کد خبر: ۱۳۷۶۷۷
تاریخ انتشار: ۰۴ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۶
استقبال نمایندگان مجلس از ورود شرکت های بیمه به بازار سرمایه؛
بسیاری از کارشناسان معتقدند با ورود بیمه ها به بورس، این شرکت ها تحت نظارت بیمه مرکزی و سازمان بورس و اوراق بهادار قرار می گیرند که این امر آسایش خیال ذینفعان این شرکت ها را به همراه دارد.

بیمه گران به کمک بورس می آیند

نسترن دقیقی: بیمه به عنوان یکی از اجزای بازار مالی، نقش مهمی در توسعه و رشد اقتصادی برعهده دارد. صنعت بیمه به عنوان یک نهاد مالی، از یک سو منجر به اطمینان و تسهیل فعالیتهای اقتصادی و از سوی دیگر به عنوان یک موسسه مالی منجر به تقویت بنیه اقتصادی کشور می شود. این صنعت به عنوان یکی از شاخصهای ارزیابی سطح توسعه یافتگی کشورها است. و جز صنایع تخصصی و البته پر ریسک بوده که شیوه مدیریتی آن بر پایه مدیریت ریسک است. ورود این صنعت به بازرار سرمایه یکی از مباحث مهم امروز است.

بسیاری از کارشناسان معتقدند با ورود بیمه ها به بورس، این شرکت ها تحت نظارت بیمه مرکزی و سازمان بورس و اوراق بهادار قرار می گیرند که این امر آسایش خیال ذینفعان این شرکت ها را به همراه دارد. صنعت بیمه یکی از معیارهای عمده در سنجش شاخص رفاه هر کشوری است که به همین علت قوای سه قوه (مجلس شورای اسلامی، دولت و قوه قضاییه) نگاه ویژه ای به این صنعت دارند. وجود بیمهها و اوراق اختیار معامله تبعی، میتواند به این دسته از سهمها کمک کند تا اسیر هیجانات و نوسانات گاه و بیگاه نشوند و با توجه به نرخ بازده و قیمت سررسید با شیب ملایم و به دور از نوسانات غیرمعقول به سمت هدف قیمتی حرکت کند. در واقع ناشر اوراق با در نظر گرفتن ظرفیتهای پیش رو و آگاهی از شرایط آتی شرکت، اقدام به انتشار اوراقی میکند که هدف و سمت و سوی قیمتی را برای سرمایه گذار مشخص میکند. سرمایهگذاران با خرید این اوراق اطمینان خاطر دارند که در بدترین شرایط، بازدهی برابر با اوراق مشارکت داشته باشند و با اختیار فروشی که همراه با سهام خریداری میکنند، سرمایه خود را بیمه میکنند تا در صورت افت قیمت سهم به کمتر از قیمت خرید، با اعمال اختیار فروش بازدهی اوراق مشارکت را کسب کنند.

 

*ورود صنعت بیمه در بازار سرمایه باعث کاهش نگرانی مردم می شود

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: حضور شرکت های بیمه ای در بازار سرمایه این اطمینان را به مردم می دهد که نگران سرمایه های شان نباشند.

مهدی طغیانی در گفتوگو با تجارت با اشاره به ریسک پذیر بودن سرمایه گذاری در بازار سرمایه، گفت: به کسانی که می خواهند در بازار سرمایه سرمایه گذاری کنند توصیه می شود که سهام شرکت های مختلف را خریداری کنند، معمولا شرکت های سبد سرمایه گذاری دارد که اگر ارزش سهام یکی پایین بیاید سهام دیگری روند صعودی را طی می کند.

نماینده اصفهان در مجلس توضیح داد: با انتخاب سبد سرمایه گذاری متنوع با نوسانات طبیعی در بازار سرمایه در نهایت میانگین سبد سرمایه گذاری شده قابل قبول است و ضرر و ریسک سرمایه را کاهش و تعدیل می دهد. وی توصیه کرد: سرمایه گذاری در صندوق هایی که درآمد ثابتی دارد برای کسانی که با بورس آشنا نیستند و تازه وارد هستند بسیار مناسب است.

این نماینده مجلس ادامه داد: اگر شرکت های سرمایه گذاری می خواهند بازار سرمایه وارد شوند ترجیحا سبدی از سهام در شرکت و صنایع مختلف ایجاد کنند معمولا بازار به این شکل عمل می کند که سهام شرکت ها و صنعت ها نوسان دارد بنابراین اگر با تصمیم گیری دولت برای برخی صنایع شاخص بورس در آن صنعت کاهش پیدا کرد، ضرر این افت در افزایش ارزش سهام شرکت دیکر جبران شود، در واقع نباید تمام تخم مرغ های خود را در یک سبد بچینند که متضرر نشوند.

طغیانی گفت: واقعیت این است که باید به سرمایه گذاری در بورس نگاه بلند داشت، اتفاقاتی که اردیبهشت ماه در بورس افتاد و بورس رشد غیر طبیعی و افت بسیار بدی داشت غیر عادی بود، بنابراین بانگاه بلند مدت وارد بازار سرمایه شود.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس بیان کرد: مردم نگران مباحث بورس هستند که برای کاهش این دغدغه حضور شرکت های بیمه در سرمایه گذاری بورس است. حضور شرکت های بیمه ای این اطمینان را به مردم می دهد که نگران سرمایه هایشان نباشند. بنابراین صنعت بیمه برای ورود به بورس باید کار کنند از صاحب نظران و اساتید اقتصادی و بیمه ای کمک بگیرند تا این حرکت در جامعه شکل بگیرد.

 

*شرکت های بیمه به رشد بازار سرمایه و توسعه اقتصاد ملی کمک کنند

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس تاکید کرد: شرکت های بیمه می توانند با حضور در بازار سرمایه به رشد و توسعه اقتصاد ملی کمک کنند.

بهروز محبی نجم آبادی در گفتوگو با تجارت در خصوص بهینه سازی پرتفوی سرمایه گذاری در شرکت های بیمه ای، گفت: برای جلوگیری از تنش های موجود در بازار سرمایه، سرمایه گذاران ملزم

برچسب ها: بورس ، سهام ، بازار سرمایه
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار