کد خبر: ۱۳۷۷۸۰
تاریخ انتشار: ۰۴ آبان ۱۳۹۹ - ۲۲:۴۰
نگاهی به فعالیت‌های شبکه ملی وارثون
ثبت و ضبط آثار معنوی دفاع مقدس از دیگر فعالیت‌های شبکه ملی وارثون است. از مهم‌ترین آثار معنوی دفاع مقدس «سبک زندگی شهدا» است.

سرویس ایثار و مقاومت جوان آنلاین: شبکه ملی وارثون یا همان مجمع فعالان جهاد و شهادت کشور در سال ۸۷ با هدف سازماندهی، تجمیع و تشکل‌سازی بین فعالان مردمی در عرصه جهاد و شهادت تشکیل شد. در بسیاری از سال‌ها شاهد بودیم که فعالان مردمی به صورت خودجوش برای شهدا کار می‌کردند، اما هیچ گونه تشکلی وجود نداشت تا آن‌ها را سازماندهی کند، بنابراین شبکه ملی وارثون برای سازماندهی این فعالیت‌های پراکنده برآمد و سعی کرد به لحاظ عمومی یا تخصصی به این امر مهم ورود کند. یک کار ارزشمندی که توسط شبکه ملی وارثون انجام گرفت، برپایی دوره‌های آموزشی برای کسانی بود که علاقه‌مند به برگزاری یادواره بودند. خیلی از بسیجی‌ها، دانشجویان یا جوان‌های مشتاق و دوستدار شهدا در سراسر کشور، به صورت خودجوش اقدام به برگزاری یادواره می‌کردند. ما سعی کردیم دوره‌های آموزشی را برای این عزیزان در نظر بگیریم تا در مسیر ارزشی که به آن ورود کرده‌اند با ثبات قدم بیشتری طی مسیر کنند.


یکی از برکات آموزش‌های ما این بود که باعث شد در حرکت فرهنگی راهیان نور، رد پای تجلیل و تکریم از شهدای مدافع حرم نیز دیده شود. تاکنون در بسیاری از برنامه‌هایی که در خلال راهیان نور برگزار می‌شد، بیشتر به شهدای دفاع مقدس پرداخته می‌شد، اما با تلاش‌هایی که دوستان ما در مجمع فعالان جهاد و شهادت انجام دادند، پرداختن به شهدای مدافع حرم نیز در برنامه‌های مردمی راهیان نور گنجانده شد که بسیار مورد توجه مردم و همین طور مسئولان امر قرار گرفت.


از آنجایی که کار ما در شبکه ملی وارثون حمایت از فعالیت‌های مردمی و خودجوش است وقتی یکی از مؤسسات مردم نهاد، طرح زیارت اربعین به نیابت از شهدا را مطرح کرد، ما به این طرح ورود کردیم و با مشارکت استان‌های مختلف این طرح را تبدیل به یک طرح ملی در سطح کشور کردیم که خدا را شکر در سال‌های گذشته گسترش بسیاری پیدا کرد و خیلی از زائران به این طرح پیوستند و از جانب شهدا نایب‌الزیاره شدند.


ثبت و ضبط آثار معنوی دفاع مقدس از دیگر فعالیت‌های شبکه ملی وارثون است. از مهم‌ترین آثار معنوی دفاع مقدس «سبک زندگی شهدا» است. برای اولین بار مؤسسه حماسه ثارالله کرمان با حمایت‌های حاج‌قاسم سلیمانی به ثبت و ضبط خاطرات والدین شهدا پرداخت. در این شکل از کار، صرفاً خود شهدا مدنظر نبودند، بلکه رجوع به والدین شهدا برای جویا شدن از زندگی و خاطرات خود آن‌ها انجام می‌گرفت. هدف این بود که مشخص شود خانواده شهدا چه سبک زندگی را در پیش داشتند که منجر به پرورش یک شهید در دامان آن‌ها شده است. ما که به این طرح وارد شدیم از استان‌های مختلف فعالان ارزشی را جمع‌آوری کردیم و در حال حاضر توانستیم به ضبط و ثبت خاطرات ۳۰ هزار والدین شهید نائل شویم. پدران و مادران شهدا یادگاری‌های ارزشمندی هستند که با توجه به کهولت سن اغلب این عزیزان، ثبت خاطرات‌شان می‌تواند در یک شِمای کلی، تاریخ شفاهی دفاع مقدس را از خطر فراموشی در گذر زمان ایمن سازد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار