کد خبر: ۱۳۷۱۸۷
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۴
امروزه یکی از مهم‌ترین و هوشمندانه‌ترین کار‌هایی که در ساختمان‌ها انجام می‌شود عایق‌کاری ساختمانی است. این روش می‌تواند در صرفه‌جویی و همین‌طور کاهش اتلاف انرژی در ساختمان‌ها کمک بسیاری کند. به طور کلی باید بگوییم که عایق‌ها می‌توانند از نظر فرم، جنس و همین‌طور عملکرد خود با هم تفاوت داشته باشند و بر اساس همین معیار‌ها به دسته‌های متفاوتی تقسیم‌بندی شوند.

عایق‌کاری ساختمان و انواع آن«تابناک با تو» - امروزه یکی از مهم‌ترین و هوشمندانه‌ترین کار‌هایی که در ساختمان‌ها انجام می‌شود عایق‌کاری ساختمانی است. این روش می‌تواند در صرفه‌جویی و همین‌طور کاهش اتلاف انرژی در ساختمان‌ها کمک بسیاری کند. به طور کلی باید بگوییم که عایق‌ها می‌توانند از نظر فرم، جنس و همین‌طور عملکرد خود با هم تفاوت داشته باشند و بر اساس همین معیار‌ها به دسته‌های متفاوتی تقسیم‌بندی شوند. به همین دلیل هم هست که به طور کلی می‌توان گفت که عایق‌ها به انواع صوتی، حرارتی و همین‌طور رطوبتی تقسیم می‌شوند. در این مطلب همراه ما باشید تا در رابطه با عایق‌کاری ساختمان بیشتر برایتان بگوییم.

عایق‌کاری ساختمان و انواع آن

عایق‌کاری ساختمان چیست؟

به طور کلی باید بگوییم که هر آن چیزی که از عبور جرم و انرژی مانع شود عایق نامیده می‌گردد. عایق‌ها به صورت پوشش‌هایی بر روی سقف، کف و همین‌طور دیوار‌ها نصب می‌شوند. معمولاً عایق‌ها با توجه به انواع خود می‌توانند استفاده‌های متفاوتی داشته باشند. برای مثال عایق‌های رطوبتی می‌توانند از ورود و خروج آب و همین‌طور رطوبت جلوگیری کنند. این در حالی است که عایق‌های صوتی می‌توانند در کنترل صدا و همین‌طور کاهش آلودگی صوتی در ساختمان‌ها مؤثر باشند.

اگر بخواهیم به طور مشخص به دلایل استفاده از عایق‌کاری ساختمان بپردازیم می‌توانیم آن‌ها را در این موارد خلاصه کنیم:

* کاهش میزان اتلاف انرژی
* کاهش آلودگی‌های صوتی
* محافظت از ساختمان در برابر آتش‌سوزی
* افزایش دوام و ماندگاری سازه
* ایجاد آسایش گرمایشی و سرمایشی برای ساکنین ساختمان

چه جاهایی باید عایق‌کاری شوند؟

قسمت‌های مختلف ساختمان‌ها به عایق‌کاری نیاز خواهد شد و عایق کردن هر قسمت می‌تواند مصرف انرژی‌ها را تا حد بسیار زیادی کاهش دهد. برخی از مهم‌ترین قسمت‌های ساختمان که نیاز به عایق‌کاری دارندف به شرح زیر می‌باشند:

* عایق سقف‌های ساختمان

عایق کردن سقف‌های ساختمان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و می‌تواند مصرف انرژی برای گرمایش و سرمایش ساختمان را تا 35 الی 45 درصد کاهش دهد.

* عایق دیوارهای خارجی

بدیهی است که عایق کردن دیوارها عدم نفوذ حرارات و سرما به داخل ساختمان‌ها را به همراه خواهد داشت. به طور کلی می‌توان گفت که عایق‌کاری دیوارهای خارجی مصرف انرژی برای سرمایش و گرمایش ساختمان را تا 15 درصد کاهش می‌دهد.

* عایق کف ساختمان

عایق کردن کف زمین می‌تواند میزان نفوذ سرما در فصول سرد را تا 5 درصد کاهش دهد.

* عایق لوله‌های آبگرم

عایق‌کاری لوله‌های آبگرم می‌تواند از طریق عایق‌های مخصوصی که برای لوله‌ها ساخته شده‌اند، انجام شود. عایق کردن لوله‌های آبگرم از اهمیت بسیار بالایی در مقررات ساخت بنا برخوردار می‌باشند.

انواع عایق‌کاری ساختمانی

به طور کلی باید بگوییم که عایق‌های ساختمانی در دسته‌بندی‌های متفاوتی قابل تقسیم هستند. برای مثال انواع عایق‌های ساختمانی از نظر عملکرد شامل عایق صوتی، عایق حرارتی و هم‌چنین عایق رطوبتی می‌شوند. اما اگر بخواهیم عایق‌کاری ساختمان را از نظر جنس تقسیم‌بندی کنیم باید به عایق پلیمری با مواد مصنوعی و همین‌طور عایق معدنی با مواد طبیعی اشاره کنیم.

عایق صوتی

عایق صوتی در واقع نوعی از عایق‌کاری ساختمانی است که به صورت لایه‌ای است که می‌تواند در جلوگیری از نفوذ صدا و همین‌طور رد و بدن شدن آن در محیط کاربرد داشته باشد. معمولاً از این نوع عایق در فضا‌هایی همچون خانه‌ها، سینماها، سالن‌های کنفرانس و... استفاده می‌شود. عایق‌های صوتی، خود به چند دسته متفاوت قابل تقسیم‌بندی هستند:

* عایق صوتی آکوستیک

این نوع از عایق‌های صوتی به صورت فوم آکوستیک موجود هستند و در واقع وظیفه جذب صوت، کاهش ارتعاش صدا و همین‌طور از بین بردن آلودگی صوتی را بر عهده دارند. معمولاً از این نوع عایق صوتی در صنعت ساختمان، تکنولوژی و همین‌طور موسیقی استفاده می‌شود. از مزایای عایق صوتی آکوستیک می‌توان به سهولت در نصب، قیمت پایین و همین‌طور تنوع بالای آن اشاره کرد.

* عایق صوتی فایبرگلاس و مواد معدنی

این نوع از عایق صوتی رایج‌ترین نوع عایق در دوران مدرن است. عایق صوتی فایبرگلاس به صورت رولی بوده و از مجموع خرده الیاف‌های شیشه، سنگ و... ساخته می‌شود. از مزایای این نوع عایق صوتی نیز می‌توان به غیر قابل اشتعال بودن، مقاومت در برابر انگل و همین‌طور سازگاری با محیط‌زیست اشاره کرد.

* عایق صوتی پانل گچی

این نوع از عایق صوتی معمولاً به صورت روکار استفاده می‌شود و تنها با پوششی مثل رنگ و یا کاغذ قابل استفاده خواهد بود. در این روش از عایق‌کاری ساختمان لایه‌های بیشتری از گچ بر روی بلوک‌های دیوار و یا سقف قرار می‌گیرد. مزایا این نوع از عایق‌کاری ساختمان نیز شامل نصب آسان، مقاومت در برابر آتش، دوام بالا و همین‌طور اقتصادی بودن آن می‌شوند.

* عایق صوتی ویسکوالاستیک

ویسکوالاستیک در واقع عایقی است که می‌تواند باعث تبدیل انرژی مکانیکی ناشی از ارتعاش‌های صوتی به گرما شود. معمولاً از این نوع عایق صوتی در کف، دیوار و... استفاده می‌شوند.

عایق‌کاری ساختمان و انواع آن

عایق حرارتی

این نوع از عایق‌کاری ساختمان در واقع مانع از انتقال حرارت از یک محیط به محیطی دیگر خواهد شد. به طور کلی می‌توان گفت که گرما همیشه از محیطی گرم به محیطی سرد انتقال می‌یابد. به همین دلیل هم عایق حرارتی می‌توانند از رد و بدن شدن این حرارت جلوگیری کنند. عایق‌های حرارتی را می‌توان به عنوان بهترین و مهم‌ترین عامل برای کنترل مصرف انرژی در ساختمان‌ها شناخت. عایق‌های حرارتی را نیز می‌توان در چند دسته تقسیم‌بندی کرد:

* عایق حرارتی پشم شیشه یا فایبرگلاس

فایبرگلاس را می‌توان به عنوان رایج‌ترین نوع عایق در سطح جهان معرفی کرد که هم می‌تواند در عایق صوتی مورداستفاده قرار بگیرد و هم در عایق حرارتی. از مزایای عایق حرارتی فایبرگلاس می‌توان به قیمت ارزان، سبک بودن آن، نصب آسان و همین‌طور ایمنی آن در برابر انگل و باکتری اشاره کرد.

* عایق حرارتی پشم معدنی یا پشم سنگ

این نوع از عایق صوتی از سنگ‌های آتش‌فشانی ساخته می‌شود. از مزایای این نوع از عایق‌های حرارتی نیز می‌توان به غیر قابل احتراق بودن آن و همین‌طور ایمنی در برابر رشد انگل و باکتری یاد کرد.

* عایق حرارتی سلولزی

این نوع از عایق‌های حرارتی را می‌توان یکی از مناسب‌ترین عایق‌ها از نظر سازگاری با محیط‌زیست دانست. سلولز در واقع مقوای بازیافت شده، کاغذ و سایر موارد مشابه است که می‌تواند به عنوان گزینه‌ای عالی برای به حداقل رساندن خسارت‌های ناشی از آتش شناخته شود. از مزایای این نوع عایق حرارتی می‌توان به سازگاری با محیط‌زیست، مقاومت در برابر آتش و همین‌طور قیمت پایین آن اشاره کرد.

* عایق حرارتی فوم پلی یورتان

با اینکه این نوع از عایق‌های حرارتی رواج چندانی ندارند، اما می‌توان از آن‌ها به عنوان گزینه‌های مقاومی یاد کرد. از مزایای این نوع از عایق‌های حرارتی می‌توان به وزن سبک آن‌ها، مقاومت در برابر آتش و همین‌طور سازگاری با محیط‌زیست اشاره کرد.

* عایق حرارتی پلی استایرن

به طور کلی باید بگوییم که پلی استایرن در واقع یک فوم ضد آب است که می‌تواند در برابر رطوبت و همین‌طور حرارت مقاومت بالایی از خود نشان دهد.

* عایق حرارتی نانو

این نوع از عایق‌های حرارتی از جدیدترین نوع عایق‌ها به حساب می‌آیند و معمولاً بر حسب انواع خود می‌توانند در فضا‌های مسکونی، تجاری، مخازن، لوله‌های ساختمان و... مورداستفاده قرار بگیرند. از مزایای این نوع عایق‌های حرارتی نیز می‌توان به سهولت در استفاده، قیمت ارزان و همین‌طور مقاومت بالا اشاره کرد.

عایق‌کاری ساختمان و انواع آن

عایق رطوبتی

عایق‌های رطوبتی معمولاً به عنوان یکی از اصلی‌ترین اجزای ساختمان‌ها شناخته می‌شوند که نباید هیچ‌وقت آن‌ها را نادیده گرفت. به طور کلی باید بگوییم که مناسب نبودن عایق‌های رطوبتی در ساختمان‌ها می‌تواند منجر به نفوذ آب و رطوبت در داخل ساختمان شده و مشکلات بسیاری را نیز به دنبال داشته باشد. در ادامه شما را با انواع عایق رطوبتی آشنا می‌کنیم:

* عایق رطوبتی قیر و گونی

این نوع از عایق‌های رطوبتی به عنوان سنتی‌ترین روش عایق‌کاری ساختمان شناخته می‌شود و به علت خاصیت چسبندگی می‌تواند در برابر رطوبت مقاومت بالایی از خود نشان دهد. از جمله مزایای این نوع از عایق‌های رطوبتی می‌توان به قیمت پایین و همین‌طور مقاومت بالا در برابر اسیدها، باز‌ها و نمک اشاره کرد.

* عایق رطوبتی ایزوگام

این نوع از عایق‌ها به صورت رول شده در بازار موجود هستند و استفاده بسیار زیادی نیز در کشور ما دارند. نصب این نوع از عایق‌های رطوبتی نیز مانند قیر و گونی با کمک آتش صورت می‌گیرد. از جمله مزایای این نوع عایق می‌توان به قیمت مناسب و همین‌طور نصب راحت‌تر از قیر و گونی اشاره کرد.

* عایق رطوبتی پیش‌ساخته

این نوع از عایق‌های رطوبتی معمولاً از موادی مثل قیر، مواد پلیمر، لایه‌های تیشو و هم‌چنین پلی‌اتیلن ساخته می‌شود. عایق‌های رطوبتی پیش‌ساخته، خود به دو دسته عایق پی و عایق بام دسته‌بندی می‌شوند. مزایای این نوع از عایق را نیز می‌توان در سبکی و منعطف بودن و همین‌طور پایداری آن در مقابل عوامل جوی خلاصه کرد.

* عایق رطوبتی پرایمرها

این نوع از عایق‌ها در واقع آستر‌هایی هستند که از انواع قیر، رزین‌ها و همچنین سایر افزودنی‌ها تشکیل شده‌اند. از مزایای این نوع از عایق‌های رطوبتی می‌توان به قابلیت چسبندگی بالا، ضد اشتعال بودن، قابلیت رنگ‌پذیری و همین‌طور امکان نصب آسان اشاره کرد.

عایق‌کاری ساختمان و انواع آن

* عایق رطوبتی پلیمری

به طور کلی باید بگوییم که مواد پلیمری از خاصیت حرارتی و رطوبتی برخوردار هستند. اجرای این نوع از عایق‌ها به حرارت نیازی ندارد و تنها با پخش و یا اسپری کردن آن‌ها بر روی سطوح نیز می‌توان این کار را انجام داد. از مزایای این نوع از عایق‌های رطوبتی می‌توان به مقاومت بالا، سازگاری با محیط‌زیست و همین‌طور عمر مفید بالا اشاره کرد.

عایق رطوبتی نانو

در تولید این نوع از عایق‌ها از فرآیند نانو استفاده شده و برای ساخت آن از مواد پلیمری بر پایه آب بهره گرفته می‌شود. معمولاً می‌توان از این نوع عایق‌ها برای عایق‌بندی نمای ساختمان‌ها، بام‌ها، عایق کاشی و هم‌چنین چوب استفاده کرد. بدون بو و عوارض شیمیایی بودن، وزن سبک، مقاومت در برابر حریق، ایمنی در برابر انگل و باکتری، سازگاری با محیط‌زیست و هم‌چنین عمر طولانی نیز از جمله مزایای این نوع از عایق رطوبتی به شمار می‌روند.

منبع: برترین ها

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار