کد خبر: ۱۳۷۷۷۹
تاریخ انتشار: ۰۴ آبان ۱۳۹۹ - ۲۲:۴۰
وضعیت کرونا در کشور بحرانی است. پیش از این ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت مرگ روزانه ۶۰۰ تا ۹۰۰ نفر را در آبان و آذر پیش‌بینی کرده‌بود و حالا چند روزی می‌شود آمار فوتی‌های روزانه کرونا به بالای ۳۰۰ نفر رسیده‌است.
سرویس جامعه جوان آنلاین: هشدار‌های پاییزی درباره فاجعه‌آفرینی کرونا به تحقق پیوست. چند روزی می‌شود آمار مبتلایان جدید مبتلا به کرونا به بالای ۶ هزار نفر و آمار فوتی‌ها به بالای ۳۰۰ نفر رسیده‌است. آخرین آمار ثبت‌شده از مبتلایان جدید کرونا هم یک‌بار دیگر رکوردشکنی کرد و طی ۲۴ ساعت منتهی به روز یک‌شنبه ۶ هزار و ۱۹۱ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ شناسایی شدند. آمار فوتی‌های ثبت شده هم ۲۹۶ مورد است. اگرچه یک عضو شورای عالی نظام پزشکی معتقد است «بر اساس گزارش‌های میدانی کادر درمان و همچنین با بررسی آمار دفن‌شدگان، می‌توان گفت میزان مرگ و میر کرونا در کشور حدود سه تا چهار برابر آمار رسمی است.» حالا بنا شده در ۴۳ شهرستان بحرانی کشور که بیشترین میزان ابتلا به کرونا را دارند، از امروز به مدت یک هفته محدودیت‌های شدید اعمال شود، اما به رغم سه رقمی شدن مرگ‌های کرونایی در پایتخت، نام تهران در فهرست این شهر‌ها نیست و فقط شهرستان‌های دماوند و ورامین از استان تهران شامل این محدودیت‌ها می‌شود! این در حالی است که تهران پاشنه آشیل مهار کرونا در تمام کشور به شمار می‌رود. اگرچه این روز‌ها آنچه ملموس است، رها‌شدگی کرونا با مدیریت نا‌کارآمد است و خبری از مهار این بیماری نیست.

وضعیت کرونا در کشور بحرانی است. پیش از این ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت مرگ روزانه ۶۰۰ تا ۹۰۰ نفر را در آبان و آذر پیش‌بینی کرده‌بود و حالا چند روزی می‌شود آمار فوتی‌های روزانه کرونا به بالای ۳۰۰ نفر رسیده‌است. این آمار را اگر در کنار اظهارات حسین قشلاقی، عضو شورای عالی نظام پزشکی بگذاریم به همین آمار می‌رسیم. وی با اشاره به آمار‌هایی که گاهی از سوی برخی مدیران به صورت غیر رسمی اعلام می‌شود، اظهار کرد: «بر اساس گزارش‌های میدانی کادر درمان و همچنین با بررسی آمار دفن‌شدگان، می‌توان گفت میزان مرگ و میر کرونا در کشور حدود سه تا چهار برابر آمار رسمی است.»

جولان کرونا در خلأ مدیریت کارآمد

حسین قشلاقی با اشاره به اینکه ویروس کرونا در خلأ مدیریت کارآمد روز به روز نگران‌کننده‌تر از قبل جولان می‌دهد، به مهر گفت: «شرایط کنونی از مدت‌ها قبل از سوی کارشناسان پیش‌بینی و هشدار‌های لازم داده شده‌بود.»

وی با اشاره به اینکه آمار مبتلایان به جهت تعداد کم تست PCR نسبت به خیلی از کشور‌ها به ظاهر پایین گزارش می‌شود، افزود: «میزان مرگ و میر واقعی قابل‌کتمان نیست و وزارت بهداشت صرفاً مواردی را که تست مثبت دارند، در آمار فوت‌شدگان محسوب می‌کند.»

به گفته وی، فوتی‌هایی که بر اساس یافته‌های پاراکلینیکی و بالینی رخ می‌دهد بر تیم درمان کاملاً محرز بوده‌است، اما در لیست فوتی‌های وزارت بهداشت قرار نمی‌گیرد.

عضو شورای عالی نظام پزشکی با اشاره به آمار‌هایی که گاهی از سوی برخی مدیران به صورت غیر‌رسمی اعلام می‌شود، اظهار کرد: «بر اساس گزارش‌های میدانی کادر درمان و همچنین با بررسی آمار دفن‌شدگان، می‌توان گفت میزان مرگ و میر کرونا در کشور حدود سه تا چهار برابر آمار رسمی است.»

قشلاقی با اشاره به اینکه رعایت پروتکل‌ها از سوی مردم ارتباط مستقیم با درک صحیح و قابل اعتماد آنان از وضعیت موجود بیماری در کشور دارد، تصریح کرد: «عدم اطلاع‌رسانی شفاف و دقیق وضعیت موجود این بیماری در کشور و صرفاً اعلام وضعیت زرد یا قرمز در شهرها، اشتباهی خطرناک و غیر قابل جبران و از دلایل مهم افزایش مبتلایان و فوت‌شدگان است.»

از نگاه وی علاوه بر ضعف مدیریت و عدم بهره‌گیری درست از شیوه‌های معمول و شناخته‌شده علمی در کنترل و پیشگیری از همه‌گیری بیماری‌ها و نیز عدم هماهنگی کافی در بین ارکان حاکمیت در ابعاد مختلف، از دیگر عوامل کنترل نشدن این بیماری و شیب صعودی فوت‌شدگان است.

ماسک‌های غیراستاندارد و استفاده چندباره از ماسک

عضو شورای عالی نظام پزشکی کیفیت پایین و غیر‌استاندارد ماسک‌های موجود در بازار را عامل دیگر افزایش افسار گسیخته این بیماری دانست و تصریح کرد: «از طرفی مردم به علت مشکلات معیشتی یک ماسک را چندین بار و گاهی چندین روز استفاده می‌کند، در صورتی که حداکثر زمان مفید استفاده از یک ماسک استاندارد چهار ساعت است و اگر به هر علتی ماسک از روی صورت برداشته شود نباید مجدداً استفاده شود.»

قشلاقی به پر شدن تخت‌های بیمارستانی در اکثر نقاط کشور اشاره کرد و گفت: «بستری بیماران بعد از شدت گرفتن علائم، خستگی مفرط یا بیمار شدن تعداد قابل‌توجهی از کادر درمان، کافی‌نبودن یا از کار افتادن برخی تجهیزات حیاتی از جمله دستگاه‌های ونتیلاتور و اکسیژن ساز‌های سانترال در بیمارستان‌ها که به جهت تحریم‌های امریکا تعمیر یا جایگزین کردن آن‌ها بسیار سخت شده‌است، از دیگر علل افزایش مرگ و میر کرونا در کشور است.»

آمار مرگ و میر کرونا در تهران ۳ رقمی شد

اوضاع پایتخت هم بحرانی است. علیرضا زالی، فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران، از روند شیوع کرونا در تهران ابراز نگرانی کرد و افزود: «متأسفانه آمار مرگ و میر مبتلایان به کرونا در تهران سه رقمی شده، بستری‌شدگان از مرز ۶ هزار نفر گذشته و شمار بیماران بدحال روز به روز رو به افزایش است، این بالاترین رکورد تهران از آغاز اپیدمی کرونا تا به امروز است.»

وی تراکم بالای جمعیت تهران را یکی از مهم‌ترین عوامل افزایش بار بیماران عنوان کرد و گفت: «بیشترین نگرانی به لحاظ افزایش شیوع بیشتر کرونا مربوط به تهران است.»

زالی با بیان اینکه استفاده از ماسک به تنهایی برای مهار کرونا کفایت نمی‌کند، تقویت ناوگان حمل و نقل عمومی، افزایش واگن‌های قطار‌های شهری، افزایش و تقویت ۱۰ درصدی ظرفیت ناوگان اتوبوسرانی را راه‌حل مؤثری برای کاهش انتشار ویروس کرونا دانست.

حدود ۳۰ میلیون ایرانی به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند

به گفته معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت حدود ۳۰ میلیون نفر به ویروس کرونا مبتلا شده و ۵۰ میلیون نفری در معرض خطر ابتلا هستند. وی با بیان این مطلب افزود: «اگر نتوانیم اصول پیشگیری را رعایت کنیم، ممکن است حجم عظیمی از بیمار به بیمارستان‌ها مراجعه کند و بیمارستان‌ها نتوانند جوابگو باشند.»

خسرو صادق نیت، رئیس بیمارستان امام خمینی نیز با تأکید بر ضرورت مراجعه به هنگام برای درمان کووید ۱۹ تصریح کرد: «اگر بیماران به موقع به بیمارستان مراجعه کنند می‌توانیم در بخش عادی به آن‌ها خدمات دهیم.»

وی با بیان اینکه نگران مراجعه دیر هنگام بیماران هستیم، گفت: «در برخی روز‌ها یک یا دو مرگ در اورژانس بیمارستان امام خمینی اتفاق می‌افتد در حالی که اگر به موقع مراجعه کنند، این اتفاق رخ نخواهد داد.»
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار