کد خبر: ۱۳۷۱۶۵
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۷
دبیر اجرایی جایزه جلال آل‌احمد درباره میزان جوایز این دوره گفت: ما مجری جایزه هستیم و مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی را اجرا می‌کنیم. پیشنهادی آماده کرده‌ایم تا جوایز ادبی تجمیع و ساماندهی شوند که آن را به زودی به شورا ارائه خواهیم کرد.

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات  خبرگزاری فارس، نشست خبری سیزدهمین دوره از جایزه ادبی جلال آل احمد، صبح امروز سه‌شنبه ۳۰ مهرماه در سالن مرحوم عاشوری مؤسسه خانه کتاب و ادبیات ایران برگزار شد.

بر اساس این گزارش ابراهیم حسن بیگی، دبیر علمی این جایزه ادبی در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس مبنی بر این که آیا جایزه جلال قصد دارد به روند راضی نگه داشتن طیف‌های مختلف ادبی ادامه دهد و به کسانی جایزه دهد که ادای اپوزسیون نظام جمهوری اسلامی ایران را درمی‌آورند، گفت: به این نکته به عنوان یک نویسنده و دبیر علمی سیزدهمین دوره جایزه جلال اعتقاد ندارم که خیریتی پشت انتخاب‌های این گونه وجود دارد که به عده‌ای اپوزوسیون و مخالف جایزه بدهیم.

وی ادامه داد: باور کنید ما این گونه در صحنه داوری شرکت نکرده و نگاه هم نمی‌کنیم. گاهی در نتایج و نوع داوری‌ها مسائلی تحت عنوان خودی و غیرخودی، موافق و غیرموافق مطرح می‌شود، اما در وزارت ارشاد طی سال‌های گذشته چنین نگاهی نبوده است که اگر بود، داورانی در خارج از کشور انتخاب می‌کردیم و کتاب‌های فارسی آنها را نیز داوری می‌کردیم.

حسن‌بیگی با تأکید بر این‌که نگاه سیاسی در داوری‌ها نداریم، گفت: ما به ادبیات بها می‌دهیم. در داوری‌های خود به دیدگاه سیاسی نویسنده بها نمی‌دهیم؛ مگر این که از خط قرمز نظام گذشته باشد. اگر فردی خط قرمز را رد کند، ممکن است تصمیم دیگری برایش بگیریم، اما صرفا تأکید می‌کنم در داوری به ادبیات اثر و بعد به نویسنده اثر دقت می‌کنیم، هرچند به نظرم در دوره‌های گذشته هم چنین اتفاقی نیفتاده است.

دبیر علمی جایزه جلال اظهار داشت: ما در داوری‌ها جمیع جهات را در نظر می‌گیریم و اجازه می‌دهیم آثار منتقد هم برگزیده شود؛ مگر این که خط قرمزها را رعایت نکرده باشد.

خبرنگار فارس سپس پرسید: جایزه جلال در دوره‌های گذشته ادعا داشت که تأثیر قابل اعتنایی در جریان ادبیات کشور دارد؛ در حالی که هیچ اثری با مزیت انتخاب در جایزه جلال، پرفروش نشد. چرا جایزه جلال چنین تأثیری ندارد؟ پاسخ این سوال به بهروز راضی جلالی، دبیر اجرایی جایزه واگذار شد که با سوال دیگری از خبرنگار فارس مواجه شده بود.

او درباره از سکه افتادن جایزه ادبی جلال آل احمد و اعطای کارت هدیه به نویسندگان و این که این امر می‌تواند شور بازار ادبیات را از گرما بیندازد. آیا پیشنهادی برای ارائه سکه به برگزیدگان داشته‌اید، گفت: ابتدا به سؤال پیشین پاسخ می‌دهم؛ تأثیر یک رویداد ادبی، یک موضوع لحظه‌ای و آنی نیست، بلکه تدریجی است. روند تدریجی هم به شیوه‌ای که فعلا جوایز ادبی برگزار می‌شود، بستگی دارد. ما می‌بینیم و شاهد تغییر مدیران در ادوار مختلف هستیم. نباید از عملکرد صِرف یک مدیر این موضوع استخراج و قضاوت شود. ۱۳ دوره برگزار کرده‌ایم و برندگانش نیز مشخص هستند. بررسی آنها نشان می‌دهد دوره‌های اخیر روند رو به رشدی در معرفی آثار ادبیات داستانی داشته است.

وی با بیان این که جریان‌سازی نیز طی سال‌های اخیر با معرفی نامزدها صورت گرفته، گفت: خیلی از ناشرانی که در دوره‌های اول ابا داشتند اثرشان را برای بررسی ارسال کنند، در ویترین کتابفروشی‌هایشان اکنون بخش ویژه‌ای برای نامزدهای جایزه جلال قرار داده‌اند. ممکن است این اتفاق برای دو ناشر افتاده باشد، اما باز هم تأثیر را نشان می‌دهد. به نظرم جایزه جلال به اندازه عده و عُده‌اش تأثیرگذار بوده است.

جلالی در ادامه پیرامون سؤال سوم فارس و از سکه افتادن جایزه جلال آل احمد گفت: زمانی که ۱۱۰ سکه طبق مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح شد، رقم آن از رقم کنونی سکه کمتر بود. ما منکر موضوعات مالی نیستیم و می‌دانیم اگر نویسنده جایزه بهتری دریافت کند با فراغ بال بیش‌تری کار می‌کند. با افزایش جایزه موافقم، اما بدانید ما مجری جایزه هستیم. تصمیم‌گیران آن شورای عالی انقلاب فرهنگی هستند و تنها مصوبات را به ما ابلاغ می‌کنند. ۱۱۰ سکه بود پذیرفتیم، گزارش دادیم و سکه‌ها را دریافت کردیم و به برگزیده اعطا کردیم، اما در دوره بعد مصوبه آمد که باید همتراز کتاب سال پرداخت کنید. شیوه و میزان جایزه دست ما نیست و ما پذیرفتیم که آن را اجرایی کنیم.

دبیر اجرایی جایزه جلال تصریح کرد: ما پیشنهاد تجمیع و ساماندهی اساسنامه جوایز ادبی را به شورای عالی انقلاب فرهنگی به زودی ارائه می‌کنیم. تاخیری که صورت گرفته به دلیل تجمیع آراء است، اما به زودی آن را به شورا ارائه خواهیم داد. چنانچه تصمیم جدیدی در شورای عالی انقلاب فرهنگی گرفته شود، ما به عنوان مجری اجرا خواهیم کرد.

انتهای پیام/‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار