگ و میرهای کرونایی مسئولان وزارت بهداشت خواستار محدودیت های کرونایی جدید هستند.

حریرچی، خواستار تصمیم گیری های سختگیرانه تر در رابطه با شهرهایی چون تهران شد و گفت: شرایط کرونا در کلانشهر تهران نگران کننده تر است و ضرورت دارد محدودیت‌های کرونایی در تهران و ۴۵ شهر دیگر که شرایط مشابه تهران را دارند، سختگیرانه تر باشد

معاون وزیر بهداشت اظهار کرد: عدم رعایت اصول فاصله گذاری توسط عده‌ای، علاوه بر سلامت جسمی، سلامت روانی دیگران را هم در معرض خطر قرار داده است.

 علیرضا زالی فرمانده ستاد عملیات مقابله با کرونا در کلانشهر تهران، درخصوص روند شیوع و مدیریت کرونا در شهر تهران، اظهار کرد: یکی از کار‌هایی که در این روز‌های سخت اپیدمی کرونا می‌تواند کمک کننده باشد، تقلیل سفر‌های برون و‌ درون شهری است که در حال حاضر در پی منع این دست سفر‌ها هستیم. سفر‌ها علاوه بر افزایش خطر ابتلای شخص مسافر و خانواده‌اش به کرونا، عامل مهمی در انتقال ویروس کرونا از شهر مبدأ به شهر‌ها و مناطق دیگر است.

فرمانده ستاد عملیات مقابله با کرونا در کلانشهر تهران با اشاره به اینکه منع سفر و مداخلات بازدارنده به زودی در این زمینه اعمال خواهد شد، افزود: در گام اول از تردد خودرو‌های غیربومی جلوگیری خواهد شد و در گام دوم اعمال جرایم نقدی را خواهیم داشت. همچنین دولت نیز در قبال پرداخت هزینه درمان مسافرانی که در شهرمقصد دچار بیماری کرونا شده باشند مسئولیت ندارد.

زالی در خصوص فعالیت کارمندان گفت: در دور اول دورکاری که تنها یک سوم کارمندان موظف به حضور در ادارات بودند ۵۳ درصد بار ترافیک کاهش پیدا کرد. در حال حاضر موافق ادامه دار شدن دورکاری‌ها هستیم و منتظر ارزیابی و تمدید مجدد این اقدام توسط ستاد مبارزه با کرونا هستیم.

در این شرایط سخت کرونایی که هیچ درمان قطعی و واکسنی در دسترس نیست، باید رعایت اصول بهداشتی را در اولویت اصلی قرار دهیم تا بتوانیم این روزهای سخت را سپری کنیم.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار