کد خبر: ۱۴۰۷۹۳
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۹
تجارت آنلاین نظر منتقدان به عملکرد دولت را بررسی کرد
تحریم های ترامپ، پای اقتصاد ایران را لنگ کرده بود. قیمت ها روند صعودی داشت و مدیریت اقتصاد به جای آنکه دست مسوولان باشد، دست دلالان، سفته بازان، کارچاق کن ها و... بود.

فرصت سوزی در کنترل قیمت ها

کورش شرفشاهی: انتخابات آمریکا برگزار شد، ترامپ شکست خورد، بایدن به عنوان رییس جمهور بعدی آمریکا برگزیده شد. این تمام آنچیزی بود که از انتخابات آمریکا انتظار داشتیم. مدتها فریاد می زدیم ترامپ روانی است، تعادل روحی ندارد، تصمیماتی که می گیرد بر اساس نظریات مشاوران جنگ افروز است. همواره گلایه داشتیم که ترامپ قانون گریز است و نادیده گرفتن برجام که یک معاهده بین المللی است، سابقه بسیار بدی برای بدعهدی آمریکا در آینده خواهد بود. همه این موارد را در حالی مطرح می کردیم که رفتن ترامپ و آمدن فردی منطقی را در کنار این چالشها به عنوان یکی از راهکارها پیشنهاد می کردیم. اما واقعیت این بود که تحریم های ترامپ، پای اقتصاد ایران را لنگ کرده بود. قیمت ها روند صعودی داشت و مدیریت اقتصاد به جای آنکه دست مسوولان باشد، دست دلالان، سفته بازان، کارچاق کن ها و... بود. قیمت دلار و طلا به صورتی تعیین می شد که مرکز آن بنابر اعلام دستگاههای اطلاعاتی و امنیتی در خارج از کشور قرار داشت. بازارهای معاملات فردا، تجارت کاغذی و بسیاری موارد دیگر بیانگر آشفته بازار اقتصادی بود، بازاری که اقتصاد را مدیریت که نه ویران می کرد و تاوان این همه چالشها را مردمی می دادند که مسوولان به صبر و تحمل آنها افتخار می کنند و از این بابت مدیون و ممون مردم هستند.

کاهش قیمت ها رقم خورد

با پیروزی بایدن، بازار دلالی و سفته بازی ایران ریزش کرد، دلار که راه خود را می رفت یک باره متوقف و سیر نزولی را در پیش گرفت تا به دنبال آن کالاهای دیگر نیز کاهش یابند، در این بین دلالان به همدیگر پیام می داند که بازار سازی کنید و به شایعات دامن بزنید تا قیمت ها سقوط نکند. در کنار این اتفاقات، دستگاههای اطلاعاتی اطلاعیه صادر کردند که اخلالگران ارزی را گرفته اند. وزارت اطلاعات در اطلاعیه هایی از شناسایی و انهدام ۴ شبکه اخلال ارزی در استان یزد و بازداشت ۴۳ دلال که در افزایش کاذب قیمت ارز نقش داشتند خبر داد. این شبکه به منظور پنهان ساختن ماهیت مجرمانه فعالیت خود، معاملات ارزی را بدون ثبت در سامانه سنا و با استفاده از حساب های شخصی مرتبطین خود انجام میدادند.برابر اسناد پرونده، حجم قاچاق ارز متهمین بیش از ۳۰ هزار میلیارد ریال ارزیابی شده که در این عملیات بیش از ۳۰ نوع ارز مختلف به ارزش ریالی بالغ بر ۴۵۰ میلیارد ریال کشف و ضبط شد؛ بر همین اساس تا کنون بیش از ۵۰۰ حساب بانکی مسدود و حدود ۵۰ نفر از مرتبطین این شبکه جهت رسیدگی پرونده تحویل مراجع قضایی گردید.وزارت اطلاعات در اطلاعیه دیگری اعلام کرد که ۴۳ نفر از دلالان و اخلالگران بازار ارز که در استان اصفهان فعالیت داشتند؛ شناسایی و با هماهنگی مراجع قضایی دستگیر شدند.متهمان با اقدامات خلاف قانون در بازار حقیقی و مجازی از جمله معاملات فردایی و دلالی عمده در بازار، ضمن ایجاد اخلال در بازار و افزایش کاذب قیمیت ارز، اقدام به کسب سودهای نامشروع نموده اند. گردش مالی متهمان بالغ بر۵۰ هزار میلیارد ریال بوده و مقادیر قابل توجهی ارزهای خارجی از متهمان کشف و ضبط گردید. وزارت اطلاعات به سوداگران و سوءاستفاده کنندگان بازار ارز نیز هشدار داده بود. انتخابات آمریکا و اقدامات دستگاههای امنیتی باعث امیدواری مردم شد چرا که گمان می کردیم قیمت ها در آستانه کنترل شدن است، اما باز هم ورق برگشت و گویا دلالان بار دیگر مدیریت بازار را در دست گرفتند. این گرانی ها دو احتمال را تقویت می کند. اول اینکه هنوز عوامل اصلی پشت پرده بازار را کنترل می کنند و دوم اینکه دولت در گران کردن ارز نقش دارد و نمی خواهد قیمت ها پایین بیاید.

اقدامات سوال برانگیز دولت

دلمان نمی خواهد باور کنیم که دولت در گران کردن بازار نقش دارد، اما وقتی قیمت دلار در صرافی های بانکی و بازار ازاد با افزایشی نزدیک به دو هزار تومان روبرو شد و همین امر زمینه را برای بالا بردن قابل توجه نرخ ارز در بازار آزاد مهیا کرد، نگران شدیم که شاید انتقادهای مطرح شده علیه دولت درست بوده و دولت دلش نمی خواهد قیمتها پایین بیاید. در حالی که دلار در کانال ۲۲ هزار تومان قرار داشت و معاملات فردا برای ۲۰ هزار تومان هم خریدار نداشت، صرافی های بانکی با اعلام نرخ ۲۴ هزار و ۵۰۰ توان برای هر دلار، دلالان را امیدوار کردند و آنها نیز فرصت را از پس دو هفته ریزش برای قدرت نمایی مناسب دیدند و قیمتها را حتی تا مرز ۲۸ هزار تومان بالا بردند. آنچه اهمیت داشت این بود که بسیاری از صرافان شناسنامه دار در بازار میگویند قیمتها در بازار واقعی نیست و خالیفروشان با ریسک بالا وارد میدان شدهاند تا از ریزش قیمت ها جلوگیری کنند.

واکنش ها به تصمیم دولت

به دنبال این اتفاق، فضای مجازی و کارشناسان به انتقاد از دولت پرداختند و آنها که مدتها بود دولت را عامل اصلی گرانی معرفی می کردند، فرصت را غنیمت شمردند تا این ادعای خود را اثبات کنند. اما بانک مرکزی به سرعت واکنش نشان داد واعلام کرد: نرخهای ارز در بازار، مطابق بنیادهای اقتصاد نیست و ریزش حدود ۲۵ درصدی قیمت ارز طی یک هفته در بازار، دلیلی برای اثبات تاثیرگذاری کاهش ریسکهای غیراقتصادی بر روی کاهش قیمت بازار به سمت نرخ تعادلی پایینتر است. برخی در صدد جبران زیان ناشی از فروکش کردن چشمگیر انتظارات منفی در بازار ارز کشور و متعاقبا سایر بازارها هستند. اما میتوان تأکید کرد که روند نزولی شکل گرفته و ثبات در بازارهای دارایی با وجود مقاومتها، تداوم خواهد داشت. بانک مرکزی اعلام کرد که نهادهای مسئول باید گروههایی را که سعی دارند با ایجاد شایعات و القائات، نگذارند کام مردم از ایجاد فضای باثبات در اقتصاد کشور شیرین شود را شناسایی کنند.

دفاعیات بی منطق

به دنبال این گرانی که ریشه اصلی آن قیمت گذاری صرافی های دولتی بود و هیچ توجیه دیگری وجوددارد، رئیس دفتر رئیسجمهور این ادعا را کاملا غلط خواند و گفت: این ادعایی است که هر چند وقت یک بار از سوی برخی محافل علیه دولت مطرح میشود. محمود واعظی افزود: دولت از یک طرف با تحریمهای بیسابقه آمریکا مقابله کرده تا جنگ اقتصادی تمامعیاری که علیه ایران آغاز کردند، خنثی شود، و از طرف دیگر در تمام این مدت با سوداگران و کاسبانی که از شرایط تحریمی ارتزاق میکنند، در نبرد بوده است. وی افزود: سوداگران تحت هر شرایطی به دنبال مطامع خود هستند و برای این کار ابایی از بیثباتسازی اقتصاد و ایجاد تنش و نوسان در بازاراهای مختلف ندارند. وی افزود: دولت نه تنها از گرانی ارز هیچ نفعی نمیبرد، بلکه بارها کرده که که نرخ فعلی ارز را غیرواقعی و زیانبار میداند.واعظی طرح چنین ادعایی علیه دولت را کاملا مغرضانه دانست و اذعان داشت: این تحلیل مغرضانه زاییده ذهن کاسبان تحریم و سوداگرانی است که به دنبال متلاطم کردن جو بازارهای مختلف و انحراف افکار عمومی هستند.

مظلوم نمایی به جای توضیح

در حالی بانک مرکزی و رییس دفتر رییس جمهور سعی کردند نقش دولت در گران کردن دلار و به تبع آن بالا بردن قیمت دیگر کالاها را انکار کنند که هیچ توضیحی در خصوص اینکه چرا در شرایطی که دلار شیب نزولی دارد و در بازار آزاد همه فروشنده هستند و دلار ۲۰ هزار تومانی خریدار ندارد، صرافی های دولتی قیمت را ۲۴ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام می کنند؟!؟!؟ براستی باید دم خروس را باور کنیم یا قسم حضرت عباس را؟

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار