کد خبر: ۱۴۱۶۴۸
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۹ - ۲۳:۵۳
ترامپ این روز‌ها پشتش خالی است. حتی ارتش نیز حاضر نیست در ۲ ماه باقی مانده جایگاه او را به رسمیت بشناسد. آنچنان که مایک میلی رئیس ستاد ارتش امریکا در واکنش به ماجراجویی‌های ترامپ می‌گوید: ما به یک پادشاه یا ملکه یا به یک مستبد و دیکتاتور سوگند یاد نمی‌کنیم
سرویس بین الملل جوان آنلاین: رئیس‌جمهور امریکا و برخی چهره‌های کاخ سفید مصرانه از پذیرش شکست در انتخابات سر باز می‌زنند. ترامپ دیشب شماری زیادی از هوادارانش را به واشنگتن دی سی آورد، ولی اعتراف تلویحی او به شکست در ایالت آریزونا و رد شکایت او در پنسیلوانیا، ظاهراً نشان می‌دهد موضع او به طور تدریجی در حال نرم شدن است. موضع رئیس ستاد ارتش هم نشان می‌دهد که ترامپ برای بقا در قدرت از حمایت ارتش برخوردار نخواهد بود. مایک میلی گفته است: «ما به یک دیکتاتور سوگند نخورده‌ایم.»

دونالد ترامپ بامداد روز شنبه در اولین کنفرانس خبری خود پس از برگزاری انتخابات، یک بار دیگر بر ماندن در کاخ سفید تأکید کرد و گفت: «زمان به ما خواهد گفت که چه دولتی بر سر کار خواهد آمد و چه اتفاقی در آینده می‌افتد.»‌کایلی مک‌انانی سخنگوی کاخ سفید نیز روز جمعه در گفتگو با شبکه خبری فاکس نیوز با خودداری از اظهارنظر صریح درباره حضور ترامپ در مراسم تحلیف جو بایدن رقیب دموکرات او گفت: «ترامپ بر این باور است که خودش برای دور دوم رئیس‌جمهور امریکا خواهد بود و در مراسم تحلیف خودش شرکت خواهد کرد.»‌همزمان، پیتر ناوارو از مشاوران ارشد ترامپ از تداوم حضور رئیس‌جمهور کنونی در کاخ سفید سخن گفته و تأکید کرده که کاخ سفید با در نظر گرفتن این فرض که ترامپ برای بار دوم رئیس جمهور خواهد شد، به کارش ادامه می‌دهد. ناوارو که با فاکس نیوز گفتگو می‌کرد، افزود: «آرا قابل راستی‌آزمایی هستند. ما می‌خواهیم در خصوص ادعا‌های فزاینده تخلف که در شهادت‌نامه‌های امضا شده مطرح شده‌اند تحقیق شود.»‌وی اضافه کرد: «ارزیابی ما این است که ترامپ دور دوم سر کار خواهد بود. ما فکر می‌کنیم که او برنده انتخاب شده است.»

با این حال ارزیابی اوضاع نشان می‌دهد که نه فقط خود ترامپ، بلکه اطرافیانش هم خود را برای پذیرش شکست او آماده می‌کنند. جرالدو ریورا روزنامه‌نگار امریکایی که سه شنبه گذشته با ترامپ گفتگو کرده وی را fi چیزی شبیه به شیر زخم خورده تعبیر کرده و گفته که او همچنان قدرتمند است. ترامپ به ریورا گفته که فردی واقع‌بین است و اگر تک تک آرای قانونی شمرده شوند، شکست را می‌پذیرد. این روزنامه‌نگار امریکایی همچنین گفت‌: «او هر کاری بتواند انجام می‌دهد تا اطمینان حاصل کند این نتیجه‌ای منصفانه است. اگر رقابت به نفع او پیش نرود، هیچ شکی ندارم که این مرد بار دیگر وارد این رقابت می‌شود و برای ۲۰۲۴ نامزد خواهد شد.»

به دیکتاتور سوگند نمی‌خوریم

سخنان مارک میلی رئیس ستاد مشترک ارتش امریکا در مراسم افتتاحیه موزه ارتش که یک هفته بعد از اخراج مارک اسپر از سمت وزیر دفاع و انتصاب سه نفر از افراد وفادار به ترامپ در سمت‌های رده بالای پنتاگون (وزارت دفاع) ابراز شده، هشدار تلویحی به رئیس‌جمهوری امریکا محسوب می‌شود. میلی جمعه شب در حضور کریستوفر میلر وزیر دفاع جدید گفت: «ما در میان ارتش‌ها «منحصر به فرد» هستیم. ما خطاب به یک پادشاه یا یک ملکه، خطاب به یک مستبد یا یک دیکتاتور سوگند یاد نمی‌کنیم. ما به یک شخص سوگند یاد نمی‌کنیم. ما به یک کشور، یک قبیله یا مذهب سوگند یاد نمی‌کنیم.»‌میلی گفته که «ما به قانون اساسی سوگند یاد می‌کنیم؛ و هر سربازی که در این موزه معرفی شده، هر ملوان، هر عضو نیروی هوایی، هر تفنگدار دریایی، هر نیروی گارد ساحلی، هر کدام از ما از آن سند صرف نظر از هزینه شخصی دفاع و محافظت خواهیم کرد.»

طوفانی که ترامپ در وزارت دفاع ایجاد کرده است، پرسش‌هایی را درباره انگیزه‌های وی از این اقدام مطرح کرده که یکی از آن‌ها احتمال متوسل شدن ترامپ به ارتش برای حمایت از خود در سمت رئیس‌جمهور امریکاست، اقدامی که البته میلی پیش از این، آن را خط قرمز خود خوانده و گفته هیچ نقشی برای ارتش در این خصوص تعریف نشده است. میلی قبل از انتخابات اطمینان داده بود: «در صورت بروز مناقشه نسبت برخی جوانب انتخابات، به موجب قانون این دادگاه‌ها و کنگره امریکا هستند که ملزم به حل هر گونه مناقشه‌اند نه ارتش امریکا. اعضای ارتش نباید بعد از یک انتخابات در روند انتقال قدرت دخیل شوند.»‌همان موقع، وب‌سایت «اکسیوس» نوشت که مارک میلی در یک نشست پشت در‌های بسته که به صورت ویدیویی برگزار شده، به حاضران گفته است، ارتش به هیچ عنوان هیچ نقشی در انتقال مسالمت آمیز قدرت نخواهد داشت.

ادامه ناکامی در پنسیلوانیا و آریزونا

مقام‌های ارشد وزارت امنیت داخلی امریکا هفته گذشته در بیانیه مشترکی تأکید کردند که انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰، امن‌ترین انتخابات در تاریخ امریکا به حساب می‌آید. پیش از این مقام‌های ایالت میشیگان و ویسکانسین با رد ادعا‌های ترامپ در زمینه تقلب در انتخابات تأکید کردند که هیچ شواهدی برای تأیید این ادعا‌ها ارائه نشده است. با این وجود، جمهوریخواهان و در راس آن‌ها ترامپ در دادخواست‌های جداگانه‌ای، باز زیر سؤال بردن اعتبار بیش از ۸ هزار و ۳۰۰ رأی در فیلادلفیا واقع در ایالت پنسیلوانیا اعلام کرده بودند که از آنجایی‌که رأی‌دهندگان نام خود را در زیر امضا یا آدرس خود را روی پاکت رأی‌های پستی درج نکرده بودند، آرا فاقد ارزش قانونی است که دادگاه تمامی این دادخواست‌ها را رد کرد. دادگاهی در شهر فیلادلفیا روز جمعه پنج شکایت حقوقی تیم انتخاباتی ترامپ و جمهوریخواهان مبنی بر تخلف در آرای صندوق‌های پستی انتخابات ۲۰۲۰ امریکا را رد کرد. دادگاه در توضیح رد درخواست تیم ترامپ گفته که شورای انتخابات فیلادلفیا، رأی دهندگان را به درج نام یا آدرس بر روی برگه آرای پستی ملزم نکرده بود، زیرا اطلاعات آن‌ها از قبل بر روی پاکت درج شده بود و تأکید کرد که تمامی آرایی که به موقع دریافت شده، شمارش خواهد شد. روز جمعه نیز رسانه‌های امریکایی بایدن را با کسب ۱۱ رأی الکترال، پیروز آرای انتخابات ریاست‌جمهوری در ایالت آریزونا اعلام کردند. ترامپ در پیامی در توئیتر با اعتراف ضمنی به شکست در ایالت آریزونا نوشت: «اکنون مشخص شد که سیستم رأی‌گیری وحشتناک Dominion در آریزونا (و در نوادا) استفاده شده است. جای تعجب نیست که نتیجه یک باخت (با نتیجه) بسیار تنگاتنگ بود.»‌بنابر گزارش شبکه خبری سی‌ان‌ان، ترامپ شکایت انتخاباتی خود در ایالت آریزونا را پس گرفته است. دلیل این اقدام، اختلاف بالای آرای بایدن با ترامپ اعلام شده است. همه این‌ها در شرایطی است که ۱۶ دادستان دستیار امریکا در حال درخواست از ویلیام بار دادستان کل هستند تا دستوری را که اوایل هفته گذشته، برای تحقیق علنی درباره ادعا‌های قابل توجه بی‌نظمی در شمارش آرا صادر کرده بود، لغو کند و گفتند که شاهد فعالیت غیرمعمولی نبوده‌اند.

ایران منزوی نشده است

سیاست دولت آتی امریکا با ریاست‌جمهوری بایدن در قبال ایران و چگونگی موضع واشنگتن در برابر توافق هسته‌ای با ایران موسوم به برجام، موضوعی است که این روز‌ها بیش از پیش مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفته است. رابرت مالی مشاور ارشد باراک اوباما رئیس‌جمهور پیشین امریکا در گفت‌وگوبا نشریه فرانسوی لوپوئن، با اشاره به سختی‌هایی که در مسیر بازگشت به توافق هسته‌ای وجود دارد، گفت: «همان طور که تونی بلینکن و تمام هیئت بایدن گفته اند، جو بایدن قصد دارد به شرط بازگشت ایران به پایبندی به توافق هسته‌ای، به آن بازگردد. ایران هم همین را می‌گوید، یعنی تهران آماده بازگشت به توافق هسته‌ای است، اگر امریکا هم همین کار را کند. هر دو طرف به آن تمایل دارند. ایران به دنبال یک وضع آرام اقتصادی است و دولت بایدن نیز نمی‌خواهد بحران دیگری با ایران داشته باشد. دو کشور احتمالاً بر سر این مسئله در یک مسیر پیش خواهند رفت.

مالی درباره بازگشت به سیاست اوباما و پایان «انزوای ایران در جهان» هم گفت: «اول از همه این که ایران منزوی نشده است. این کشور روابط خوبی با اروپا، روسیه و چین دارد. از طرف دیگر، بله بازگشت به دیپلماسی ایرانی-امریکایی در کار خواهد بود. این به احتمال زیاد، پایان سیاست تحریم‌های حداکثری علیه ایران خواهد بود و به گمانم، پایانی برای رفتار‌های تحریک آمیز منطقه‌ای ایران می‌شود. روابط خوب خواهند شد؟ نه. روابط دو کشور عادی‌سازی می‌شود؟ شک دارم. اما حداقل شاهد ثبات روابط میان ایران و امریکا و شاید مذاکراتی بر سر موضوعاتی غیر هسته‌ای خواهیم بود.»

طلال عتریسی مدیر یک مرکز مطالعاتی بیروت معتقد است: با پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری امریکا مواضع دولت جدید این کشور با قبل تفاوتی نخواهد داشت و اصول ثابت آن از جمله حمایت از امنیت اسرائیل تغییری نخواهد کرد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار