کد خبر: ۱۳۸۳۷۱
تاریخ انتشار: ۰۹ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۷
مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری توسعه صادرات شریف با بیان اینکه قوانین کشور به سمت تشویق تولید‌کننده نیست، گفت: افراد به جای تاسیس شرکت و ایجاد اشتغال، در بورس سرمایه‌گذاری می‌کنند، چرا که دردسر مالیات، بیمه تامین اجتماعی و ... را ندارند!

مهدی سادات‌رسول؛ مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری توسعه صادرات شریف در گفت‌و‌گو با خبرنگار علمی خبرگزاری تسنیم با تشریح عملکرد صندوق‌های پژوهشی کشور اظهار کرد: صندوق‌ها به سه مدلِ تسهیلات بلندمدت با نرخ‌های ترجیهی (تسهیلات تسهیل‌ شده)،‌ ضمانتنامه‌های اجرایی با شرایط تسهیل‌شده نسبت به شبکه بانکی و سرمایه‌گذاری در قالب سهام شرکت‌ها و سرمایه‌گذاری پروژه، خدمات ارائه می‌کنند.

سادات‌رسول با بیان اینکه در موضوع سهام شرکت‌ها، سه مدل سرمایه‌گذاری وجود دارد، تصریح کرد: مدل اول، سرمایه‌گذاری مستقیم است که خودشان به تنهایی پول می‌برند؛ مدل دوم سرمایه‌گذاری مشترک است که سرمایه‌گذاری با کمک یک نهاد دیگر است؛ یک حالت دیگر نیز این است که  از نهادهای زیادی، پول جمع‌آوری می‌کنند.

وی با اشاره به نقش شتاب‌دهنده‌ها در این حوزه خاطرنشان کرد: شرکت‌هایی که به صورت سرمایه‌گذاری است، زمانی‌ که در اشل‌های کوچک هستند، ابتدا به شتاب‌دهنده‌ها یا استودیو‌ها مراجعه می‌کنند؛ در استودیوها، ایده‌ها توسط خودشان دنبال می‌شود و به دنبال تیم هستند اما در شتاب‌دهنده‌ها، ایده و تیم از بیرون می‌آید که بررسی و غربال می‌کنند و روی تعدادی از آنها به صورت گزینشی سرمایه‌گذاری می‌کنند.

صندوق‌های خطرپذیر مرحله بعد از شتاب‌دهی

مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری توسعه صادرات شریف با تشریح مفهوم صندوق خطرپذیر، گفت: صندوق‌هایی مثل صندوق دانشگاه صنعتی شریف که به آن صندوق خطرپذیر نیز می‌گویند، مرحله بعد از شتاب‌دهی است که معمولاً‌ پول‌های بزرگتری می‌گذارند که به آن پیشگام سرمایه می‌گویند و اینها خدمات پایش نیز دارند.

سادات‌رسول با اشاره به موارد مهم اثرگذار در کیفیت صندوق‌های پژوهش و فناوری تاکید کرد: خدمات ارزش‌افزایی،‌ خدمات کمک به تصمیم‌گیری در هیئت مدیره، خدمات مالی و حسابرسی،‌ خدمات مشورت‌های توسعه بازار و خدمات دریافت وام از جمله مواردی است که هر صندوقی سرویس‌هایش باکیفیت‌تر باشد، توانمندتر است.

وی با تشریح مفهوم اقتصاد دانش‌بنیان و خلاق تصریح کرد: اقتصادهای دانش‌بنیان و خلاق عمدتاً مبتنی بر نیروی انسانی و افراد است؛ مفهوم دانش‌بنیان بر پایه مهندسان است که فناوری پیشرفته است و این همان چیزی است که به عنوان اقتصاد دانش‌بنیان و خلاق شناخته می‌شود؛ کشورها به این سمت حرکت می‌کنند و این عملاً باعث توسعه درون‌زا و برون‌گرا می‌شود،؛ درون‌زا از این جهت که خود مردم مولد هستند و برون‌گرا از این جهت که صادراتی است و موجب افزایش قدرت و توان ملی‌ می‌شود.

شرکت‌های نوپا؛ رشد سریع با درصد موفقیت بسیار پایین

مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری توسعه صادرات شریف با بیان اینکه اقتصاد خلاق و دانش‌بنیان، پیشران‌ شرکت‌های کوچک و متوسط هستند،‌ بیان کرد: شرکت‌های بزرگ معمولاً حوصله کار کردن با افراد خلاق را ندارند؛ شرکت‌های معمولی نیز بعد از یک سال، بازدهی‌ آنها شروع می‌شود که رشد آنها نیز خیلی زیاد نیست در واقع شاید فروش بالایی داشته باشند اما احتمال موفقیت‌ آنها 50 درصد است؛‌ شرکت‌های نوپا رشدشان در سال 10 الی 20 برابر نیز می‌شود و ممکن است در عرض 3 سال تا 40 برابر نیز رشد کنند که عمدتاً صنایع ICT و ریزفناوری و پروژه‌های سلامت نیز به این صورت است اما چون هزینه تحقیق و توسعه آنها سنگین است،‌ 10 درصد احتمال موفقیت دارند که رشد آنها زیاد بوده ولی احتمال موفقیت آنها کم است.

سادات‌رسول با اشاره به دلایل شکست استارتاپ‌ها بیان کرد:‌ دلایل شکست استارتاپ‌ها به ازای هر طیف متفاوت است؛ بخشی از آنها، تیم‌هایشان قوی نیست و بخشی نیز در تامین منابع مالی دچار مشکل می‌شوند و در حال حاضر نیز تعدادی از کسب‌و‌کارها به خاطر شرایط اقتصادی در دوران کرونا ورشکست شده‌اند.

وی با انتقاد از وضعیت نظام مالیاتی کشورمان گفت: اصلاح گسترده قانون نظام مالیاتی در همه جای دنیا وجود دارد و در ایران نیز باید در دستور کار قرار بگیرد؛ به عنوان نمونه اگر در بورس پولشان 5 برابر شد، دولت باید 25 درصد آن را به عنوان مالیات دریافت کند چراکه تلاشی برای این کار نکرده است.

سادات‌رسول با انتقاد از دریافت تسهیلات توسط تعدادی از شرکت‌های دانش‌بنیان تاکید کرد: بعضی از شرکت‌ها به عنوان مثال با 10 میلیارد تومان وام ارزان قیمت، کارشان شروع می‌شود اما 20 میلیارد تومان وام دریافت کرده‌اند و مابقی را از کشور خارج کردند!

قوانین کشور به سمت تشویق تولید‌کننده نیست!

مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری توسعه صادرات شریف با بیان اینکه قوانین کشور به سمت تشویق تولید‌کننده نیست، خاطرنشان کرد: اگر یک نفر 10 میلیارد تومان سهام در بورس خریداری کند، در عرض چند سال،‌ ممکن است 3 برابر شود؛ در این حالت هیچ مالیاتی تعلق نمی‌گیرد، سردرد استخدام کارگر ندارد و با تامین اجتماعی نیز درگیر نیست و هرموقع هم خواست می‌تواند پول خود را از آنجا خارج کند! حالا اگر با این 10 میلیارد تومان شما شرکتی ایجاد کرده و اشتغال ایجاد کنید، در همان ابتدا باید سودده شده و 25 درصد مالیات پرداخت کنید! چرا اینطور می‌شود؟!

سادات‌رسول با اشاره به نقش مجلس در سامان‌دهی این اوضاع آشفته تصریح کرد: روح قوانین حاکم بر کشور ایراد دارد و در درجه اول نیز مجلس متولی است و در واقع مجالس باید کشور را برای  فعالیت اقتصادی و نه دلال‌بازی و جابه‌جایی پول در داخل و خارج از کشور آماده کند.

وی با اشاره به مشکل ارزش‌افزوده‌ها در صندوق‌های پژوهش و فناوری یادآور شد: صندوق‌هایی مثل صندوق دانشگاه شریف باید ارزش افزوده بدهند، در صورتی که بانک‌ها این‌کار را انجام نمی‌دهند به عنوان مثال اگر صندوق به فردی 100 میلیون تومان وام بدهد، 30 میلیون سود می‌خواهد و باید 9 درصد 30 میلیون تومان را به دولت بدهیم در صورتی که در بانک‌ها اینطور نیست!

جدیدترین خبرها و تحلیل‌های ایران و جهان را در کانال اینستاگرامی تسنیم بخوانید. (کلیک کنید)

جدیدترین خبرها و تحلیل‌های ایران و جهان را در کانال تلگرامی تسنیم بخوانید. (کلیک کنید)

 

انتهای پیام/

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار