کد خبر: ۱۳۸۳۷۷
تاریخ انتشار: ۰۹ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۸
گروه استان‌ها- با دست به دست شدن شایعه گرانی ۴۰ درصدی مواد شوینده و بهداشتی در بین مردم، تقاضا و همجوم برای خرید این اقلام افزایش یافته و برخی از مردم با خرید بیش از حد نیاز خود سبب خالی شدن قفسه‌های فروشگاه‌ها  و حباب قیمتی شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از همدان، با انتشار شایعه گرانی مواد شوینده و اقلام بهداشتی،  مردم هم نگران شده و ترجیح دادند پیش از وقوع گرانی دست به کار شوند و بیش از حد نیاز خود کالاهای بهداشتی و مواد شوینده بخرند. اما این اقدان نه تنها چاره کار نیست بلکه با افزایش یکباره تقاضا و هجوم خرید  سبب گرانی ناخواسته و حتی کمبوداقلام می‌شود.

برای اطلاع از جزئیات این مراجعه و مشاهده وضعیت بازار به  عنوان مشتری در چند فروشگاه زنجیره ای و محلی حاضر شدیم.

زمزمه گرانی انواع شوینده  و مواد بهداشتی به ویژه پودر لباس‌شویی علاوه بر مردم از طرف کارکنان فروشگاه هم به گوش می‌رسد.

به طرف قفسه‌های اقلام بهداشتی می‌روم، تمام کالاهای بهداشتی به اندازه کافی در قفسه‌ها چیده شده و جای خالی کالای خاصی احساس نمی‌شود، اما به نظر می‌رسد بیشتر خریداران سبدهای خود را با انواع شوینده و مواد بهداشتی پر می‌کنند.

یکی از مشتریان فروشگاه به خبرنگار تسنیم گفت: از هفته آینده قیمت تمام این اقلام بهداشتی چند برابر می‌شود، پس شما هم امروز بخرید تا مجبور نشوید چند روز دیگر با نرخی بالاتر خریداری کنید.

وی با بیان اینکه شنیده‌ام قرار است مواد شوینده تا 40 درصد گران شود، اظهار داشت: پودر لباس شویی فله‌ای و چند کیلویی در فروشگاه‌ها موجود نیست و موجودی انبار فروشگاه‌های زنجیره‌ای برای پرکردن مجدد سایر اقلام بهداشتی آنقدر نیست که مثل قبل شاهد وفور انواع برندها با رنگ‌های مختلف در قفسه‌ها باشیم.

به گزارش تسنیم، وقتی ازکارکنان فروشگاه علت نبود پودر لباسشویی فله‌ای یا برخی مواد دیگر شوینده را جویا شدیم در جواب گفتند: چند روزی است تقاضای خرید اقلام بهداشتی به ویژه پودر لباسشویی زیاد شده و خبرهایی هم از احتمال گرانی کالاهای بهداشتی به گوش می‌رسد.

وی در ادامه گفت: البته خبر گرانی را از مردم شنیدیم و منبع رسمی ندارد. موجودی کالاها محدود است و وقتی میزان خرید کالایی افزایش ناگهانی پیدا می‌کند موجودی تمام می‌شود و باید تا رسیدن سفارش های جدید چند روزی منتظر بمانیم، بنابراین کاملا منطقی است که قفسه‌ها نسبت به گذشته خالی‌تر باشند نه اینکه کالا نایاب شده است.

به چند فروشگاه دیگر در نقاط مختلف شهر رفتیم، کمبودی در  اقلام بهداشتی  به چشم نمی‌خورد، فقط پودر لباسشویی فله‌ای به اندازه کافی موجود نبود که آن هم وقتی علتش را از صاحبان فروشگاه جویا شدیم گفتند بخاطر بیش از حد مردم در چند روز اخیر بوده است.

بر اساس مشاهدات عینی خبرنگار تسنیم، انواع کالاهای بهداشتی به قیمت درج شده بر روی محصول که همان  قیمت مصرف کننده است به فروش می‌رسد و تغییر قیمتی هم نسبت به ماه های گذشته نداشته است.

نتیجه این است که این بار خود مردم با ایجاد جو روانی و دلهره گرانی مواد شوینده سبب تقاضای بیش از حد نیاز کالاهای بهداشتی شدند. برای پیگیری شایعه گرانی 40 درصدی اقلام بهداشتی به سراغ ناظرین و متولیان آن در استان رفتیم تا حقیقت را از زبان آن‌ها جویا شویم.

شوینده و اقلام بهداشتی گران نمی‌شود 

معاون نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان  با ابراز بی خبری از گرانی کالاهای بهداشتی در روزهای آینده گفت: شایعه و اخبار مبنی بر افزایش قیمت مواد شوینده و اقلام بهداشتی صحت ندارد.

داریوش صفاری در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم در همدان، اظهار داشت: هیچ گونه افزایش قیمتی در زمینه گرانی انواع شوینده و اقلام بهداشتی وجود نداشته و اعلام هم نشده است. انتشار این اخبار کذب خودش عامل ایجاد دلهره و مشکلات است.

وی با تاکید بر اینکه ایجاد «جو روانی» در بین مردم سبب گرایش آن‌ها به سمت و سوی خرید مواد شوینده و بهداشتی شده است، تصریح کرد: قیمت‌ها هیچ تغییری نداشته و این کالاها به همان نرخ ماه‌های گذشته عرضه می‌شود.

معاون نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان افزود: برخی فروشگاه‌ها در طول انبارگردانی کالاهای مربوط به سال‌های قبل را  که با قیمت پایین‌تری خریداری شده با نرخ کمتر از سطح بازار عرضه می‌کنند؛ بنابراین شاید یکی از علل هجوم مردم برای خرید مواد شوینده و بهداشتی مربوط به این امر باشد.

صفاری با تاکید بر اینکه هیچ گونه کمبودی در زمینه تامین و عرضه مواد بهداشتی و شوینده وجود ندارد، گفت: مردم به شایعات بی اساس توجه نکنند و هرگونه گرانفروشی و تخلف واحدهای صنفی را به سامانه 124 گزارش دهند.

انتهای پیام/743/ی

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار