کد خبر: ۱۳۹۷۷
تاریخ انتشار: ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۲
داوطلبان جمعیت هلال احمر شیفته خدمت به محرومان و نیازمندان جامعه هستند و در این بین، پزشکان داوطلب تلاش کرده اند تا واژه خدمت «زیرمیزی» را جایگزین دریافت های غیرمتعارف کنند.
به گزارش تجارت آنلاين به نقل از مهر، وقتی صحبت از پزشک می شود، نگاه مان معطوف به قشری از جامعه می شود که «زراندوز» و «ثروتمند» هستند و هیچ درد و دغدغه ای در زندگی ندارند!!
 
در حالی که معدود پزشکانی هستند که ثروت مادی را می خواهند، اکثریت جامعه پزشکی را کسانی تشکیل می دهند که همچون سایر اقشار جامعه، تلاش می کنند تا نیازمند کسی نباشند. در این بین، هستند پزشکانی که نیازشان را جای دیگری جستجو می کنند. دور از خانه و شهر، جایی که شاید حتی یک روز زندگی در آنجا برای ما طاقت فرسا و سخت باشد. روستاها و مناطق محروم کشور، جاهایی که تا به حال نرفته ایم ولی رفته اند و همچنان می روند پزشکانی که دوست دارند خدمت به همنوع را «زیرمیزی» انجام دهند. درست عکس عده ای قلیل و معدود از پزشکان که «زیرمیزی» از بیمارشان پول می گیرند تا او را درمان کنند!!
 
کاروان سلامت
 
آیت الله دکتر محسن حیدری نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری، معتقد است که کاروان «سلامت و امید» به عنوان دستاورد جمعیت هلال احمر، حلقه وصل توان توانمندان و نیاز نیازمندان است. کاری که هلال احمر به عنوان حلقه اتصال توان توانمندان و نیاز نیازمندان انجام داد، به خاطر آن است که مردم در هر کجا و هر زمان ورود کردند، کار را پیش بردند.
 
وی می گوید: کاروان سلامت و امید طرحی است که هلال احمر در راستای طرح تحول نظام سلامت انجام داد که برکات آن به نیازمندان می رسد.
 
دکتر ناصر سودانی نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به برنامه سفرنامه سلامت و امید و نقش آن در افزایش مشارکت های اجتماعی، اظهار می دارد که نیازمند چنین برنامه هایی در همه زمینه ها هستیم تا مردم بیشتر وارد فعالیت های اجتماعی شوند.
 
وی می گوید: خوزستان از مشکلات عدیده ای رنج می برد که باید حل شود اما علی رغم تمام مشکلات در دفاع مقدس ایستادگی کردیم و نگذاشتیم یک وجب از خاک میهن به دست دشمن بیفتد.
 
نماینده مردم اهواز در مجلس معتقد است که محرومیت ها در خوزستان همچنان به قوت خود باقی است و مردم از آلامی رنج می برند که همه بدان آگاهی داریم اما هیچگاه به انقلاب خود پشت نکردند، بنابراین باید شکرگزار این نعمت و دستبوس و قدردان مردم باشیم.
 
سودانی با تقدیر از نقش جمعیت هلال احمر در توسعه فعالیت های اجتماعی و داوطلبانه خدمت داوطلبانه را عبادت واقعی برشمرد و خاطرنشان کرد:  چنین فعالیت هایی می تواند علاوه بر کاهش محرومیت موجب مسئولیت پذیری بیشتر مردم شود.
 
کاروان سلامت
 
کاروان «سلامت و امید»، در نیمه دوم سال گذشته حرکت خودش را در کشور آغاز کرد. حرکتی که باعث ارتقای انگیزه خدمت داوطلبانه پزشکان و تیم پزشکی شد. حضور در مناطق محروم و روستاهای کشور، درست در نقاطی که شاید کمتر مرکز درمانی و بهداشتی در آنجا وجود دارد و مردم این مناطق می بایست فرسنگ ها راه طی کنند تا خودشان را به پزشک برسانند. اما کاروان سلامت و امید، خودش را به این مناطق رساند تا چشمان بیماران مناطق محروم کشور، بار دیگر برق امید بزند.
 
به گفته فرح ناز رافع رئیس سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر، دسترسی مردم مناطق محروم کشور به خدمات بهداشتی و درمانی، اولین و مهمترین انگیزه راه اندازی این کاروان بود.
 
وی، معتقد است که کاروان سلامت و امید با اهداف کمک به بهبود سطح سلامت محرومان، تاثیر گذاری روی رفتار جامعه، ایجاد رشد و توسعه سلامت در مناطق محروم، ارتقاء سطح و فرهنگ سلامت اقشار آسیب پذیر در جامعه با رویکرد آموزشی و پیشگیری در حوزه سلامت با برپایی ایستگاه های سلامت، ویزیت رایگان و سلامت روان و مشاوره های اجتماعی، آموزش نکات مرتبط با سلامت سالمندان، آموزش روش های خود مراقبتی، تغذیه سالم و...، حرکت خودش را آغاز کرد.
 
رافع با اشاره به اینکه خدمات این کاروان در جهت ارتقای سلامت جامعه در سه بخش آموزش سلامت، حفاظت از سلامت و پیشگیری از بیماری و خودمراقبتی توسط گروهای پزشکی و درمانی داوطلب ارائه شد، می گوید: از جمله فعالیت های این کاروان ها ارائه خدمات درمانی، آموزش، مشاوره و توزیع بسته ها و بروشور های بهداشتی در سطح روستا و مدارس است.
 
رفتن به مناطق محروم و دور افتاده کشور، جایی که شاید یک لیوان آب شرب سالم و خنک نتوانی بنوشی و یا نتوانی زیر درختان سرسبز راه بروی و خنکای نسیم عصرگاهی را حس کنی. درست همان جایی که همنوعان تو از گذشته های دور تا امروز ساکن هستند و زندگی می کنند، تنها یک انگیزه می خواهد. آن هم، خدمت است و بس. چون در این قبیل مناطق دور افتاده پولی در جیب مردمانش نیست که بخواهند آن را بابت درمان بیمارشان به تو بدهند. اینجا باید عاشق بود، عاشق خدمت به مردم. همان مردمی که وقتی تو گوشی را روی قلب شان می گذاری، صدای ضربان محبت را می شنوی. این تنها سرمایه آنهاست که آن را تقدیم تو می کنند.
 
یکی از پزشکان کاروان سلامت و امید که متخصص گوش و حلق و بینی است، در گفتگو با خبرنگار مهر، انگیزه اش از رفتن به مناطق محروم را در وهله اول، خدمت به خلق خدا عنوان می کند و می گوید: متاسفانه وقتی موضوع پدیده شوم زیرمیزی برخی همکاران رسانه ای می شود، دوست ندارم روپوش سفید بر تن کنم و به میان مردم بروم. فکر می کنم همه مردم نگاهی متفاوتی به ما دارند. از همین رو، دوست دارم به مردم خودم و به خصوص مردم مناطق محروم کشورم که با پول آنها من پزشک شده ام، بگویم که جامعه پزشکی مثل شماها دغدغه دارد.
 
او که نمی خواهد خودش را معرفی کند، خطاب به مردم می گوید: قطعا همه می دانند که در روزهای جنگ، جامعه پزشکی بدون هیچ چشم داشت مادی، در جبهه ها و پشت جبهه ها حضور داشت و مثل رزمندگان با دست خالی می جنگید. آن زمان، هم اندک پزشکانی بودند که از وطن رفتند اما اکثریت جامعه پزشکی بودند و به مردم خدمت کردند. حالا هم چنین شرایطی است، عده ای قلیل و اندک هستند که پول های زیرمیزی از بیمارشان می گیرند ولی در مقابل، هستند پزشکانی که حتی از جیب خودشان به بیمار کمک می کنند و از او هزینه جراحی و... نمی گیرند.
 
به گفته وی، ایده ای که جمعیت هلال احمر سنگ بنای آن را گذاشت، باعث شد تا حدودی نگاه مردم مناطق محروم کشور به جامعه پزشکی تغییر کند.
 
پزشکان داوطلب خدمت در مناطق محروم، دست از پول شسته اند و عشق به خدمت را آویزه دلشان کرده اند. هرچند او هم برای امرار معاش، می بایست درآمدی داشته باشد. اما، معاش پر خیر و برکت او، همان دعاهای مردمانی است که یک جمله می گویند: خدا خیرت بدهد، پیر بشی.
برچسب ها: زیرمیزی ، پزشک ، نیازمندان
نام:
ایمیل:
* نظر: