کد خبر: ۱۳۷۴۵۴
تاریخ انتشار: ۰۲ آبان ۱۳۹۹ - ۰۰:۳۲

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از بی‌بی‌سی، گروهی از کشاورزان امیدوارند قانونی تصویب شود که محصولات گیاهی اجازه نداشته باشند سوسیس یا برگر نامیده شوند.

آنها می‌گویند باید معیاری وجود داشته باشد که نگذارد مردم به اشتباه فکر کنند این محصولات دارای گوشت هستند.

اما طرفداران محیط‌ زیست و کارشناسان بهداشتی معتقدند که تصویب این ممنوعیت گامی به پس است.

در سال‌های اخیر گیاه‌خواری محبوبیت زیادی پیدا کرده است و محصولات گیاهی و وگان در فروشگاه‌ها و منوی رستوران‌ها بیش از پیش دیده می‌شوند.

در بیشتر موارد آنها برچسب‌ برگرهای گیاهی یا وگان دارند. این چیزی است که کشاورزان می‌خواهند تغییر کند.

درخواست آنها چیست؟

بر اساس اصلاحات پیشنهادی در یک لایحهٔ کشاورزی، نام‌های خاصی مثل همبرگر و سوسیس فقط می‌توانند در بازاریابی محصولاتی که دارای گوشت باشند استفاده شود.

درخواست آنها این است که از نوشتن برگر گیاهی و سوسیس وگان در منوی رستوران‌ها و بسته‌بندی‌های مواد غذایی جلوگیری شود.

همچنین جلوی استفاده از واژه‌های استیک، شنیتسل، کالباس، سوسیس، همبرگر برای محصولات گیاهی گرفته شود مگر آنکه محصولی که عرضه می‌شود دارای گوشت باشد.

ممنوعیت استفاده از اصطلاحاتی مثل "شیر سویا" و "پنیر وگان" سه سال پیش در اتحادیهٔ اروپا تصویب شد. پس از آن دادگاه عالی تصویب کرد که واژه‌هایی مثل شیر و پنیر نباید برای محصولات غیرلبنی استفاده شوند.

اما اصلاحات جدید پیشنهادی در این لایحه گامی فراتر رفته است و تولیدکنندگان محصولات غذایی گیاهی را از مقایسهٔ آنها با محصولات لبنی چه از نظر "سبک" و چه "شباهت ظاهری" منع کرده است.

یعنی دیگر محصولات گیاهی "پنیر مانند" یا " شبیه به ماست" در قفسه‌های فروشگاه‌ها دیده نخواهند شد.

اتحادیهٔ کشاورزان اتحادیهٔ اروپا که از این معیارها حمایت می‌کند، می‌گوید نمایندگان باید به این توصیفات "غیرواقع‌گرایانه" در عرضهٔ مواد غذایی پایان دهند.

جین پیر فلوری، سخنگوی این گروه، اوایل همین ماه گفت:"ارتباط بازاریابی با ماهیت واقعی محصولات قطع شده است، به این ترتیب همه‌چیز از کنترل خارج می‌شود".

از طرف دیگر، جیت گوتلند، نمایندهٔ سوئد در پارلمان اروپا به بی‌بی‌سی گفت تغییر برچسب این محصولات فقط باعث سردرگمی مصرف‌کنندگان می‌شود. "البته چالش بزرگ این هفته ایجاد انگیزه برای کشاورزان است تا در حد امکان آلودگی‌های کمتری تولید شود. همانطور که گفتیم، ما باید گوشت کمتری مصرف کنیم".

و گروه بین‌المللی حامی موادغذایی پرووگ (ProVeg ) که گیاه‌خواری را ترویج و تشویق می‌کند گفت مصرف‌کنندگان به خوبی از محصولاتی که می‌خرند آگاهی دارند.

الکس گرومینگر از پرووگ می‌گوید:"همانطور که همهٔ ما می‌دانیم کرهٔ بادام‌زمینی فاقد کره است، مصرف‌کنندگان وقتی برگرهای گیاهی یا سوسیس‌های گیاهی می‌خرند دقیقاً می‌دانند که چه چیزی می‌خرند".

همینطور انجمن بهداشت اروپا این پیشنهادها را " نامتناسب و ناهماهنگ با وضعیت فعلی جهان" قلمداد کرده است.

اگر این لایحه با این اصلاحات تصویب شود، بلافاصله قابل اجرا نخواهد بود. برای اجرای آن باید با ۲۷ کشور عضو اتحادیهٔ اروپا مذاکره شود.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار