کد خبر: ۱۳۷۳۰۸
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۹ - ۱۹:۵۱
تجارت آنلاین از روند معکوس نرخ ها در بازار طلا و سکه و ارز گزارش می دهد
در روزی که سکه ۲ میلیون تومان، دلار ۴۰۰۰ هزار تومان و خودرو ۱۰ تا ۴۰ میلیون تومان کاهش می یابد و بقیه کالاها و بازارها را تحت تاثیر خودش قرار می دهد، تنها یک جمله می توان بر زبان آورد، اقتصاد ایران غیر قابل پیش بینی ترین اقتصاد جهان است.

دومینوی سقوط آزاد قیمت ها

گروه اقتصادی کورش شرفشاهی: در روزی که سکه ۲ میلیون تومان، دلار ۴۰۰۰ هزار تومان و خودرو ۱۰ تا ۴۰ میلیون تومان کاهش می یابد و بقیه کالاها و بازارها را تحت تاثیر خودش قرار می دهد، تنها یک جمله می توان بر زبان آورد، اقتصاد ایران غیر قابل پیش بینی ترین اقتصاد جهان است. در اقتصاد ایران هیچ حساب و کتابی وجود ندارد و تحولات اقتصادی با هیچ فرمولی به غیر از بی برنامگی، سومدیریت، رونق بازار دلالی، سیاست زدگی و بحران آفرینی کاذب محاسبه نمی شود. همانطور که تا دیروز معلوم نبود به چه دلیل شاخص در بازار بورس یک شبه ۶۰ هزار واحد رشد می کند، امروز هم نمی دانیم چرا یک شبه ۷۰ هزار واحد سقوط می کند. آیا براستی رفتن اوباما و آمدن ترامپ هیچ تاثیری بر اقتصاد ما ندارد و اکنون نیز فرقی بین بایدن وترامپ وجود ندارد؟ اگر چنین است، چرا بهبود آرای ترامپ باعث گرانی و بهبود آرای بایدن باعث ارزانی در ایران می شود؟ اینکه منتقدان دایم فریاد می زنند مشکل کشور ناشی از سومدیریت است، اگر همین امروز تحریم ها برداشته شود، همچنان گرانی و تورم را خواهیم داشت؟ این سوالات و بسیاری موارد در اذهان مردم مطرح میشود و در شبکه های مجازی دست به دست می شود، سوالاتی که نگران کننده است.

بازار در خوف و رجا

کارشناس بازار ارز با اشاره به اینکه بیش از ۸۰ درصد نیاز سلاح کشور در داخل تامین میشود گفت: در صورت عملی شدن برداشته شدن تحریمهای تسلیحاتی باید برای فروش این تسلیحات در دنیا بازاریابی و درآمد زایی داشته باشیم. ابولحسن معصومی با بیان اینکه بازارهای بورس و ارز منتظر یک اتفاق هستند گفت: بازار خود را برای یک اتفاق آماده میکند که امروز رخ می دهد یا فردا و پس فردا روند معکوس داشته باشند.وی با تاکید بر اینکه بازار حالتی از خوف و رجا به خود گرفته است، درباره اثرات انتخابات آمریکا در بازارها میگوید: آثار روانی انتخابات آمریکا محدود و البته کوتاه مدت است. آثار اقتصادی اتفاقات در بازارها هر آنچه که باید رخ داده است. فعالان بازار منتظر هستند تا کنشهای داخلی در سیاستهای بین المللی را ببینند. تردیدی نیست که موج منفی هر اتفاقی در سیاست خارجی وضعیت را از این بدتر نخواهد کرد.

ان شاءالله نرخ ارز کنترل می شود

در این شرایط رئیس کل بانک مرکزی دلیل افزایش نرخ ارز را کاهش درآمدهای ارز کشور دانست و گفت: عرضه ارز در سامانه نیما افزایش یافته و خرید اسکناس در بازار ارز به حداقل رسیده است. عبدالناصر همتی در جلسه شورای گفتوگوی دولت و بخش خصوصی گفت: طی روزهای اخیر روزانه حدود ۱۵۰ میلیون دلار توسط صادرکنندگان در سامانه نیما عرضه میشود که در کنار منابع بانک مرکزی تأمین ارز واردات شتاب گرفته است.رییس کل بانک مرکزی ادامه داد: دلیل افزایش نرخ ارز صدور بخشنامههای متعدد ارزی نبوده بلکه دلیل آن کاهش درآمدهای ارزی کشور است. رئیس شورای پول و اعتبار تاکید کرد: مشکلات ناشی از تحریم و اثرات آن بر صادرات را اطلاع دارم و علت کاهش صادرات ما در ۶ ماهه ابتدای سال دقیقا مشخص است و ان شاء الله در نیمه دوم سال جهش خوبی در این زمینه خواهیم داشت و نرخ ارز نیز کنترل میشود و شرایط بازار در خصوص نرخ ارز مثبتتر شده و نکته دوم اینکه عرضه ارز در سامانه نیما بسیار بهتر شده است. اما پس از این اظهارات، بانک مرکزی اعلام کرد که به منظور ارائه خدمات بهتر و بیشتر به هموطنان تا اطلاع ثانوی صرافی های بانکی و بازار متشکل ارزی را موظف کرد تا ساعت ۱۸ به ارائه خدمت بپردازند.

دلارهای بدون خریدار

از آنجا که عرضه و تقاضا عامل کنترل قیمت هاست، بانک مرکزی در روزهای گذشته و در چند نوبت، عرضه اسکناس را در بازار متشکل انجام داد و اعلام کرد که این عرضهها خریداری ندارد. در آخرین مورد هم روز یکشنبه ۲۷ مهرماه اعلام کرد که از ۷۴ میلیون دلار اسکناس عرضه شده، تنها ۱.۷ میلیون دلار از سوی صرافیهای عضو بازار متشکل ارزی خرید صورت گرفته است. آنگونه که در اطلاعیه این بانک اعلام شده، امکان خرید هر صرافی به میزان ۵٠٠ هزار دلار در بازار مذکور وجود دارد؛ اما استقبالی از این عرضه صورت نگرفته که به زعم بانک مرکزی این امر، حاکی از فقدان تقاضای مؤثر در بازار برای ارز به صورت اسکناس است. از این آشفته بازار می توان برداشت کرد که دلار اسیر دلالی شده و در اصل خریدار واقعی برای این بازار وجود ندارد.

سقوط طلا به دنبال دلار

اما نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر از برخورد نیروی انتظامی با معاملات کاغذی طلا و افزایش چشم گیر طلای آبشده به بازار خبر داد و گفت: قیمت سکه نسبت به دیروز ۲ میلیون تومان کاهش داشته است.محمد کشتیآرای با اشاره به ثبات اونس جهانی طلا از کاهش ۲ میلیون تومانی قیمت سکه خبر داد و اظهار داشت: علت اصلی کاهش قیمت طلا و سکه و به دنبال آن کاهش قیمت ارز، عرضه بیش از حد طلای آبشده در بازار است.وی افزود: این موضوع باعث شد تا قیمت طلا کاهش یابد و کاهش قیمت طلا نیز منجر به کاهش قیمت سکه شد و برای اولین بار این موضوع منجر به کاهش قیمت ارز در بازار نیز شد.نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر ادامه داد: یکی از دلایل اصلی افزایش عرضه طلای آبشده در بازار، برخورد نیروی انتظامی با معاملات کاغذی طلا در بازار است و همین موضوع باعث افزایش فروش طلا در بازار و کاهش قیمت ها شده است.وی در پاسخ به این سوال که آیا ریزش قیمتها ادامهدار خواهد بود، گفت: بازار طلا و جواهر هیچ حساب و کتابی ندارد و شاهد نوسان در این بازار هستیم و نمیتوان در این شرایط از وضعیت آتی پیش بینی داشت.

کاهش۱۰ تا ۲۰۰ میلیون تومانی قیمت خودرو

از سوی دیگر روند ریزشی قیمت خودرو آغاز شده و کاهش ۱۰ تا ۲۰۰ میلیون تومانی قیمتها در انواع خودروهای داخلی، مونتاژی و خارجی به چشم میخورد. نایب رییس اتحادیه نمایشگاهداران خودرو تهران گفت: با وجود روند کاهشی قیمتها، در عمل خریداری در بازار نیست و معاملهای انجام نمیشود. نعمتالله کاشانی تاکید کرد: اگر مردم به نخریدن خودرو ادامه دهند، ریزش قیمتها تداوم خواهد داشت، زیرا قیمتها به حدی بیرویه بالا رفته بود که در عمل قدرت خریدی وجود نداشت.نایب رییس اتحادیه نمایشگاهداران خودرو تهران خاطرنشانکرد: در سه روز گذشته شاهد کاهش ۱۰ تا ۱۵ میلیون تومانی قیمت خودروهای داخلی از جمله سمند و پژو پارس بودیم و این کاهش برای خودروهای مونتاژی تا ۵۰ میلیون تومان بوده است.کاشانی ادامهداد: در خودروهای خارجی این کاهش تا ۲۰۰ میلیون تومان در برخی مدلهای بی. ام. دبلیو هم دیده شده و معدود افرادی که به دلیل نیاز شخصی حاضر به فروش خودروی خود با قیمت پایینتر تا این رقم شده بودند، نیز موفق به فروش نشدند.

آزادسازی منابع ارزی ایران در عراق

از سوی دیگر عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: اخبار موثق آزادسازی منابع عظیم ارزی بلوکه شده ایران در عراق و همچنین سیر صعودی فروش نفت ایران ۲ عامل اصلی کاهش نرخ ارز است.علی اکبر کریمی گفت: کاهش عرضه ارز از جانب بخش خصوصی(صادرکنندگان) و محدودیت منابع دولتی و نیز فضاسازیهای تبلیغاتی و روانی که عمدتا منشا خارجی دارد، از جمله ۳ عامل اصلی نوسانات اخیر بازار ارز بوده اند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار