کد خبر: ۱۳۷۷۹۰
تاریخ انتشار: ۰۴ آبان ۱۳۹۹ - ۲۲:۴۱
دنیای خواب و رویا دارای رمز و راز‌های فراوانی است و بسیاری از ما می‌خواهیم از آن‌ها سر در بیاوریم.

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از پایگاه «شاشة نیوز»، دنیای رویا‌ها هنوز هم برای بسیاری از ما پر از رمز و راز است؛ بنابر این ممکن است ما در زمره افرادی باشیم که مدام خواب می‌بینند و ممکن است از افرادی باشیم که تصور می‌کنند، خواب نمی‌بینند؛ چرا که پژوهش‌ها ثابت کرده است، تمام افراد خواب می‌بینند و این خواب دیدن ۵ تا ۲۰ دقیقه طول می‌کشد.

برای همین ما در اینجا قصد داریم تا برخی از حقایق عجیب و شگرف را در خصوص عالم رویا‌ها که باید با آن آشنا بود، بیان کنیم:

۱- بیشتر رویاها فراموش می‌شوند

بنابر پژوهش‌های انجام شده، افراد تقریبا ۹۵ درصد از خواب هایشان را بلافاصله پس از بیدار شدن فراموش می‌کنند. این مسأله به دلیل تغییراتی است که در مغز به هنگام خواب رخ می‌دهد و طی آن، اطلاعات پردازش و ذخیره نمی‌شوند. برای همین بیشتر افراد پس از بیدار شدن، خواب خود را فراموش می‌کنند.

۶ حقیقت شگرف در خصوص عالم رؤیا/ چرا خواب‌های خود را فراموش می‌کنیم؟

۲- همه خواب‌ها رنگی نیستند

برخی از افراد می‌گویند خواب هایشان معمولا رنگی است؛ این در حالی است که برخی دیگر می‌گویند خواب‌هایی «سیاه و سفید» می‌بینند. واقعیت آن است برخی افراد خواب‌های رنگی و برخی دیگر خواب‌های «سیاه و سفید» می‌بینند.

۳- مردان به شکلی متفاوت از زنان خواب می‌بینند

پژوهشگران در تحقیقات خود به برخی تفاوت‌ها میان خواب مردان و زنان رسیده اند. طبق پژوهش‌ها مردان معمولا بیشتر از زنان خواب‌هایی به همراه سلاح می‌بینند؛ این در حالی است که زنان بیشتر از مردان رویا‌هایی در مورد لباس می‌بینند. همچنین رویاهای مردان معمولا خشن‌تر از زنان است.

۴- ما می‌توانیم رویاهای خود را کنترل کنیم

رویا‌های زیادی وجود دارند که «رویاهای آگاهانه» نامیده می‌شود که در خلال آن، ما در حالت خواب و بیداری قرار داریم. در این موارد، افراد می‌توانند محتوای رویا را هدایت یا آن را کنترل کنند. طبق مطالعات انجام شده، نیمی از افراد دست کم یک خواب را به یاد دارند که کنترل رویداد‌های آن را در دست داشته اند.

۶ حقیقت شگرف در خصوص عالم رؤیا/ چرا خواب‌های خود را فراموش می‌کنیم؟

۵- احساسات منفی در خواب شایع است

مطالعات متعددی که بر بسیاری از افراد به انجام رسیده است و نشان می‌دهد احساسات نگرانی، اندوه، ترس و احساسات منفی، در خواب و رویاها بسیار شایع اند و شمار اندکی از افراد خواب هایشان دارای احساسات مثبت است.

۶- افراد دارای اختلال بینایی نیز خواب می‌بینند

پژوهش هایی بر روی برخی افراد دارای اختلال بینایی از زمان تولد به انجام رسیده است وبر این اساس افراد دارای اختلال بینایی نیز خواب می‌بینند؛ اما حرکت چشم‌های آن‌ها بنا بر این مطالعه از افراد بینایی که در این پژوهش شرکت داشتند، کمتر بوده است.


بیشتر بخوانید

انتهای پیام/

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار