کد خبر: ۱۳۸۷۷۰
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۶
بایدن: سه روز تا به خانه رفتن ترامپ فرصت داریم
با نزدیک شدن به روزهای پایانی رقابت های انتخاباتی گردهمایی دو نامزد اصلی در ایالت های مختلف برگزار شد و دو رقیب حملات شدیدی علیه یکدیگر داشتند.

نتایج انتخابات زودهنگام درباره بایدن و ترامپ چه می‌گوید؟

با نزدیک شدن به روزهای پایانی رقابت های انتخاباتی گردهمایی دو نامزد اصلی در ایالت های مختلف برگزار شد و دو رقیب حملات شدیدی علیه یکدیگر داشتند.

در فاصله کمتر از دو روز به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بیش از 91 میلیون از شهروندان این کشور در انتخابات زودهنگام به صورت حضوری و یا از طریق پستی شرکت کرده اند. در حالی که تمام نظرسنجی ها حاکی از پیشتازی نامزد دموکرات ها یعنی جو بایدن بر دونالد ترامپ نامزد جمهوری خواهان است، موسسه معتبر نظرسنجی راسموسن در گزارشی نوشته است که ترامپ در ایالت مهم و چرخشی کارولینای شمالی دو درصد نسبت به بایدن پیشتاز است. بر همین اساس 48% از رأی دهندگان به ترامپ و 46% نیز از بایدن حمایت می کنند.

 

در نظرسنجی دیگر که به صورت کلی انجام شده است،بایدن با سه درصد از ترامپ پیشتاز است. بدین ترتیب 49% از رأی دهندگان از بایدن و 46% نیز از ترامپ حمایت می کنند.

پایگاه ریل کلیر پالتیکس نیز به بررسی میزان محبوبیت دو نامزد در ایالت های مهم پرداخته که در جدول زیر مشخص است. 

آخرین نبردهای دو نامزد برای جلب نظر رأی دهندگان

 دو نامزد دموکرات و جمهوری خواه در روزهای انتخاباتی به ادامه گردهمایی های خود ادامه دادند.  ترامپ در گردهمایی خود در ایالت حساس و تعیین کننده پنسیلوانیا  طبقه سیاسی حاکم بر آمریکا را فاسد دانست و گفت آنها کشور را غارت می کنند، خون مردم را در شیشه می کنند، کارخانه ها را می ببندند و مرزها را باز می کنند. ترامپ دلیل آمدنش به عرصه ریاست جمهوری را وجود همین عوامل ذکر کرد. وی همچنین گفت: روز سوم نوامبر ما در ایالت پنسیلوانیا پیروز خواهیم شد. ما پیروز خواهیم شد تا چهار سال دیگر در کاخ سفید بمانیم. وی سپس به بایدن حمله کرد و گفت: او از همه توافقنامه‌های تجاری وحشتناکی حمایت کرده است که سبب پولدارتر شدن اطرافیانش و فقیرتر شدن مردم شده است. او، صنعت فولادسازی ایالت پنسیلوانیا را از صفحه روزگار محو کرد. او حامی اصلی پیمان نفتا و ورود چین به سازمان جهانی تجارت بود. ترامپ سپس به موضوع مناظره و سوالش از بایدن اشاره کرد که در آن پرسید چرا در طول 47 سال مدیریت کاری انجام نداده اید؟ ترامپ مدعی شد وقتی این سوال را از بایدن پرسیدم او وارفت!!  ترامپ همچنین اسامی افرادی را مطرح کرد که به زعم او قرار است در کابینه احتمالی بایدن مسئولیت داشته باشند.

در آن سو باراک اوباما رئیس جمهور پیشین آمریکا در گردهمایی بایدن در ایالت میشیگان حضور یافت و برای او سنگ تمام گذاشت. به گزارش رویترز، اوباما در این سخنرانی بر همه گیری ویروس کرونا و تبعات آن تمرکز داشت. وی در واکنش به اظهارات روز گذشته ترامپ که مدعی شده بود پزشکان برای دریافت پول بیشتر، آمار کرونا را زیاد می‌کنند، اضافه کرد: او پزشکان را به سود بردن از این بیماری همه‌گیر متهم می‌کند، گفت که پزشکان بیش از حد این بیماری، بیماران را می‌کشند زیرا از این طریق کسب درآمد خواهند کرد. او (ترامپ) نمی‌تواند درک کند، او نمی‌فهمد که کسی برای نجات دیگران جان خود را بدون تلاش برای دریافت یک دلار هم به خطر می‌اندازند.به گزارش ان بی سی نیوز، اوباما در ادامه افزود: این یکی از معیارهایی است که او درباره موفقیت دارد. او هنوز نگران این است که جمعیت شرکت کننده در مراسم ادای سوگندش کمتر از مال من بود. این موضوع واقعاً آزارش می‌دهد. او هنوز درباره آن حرف می‌زند. هیچ چیز بهتری ندارد که نگرانش باشد؟ نکند وقتی بچه بود، کسی به جشن تولدش نیامده و او آسیب (روحی) دیده؟ دلیل (این همه وسواس وی) درباره جمعیت چیست؟ می‌دانید که من قبلاً جمعیت‌های زیادی داشتم. کشور ما با یک بیماری همه گیر رو به روست، (در چنین شرایطی، جمعیت شرکت کننده در تجمعات انتخاباتی) چیزی نیست که باید به خاطرش نگران باشی. تفاوت جو بایدن و ترامپ دقیقاً همین است. ترامپ فقط به منیت خود اهمیت می‌دهد. جو به امن نگه داشتن شما و خانواده تان فکر می‌کند. 

بایدن هم در میشیگان گفت: وقت آن است که ترامپ کوله‌پشتی‌اش را بردارد و به خانه‌ برود. در سه روز، ما می‌توانیم به این دوره ریاست جمهوری پایان دهیم که کشور را تجزیه کرده، در محافظت از مردم شکست خورده و بر شعله‌های نفرت دمیده است.وی ادامه داد: برای من مهم نیست که ترامپ چگونه تلاش می‌کند. هیچ چیزی نمی‌تواند مردم این کشور را از رای دادن و بازگرداندن دموکراسی بازدارد.معاون اول باراک اوباما با انتقاد از عملکرد ترامپ در مهار کرونا در این کشور، اضافه کرد: من هرگز پرچم سفید را برنمی‌افرازم و تسلیم نمی‌شوم. ما قصد داریم که این ویروس را شکست دهیم و آن را تحت کنترل درآوریم.

 

بورلی هیلز صحنه درگیری هواداران و مخالفان ترامپ

 پلیس آمریکا از درگیری بین هواداران ترامپ و مخالفانش در بورلی هیلز خبر داد. به گزارش اسپوتنیک، "گردهمایی آزادی آمریکا" در حمایت از رئیس جمهور این کشور در پارک بورلی گاردنز در ایالت کالیفرنیا از سوی مخالفان آن‌ها از جمله فعالان "جان سیاهپوستان مهم است" مختل شد.در پی درگیری میان حامیان ترامپ و مخالفان آنها، اداره پلیس شهر بورلی هیلز هرگونه تجمع را غیرقانونی اعلام کرد.به گفته پلیس این شهر، حدود ۴۰ معترض در پارک راکسبری جمع شدند و سپس به سمت محل تجمع حامیان ترامپ در پارک بورلی گاردنز حرکت کردند.



به گفته یک پلیس، چند نفر از اعضای این گروه به یکی از حامیان ترامپ به طور خشونت باری حمله کردند که وی از ناحیه صورت مجروح شد. پس از آن هرگونه تجمع غیرقانونی اعلام شد.تصاویر منتشر شده در رسانه‌های اجتماعی حضور گسترده نیروهایپلیس ضد شورش را نشان می‌دهد که در مقابل معترضانی که به تجمع حامیان ترامپ نزدیک می‌شدند، ایستاده بودند و حامیان ترامپ نیز در طرف دیگر در حالی که پرچم آمریکا در دست داشتند، فریاد "آمریکا" سر داده بودند.

 

تشکیل واحدی جدید در گارد ملی برای ورود به درگیری ها و خشونت ها

روزنامه واشنگتن پست در مطلبی می نویسد: اداره گارد ملی واحد جدیدی تشکیل داده است که عمدتا متشکل از پلیس های نظامی است تا در روزهای آتی برای کمک به مقابله با ناآرامی ها اعزام شوند. این واحد که احتمالا برای کمک رسانی در زمان وقوع بلایای طبیعی و دیگر ماموریت ها نیز از آن استفاده خواهد شد، در ماه سپتامبر تشکیل شد و ابتدا به آن نیروی واکنش سریع گفته می شد. اما با نزدیک شدن به زمان برگزاری یکی از اختلاف برانگیزترین انتخابات تاریخ آمریکا، مقامات گارد ملی آنها را ”واحدهای واکنش منطقه ای“ نامیدند. نیروهای گارد ملی که داخل هر ایالت سازماندهی شده اند و فرماندهی آنان به طور معمول با فرماندار است، برای تحت کنترل درآوردن شلوغی ها، محافظت از اماکن یا اعمال مقررات منع آمد و شد اعزام خواهند شد. احتمال دارد برخی از آنها نیز در پایتخت مستقر شدند، البته اگر دونالد ترامپ تصمیم بگیرد برنامه ماه ژوئن خود را تکرار کند و نیروهای نظامی را در کنار نیروهای فدرال و محلی در واشنگتن گردهم آورد.

 

گردهمایی های ترامپ کانون شیوع کرونا

به گزارش یورونیوز، برخلاف جو بایدن، نامزد دموکرات‌ها در انتخابات پیش‌روی آمریکا که با آغاز همه‌گیری ویروس کرونا در کشورش از برگزاری گردهمایی‌های بزرگ تبلیغاتی خودداری کرد و به رویدادهای آنلاین و برگزاری تجمعاتی با حضور شرکت کنندگان «درون خودرو» روی آورد، رقیب جمهوری‌خواه او دونالد ترامپ، از ماه فوریه تا کنون بیش از ۵۰ گردهمایی بزرگ برگزار کرده است. در حالی که دونالد ترامپ این گردهمایی‌های بزرگ و هزاران نفری را «سرگرم کننده»، «عالی» و «بزرگترین نمایش روی زمین» توصیف کرده، مطالعات دانشگاهی پرده از حقیقتی دیگر برمی‌دارد. تحقیقاتی که به تازگی توسط پژوهشگران دانشگاه استنفورد انجام شد، نشان داد در مناطقی که گردهمایی‌های بزرگ ترامپ برگزار شده، شمار مبتلایان به کرونا دست‌کم ۳۰ هزار مورد و شمار قربانیان کرونا نیز دست‌کم ۷۰۰ مورد بیشتر از حد نرمالِ قابل انتظار بوده است.

 علاوه بر ابتلای بیش از ۳۰ هزار نفر و مرگ بیش از ۷۰۰ نفر در پی شرکت در این تجمعات، باید به این موضوع نیز توجه داشت که این شرکت کنندگان به احتمال زیاد این ویروس را به افرادی که در این گردهمایی‌ها حضور نداشتند نیز منتقل کرده و به این ترتیب باعث ابتلا و مرگ افراد بیشتری شده‌اند.

تیم تحقیق نتیجه می‌گیرد «مناطقی که میزبان گردهمایی‌های بزرگ انتخاباتی ترامپ بوده‌اند، هزینۀ بالایی را از مسیر ابتلا به کرونا و سپس مرگ متحمل شده‌اند» و اینکه اگر این گردهمایی‌ها برگزار نمی‌شد، این تلفات سنگین نیز روی نمی‌داد.تصاویر منتشر شده از این گردهمایی‌ها نیز نشان می‌دهد که در جریان برگزاری آنها، عمدتا تلاشی برای رعایت توصیه‌های بهداشتی از سوی شرکت کنندگان نشده است؛ نه فاصله اجتمماعی رعایت شده و نه استفاده از ماسک برای هزاران شرکت کننده در آن اجباری بوده است.

 

شواهد اولیه حاکی از پیروزی کدام نامزد است؟

با بررسی نتایج حاصل شده از انتخابات زودهنگام ناظران به دنبال تحقیق و بررسی آن هستند تا ببینند کفه ترازو به سمت کدام نامزد سنگین تر است. طبق تحلیلی که آسوشیتدپرس منتشر کرده است بیش از یک رای از هر ۴ رای (۲۷ درصد) از سوی رای دهندگان جدید یا افرادی که هر از گاهی رای می دهند، داده شده است. این افراد، کسانی هستند که یا در گذشته هرگز رای نمی دادند و یا در کمتر از نیمی از انتخابات هایی که واجد شرایط شرکت کردنش بودند، شرکت کرده اند. با توجه به تمایل رای دهندگان جدید یا رای دهندگان کم تعداد به رای دادن در روز انتخابات یا نزدیک به آن، این شمار ممکن است افزایش یابد. بعلاوه، افزایش های جزئی در میدان های نبرد می تواند تفاوت ایجاد کند. طبق تحلیل این خبرگزاری دموکرات ها در انتخابات زودهنگام از جمهوریخواهان با امتیاز بالایی یعنی (۴۷ درمقابل ۳۳ درصد) پیشتاز هستند. البته این بدان معنا نیست که دموکرات ها قرار است پیروز شوند. اما فشار را بر جمهوریخواهان افزایش می دهد تا در روز انتخابات امتیازی مشابه یا بیشتر به دست آورند.در همین حال، سرنوشت جو بایدن نامزد دموکرات انتخابات آمریکا ممکن است به مشارکت بزرگ رای دهندگان سیاهپوست در ایالت های میدان نبرد گره خورده باشد.تاکنون حدود ۹ درصد از آرای اولیه توسط آمریکایی های آفریقایی تبار داده شده که تقریبا برابر است با ۱۰ درصد از رای دهندگان سیاهپوست که در انتخابات ۲۰۱۶ شرکت کردند.

کارشناسان می گویند رای دهندگان سیاهپوست از همه گیری  کرونا و فروپاشی اقتصادی که بیش از همه آمریکایی های آفریقایی تبار را متضرر کرد، در کنار تبعیض های نژادی رنج می برند و این موارد، به آنها برای غلبه بر موانع رای دادن انگیزه می دهد. گفته می شود جوان ها متمایل به حزب دموکرات هستند و وقتی دموکرات ها به صندوق های رای هجوم می برند، دور از انتظار نیست که تعدادشان افزایش یابد.  در همین راستا رای دهندگان جوان در انتخابات میان دوره ای ۲۰۱۸ کنگره با رقم بی سابقه ای در انتخابات شرکت کردند، به طوری که ۳۶ درصد از آنهایی که واجد شرایط بودند، رای دادند. این مساله باعث شد تا دموکرات ها کنترل مجلس نمایندگان آمریکا را در دست گیرند.

برچسب ها: بایدن ، ترامپ ، انتخابات
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار