کد خبر: ۱۳۸۵۰۷
تاریخ انتشار: ۰۹ آبان ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۹
عضو هیات مدیره اتاق بازرگانی ایران و عراق با اشاره به تصمیم ستاد هماهنگی اقتصادی دولت درباره تهاتر ارز بین صادرکنندگان و واردکنندگان گفت: این شیوه نه تنها واردات مواد اولیه تولید را تسهیل می‌کند، بلکه موجب توسعه صادرات می‌شود.

سید حمید حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، در مورد اثرات تصمیمات ارزی اخیر ستاد هماهنگی  اقتصادی دولتی درباره واردات در مقابل صادرات، گفت: رزم حسینی؛ وزیر جدید وزارت صنعت، معدن و تجارت از زمان آغاز به کار خود سعی کرده  تا حدودی اختیارات وزارت صمت را که توسط سازمان‌های دیگری گرفته شده را به این وزارتخانه بازگرداند.

عضو هیات مدیره اتاق بازرگانی ایران و عراق با بیان اینکه صادرات، واردات و تنظیم بازار برعهده وزارت صنعت، معدن و تجارت است، بیان داشت: از آنجا که این وزارتخانه باید درباره تنظیم بازار، تامین مواد اولیه و کالاهای اساسی پاسخگو باشد، بنابراین  برای تامین این کالاها نیز باید دارای اختیاراتی باشد.

وی بیان داشت: قرار گرفتن اختیارات در بانک مرکزی که ساختار پاسخگویی به متقاضیان، صادرکنندگان و واردکنندگان را ندارد، معضلات چند ماه اخیر درباره تامین کالا را به وجود آورده است و لذا باعث نارضایتی شدید صادرکنندگان و واردکنندگان و افرادی که با تجارت خارجی کشور سر و کار دارند شده است.

وی با اشاره به تصمیمات اخیر ستاد هماهنگی اقتصادی دولت بیان داشت: یکی از تصمیمات مهم این ستاد قرار دادن ارز حاصل از صادرات نفت، پتروشیمی‌ها در اختیار بانک مرکزی برای واردات کالاهای اساسی و ارز حاصل از صادرات سایر کالا در اختیار واردکنندگان برای تامین کالاهای ضروری و مواد اولیه مورد نیاز تولید است.

حسینی بیان داشت: براساس تصمیمات اتخاذ شده، صادرکنندگان می توانند ارز حاصل از صادرات خود را در سامانه نیما عرضه و یا از محل ارز حاصل از صادرات مواد اولیه مورد نیاز واحد تولیدی خود را تامین و یا ارز حاصل از صادرات خود را در اختیار واردکنندگان برای تامین کالاهای ضروری و مواد اولیه تولید قرار دهد. 

وی با بیان اینکه در جهت تسهیل رفع تعهدات ارزی و کاهش بورکراسی ها و همچنین تامین به موقع ارز مورد نیاز واردکنندگان بارها این درخواست از سوی بخش خصوصی از دولت مطرح شده بود، گفت: تحقق این مهم مشوقی برای صادرات خواهد بود، زیرا واحدهای تولید کننده داخلی که نیاز به مواد اولیه وارداتی دارند، ترغیب می شوند تا کالاهای خود را صادر کنند تا از محل درآمد حاصل از صادرات، مواد اولیه مورد نیاز خود را وارد و تامین کنند. 

حسینی با بیان اینکه با این روش تولید کننده در صف تخصیص ارز بانک مرکزی معطل نمی شود و بورکراسی اداری کاهش می‌یابد، گفت: قطعا این روش نه تنها واردات مواد اولیه مورد نیاز تولید را تسهیل می‌کند بلکه باعث توسعه و رونق صادرات نیز می‌شود. 

وی با بیان اینکه تهاتر بازارهای صادراتی ما را توسعه می‌دهد، گفت: بسیاری از کشورها تمایل به تجارت با ایران دارند، اما به دلیل مشکلات ناشی از تحریم ها و نقل و انتقالات مالی این امکان برای آنها وجود ندارد لذا با بهره گیری از شیوه تهاتر، این مشکلات حل می‌شود و تحریم‌ها اثری بر تجارت خارجی ما نخواهد داشت. 

وی با بیان اینکه با این شیوه دیگر هیچ دلیلی برای عدم بازگشت ارز حاصل از صادرات وجود نخواهد داشت، گفت: البته نظارت وزارت صمت بر ثبت سفارش واردات  و اولویت بندی ثبت سفارش کالاهای مورد نیاز وارداتی لازم است. 

انتهای پیام/ب

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار