کد خبر: ۱۴۲۷۲۹
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۲
کدام بازار بیشترین زیان را نصیب سرمایه‌گذاران کرد؟؛
آخرین هفته آبان ۹۹ بازار سرمایه برخلاف هفته ‌های گذشته روزهای آرامی را پشت سر گذاشته و برای چند روز متوالی سبزپوش ماند. اما در بازارهای موازی نظیر سکه و ارز روزهای سرشار از نوسان را از سر گذراندند و میزان زیان ثبت شده در ماه آبان برای سرمایه گذاران در این بازارها بالا بود.

نزول دسته‌جمعی بازارها در آخرین هفته آبان

آخرین هفته آبان ۹۹ بازار سرمایه برخلاف هفته ‌های گذشته روزهای آرامی را پشت سر گذاشته و برای چند روز متوالی سبزپوش ماند. اما در بازارهای موازی نظیر سکه و ارز روزهای سرشار از نوسان را از سر گذراندند و میزان زیان ثبت شده در ماه آبان برای سرمایه گذاران در این بازارها بالا بود.

بازارهای ایران در آخرین هفته آبان ماه روندی نزولی را تجربه کردند،هر چند بعد از سه ماه بورس به صدر پربازده ترین بازارها بازگشت اما این بدان معنا بود که سبزپوشی یک هفته‌ای سبب شد زیان کمتری متوجه سرمایه گذاران بازار سرمایه در ماه آبان شود.

 بورس در هفته پایانی آبان،سبزپوش بود و این سبزپوشی سبب شد سرمایه‌گذاران در بازار سرمایه در ماه آبان افتی دو درصدی را شاهد باشند . از سوی دیگر بازار دلار در این دومین ماه پاییز افتی ۱۰ درصدی و بازار سکه افتی ۱۸ درصدی را شاهد بود . به این ترتیب زیان ده ترین بازار ایران بازار سکه بود که این زیان هنگفت تحت تاثیر کاهش نرخ دلار و تخلیه حباب در بازار سکه شکل گرفته است.قیمت سکه در اولین روز آبان ماه کمی بیش از ۱۵ میلیون تومان بود . در آخرین کاری آبان قیمت به کمتر از ۱۲ میلیون تومان رسید و هر قطعه سکه در محدوده ۱۱ میلیون و ۸۰۰ تا ۱۱ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان فروخته شد . قیمت دلار نیز در اولین روزهای آبان در کانال ۲۹ هزار تومان قرار داشت و در پایان آخرین روز کاری آبان ماه به نیمه کانال ۲۵ هزار تومان رسید تا یکی از زیان ده ترین ماه ها در بازار طلا و سکه به ثبت برسد.

 بیشتر بخوانید:نرخ خرید دلار از مردم اعلام شد/سیگنال بانک مرکزی به بازار

بیشتر بخوانید:اعلام دلایل مثبت شدن شاخص/ پیش‌بینی یک کارشناس از آینده بورس

   در عین حال سرمایه گذاران در بازار خودرو با زیانی محسوس تحت تاثیر نبود مشتری و نزول قیمت ها به صورت توامان روبرو شدند . گزارش های رسیده از بازار مسکن نیز نشان می دهد تعداد مشتریان در این بازار با افزایش همراه شده که این خبر خوبی برای خریداران واقعی بازار مسکن تلقی می‌گردد.

کارشناسان و فعالان صنفی معتقدند این روند نزولی با شیب بسیار ملایمی در بازار تداوم خواهد داشت چر که اغلب بازارها تحت تاثیر آهنگ کاهش قیمت دلار در حال تعدیل قیمت‌ها هستند و کاهش انتظارات تورمی نیز در این میان بسیار تاثیرگذار است .

 رکود قابل توجه بازارها تحت تاثیر نبود مشتری نشان از انتظار برای کاهش بیشتر نرخ ها در بازارها مهم ایران اعم از طلا، سکه، ارز، مسکن و خودرو دارد با این حال نزول قیمت‌ها و بهبود وضعیت اقتصادی زمینه را برای رسیدن روزهای بهتر در بازار سرمایه مهیا کرده است. سیگنال کاهشی بازارهای موازی به عقیده کارشناسان نشان از رشد آرام و ملایم بورس در روزهای آتی دارد.

کانال شکنی دلار و یورو

در آخرین هفته آبان ۹۹، نرخ ارز و سکه نسبت به هفته‌های نخست این ماه  کاهش چشمگیر یافت به طوری که نرخ دلار وارد  کانال ۲۵ هزار تومان شد و سکه نیز رکورد بازگشت به کانال ۱۱ میلیون تومان را زد. در چهارمین هفته آبان ۹۹ بازار ارز روند نزولی داشت به طوریکه دلار از نرخ ۲۶ هزار و ۸۵۰ تومان به قیمت ۲۵ هزار و ۶۲۰ تومان رسید که در مجموع این هفته از نرخ دلار یک هزار و ۲۳۰ تومان کاسته شده است و همچنین یورو  از قیمت ۳۱ هزار و ۷۷۰ تومانی به نرخ ۳۰ هزار و ۳۰۰ تومان رسید که کاهشی  یک هزار و ۴۷۰ تومانی داشته است. 

بازار ارز

سد مقاومتی سکه شکسته شد

در هفته آخر آبان ماه، مسیر قیمتی در  بازار طلا و سکه همانند نرخ ارز کاهشی بود، قیمت سکه تمام بهار آزادی از ۱۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان به مبلغ ۱۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان کاهش یافت . در این بازار  هر گرم طلای ۱۸ عیار از  یک میلیون و ۲۳۲ هزار تومان به قیمت یک میلیون و ۱۱۸ هزار تومان رسید که ناشن‌دهنده بیش از ۱۰۰ هزار تومان کاهش نرخ است.

یکی از عوامل اصلی کاهش نرخ سکه در بازار را باید کاسته شدن  نرخ ارز به ویژه دلار دانست و پس از آن نباید از تاثیر ریزش ۲۹دلاری نرخ طلا در بازارهای جهانی بر بازار ایران غافل شد. 

کاهش  نرخ ارز در بازار داخلی و همچنین انس جهانی شرایطی را پدید آورد تا از میزان تقاضا در بازار ایران به طرز چشمگیری کاستته شود زیرا روشن نبودن وضعیت آینده بازار سبب شد تا از تمایل به سرمایه گذاری و خرید طلا و سکه کاسته شود و در مقابل میزان تمایل فروش سکه و طلا به دلیل نگرانی از ریزش بیشتر نرخ ها در بازار مشهود بود .

به گفته فعالان بازار سکه و طلا در هفته‌ای که گذشت کاهش ۲۹ دلاری قیمت جهانی طلا،ریزش نرخ یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی سکه طرح قدیم و کاهش یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان سکه طرح جدید در این بازار اتفاق افتاد.در هفته آخر آبان نیم سکه نیز حدود یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان کاهش قیمت را تجربه کرد و از قیمت ربع سکه حدود ۵۰۰ هزار تومان و سکه های یک گرمی هم ۱۵۰ تومان کاسته شد.

به گفته رییس اتحادیه رییس اتحادیه طلا و جواهر ؛ معاملات نسبت به هفته‌های گذشته کمتر بود و با توجه به تعطیلات پیش رو، صنف طلا تطعیل خواهند بود در نتیجه معاملات کاملا تعطیل خواهد شد.

ابراهیم محمدولی گفت: در هفته گذشته؛ نه خریداران و نه فروشندگان تکلیف خود را نمی‌دانستند و هر دو طرف احساس می‌کردند، ممکن است از نوسانات و بازار عقب بمانند.وی تاکید کرد :خرید و فروش مصنوعات به کف رسیده و در روزهای اخیر نیز خرید و فروش سکه به دلیل نوسان حاکم بر بازار به شدت کاهش یافت به طوری که برخی افراد از ترس کاهش بیشتر قیمت ها، سکه و طلا خریداری نکردند.

وی خاطر نشان کرد: به عنوان صنف طلا سال‌هاست که در رکود به سر می‌بریم و تغییر و تحولات و نوسانات سبب شده تا همان میزان ۱۰ تا ۱۵ درصدی که مراجعه کننده داریم اکنون در بلاتکلیفی به سر ببرند.

او بیان کرد: در روزهای پایانی هفته با توجه به تعطیلی ۲ هفته‌ای اصناف در بازار میزان معاملات کاهش قابل توجهی شد و به حداقل رسید که در پی آن کاهش چشمگیر حباب سکه را شاهد بوده ایم.

برچسب ها: بازار ، سکه ، طلا
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار