کد خبر: ۱۴۱۹۸۴
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۹ - ۲۰:۱۱
تجارت آنلاین بحران های پی در پی اقتصادی را آسیب شناسی می کند؛
حضرت آیت الله خامنه ای در بیانات خود با تأکید بر اینکه بسیاری از مشکلات کنونی اقتصادی ارتباطی به تحریم ندارند و ناشی از ناهماهنگی ها هستند، تاکید کردند بسیاری از گرانی های اخیر توجیه ندارد و باید با هماهنگی بین دستگاه های مربوطه هرچه زودتر علاج شوند.

اقتصاد در تله سوءمدیریت یا تحریم

گروه اقتصادی کورش شرفشاهی: گرانی و تورم به اندازه ای افسار گسیخته شده که ناامیدی را در بین مردم گسترش داده است. متاسفانه مدتهاست که مردم نه تنها امیدی به کنترل تورم و گرانی ندارند، بلکه معتقد هستند دولت به جای کنترل گرانی و تورم، بر آن دامن می زند و مشکلات اقتصادی و کسری بودجه دولت از جیب مردم تامین می شود. بحث دیگر انتقادهایی که بین مسوولان به وفور مطرح می شود که مدیریت دولتی در سیبل این انتقادها قرار دارد. اینکه عده ای مجلس، قوه قضاییه و مسوولان را به سیاه نمایی متهم می کنند، بی انصافی است، زیرا به هیچ عنوان نمی توان منکر سوءمدیریت دولت تدبیر و امید شد.

ناهماهنگی بدتر از تحریم

بی شک مقام معظم رهبری فصل الخطاب سیاست کلان کشور است زیرا ایشان تاکنون اثبات کرده اند که مانند داوری بی طرف نسبت به همه چیز قضاوت کرده و بدون در نظر گرفتن هر مساله حاشیه ای، منافع مردم را به عنوان یک اصل بر همه چیز ترجیح داده اند. حضرت آیت الله خامنه ای با تأکید بر اینکه بسیاری از مشکلات کنونی اقتصادی ارتباطی به تحریم ندارند و ناشی از ناهماهنگی ها هستند، گفتند: بسیاری از گرانی های اخیر توجیه ندارد و باید با هماهنگی بین دستگاههای مربوطه هرچه زودتر علاج شوند.ایشان، گرانی گوشت، مرغ، گوجه تا پوشک بچه را برغم موجود بودن جنس و کالا، گرانیهای بی مبنا و بیدلیل خواندند و افزودند: همه این گرانی ها و مشکلات، با هماهنگی دستگاهها قابل حل هستند و باید مشکلات از جلوی پای مردم برداشته شود. این بیانات نشان می دهد که تا چه اندازه باید نگران مدیریت تدبیر و امید باشیم.

بی تفاوتی به گرانی و رها کردن بازار

به دنبال بیانات رهبر انقلاب، رییس مجلس گفت: تصمیمات ما در حوزۀ مسکن، بورس، ترخیص کالاهای اساسی از گمرک، سیاستهای پولی و بانکی، نظام بودجه ریزی، اختصاصِ ارز ترجیحی، سوداگریها در بازار ارز، طلا و خودرو، بی تفاوتی نسبت به گرانی ها و رها کردن بازار و بی توجهی به تولید ملی، به پاستور و بهارستان و باب همایون و میرداماد ارتباط دارد نه به جورجیا و میشیگان و آریزونا. محمدباقر قالیباف با تاکید بر اینکه به مردم آدرس غلط ندهید گفت: مهمترین ریشه مشکلات کشور سوء مدیریت، استفاده نکردن از ظرفیتهای عظیم داخلی، دست روی دست گذاشتن و ناهماهنگی میان نهادهای سیاستگذار و مجریست؛ و همین سوءمدیریت هاست که باعث عدم برقراریِ ارتباطِ مناسب تجاری با کشورهای همسایه و منطقه و کشورهای مهم دنیا مخصوصا کشورهای آسیا واوراسیا شده است.

توجیه سوءمدیریت با سیاسی کاری

پس از نطق قالیباف، رئیس بانک مرکزی که نمی خواست سوءمدیریت دولت را بپذیرد، در نامه ای به رئیس مجلس نوشت:حضرتعالی به خوبی درجریان مسائل و مشکلات کشور هستید و چند بار نیز شخصاً جنابعالی را در جریان مشکلات قرار داده و شرایط را درجلسات مختلف مجلس خدمت تان تشریح کرده ام. لذا، من واردکردن بانک مرکزی را به مباحث سیاسی و حاشیهای توصیه نمیکنم و آن را به صلاح کشور نمیدانم و اعتقاد دارم تمام نیروی اینجانب و بانک مرکزی باید معطوف به مقابله با تحریمها و کمک به اقتصاد کشور باشد. انتظار دارم، جنابعالی که در جریان همه امور قرار دارید، برای کمک به رویکرد بانک مرکزی در مقابله با این فشارهای اقتصادی، با سیاست های ضدتورمی و تلاش برای رونق تولید داخلی، همراه و همگام شوید. هدف از تحریر این مرقومه نیز صرفا تأکید به این نکته است که مردم عزیز بدانند اگر بانک مرکزی چشم به نتیجه انتخابات آمریکا دوخته بود، اینگونه با قدرت درمقابل فشار حداکثری ایستادگی نمیکرد و اینقدر نیز هدف حمله دشمنان قرار نمیگرفت.

نباید پشت مردم را خالی کرد

از سوی دیگر نماینده اردبیل در مجلس شورای اسلامی در اخطاری با اشاره به گذشت یک سال از تغییر قیمت بنزین گفت: آقای رییسجمهور همان روز گفتید این گرانی تاریخی به نفع مردم است و درآمد حاصل از آن بین اقشار کم درآمد توزیع خواهد شد و برآوردتان از تورم حاصل از این گرانی فقط ۴ درصد بود، حال بعد از گذشت یک سال اقشار کم درآمد زیر فشار اقتصادی بی سابقه دست و پا می زنند و طبقه متوسط در سراشیبی سقوط به طبقات پایین است. صدیف بدری با اشاره به تاثیر تورم بر قیمت ماشین و مسکن و وضعیت دلار و سکه در عین حال حفظ سرمایه اجتماعی و اعتماد عمومی را ضروری دانست و خاطرنشان کرد: نمی شود چشم در چشم مردم دوخت و وعده داد و از صحنه بیرون رفت. نمی شود به هر طریقی مردم را به بازار سرمایه کشاند و پشت آنها را خالی کرد.

رفتارهای هیجانی

اگرچه قبول داریم گرانی و تورم باعث بحران های جسمی و البته روحی شده، اما هرچیزی اندازه دارد و باید منطق داشته باشد. مصطفی رضا حسینی قطبآبادی نماینده شهربابک در نطق میان دستور، تحصن و اعتصاب غذای خود در دفتر کارش در طبقه ششم مجلس را اعلام کرد و ضمن عذرخواهی از خانوادهاش گفت: به عنوان سرباز ولایت در حمایت از محتاجین به نان شب و گرفتاران و به خاطر عدم صداقت برخی مسوولان این کار را انجام خواهم داد. وقتی به جای تفکر و ارایه راهکار، تصمیمات احساسی و نمایشی جدی می شود، باید هم انتظار این نوع رفتارها را داشته باشیم. باید قبل از هر کاری تفکر کرد. اگر اشکالاتی در عملکردها وجود دارد، باید با سند و مدرک مطرح و راهکار ارایه داد، براستی اینکه یک نماینده اعتصاب غذا کند، چقدر می تواند مشکلات مردمی را حل کند که سالهاست در بدترین شرایط اقتصادی و در عمل در اعتصاب غذا هستند.

همگرایی به جای تقابل

امروزه شوراهای عالی بسیاری در کشور شکل گرفته که نمایندگان مجلس نیز در آنها عضو هستند که می توان در این شوراها به راهکارهای منطقی دست یافت. از سوی دیگر جلسه سران قوا تعریف شده تا سران قوا به جای پنجه کشیدن بر چهره یکدیگر در تریبونهای سیاسی، مشکلاتشان را مطرح کنند و به راهکار منطقی برسند. اگر تا به امروز در این جلسات مشکلات مطرح شده اما به نتیجه نرسیده، بهتر است به صورت مستند دلایل مطرح شود تا مردم بدانند کدام قوه به چه دلیل کم کاری یا کارشکنی می کند و هدف از این رفتارها چیست؟

بی توجهی به ظرفیت ها

در اینکه تحریم ها تاثیر بسزایی بر اقتصاد می گذارد، شکی نداریم، اما اینقدر هم موثر نیست که کشور را فلج کند. وقتی کشور ما آب و هوای چهارفصل دارد که می توان در هر فصل کشاورزی کرد، وقتی جز ۱۰ کشور برتر جهان هستیم و معادن غنی بسیاری داریم، وقتی آثار باستانی دیدنی، صنایع دستی جذاب، وضعیت جغرافیایی منحصر به فرد، ظرفیت های خوب در عرصه گردشگری، نخبگان بسیار در تمامی بخشها و... داریم، چه دلیلی دارد که تمامی این بخشها مغفول مانده و نمی توانیم اقتصاد را با یکی از این بخشها مدیریت کنیم، در حالی که بسیاری از کشورها اقتصاد تک محصولی دارند؟ دلمان نمی خواهد بپذیریم که فساد ساختاری کشور را گرفته، اما واقعیتها اسفبار است. وقتی میلیونها دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی برای تهیه نیازهای اولیه مردم اختصاص می یابد اما معلوم نیست کجا خرج شده و دست چه کسی است و هیچ دستگاهی به دنبال پیدا کردن این همه فساد نیست، وقتی به وفور انواع کالاها احتکار می شود، وقتی انواع سلاطین و مافیا اقتصاد کشور را مدیریت می کنند و آنها تعیین می کنند دلار، سکه، خودرو، مسکن، لوازم خانگی، موبایل، حبوبات، مرغ، گوشت و... را از کجا و چقدر بخریم، تا حدودی قانع می شویم که وضعیت و مدیریت چگونه است.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار