کد خبر: ۱۳۷۱۳۵
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۳
چین از آمریکا سبقت گرفت:
همزمان با شیوع کرونا، چین با سبقت از آمریکا به بزرگترین بازار سینمایی جهان در سال ۲۰۲۰ تبدیل شد.

به گزارش روزنامه سان، در گذشته کشور آمریکا به صورت قراردادی همواره بزرگترین گیشه جهان را داشت اما حالا به نظر می‌رسد شیوع کرونا روند سنگین شدن کفه این ترازو را به سمت پرجمعیت‌ترین کشور جهان تسریع کرده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، براساس آمار منتشر شده توسط شرکت آرتیزان گیت‌وی، میزان فروش سینماهای چین در سال ۲۰۲۰ تاکنون به یک میلیارد و ۹۸۰ میلیون دلار رسیده و از درآمد یک میلیارد و ۹۰۰ میلیونی سینماهای آمریکا پیشی گرفته است. تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند فاصله ایجاد شده در میزان فروش این دو بازار بزرگ سینمایی، تا آخر سال جاری میلادی تا حد قابل توجهی افزایش یابد. 

از جمله دلایل سبقت گیشه چین از آمریکا، از باز ماندن سینماهای چین ولو با ظرفیت محدود و موفقیت آشکار این کشور در مهار ویروس کرونا نام‌ برده می‌شود. 

جدیدترین آمار حاکی از آن است سینماهای چین از اول تا هشتم اکتبر (۱۰ تا ۱۷ مهر ۹۹) ۵۶۹ میلیون دلار بلیت فروخته‌اند. همچنین درام جنگی هشتصد، بزرگترین فیلم جهان در سال ۲۰۲۰، با بیش از ۴۶۰ میلیون دلار فروش نیز محصول کشور چین است. در شرایطی که پرفروش‌ترین فیلم هالیوود پسران بد تاابد شرکت سونی است که در مجموع ۴۲۶ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار فروش کرد.

تاخیر در اکران و تولید فیلم‌های سینمایی در آمریکا از جمله عوامل محدودکننده این بازار سینمایی در دوره پساکرونا شناخته می‌شود. تا به اینجای کار، اکران چند فیلم موردانتظار از زمانی برای مردن نیست از مجموعه فیلم‌های جیمزباند گرفته تا بیوه سیاه و تل ماسه به دلیل شیوع کرونا و ابهام در وضعیت گیشه، در سینماهای این کشور به تعویق افتاده است.

برخی کارشناسان معتقدند مناقشات سیاسی میان واشنگتن و پکن می‌تواند با آسیب زدن به جایگاه دیرینه هالیوود در چین، وخامت اوضاع را برای سینمای آمریکا تشدید کند زیرا چین تنها بازاری است که فروش فیلم‌ این روزها در آن بار دیگر روبه افرایش است.

ویروس کرونا اواسط ماه دسامبر (۲۴ آذر) در شهر ووهان در استان هوبی چین گزارش شد. ابتدا از این بیماری به عنوان ذات‌الریه نام برده می‌شد اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی ماه ۹۸) به صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

این بیماری که به تدریج به کشورهای مختلف سرایت و سازمان جهانی بهداشت از آن با واژه همه‌گیری یاد کرد، تا لحظه تنظیم خبر بیش از ۴۰ میلیون نفر را در جهان مبتلا کرده است که از این میان یک میلیون و ۱۲۰ هزار نفر جان باخته‌اند.

شیوع این ویروس موجب تعطیلی بسیاری فعالیت و رویدادهای مختلف سیاسی، اجتماعی و فرهنگی از جمله جشنواره‌ها، نمایشگاه ها و بسته شدن سینماها، سالن های تئاتر و کنسرت و کتابفروشی‌ها شد و تأثیرات منفی زیادی بر بازارهای جهانی و اقتصاد کشورها در بخش های گوناگون از جمله فرهنگ گذاشت.​

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار