کد خبر: ۱۴۲۹۶۷
تاریخ انتشار: ۰۱ آذر ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۴
محبت خانی در گفت و گو با خبرنگار مهر تشریح کرد؛
فرمانده یگان محیط زیست به تشریح جریان درگیری محیط بان سوادکوهی با شکارچیان غیرمجاز پرداخت و گفت: اظهارات و ادله محیط بان از سوی قاضی پرونده در حال بررسی است.

جمشید محبت خانی فرمانده یگان حفاظت محیط زیست در گفت و گو با خبرنگار مهر با تائید خبر کشته شدن یک شکارچی غیرمجاز در جریان درگیری محیط بانان منطقه حفاظت شده سوادکوه در استان مازندران گفت: براساس اظهارات اولیه این محیط بان به همراه یکی از همکارانش، در جریان گشت زنی در منطقه حفاظت شده در ظهر روز پنجشنبه، با دو شکارچی غیرمجاز مواه شدند که اقدام به شکار یک «کل» وحشی کرده بودند و در حال حمل لاشه شکار خود بودند، مواجه شدند.

وی ادامه داد: محیطبان اکبر ایمانی در جراین این درگیری، دستور ایست به شکارچیان غیرمجاز داده که همزمان یکی از دو شکارچی غیرمجاز اقدام به شلیک به سمت محیط بانان می‌کند.

محبت خانی با اشاره به اینکه بنابر اظهارات محیط بان ایمانی، برای حفظ جان خودش و همکارش اسلحه را مسلح کرده و تصمیم داشته که با شلیک تیرهوایی شکارچیان غیرمجاز را متوجه مسلح بودن محیط بانان کند و از شلیک مجدد آنها جلوگیری به عمل آورد، گفت: اما متأسفانه بنابر اظهارات محیط بان ایمانی به دلیل لغزندگی و شیب منطقه، وی کنترل خود را در هنگام شلیک از دست داده و گلوله به یکی از شکارچیان غیرمجاز اصابت می‌کند و باعث مرگ وی می‌شود.

وی ادامه داد: با وقوع این حادثه شکارچی غیرمجاز دیگری که مسلح هم بوده است، اقدام به فرار کرده و پرونده وی در دست نیروهای انتظامی استان در حال رسیدگی است.

فرمانده یگان محیط زیست با اشاره به اینکه شکارچی فوت شده متأسفانه یک جوان ۲۷ ساله بوده است، گفت: هرچند این اتفاق تلخ باعث مرگ یک جوان شده اما باید به این مساله توجه داشته باشیم که همه محیط بانان همچون، ۱۴۳ محیط بانی که طی سالهای گذشته در مناطق حفاظت شده شهید شده‌اند، به هیچ عنوان فکری به جز حفظ گونه‌های طبیعی ندارند.

محبت خانی افزود: در جریان این قبیل درگیری‌هایی میان محیطبانان و شکارچیان غیرمجاز؛ محیط بانان تا لحظه‌ای که هیچ راهی برای حفظ جانشان نداشته باشند اقدام به شلیک نمی‌کنند و به نظر من در حادثه پیش آمده هم این اتفاق تکرار شده است.

وی با بیان اینکه بر مبنای اظهارات اولیه محیط بان ایمانی وی برابر قانون اجازه به کارگیری استفاده از سلاح خود را داشته است، ابراز داشت: با این وجود اظهارات و ادله این پرونده باید از سوی قاضی مورد بررسی قرار گیرد.

فرمانده یگان محیط زیست ادامه داد: پرونده محیط بان مذکور در اختیار قاضی است و همزمان با این اتفاق بخش حقوقی استان مازندران نیز پیگیر پرونده محیط بان شده است.

محبت خاطی خاطرنشان کرد: اگر این محیط بان طبق قانون به کارگیری سلاح اقدام کرده باشد، حادثه پیش آمده قتل عمد محسوب نمی‌شود و وی محکوم به دیه خواهد شد که از طریق بیمه مسئولیت محیط بانان این دیه پرداخت می‌شود.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار