کد خبر: ۱۳۸۰۱۴
تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۷
تجارت آنلاین تصمیم تازه دولت برای عبور از چالش های واردات را بررسی کرد
رمزارزهای استخراج شده در واحدهای مجاز، براساس مجوزهای وزارت صمت و ورازت نیرو برای تامین برق، فقط برای تامین ارز واردات کشور صرف خواهد شد.

عبور از پیچ تحریم با رمز ارزها

کورش شرفشاهی: در شرایطی که کشور روز به روز در بحران جدی تری قرار می گیرد و آشفتگی بازار روزافزون می شود، شکی نیست. همچنین تاثیر تحریم های ظالمانه نیز واقعیتی انکار ناپذیر است که بارها از سوی مسوولان مورد تاکید قرار گرفته و روسای سه قوا و دیگر مسوولان بر تاثیر این تحریم ها تاکید کرده و از جهانیان خواسته اند مستقل عمل کرده و به این تحریم ها نپیوندند. در این شرایط نیاز داریم از هر ابزاری برای عبور از این تحریم ها استفاده کنیم که هر چقدر این ابزار کارآمدتر باشد، بهتر است. یکی از این موارد، رمز ارزها هستند که با وجود ظرفیت بسیار خوبی که دارند، مورد بی توجهی مسوولان قرار گرفته اند. اگرچه برخی ها وضعیت اقتصاد ارزهای مجازی را یک سرمایهگذاری مخاطره آمیز می دانند، اما واقعیت این است که رمزارز روز به روز محبوبیت بیشتری در میان سرمایه گذاران پیدا میکند و به خاطر دسترسی آسان و مخصوصاً آنلاین، جای ارز کاغذی و طلا را در سبد سرمایه گذاری سرمایهگذاران جهان گرفته است. در کشور ما نیز حرکتهایی برای استفاده از این ظرفیت وجود دارد، اما تفکرات سنتی و عقب ماندگی از علم روز باعث شده تا نتوانیم به این بخش از ظرفیت اقتصاد دسترسی داشته باشیم. البته مدتی است تحرکاتی در این زمینه شاهد هستیم که با توجه به تصمیم جدید دولت، انتظار می رود استفاده از این ظرفیت روز افزون شود.

تعیین تکلیف استخراج رمز ارز

با وجود آنکه در گذشته هیات دولت استخراج رمز ارز را تصویب کرده بود، اما همچنان امکان عملی و گسترده استخراج وجود نداشت. اما با تصمیم اخیر هیات دولت به نظر می رسد اتفاقات مبارکی رخ داده است. در این رابطه هیئت وزیران به پیشنهاد مشترک وزارت نیرو و بانک مرکزی، تصویبنامه موضوع تعیین تکلیف تجهیزات استخراج رمز ارز موجود در کشور را اصلاح کرد.بر اساس این اصلاحیه، رمز ارزهای استخراج شده بر اساس مجوزهای صادره این تصویبنامه صرفاً برای تأمین ارز واردات کشور و بر اساس مقرراتی که بانک مرکزی تعیین میکند، قابل مبادله خواهند بود.همچنین استخراج کنندگان باید رمز ارز دست اول تولیدشده را تا سقف مجاز و به صورت مستقیم (بدون واسطه) به کانالهای معرفی شده بانک مرکزی عرضه کنند.بر این اساس، سقف مجاز رمز ارز استخراج شده و قابل مبادله توسط هر واحد استخراج کننده، بر اساس میزان انرژی مصرف شده از سوی آن واحد، طبق دستورالعملی که توسط وزارت نیرو تدوین میشود، تعیین و به صورت دورهای به بانک مرکزی اعلام خواهد شد.

رمزارزها در خدمت واردات

از سوی دیگر سخنگوی صنعت برق کشور، از اختصاص رمزارزهای استخراج شده در واحدهای مجاز، به تامین ارز مورد نیاز برای واردات، در آینده نزدیک خبر داد. مصطفی رجبی مشهدی با اشاره به اضافه شدن تبصرهای جدید به مصوبه گذشته در خصوص مقررات استخراج رمز ارزها افزود: در این مصوبه آمده رمزارزهای استخراج شده در واحدهای مجاز، براساس مجوزهای وزارت صمت و ورازت نیرو برای تامین برق، فقط برای تامین ارز واردات کشور صرف خواهد شد.وی گفت: این رمزارزها براساس مقرارت تعیین شده از سوی بانک مرکزی، قابل مبادله هستند.سخنگوی صنعت برق افزود: سقف مجاز رمزارز استخراج شده و قابل مبادله هر واحد استخراج کننده براساس میزان انرژی مصرفی توسط وزارت نیرو، تعیین خواهد شد.رجبی مشهدی گفت: دستورالعمل انجام این طرح، در وزارت نیرو درحال تدوین است.

ایران در لیست سیاه اف.ای.تی.اف

یکی دیگر از مسایلی که اهمیت رمزارزها را بیشتر می کند، تصمیمات احساسی و تبعات آن است. مدتها بود بر پیوستن به اف.ای.تی.اف تاکید می شد که در نهایت با کارشکنی های گسترده مورد موافقت قرار نگرفت تا آنکه گروه ویژه اقدام مالی یا افایتیاف مجمع عمومی خود را برگزار کرد و تصمیم گرفت ایران و کره شمالی را در لیست سیاه خود باقی نگه دارد.کشورهایی که در زمینه پولشویی و تامین مالی تروریسم با این سازمان همکاری نکنند در این لیست سیاه قرار می گیرند. در این رابطه رئیس FATF اعلام کرد که ایران و کره شمالی با وضعیت بدون تغییر خود در لیست سیاه باقی مانده اند. مارکوس پلیر، از همه کشورهای عضو و مقامات ناظر خواست اقدامات واکنشی موثر بر روی این دو کشور اعمال کنند.پلیر اعلام کرد که به منظور انعکاس بهتر تهدیدات سلاح های کشتار جمعی و کمک به دولت ها و موسسات مالی برای شناسایی خطرات مالی و اقدامات مناسب، قوانین این سازمان بازنگری شده است.وی گفت کشورهایی مانند کره شمالی و شبکه های آنها در فرار از تحریم ها هوشمندتر شده اند، بنابراین مقامات نیز باید هوشمندتر عمل کنند.

ارزهای مجازی بهتر از طلا

در همین رابطه راشا تودی اعلام کرد، در حالیکه طلا یک سرمایهگذاری ایمن به شمار می رود ولی سرمایهگذاران روسی چنین تفکری ندارند و ترجیح می دهند گزینه های دیگر مثل ارزهای مجازی را امتحان کنند. تحقیقات شورای جهانی طلا نشان می دهد کمتر از یک پنجم سرمایه گذاران روسی یعنی فقط ۱۶ درصد از آنها طلا و سکه دارند و بیشتر آنها موافق ایده سرمایه گذاری در فلز زرد هستند. نظرسنجی از این سرمایهگذاران نشان داد حسابهای پس انداز به خاطر در دسترس بودنشان محبوب ترین روش سرمایه گذاری در روسیه هستند. ارز خارجی دومین و مطلوب ترین روش سرمایه گذاری است. ۷۸ درصد از کسانی که در این نظرسنجی شرکت کرده بودند پس انداز خود را به صورت دلار آمریکا و ۵۶ درصد به صورت یورو نگهداری میکردند. بخش املاک و بیمه عمر در رتبههای بعدی قرار داشتند.ارزهای مجازی که برخی آن را یک سرمایهگذاری مخاطره آمیز می دانند، روز به روز محبوبیت بیشتری در میان سرمایه گذاران روسی پیدا میکنند. ارزهای مجازی به خاطر دسترسی آسان و مخصوصاً آنلاین جای طلا را در سبد سرمایه گذاری سرمایهگذاران گرفته اند.

ارزهای دیجیتال جایگزین ارزهای حقیقی

در همین رابطه یک کارشناس ارزهای دیجیتال گفت: تبادلات مالی و انجام تراکنشهای مختلف با رمزارزهای دیجیتال بسیار کمهزینهتر از استفاده از روشهای سنتی گذشته است، با وجود این، همچنان درباره جانشینی انواع ارز دیجیتال با ارزهای حقیقی حدس و گمان مطرح است. رهام پناهی گفت: روش انجام معاملات ارز دیجیتالی ساده و در عین حال بسیار ایمن است. در این روش خریدار و فروشنده ارز دیجیتالی اطلاعات خود را ارائه میدهند، اطلاعات ارائهشده توسط ماینرها بررسی و تایید میشود و پس از تایید صحت اطلاعات شروع به فرایند استخراج ارز دیجیتال مربوط به آن معامله با استفاده از دستگاه ماینر میکنند. فرایند استخراج ارز دیجیتال بسیار سخت بوده و با روشهای پیچیده، توسط افرادی که این وظیفه را بر عهده گرفته اند با استفاده از دستگاه ماینر صورت میگیرد.پناهی افزود: به دلیل معامله شدن این ارزها بهصورت غیرمتمرکز و استفاده نکردن از هیچ واسطهای در این نوع معاملات انجام آنها بسیار راحتتر و با پیچیدگی کمتر صورت میگیرد؛ در این معاملات از رمزهای بسیار پیچیده و غیر قابل تغییر استفاده میشود که در نتیجه از ایمنی به شدت بالایی برخوردار بوده و امکان تقلب در آن وجود ندارد.این کارشناس ارزهای دیجیتال بیان کرد: به دلیل طولانی بودن اطلاعات موجود در این رمزها در صورتی که شخصی قصد کپی کردن آنها را داشته باشد ، حتی اگر یک حرف یا علامت را اشتباه وارد کند کل ساختار رمز یادشده تغییر میکند، در نتیجه امکان انجام معاملات تکراری وجود ندارد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار