کد خبر: ۱۴۰۷۰۲
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۹
گنج ها همیشه پنهان و دور از نظر نیستند. گاهی گنج در پیش چشمان ما قرار دارد اما ما بنا به دلائل مختلف نسبت به آن ها کم لطفی و بی توجهی نشان می دهیم. جنگل حرا یا مانگرو یکی از گنج های کشور ماست

گنج ها همیشه پنهان و دور از نظر نیستند. گاهی گنج در پیش چشمان ما قرار دارد اما ما بنا به دلائل مختلف نسبت به آن ها کم لطفی و بی توجهی نشان می دهیم. جنگل حرا یا مانگرو یکی از گنج های کشور ماست و در جنوب کشور و در جزیره قشم واقع است. اگر با تور قشم از مشهد به قشم سفر کردید سعی کنید از این میراثی که طبیعت به صورت کاملا رایگان در جنوب کشور برای ما به یادگار گذشته است، دیدن کنید.

جنگل های حرا، گنجی شگفت انگیز در قشم

جنگل های مانگرو، در جزیره قشم بیشترین پراکندگی را به خود اختصاص داده است. این جنگل با اکوسیستم متفاوتی که دارد توانسته پناهگاه و محلی برای زندگی جانوران نادر و کمتر دیده شده فراهم کند. البته در چند سال گذشته حضور گردشگران که معمولا با قایق های موتوری در این منتطقه گشت زنی می کنند، شرایط زندگی را برای این جنگل نامساعد کرده است.

کشف یک گنج قیمتی در قشم

درختان حرا در آب های شور زندگی می کنند و گل دهی و میوه دهی آن ها در اواخر تابستان اتفاق می افتد. میوه ها به رنگ سیاه هستند و مردم محلی به آن کنگ می گویند. این میوه بر خلاف آبی که درخت در آن زندگی می کند، طعم و مزه ای شیرین دارد.

شگفتی های جنگل حرا در قشم

درخت حرا در نوع خود شگفتی و عجایب زیادی دارد و این مورد باعث شده که درختان مانگرو بسیار مورد علاقه عرب ها باشند. علاقه ای که عرب ها به این درخت نشان داده اند باعث شد رئیس جمهور کشورمان نیز واکنش نشان دهد و برای حفاظت از این میراث طبیعی قول دهد اقداماتی در منطقه انجام گیرد. در ادامه به برخی شگفتی هایی که این جنگل در منطقه  ایجاد کرده است، اشاراتی خواهیم کرد.

تنوع جانوران موجود در جنگل

درخت حرا با شرایط خاصی که در منطقه فراهم کرده به جانوارن مختلف اجازه داده تا این محل را کاملا امن بدانند و برای زندگی و یا استراحتی کوتاه مدت از آن استفاده کنند. حرا به خوبی توانسته محلی برای استراحت پرندگانی که در فصل بهار به این منطقه مهاجرت می کنند، تدارک ببیند. از جمله این پرندگان می توان به سینه خیاری، گیلان شاه، پلیکان ها و فلامینگوها اشاره کرد. از دیگر جانورانی که در این جنگل زندگی می کند، خرچنگی به نام خرچنگ گیتار زن است. این جاندار، در هنگام راه رفتن، تق تق صدا می کند. یکی از دست های این خرچنگ بزرگ است و جثه ای در حدود سه سانتی متر دارد. ماهی پرنده گل خور که نام دیگر آن گل خورک است، یکی از گونه های نادر و کمیابی است که در جنگل حرا زندگی می کند. زمانی که رطوبت بدن این ماهی به اندازه کافی باشد، بر روی سطح گل مشاهده می شود. به  محض اینکه پوست بدن این جاندار با خشکی مواجه شود به اعماق آب رفته تا رطوبت از دست رفته را باز گرداند.

چرخه زندگی درخت حرا

یکی از نکات جالبی که تنها در درخت حرا می توان آن را مشاهده کرد، چرخه زندگی این درخت است. سرشاخه ها در این درخت آب شور را به شیرین تبدیل می کند. وقتی سطح آب دریا بالا باشد، سرشاخه ها آب را جذب می کنند. زمانی که آب دریا فروکش می کند، آب را تصفیه کرده، نمک به وسیله برگ ها خارج شده و آب شیرین نیز جذب درخت می شود.

کشف یک گنج قیمتی در قشم

کاربردهای جنگل حرا در قشم

شور بودن آبی که این درخت در آن در حال زندگی است اصلا باعث نشده است که این درخت خواص عجیب و شگفت انگیزی نداشته باشد. این درخت در نوع خود خواصی کم نظیری دارد. در ادامه به چند نمونه از خاصیت های این درخت اشاره خواهیم کرد.

گِل لاغری

یکی از موارد عجیب و جالب توجهی که می توان در مورد گِل های جنگل حرا به آن اشاره کرد، خاصیت لاغر کردن آن است. در قدیم، بومیان این منطقه گل منطقه حرا را به شکم می مالیدند تا چربی های اضافه آن آب شود و این یکی از روش های موثر لاغری در آن زمان به شمار می رفت. خاصیت لاغری این گل را به آهک و نمک موجود در آن ارتباط داده اند. مردم محلی ناحیه شکم را به این گل آغشته کرده و سپس به مدت نیم ساعت در آب باقی می ماندند. آهک موجود در این گِل، در آب کردن چربی های شکم نقش داشته و مردم به صورت طبیعی بعد از یک ماه شاهد لاغری این ناحیه بودند.

مناسب برای سوزاندن

یکی دیگر از شگفتی هایی که این درخت به طور طبیعی در درون خود دارد، خاصیتی است که در زمان سوختن از خود نشان می دهد. این چوب در هنگام  سوختن هیچ گونه دود سیاهی از خود تولید نمی کند و این به دلیل شرایط خاصی است که این درخت در آن زندگی می کند.

کشف یک گنج قیمتی در قشم

از آنجایی که درخت حرا در آب های شور زندگی می کنند، در نتیجه هیچ گونه مواد شیمیایی و چربی در درون چوب این درخت وجود ندارد و در نتیجه دود سیاهی نیز تولید نمی شود. ضمنا دودی که از سوختن درخت حرا ایجاد می شود به هیچ وجه موجب سوزاندن چشم و آزار آن نخواهد شد.

عسل وحشی مانگرو

ممکن است بسیار عجیب به نظر آید، درختی که در آب شور زندگی می کند، بتواند عسلی تولید کند که طرفداران زیادی داشته باشد. این عسل خواص درمانی داشته و برخی از بانوان این منطقه از آن به عنوان ماسک برای صورت خود استفاده می کنند. علت خاصیت عجیبی که در این عسل وجود دارد را به گل های این درخت نسبت می دهند. نکته جالب آنجا است که این عسل نه تنها در قشم، بلکه در کشورهای عربی نیز از محبوبیت زیادی برخوردار بوده و عرب ها برای خرید آن ها حاضرند پول های گزافی را پرداخت نمایند.

چگونه از جنگل حرا قشم بازدید کنیم

این جنگل در جزیره قشم واقع است و یکی از زیبایی های بی بدیل این منطقه محسوب می شود. جنگل حرا در تنگه خوران، ساحل بندر خمیر و در دلتای رودخانه ای به نام مهران قرار گرفته است. برای اینکه بتوانید خود را به این جنگل برسانید باید به شصت کیلومتری غرب قشم بروید. هیچ راه خشکی برای دسترسی به این جنگل وجود ندارد و شما باید به کمک قایق های موتوری از این منطقه بازدید کنید. 

برچسب ها: رپرتاژ ، آگهی ، توریسم ، قشم ، تور قشم
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار