کد خبر: ۱۴۰۴۵۴
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۶
عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس گفت: شفافیت ازاین منظر خوب است که نه تنها نمایندگان بلکه کارگزاران نظام در یک اتاق شیشه ای زندگی کنند و عملکردشان بدون واسطه توسط مردم بررسی شود.

گروه پارلمانی خبرگزاری فارس، چندی پیش جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، طرحی با عنوان شفافیت آرای نمایندگان مجلس را تهیه و تدوین کردند.

به عقیده نمایندگان این طرح می‌تواند نمایندگان را در قبال آرای آن‌ها مسئولیت پذیر کند، چرا که در حال حاضر نمایندگان در قبال رأیی که در مجلس می‌دهند، هیچ مسئولیتی ندارند.

این طرح پس از فرازونشیب و تغییراتی برای بررسی به کمیسیون مربوطه (تدوین آیین نامه داخلی مجلس) ارجاع شد.

حال طرح شفافیت آرا نمایندگان در کمیسیون تدوین آیین نامه داخلی مجلس تصویب شده است و تغییر چندانی با طرح اولیه نداشته است.

قرار است پس از پایان تعطیلات مجلس و احتمالا اواخر آبان‌ماه طرح شفافیت آراء نمایندگان مجددا در صحن علنی مجلس بررسی و تصویب شود.

به گزارش فارس، بر اساس طرح شفافیت آرای نمایندگان، هیات رئیسه مجلس موظف است در پایان هر جلسه علنی مجلس شورای اسلامی آرا هریک از نمایندگان را به جز مصادیق بند ۳ ماده ۱۱۸ به تفکیک موافق، مخالف، ممتنع و عدم مشارکت در سامانه اطلاع رسانی مجلس شورای اسلامی به صورت شفاف اعلام کند به نحوی که مشاهده و داده پردازی آن برای آحاد مردم امکان پذیر باشد.

 ماده واحده این طرح با عنایت به منطق قانون اساسی بویژه اصل ۶۹ و رویه تصویب اصول آن در مشروح مذاکرات تصویب قانون اساسی در خبرگان سال‌های ۱۳۵۸ و ۱۳۶۸ و تجارب موفق جهانی درباره شفافیت و با عنایت به اینکه عملکرد و رای وکیل نمی‌تواند از موکل پنهان باشد و با توجه به مطالبه عمومی مردم و تعهد اکثر نمایندگان مجلس یازدهم به مردم برای پیگیری موضوع و به دلیل نقش مهم شفافیت در مبارزه با فساد و ویژه خواری و نظر به اینکه پیش از استفاده از سیستم الکترونیکی، آرای نمایندگان در جلسات علنی شفاف بوده است ارائه شده است.

بر اساس این طرح گزارش حضور، غیاب، تاخیر و نیز ماموریت‌های داخلی و خارجی تمام نمایندگان نیز باید هرماه توسط هیات رییسه مجلس به طور شفاف در سامانه مذکور اطلاع رسانی شود.

طبق تبصره این طرح؛ در مواردی که حداقل پانزده نفر از نمایندگان درخواست رأی‌گیری مخفی با ورقه دهند، ابتدا بدون بحث نسبت به درخواست رای گیری می‌شود و در صورت تصویب، در اصل موضوع مورد درخواست رأی‌گیری مخفی با ورقه انجام خواهد شد.

در همین رابطه از مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، دفتر مطالعات حقوقی این مرکز در گزارشی با عنوان «گزارش کارشناسی درباره طرح شفافیت آرای نمایندگان» با بیان اینکه نقش مجالس قانونگذاری به عنوان رکن اصلی تقنین در کشورها بر کسی پوشیده نیست آورده است؛ شفافیت در این نهاد، به جهت اهمیت نقش‌آفرینی در تعیین حق و تکلیف مردم و تنظیم روابط اجتماعی ضروری به نظر می‌رسد. از مهمترین ابعاد شفافیت مجلس، انتشار اطلاعات رأی‌گیری در مجلس و شفافیت آرای نمایندگان است.

این گزارش با اشاره به اینکه طرح شفافیت آرای نمایندگان در مجلس یازدهم مشتمل بر ۶ بند اعلام وصول شده است، افزود: طرح مزبور با پیش‌بینی امکان حضور نماینده صدا وسیما در کمیسیون‌ها و تهیه گزارش، به دنبال شفاف کردن عملکرد کمیسیون‌های مجلس است،  علاوه بر این در این طرح به لزوم انتشار عملکرد نمایندگان در تصویب طرح‌ها و لوایح به تفکیک موافق، مخالف، ممتنع و عدم مشارکت و حضور، غیاب، تأخیر و مأموریت تصریح شده است. همچنین طراحان ساز وکار و نحوه مخفی کردن رأی‌گیری در جلسات صحن علنی را نیز پیش‌بینی کرده‌اند.

شفافیت ازاین منظر خوب است که نه تنها نمایندگان بلکه کارگزاران نظام باید این دقت نظر را داشته باشند در برخی حوزه ها در یک اتاق شیشه ای زندگی کنند و عملکردشان بدون واسطه توسط مردم بررسی شود

 

دفتر مطالعات حقوقی مرکز پژوهش‌های مجلس تصریح کرد: به‌رغم درج بخش قابل توجهی از الزامات شفافیت آرا در طرح پیشنهادی، مواردی نیز در این زمینه قابل ذکر است که پیش‌بینی آنها در قالب مواد پیشنهادی ضروری به نظر می‌رسد.

براساس این گزارش،  علاوه بر تعیین ساز وکار غیرعلنی کردن جلسات کمیسیون، از آنجا که باید اصل بر شفافیت آرای نمایندگان در جلسات علنی کمیسیون باشد، لازم است نحوه مخفی کردن رأی‌گیری در کمیسیون مشخص شود، ضمن آنکه زمان و کیفیت انتشار مشروح مذاکرات صحن علنی و جلسات علنی کمیسیون‌ها با امکان داده‌پردازی فراهم شود.

دفتر مطالعات حقوقی مرکز پژوهش‌های مجلس تصریح کرد: علاوه بر آن باید عملکرد کمیسیون در بررسی طرح‌ها و لوایح، سوالات و تذکرات به مسئولان ذیربط و عملکرد اعضا در هیات‌ها، مجامع و شوراها مورد تأکید قرار گیرد.

این گزارش خاطرنشان کرد: انتشار حضور، غیاب، تاخیر و ماموریت نمایندگان نیز با قابلیت خوانش رایانه‌ای می‌تواند منجر به افزایش کارآمدی ساز و کارهای پیش‌بینی شده جهت شفافیت عملکرد مجلس باشد.

در همین راستا به سراغ یکی از نمایندگان مجلس رفته و با وی به گفت‌وگو نشستیم.

در بخش زیر مشروح گفت‌وگوی حجت الاسلام محمد صفری ملک‌میان نماینده املش و عضو کمیسیون شوراها مجلس شورای اسلامی از نگاهتان می‌گذرد:

صفری در ابتدا عنوان کرد: شفافیت عملکرد و آراء  نمایندگان مجلس باید از چند زاویه مورد دقت نظر قرار گیرد چرا که این طرح در کنار مزایایی که دارد آسیب هایی هم دارد.

*معایب و مزایای طرح شفافیت آرای نمایندگان

وی افزود: مزایای طرح شفافیت آراء و عملکرد نمایندگان از آن جهت که موکلان  متوجه می شوند که وکلای آنها در مجلس چه کاری رو انجام میدهند و نسبت به لوایح چه برنامه و دیدگاهی دارند، آیا نمایندگان آن شعارهایی که در ایام انتخابات مطرح کردند با عملکرد آنها در طی چهار سال سنخیت و همخوانی دارد.

عضو کمیسیون شوراها مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اما طرح شفافیت یکسری آسیب هایی هم دارد که به قدرت و توان آن نماینده مجلس آن باز می‌گردد دلیلش هم این است گاهی وقت ها ما اگر ضعیف باشیم به این موضوع توجه می کنیم که مردم و فشار رسانه ای به دنبال چه موضوعی هستند و دنباله رو آنها خواهیم بود.

صفری بیان کرد: یکبار ما منفعت و مصلحت کلیت نظام و کشور خودمان را لحاظ می‌کنیم یک بار هم می بینم چه حرفی بیشتر به مذاق مردم خوش می‌آید آن را بازگو می‌کنیم، این ها گاهی وقت ها در تعارض قرار می گیرد و عقل ایجاب می کند که ما منافع و مصالح کشور خودمان  را لحاظ کنیم.

وی تصریح کرد: اگر خوب دقت کرده باشیم در برخی از موارد همین شفافیت باعث یکسری دردسرهایی در فضاهای رسانه ای می شود که باعث فشار افکار عمومی به نماینده مجلس می شود که موجب می شود رای خودش رو برگرداند در حالی که خلاف حق و حقانیت بوده است.

*کارگزاران نظام باید در اتاق شیشه‌ای زندگی کنند

صفری خاطرنشان کرد: شفافیت ازاین منظر خوب است که نه تنها نمایندگان بلکه کارگزاران نظام باید این دقت نظر را داشته باشند در برخی حوزه ها در یک اتاق شیشه ای زندگی کنند و عملکردشان بدون واسطه توسط مردم بررسی شود، در کنار آن فعالان حوزه شفافیت به این موضوع را توجه داشته باشند که برخی از مسائل حریم خصوصی فرد است و کسی هم نمی پسندد که ما در مورد همه موضوعات این شفافیت رو داشته باشیم.

عضو کمیسیون شوراها مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ما که نماینده مجلس هستیم از خیلی از وقت هایی که در طول روز بر رئیس جمهور می گذرد اطلاع نداریم  اینکه رئیس جمهور چه کار می کند، کجاست و چه برنامه ای دارد، به دنبال حل کدام مشکل مردم است اگر ما قائل به شفافیت باشیم دنبال این موضوعات می گردیم، رئیس جمهور و هیئت دولت هم نسبت به این مسئله باید پاسخگو باشند.

 

وی همچنین تصریح کرد: این که ما شب موقع اخبار یک خبر دوسه دقیقه ای از رئیس جمهور خودمان می بینیم که در مورد کرونا یا یک موضوع خاص صحبت می کند این ها خیلی قانع کننده نیست و نمی تواند جامعه را اقناع کند لذا می طلبد که کارگزارن جامعه اسلامی نسبت به این موضع یک توجهی داشته باشند که مایی که داریم برای افکار عمومی  و مردم خودمان کار می کنیم مردم حق دارند بدانند که امروز وکلا و وزرا رئیس جمهور و روسای قوا برای مردم چه تصمیماتی می گیرند. 

صفری اضافه کرد: برای رضایت مندی افکار عمومی در قدم اول باید یک ارتباط و تعامل بین قوای سه گانه کشور ایجاد شود یعنی دوقوه مقننه و مجریه در کنار قوه قضاییه که ارتباط تنگاتنگی با هم دارند در حوزه کاری باید با تعامل و ارتباطات به یک دیگر نزدیک شوند و این قرابت را مردم باید حس کنند.

وی گفت: ولی نمیدانم چه دلیل وجود دارد که (البته این سوال را باید از جناب روحانی ریاست محترم جمهور پرسید که چه پاسخی برای این سوال دارد) علی رغم اینکه دوستان مجلسی ایشان را برای پیدا کردن راه حلی برای برون رفت از این مشکلات به مجلس  دعوت می کنند اما ایشان تمایلی برای ورود به مجلس ندارند و همواره بهانه جویی می کنند.

عضو کمیسیون شوراها مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: مجلس بر آمده از آرای مردم است و مردم این مجلس را انتخاب کردند و همان مردمی که به شخص رئیس جمهور رای دادند به نمایندگان خود در مجلس رای دادند و این انتظار از ناحیه مردم وجود دارد که مجلس و دولت برای رفع مشکلات تلاش کنند ولی متاسفانه از ناحیه دولت و شخص آقای رئیس جمهور این اقبال مشاهده نمی شود. 

این که ما شب موقع اخبار یک خبر دوسه دقیقه ای از رئیس جمهور خودمان می‌بینیم که درباره کرونا یا یک موضوع خاص صحبت می‌کند خیلی قانع کننده نیست و نمی تواند جامعه را اقناع کند 

 

وی ادامه داد: در حال حاضر هیچ مشکلی در حوزه کاری نمایندگان وجود ندارد مجلس تازه کار با قوت و انگیزه فعالیت خود را شروع کرده است اگر ما می‌بینیم نقد‌های وجود دارد این نقد ها منعکس کننده مشکلات مردم است و دولت باید این توجه را داشته باشد که در سایه تعامل با مجلس می تواند این مشکلات را برطرف کند.

عضو کمیسیون شوراها مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: لج و لجبازی کردن دو قوه مهم مثل مجریه و مقننه نه تنها مشکلی را از جامعه حل نمی کند بلکه این سوال را در افکار عمومی ایجاد می کند که چه اختلافی بین دولت و مجلس وجود دارد آیا این حب و بغض هایی که است برای رضای خداست یا برای منافع شخصی و دنیوی خودشان است این سوالاتی که نمایندگان مجلس نباید جواب بدهند بلکه دولت محترم و شخص آقای رئیس جمهور باید نسبت به این مسئله پاسخگو باشد.

صفری در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: از زمانی که نمایندگان مجلس یازدهم رای آوردند داستان سیاه نمایی علیه مجلس شروع شده است و دلیلش هم کاملا مشخص است.

*نگاه دولت بیشتر به خارج از کشور است

وی بر همین اساس اضافه کرد: نوع تفکری که این جریان دارد و مبتنی بر تفکر انقلابی و ولایی است  و شعارهایی که نمایندگان مجلس قبل از ورود به مجلس دادند بر مبنای روحیه انقلابی و کار جهادی شکل گرفته است تا با نگاه به درون مشکلات را حل کنند، در حالی که این نگاه را به دولت کمتر می بینیم.

عضو کمیسیون شوراها مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنانش عنوان کرد: دولت نگاهش بیشتر به خارج از کشور است وخصوصا نسبت به آمریکا و دول اروپایی یک نگاه مثبتی دارد و تا این لحظه که 7 سال هم از دولت می گذرد هیچ نتیجه ای از این راهبرد حاصل نشده است.

وی بیان کرد: مجلس یازدهم در برابر هجمه‌ها مظلوم نیست بلکه حقانیت این مجلس باعث حجم زیادی از افترا علیه آن شده است؛ شخصیت‌های محترم، تحصیل کرده، دلداده به جریان انقلاب و رهنمودهای رهبر معظم انقلاب از زمان شروع به کار خودشان با تمام ظرفیت و پتانسیل تلاش کردند 

این نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: جریان دلداده به غرب و رسانه‌های غربی نسبت به این مجلس حساس هستند و به تعبیری یک آلرژی پیدا کردند به مجلس اما مجلس علی رغم تبلیغات منفی کاملا فعال و پویا بوده است، مهم ترین عامل ضعف مقابل برنامه‌های مجلس یازدهم خود تنبلی و رکودی که ما در دولت می بینم یعنی دولت هیچ همراهی نسبت به برنامه های خوب مجلس نمی تواند داشته باشد 

صفری در همین راستا افزود: مجلس به حوزه مسکن، تنظیم بازار ورود کرده است برای مسئله خودرو یا موضوعات دیگر برنامه های را دارد و طرح هایی را آمده تصویب کرده اما مشکل از ناحیه دولت است که قدرت و توان اجرا کردن آن را ندارد.

*جریان دلداده به غرب و رسانه‌های غربی به این مجلس حساس هستند

وی یادآور شد: هجمه علیه مجلس یازدهم این را به فال نیک می گیرم  اینکه دشمن رسانه های خارجی ، جریان داخلی که به خارج از کشور نگاه دارند، منافقین ما را می زنند نشان از انتخاب درست مجلس یازدهم است.

صفری ادامه داد: این سیاه نمایی های کوچک و بزرگ نشانه حقانیت ما است یا به تعبیری ما مظلوم مقتدر هستیم و ان شا الله بتوانیم طی این چهار سال با برنامه ها، طرح‌ها و لوایح که داریم و قوانینی که تصویب می کنیم بتوانیم مشکلات جامعه را بر طرف کنیم.

نماینده مردم املش در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: به نظر من نقطه ضعف مجلس یا به تعبیری پاشنه آشیل مجلس یازدهم چند صدایی است که می تواند نسبت به مسائل  وجود داشته باشد در مورد موضوع سوال از رئیس جمهمور یا استیضاح اگر ما این جا گرفتار دو صدایی یا چند صدایی بشویم این باعث ضعف مجلس است.

وی یادآور شد: در شرایطی که مجلس با این دولت چیزی حدود 9 ماه دیگر باید کار کند و در حالی که با دنیای غرب با ابزار اقتصاد باید بجنگیم و مبارزه کنیم لذا باید این دقت و توجه را داشته باشیم همانطور که اکثریت مجلس دارای یک گفتمان هستند و از یک جریان خاص سیاسی و حزب اللهی هم تبعیت می کنند مصالح نظام و مردم خصوصا در برخورد با دشمن خارجی فراموش نشود.

صفری افزود: مجلس باید توجه داشته باشد که در حفظ وحدت با دولت خدای ناکرده در دام دیگرانی مثل برخی از جریان های سیاسی داخل کشور، جریان نفاق، سلطنت طلب ها، مستکبرین وارد نشود، اینجا نقطه ای است که باید مجلس ما هوشیار باشد و به آن توجه داشته باشد.

وی همچنین با اشاره به وظیفه نظارتی نمایندگان مجلس شورای اسلامی گفت: مجلس دو وظیفه دارد تصویب قانون و نظارت بر اجرای قانون؛ نه اینکه مجلس نسبت به بحث نظارت غافل است بلکه تا آن اندازه ای که قانون اجازه می دهد مجلس می تواند در بعد نظارتی خودش قدرتمند عمل کند کما اینکه در ایامی که ما سپری کردیم بسیاری از وزرا دعوت شدند و در جلسات کمیسیون ها و صحن علنی  نمایندگان مجلس پیگیر قوانین است که در مملکت ما جاری است.

وی ادامه داد: از این جهت خدا را شکر می کنیم که ارکان کنونی مجلس بعد نظارت  تمایل دارد و نمایندگان با استفاده از زیر ساخت ها و قوانین با جدیت بعد نظارتی مجلس  را قوی تر می کنند.

عضو کمیسیون شوراها مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: مجلس یازدهم میراث دار مجالس گذشته است از این جهت شکی در آن نیست هر مجلسی که می آید قدرت و ضعف دارد این قدرت ها و ضعف ها را ماباید در کنار هم بسنجیم و بتوانیم یک کارنامه ای را از عملکرد خودمان منتشر و آن قول هایی که به مردم دادیم و ان ظرفیت هایی که در مجلس وجود دارد را جهت حل  مشکلات به کار گیریم.

وی بیان کرد: ما از ابتدای انقلاب انتخابات زیادی  را برگزار کردیم و تجربیات زیادی در این زمینه کسب شده و اما  ضعف های اساسی از همان ابتدا شروع به کار ثبت نام تا روند تایید صلاحیت ها  وجود داشته که مجلس به دنبال این است که هم برای انتخابات ریاست جمهوری و هم برای انتخابات شوراهای شهر و روستا اصلاحاتی را انجام دهد.

وی افزود:  این کار با حضور یکی از حقوقدان های مجلس و مجموعه ای از دوستان مثل  مرکز پژوهش های مجلس در کمیسون شوراها و امور داخلی مجلس انجام شد و تمام تلاش ما این است که بتوانیم در این مجلس به جمع بندی برسیم و این موارد را هرچه سریعتر اصلاح کنیم.

انتهای پیام/

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار