کد خبر: ۱۳۹۹۵۵
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۲
روحانی در جلسه ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا مطرح کرد
رییس جمهور گفت: یک محدودیت مهم مصوب در جلسه امروز ستاد ملی مقابله با کرونا مربوط به فعالیت کسب و کار در غیر از موارد ضروری مانند داروخانه‌ها و مواد غذایی بود. به مدت یک ماه پایان کار این مشاغل باید در تهران و مراکز استان ها و شهرهای پرجمعیت ساعت ۱۸ باشد.

ساعت پایان کار کسب و کارهای غیرضروری؛ ۶ بعدازظهر

حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی در جلسه امروز (شنبه ۱۷ آبان ) ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا، اظهار کرد: مردم نزدیک ۹ ماه است که با بیماری و ویروس کرونا روبرو بودند و با مشکلات فراوانی مواجه شدند به خصوص در موج سوم که همه گیری بیشتر و ابتلا شدیدتر بود؛ در همه دنیا این چنین شرایطی را داشتیم.

 وی با بیان اینکه امیدواریم با همکاری یکدیگر و چارچوب‌هایی که ستاد مصوب و قرارگاه اجرا می کند به تدریج شاهد کاهش این شرایط باشیم، افزود: همانطور که مردم سطح مراعات خود را بالا می برند و موارد ضروری را ستاد تصویب می‌کند، امیدواریم شاهد آرامش بیشتری در جامعه باشیم.

رییس جمهور تاکید کرد: مردم ما در طول سه سال گذشته با تروریسم اقتصادی مواجه بودند در این زمینه مقاومت، صبر و ایستادگی شایسته‌ای را نشان دادند. تصمیم کشور ما همیشه روشن بوده و در هر شرایطی که باشد ملت مقاومت و صبوری خود را ادامه می‌دهد تا طرف مقابل در برابر قانون و مقررات سر فرود آورد.

روحانی ادامه داد: امیدواریم شرایط به گونه‌ای باشد که تحریم کنندگان متوجه شده باشند که راهشان، راه نادرست و ناصحیحی بوده و به هیچ عنوان به اهداف خود دست نخواهند یافت و این تجربه سه ساله برای آنها درسی باشد که دولت آینده آمریکا در برابر قانون و مقررات تسلیم باشد و به همه تعهدات خود برگردد و مردم پاداش صبر و مقاومت و ایستادگی خود را لمس کنند و ببینند.

رییس جمهور با اشاره به شکل‌گیری موج جدید کرونا در کشور گفت: با توجه به موج جدید و شرایطی که امروز با آن مواجه هستیم، هم در این جلسه و هم در جلسه گذشته به این نتیجه رسیدیم که برای اجرای دقیق‌تر و شدیدتر پروتکل‌های بهداشتی نیاز داریم که تمهیداتی بیشتری را مدنظر قرار دهیم.

روحانی افزود: موضوع کرونا فقط موضوع سلامت نیست، مهمترین مساله، سلامت مردم است اما معیشت مردم و فرهنگ جامعه و همه اینها تحت تاثیر هستند و ما باید یک مراعات زنجیره‌وار را انجام دهیم. یعنی مراعات یکی از پروتکل‌ها ما را به مقصد نمی‌رساند.

وی یادآور شد: ماسک زدن بسیار حائز اهمیت است و پروتکل‌ مهمی است اما در عین حال تنها اکتفا به ماسک نمی‌تواند ما را به نتیجه نهایی برساند، بلکه ما نیاز داریم به اینکه فاصله‌گذاری اجتماعی را هم مورد مراعات قرار دهیم.

روحانی افزود: برای اینکه اجتماعات کاهش پیدا کند و فاصله فیزیکی بیشتر شود، تنها با قانون و مقررات ما حتما به نتیجه نهایی نمی‌رسیم مردم باید در این زمینه ما را یاری کنند.

رییس‌جمهور با بیان اینکه مشکلی که الان با آن مواجه هستیم اجتماعات خانوادگی و دورهمی‌هاست، گفت: مخصوصا فصل زمستان هم در سنت ایرانی معمول‌تر و شب‌ها طولانی‌تر است و این اجتماعات، اجتماعات بیشتری است. به همین دلیل ما در این زمینه گفته‌ایم که قرارگاه بررسی‌هایی را این هفته انجام دهد و اگر مقرراتی لازم است برای هفته بعد در این جلسه تصویب کنیم.

وی با اشاره به مشکلات تهویه‌ هوا در فضاهای سرپوشیده تاکید کرد: در زمستان غیر از آنفلوآنزا و سرماخوردگی، مردم ناچار هستند در فضای سربسته قرار بگیرند و این فضاها، مشکلاتی را ایجاد می‌کند و به همین دلیل در  فضاهای بسته باید پروتکل‌ها را دقیق‌تر مراعات کنیم و زمان اجتماعات را در فضای بسته کوتاه کنیم.

رییس جمهور گفت: بر اساس حقوق شهروندی مردم در انتخاب محل سکونت به صورت کوتاه مدت یا بلند مدت آزاد هستند و بر اساس حقوق شهروندی حضور در جامعه و اجتماعات برای مردم آزاد است ولی این حق یک قیدی دارد و آن قید این است که این حقوق به سلامت مردم و جامعه لطمه نزند.

وی با بیان اینکه حفظ سلامت جامعه مهمترین اصل در حقوق شهروندی است، افزود: در حقوق شهروندی باید به این اصل بنیادی توجه کنیم که حفظ سلامت جامعه و مردم، مهمترین اصلی است که به عنوان مادر ماده قانونی این حقوق باید در نظر گرفته شده و همه آن را مراعات کنیم.

روحانی با بیان اینکه فقط حقوق شهروندی در جامعه مهم نیست بلکه در کنارش تکالیف شهروندی و مسوولیت‌های اجتماعی هم وجود دارد، اظهار کرد: تمام تلاش دولت این است که تولید بتواند مسیر خود را ادامه داده و معیشت مردم دچار مشکل نشود اما سلامت مردم هم تامین شده و تلاش ما در تصمیمات حول همه این محورها است.

رییس جمهور با یادآوری اینکه ارتباطات اجتماعی چهره به چهره باید به ارتباطات الکترونیکی و مجازی بدل شود، تصریح کرد: در ارتباطات مربوط به مشورت‌، تصمیم‌گیری‌ها، اقدامات اداری و مسائل معیشتی تا جایی که می‌توانیم مسیر را به فضای مجازی ببریم تا از این شرایط عبور کنیم.

وی تأکید کرد: نیروهای مسلح، مساجد، مردم، بسیج و همه نهادها باید به میدان بیایند تا از این شرایط عبور کنیم. آمار امروز مطلوب نیست ولی درباره مراکز استان‌ها و ۴۳ شهرستان که ۴۶ شهرستان به آن اضافه شد، می‌توانیم آثار مثبت را در هفته‌های آینده ببینیم و در عین حال، ممکن است نیازمند محدودیت‌هایی باشیم.

روحانی همچنین اعلام کرد: محدودیت مهمی که امروز تصویب شد، مربوط به فعالیت کسب و کار در غیر از موارد ضروری و بخش اول مانند مواد غذایی و داروخانه‌ها است. در مشاغل دوم، سوم و چهارم از ۲۰ آبان تا ۲۰ آذر، این مشاغل باید فعالیت‌شان ۶ بعد از ظهر برای تهران، مراکز استان‌ها، شهرهای پرخطر و سایر مناطق به پایان برسد.  

وی افزود: موارد دیگری هم است که قرار است قرارگاه آنها را بررسی کند تا در هفته دیگر در ستاد ملی مقابله با کرونا مورد بررسی و تصمیم‌گیری قرار گیرد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار