کد خبر: ۱۳۸۶۳۳
تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۸
رییس سازمان بازرسی کل کشور با تاکید بر ضرورت اصلاح قانون سازمان بازرسی گفت: اشکال جدی در ساختار خصوصی سازی است.

به گزارش خبرنگار قضایی خبرگزاری فارس، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن درویشیان، رییس سازمان بازرسی کل کشور، در نشست مشترک با اعضای کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی با اشاره به اهداف مشترک سازمان بازرسی و این کمیسیون گفت: هم قوه قضاییه و به‌تبع آن سازمان بازرسی کل کشور در دوره جدید تحولی قرار دارد و هم مجلس شورای اسلامی به تعبیر مقام معظم رهبری یک مجلس انقلابی است که حتماً نگاه و اقدامش متفاوت‌تر از گذشته خواهد بود.


رییس سازمان بازرسی کل کشور خاطرنشان کرد: یکی از رویکرد‌ها و سیاست‌های جدی ما که با کمسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی مشترک است، شناسایی گلوگاه‌ها و بستر‌های فسادزاست. تجربه نشان داده که ورود و برخورد مصداقی با فساد چندان کارساز نخواهد.

وی با تأکید بر اینکه فساد مبتنی بر فرآیند‌ها و بستر‌های فسادزا شکل می‌گیرد، تصریح کرد: اگر بستر فساد وجود نداشته باشد این حجم از سوءجریانات رخ نمی‌داد و شاهدیم که بسیاری از کشور‌های به‌اصطلاح پاک، ساختار‌های خود را به‌گونه‌ای اصلاح‌کرده‌اند که در صورت وقوع کوچک‌ترین تخلف، سیستم هشدار داده و آن تخلف برملا می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین درویشیان با انتقاد از اجرایی نشدن بسیاری از بخش‌های قانون برنامه پنجم و ششم که منجر به شفافیت امور می‌شد، گفت: سازمان بازرسی درزمینه برنامه‌های توسعه ورود کرده و به مراجع ذی‌ربط گزارش ارائه داده است. متأسفانه حدود ۵۰ درصد آیین‌نامه‌های قانون برنامه توسعه پنجم اساساً وضع نشده تا اینکه بخواهد اجرایی شود.

وی ادامه داد: بنابراین رویکرد جدید سازمان بازرسی این است که از حالت سنتی و پرداختن به موضوعات جزیی و مصداقی عبور کرده و یک نظام مسائل در سازمان تعریف کنیم. مثلاً در حوزه بهداشت و درمان چند مسئله مهم که امروز به‌عنوان دغدغه اصلی مقام معظم رهبری و مردم است را به‌عنوان مسئله اصلی سازمان تعریف کنیم. در این راستا می‌توانیم با بخش‌های مختلف مجلس شورای اسلامی به‌ویژه کمیسیون اصل ۹۰ همکاری کرده تا از موازی کاری نیز پرهیز شود.
 
رییس سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به اینکه یکی از رویکرد‌های دیگر سازمان بازرسی در دوره جدید اقدامات پیشگیرانه و پیش‌دستانه است، گفت: حتماً تأثیر پیشگیری بیشتر و هزینه آن کمتر است. برخی تخلفات مربوط به تخلفات شکلی از قوانین است، ولی سازمان بازرسی کل کشور این اختیار را ندارد که این‌ها را نادیده بگیرد که مناسب است مجلس در این خصوص ورود کند.


وی اصلاح قانون سازمان بازرسی کل کشور را ضرورت دانست و گفت: با وجود تأکید بر مسئله محوری در سازمان بازرسی، ولی قانون و مقررات به نحوی تنظیم‌شده که گاهی سازمان ناگزیر از برخی اقدامات انرژی بر و کم اثر است. سازمان بازرسی کل کشور از طرفی به لحاظ نیروی انسانی در محدودیت است که بعد از اصلاح قانون سازمان در مجلس قبلی و کنار گذاشتن نیرو‌های بازنشسته به‌جز امور امنیتی و نظامی، این مضیقه بیشتر هم شده است. این در حالی است که در بحث‌های تخصصی مانند مالیات و گمرک، سازمان نیاز به افراد باتجربه و خبره دارد؛ بنابراین از مجلس شورای اسلامی می‌خواهیم در اصلاح قانون سازمان به این موضوع توجه داشته باشد.

حجت الاسلام والمسلمین درویشیان با تأکید بر مبارزه جدی با فساد گفت: یکی از گلوگاه‌های فساد در دستگاه‌های اجرایی انتصابات است که باید ضوابط آن جدی‌تر و محکم‌تر اصلاح شود. متأسفانه هم‌اکنون در انتصابات از سازمان بازرسی کل کشور استعلام نمی‌شود و ناگهان می‌شنویم افرادی برای سمت‌های مهم و کلیدی در نظر گرفته می‌شوند که دارای پرونده هستند.

وی با اشاره به دغدغه‌های اعضای کمیسیون اصل نود درباره بازار ارز، بورس، بهداشت و درمان و ... گفت: همه این موارد در جریان بازرسی و پیگیری‌های سازمان قرار دارند و برخی از آن‌ها به نتایج هم رسیده است. عرضه محصولات فولادی در بورس ازجمله مواردی بود که سازمان ورود کرد که عمده مشکل در این خصوص، فرآیند‌های عرضه این محصولات و توزیعشان در بازار است. همچنین در خصوص تولید و عرضه لاستیک هم سازمان ورود داشته که با فرآیند نابسامانی مواجه شده است و کمترین نظارتی بر آن صورت نمی‌گیرد.

رییس سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به فرآیند بازرسی در سازمان گفت: سازمان بازرسی کل کشور دارای چند نوع بازرسی «برنامه‌ای»، «فوق‌العاده» و «موردی» است. در سال‌های گذشته حدود ۷۰ درصد از بازرسی‌های سازمان به بازرسی برنامه‌ای اختصاص داشت. یعنی از قبل پیش‌بینی و تصویب می‌شود و بر اساس آیین‌نامه اجرایی قانون سازمان به رییس قوه قضائیه ارائه و بعد از تائید ایشان ابلاغ می‌شود. ازاین‌رو ما می‌توانیم برای تدوین برنامه سالانه سازمان از نظرات کمیسیون اصل ۹۰ مجلس استفاده کنیم. کما اینکه سال‌های گذشته از سایر دستگاه‌های نظارتی و حتی از برخی تشکل‌های مردمی نظرخواهی کردیم تا پیشنهاد‌ها و نقطه نظرات آنان را در برنامه‌های سالانه سازمان بگنجانیم. برای برنامه بازرسی سالانه امسال هم به همکاران ابلاغ کرده‌ایم که ۳۰ درصد از برنامه‌های سالانه و مستمر به نیاز‌های روز و مقتضیات و مطالبات رییس محترم قوه قضائیه اختصاص داده شود.

حجت الاسلام و المسلمین درویشیان با اشاره به اینکه طبق ماده ۲ قانون سازمان یکی از نهاد‌هایی که می‌تواند از سازمان درخواست بازرسی فوق‌العاده کند، کمیسیون اصل ۹۰ مجلس است گفت: ما از این موضوع استقبال می‌کنیم، ولی با توجه به محدودیت‌ها و ظرفیت سازمان، تقاضای ما این است که موضوعات کلان که مربوط به طرز کار دستگاه‌ها است را به سازمان ارجاع دهید و از ارجاع موضوعات موردی خودداری کنید. سازمان بازرسی کل کشور آماده همکاری گسترده با کمیسیون اصل ۹۰ مجلس است که یک نمونه آن بررسی قرارداد سرمربی سابق تیم ملی فوتبال است که گزارش سازمان قبل از جلسه کمیسیون اصل ۹۰ درباره این موضوع، در اختیار اعضا قرار گرفت تا از موازی کاری پرهیز شود.

رییس سازمان بازرسی کل کشور با استقبال از تعامل سازمان با کمیسیون‌های مجلس گفت: یکی از برنامه‌های سازمان ارتباط با کمیسیون‌های تخصصی مجلس شورای اسلامی است. حتی به مرکز پژوهش‌ها پیشنهاد داده‌ایم که در بررسی طرح‌ها و لوایح نظرات سازمان بازرسی هم خواسته شود تا تجربیات ما در اختیار نمایندگان مجلس قرار داده شود. گاهی اگر یک ماده و تبصره از یک قانون اصلاح شود کل مشکلات آن حوزه مرتفع می‌شود.

وی در پایان با اشاره به درخواست اعضای کمیسیون اصل نود در خصوص ورود به خصوصی‌سازی گفت: سازمان بازرسی کل کشور در موضوع خصوصی‌سازی ورود کرده است از ۱۵ واگذاری گزارش تهیه‌کرده است. اشکال جدی در ساختار خصوصی‌سازی است و پیشنهاد‌هایی داریم که در اختیار مجلس قرار می‌دهیم.

در بخش ابتدایی این نشست رییس و اعضای کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی مسایل و دغدغه‌های خود را در خصوص موضوعاتی، چون خصوصی سازی، بورس، ترک فعل‌های مدیران، مسائل سیاسی و فرهنگی مطرح کردند.
 انتهای پیام/

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار