کد خبر: ۱۳۹۰۵۴
تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۹۹ - ۱۸:۴۲
این روزها شاهد اختلاف قیمت عجیب و غریب مواد شوینده موجود در بازار طی مقایسه با نرخ های مصوب سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان هستیم؛ اختلاف قیمتی که گاه بسیار بالاتر از نرخ مصوب و جالب توجه این که گاه بسیار پایین تر از این نرخ است!
به گزارش صبحانه،این روزها شاهد اختلاف قیمت عجیب و غریب مواد شوینده موجود در بازار طی مقایسه با نرخ های مصوب سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان هستیم؛ اختلاف قیمتی که گاه بسیار بالاتر از نرخ مصوب و جالب توجه این که گاه بسیار پایین تر از این نرخ است!

طبق بررسی‌های میدانی، قیمت انواع اقلام شوینده طی هفته ابتدایی آبان، متاثر از روند رو به رشد قیمت ارز در هفته انتهایی مهر، با افزایش نسبی همراه بوده است.

به روز نبودن سامانه رسمی اطلاع رسانی قیمت کالا و خدمات
در این بخش از گزارش، قیمت‌های مصوب سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان (موجود در سامانه ۱۲۴)  را بررسی کرده ایم.

از داده‌های موجود در جدول بالا مشخص است که از ۳۴ قلم ماده شوینده و ضدعفونی کننده موجود در سامانه ۱۲۴ به عنوان مرجع رسمی اطلاع رسانی قیمت کالا و خدمات در کشور، حداقل و حداکثر قیمت ۲۶ قلم کالا به طرز عجیبی صفر ریال بیان شده؛ برای دو قلم کالا نیز با وجود مشخص بودن حداقل و حداکثر قیمت، هیچ نرخ مصوبی برای مصرف کننده در نظر گرفته نشده؛ همچنین در این سامانه درباره بسیاری دیگر از اقلام شوینده مانند انواع مایع لباسشویی، نرم کننده‌های لباس و مو، انواع شامپو، جرمگیر‌ها و ... هم علاوه بر اینکه نرخ مصوبی وجود ندارد، دامنه تغییراتی نیز ذکر نشده است.

جهش های لحظه ای قیمت ارز و بسته بندی، دو روی سکه گرانی این روزهای مواد شوینده
بررسی قیمت های بازار حاکی از این است که در برخی اقلام شوینده و ضدعفونی کننده، قیمت ها از نرخ مصوب و حتی حداکثر قیمت نیز بالاتر است که احتمال دادیم ممکن است مربوط به روند صعودی نرخ ارز و گرانی مواد اولیه مورد نیاز واحدهای تولیدکننده در هفته چهارم مهرماه باشد.

اسماعیل مهدی پور، مدیرکل نظارت بر محصولات بهداشتی سازمان حمایت، چهارم آبان در گفت و گوی زنده با شبکه خبر این موضوع را اینطور تایید کرد که مواد اولیه مصرفی در محصولات شوینده ۸۰ تا ۹۰ درصد قیمت تمام شده محصول را تشکیل می دهد که به دلیل رشد قیمت ارز، افزایش قیمت ۵۰ درصدی داشته است؛ وی راهکار ساماندهی این بازار را اصلاح نحوه عرضه مواد اولیه و محصولات پتروشیمی در بورس دانست.

تغییرات لحظه ای نرخ ارز، بهانه ای برای سودجویی
کامران خطایی یکی از تولیدکنندگان محصولات ضدعفونی کننده و شوینده به خبرنگار تولیدبان باشگاه خبرنگاران جوان گفت: تولید و فروش ما افزایش داشته اما موضوعی که خیلی کارگاه ما را دچار اذیت و آزار کرده، تغییرات ناگهانی نرخ ارز است.

وی بیان کرد: اگر هم اکنون با یک قیمت مشخص برای خرید مواد اولیه ثبت سفارش انجام دهم، یک ساعت بعد فروشنده مواد اولیه می گوید باید اختلاف قیمت جدید را بپردازید در غیر این صورت، جنسی که سفارش دادید را تحویل نمی دهیم؛ یعنی جنسی را که خودش با ارز دولتی وارد کرده، با قیمت روز و به صورت آزاد به تولیدکننده می فروشد!

کمبود مواد اولیه شایعه اما گرانی بسته بندی حقیقت محض است
محمد محمدیان، تولیدکننده انواع محصولات شوینده، در گفت و گو با خبرنگار تولیدبان باشگاه خبرنگاران جوان گفت: برخلاف برخی شایعات، مواد اولیه در بازار نایاب نیست؛ درست است که با توجه به افزایش نرخ ارز، برای تامین مواد اولیه نیاز به افزایش سرمایه در گردش کارخانه داشته ایم اما به هر حال باز هم می توان مواد اولیه مورد نیاز را از بازار تهیه کرد.

وی افزود: می‌توان گفت حدود ۵۰ درصد افزایش قیمت مواد اولیه داشته ایم، اما دلیل آن کمبود مواد اولیه در بازار نیست؛ ضرر اصلی افزایش قیمت‌ها متوجه مردم است، چون ما تولیدکنندگان در برابر افزایش قیمت ماده اولیه، قیمت فروش را افزایش می‌دهیم.
محمدیان در ادامه گفت: دلیل دیگر افزایش قیمت محصولات شوینده، افزایش قیمت بسته بندی به ویژه پلاستیک است، مواد شوینده عمدتا در ظروف پلاستیکی بسته بندی می شوند و سپس در یک کارتن قرار می گیرند؛ قیمت کارتن افزایش خاصی نداشته اما پلاستیک به شدت گران شده است.

وی در انتها گفت: اگر دولت در شرایط خاص فعلی، حمایت های تشویقی مثل معافیت مالیاتی و یکسری بسته های تشویقی دیگر به تولیدکنندگان بدهد، قطعا قیمت نهایی مصرف کننده هم کاهش خواهد یافت در غیر این صورت با افزایش دائمی نرخ ارز و قیمت پلاستیک، تنها کسی که ضرر می کند، مردم هستند.

وقتی واردکنندگان به جای واردات مواد اولیه، محصول مشابه نمونه داخلی  وارد می کنند!
در بررسی قیمت شوینده های موجود در سایت های فروش اینترنتی به موضوع جالبی برخوردیم؛ با وجود آن که واردات محصولات دارای مشابه داخلی ممنوع اعلام شده، همچنان شاهد واردات شوینده های خارجی و فروش آن ها با قیمت های نجومی در بازار داخلی هستیم؛ قیمت هایی که نشان می دهد حتی مواد شوینده هم به دوسته عادی و لاکچری قابل تقسیم هستند!
 
 ورود شوینده های تقلبی به بازار
بر خلاف قیمت های نجومی برخی برندهای محصولات شوینده و ضدعفونی کننده، قیمت برخی برندهای دیگر از نرخ مصوب و حتی حداقل قیمت نیز پایین تر است که به نظر می رسد ناشی از ورود اجناس کم کیفیت و تقلبی به بازار باشد!

موضوع گرانی بی دلیل برخی شوینده ها و حضور شوینده های تقلبی مانند ناکافی بودن نظارت بر بازار از سوی دستگاه های متولی، موضوع جدیدی نیست؛ بنابراین، به نظر می رسد بهتر باشد خریداران این محصولات در هنگام خرید توجه کافی به قیمت و اصالت بسته بندی آن ها داشته باشند.

برچسب ها: شوینده ، لاکچری ، قیمت
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار