کد خبر: ۱۳۸۰۲۱
تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۵

عادل نجف‌زاده عضو کمیسیون عمران مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، وضعیت کنونی شرکت های پیمانکاری و پروژه های عمرانی را بحرانی توصیف کرد و گفت: متأسفانه در شرایط کنونی بسیاری از پروژه های عمرانی به دلیل نبود اعتبارات لازم متوقف شده اند و این مسئله مشکلات و تبعات بسیاری را به دنبال دارد، زیرا از یک طرف شرکت پیمانکاری درگیر مشکلات مالی شده و از طرف دیگر به دلیل توقف اجرا، پروژه دچار فرسودگی می شود.

پروژه های عمرانی قیرپاشی

بخش عمده ای از اعتبارات باید صرف هزینه های زیرساختی و عمرانی کشور شود

نماینده مردم خوی و چایپاره در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: یکی از مشکلات کنونی، هزینه کرد اعتبارات کشور در حوزه جاری و پرداخت حقوق و دستمزد است و با این وضعیت، بودجه ای برای اجرای پروژه های عمرانی باقی نمی ماند. این در حالی است که بخش عمده ای از اعتبارات باید صرف هزینه های زیرساختی و عمرانی کشور شود.

فقدان سیستم جامع نظارت برخط بر پروژه های عمرانی/تصویری شفاف از وضعیت پروژه ها وجود ندارد

نجف زاده نبود سیستم جامع نظارت برخط بر پروژه های عمرانی را یکی از خلاء های کنونی در این حوزه دانست و گفت: در تمام کشورهای پیشرفته سیستم آنلاینی وجود دارد که به صورت جزیی روند پیشرفت و اجرای پروژه را نمایش می دهد. اجرای این سیستم موجب می شود که سیاست گذاران بتوانند تصویری شفاف و دقیق از وضعیت پروژه های عمرانی داشته باشند تا بهترین تصمیم ها در این حوزه اتخاذ شود.

بسیاری از پروژه های عمرانی از یاد دولت رفته است

وی با بیان اینکه بسیاری از پروژه های عمرانی از یاد دولت رفته است، گفت: این وضعیت نتیجه ای جزء هدر رفت اعتبارات هزینه شده برای کشور به دنبال ندارد، در شرایط فعلی شاهدیم که به دلیل افزایش مداوم قیمت مصالح و تجهیزات، پیمانکاران هیچ رغبتی برای اجرای پروژه ها ندارند، زیرا تعهدات مالی مبتنی بر قرارداد متناسب با گرانی ها و هزینه ها نیست.

واگذاری به بخش خصوصی، بهترین راه‌کار برای اجرای پروژه های عمرانی

عضو کمیسیون عمران مجلس ادامه داد: با توجه به وضعیت پروژه های عمرانی، بهترین راه کار واگذاری این پروژه ها به بخش خصوصی است، این بخش می تواند در حوزه عمرانی بسیار تأثیرگذار و مثبت عمل کند، اما این شرکت ها به دلیل عدم حمایت دولت انگیزه ای برای ورود به این عرصه ندارند./

پایان پیام

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار