کد خبر: ۱۴۲۹۷۸
تاریخ انتشار: ۰۱ آذر ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۵
سیزدهمین نشست مجمع اقوام و اقلیت های سازمان ملل متحد در ژنو سوئیس با سخنرانی داود هوشنگ روشنک فعال فرهنگی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، داود هوشنگ روشنک در سیزدهمین نشست مجمع اقوام و اقلیت های سازمان ملل متحد در ژنو سوئیس که به صورت مجازی برگزار شد، اظهار داشت: قومیت به عنوان نمادی از هویت اجتماعی است که چگونگی رابطه و مناسبات آن با سایر اقوام  نقش مهم و موثری بر همبستگی و انسجام اجتماعی، وحدت و وفاق ملی و به تبع آن ثبات سیاسی و توسعه اقتصادی دارد.

وی افزود: استفاده از شبکه‌های مجازی برای نمونه فیسبوک و اینستاگرام وهمه گیری و جامعیت دسترسی عامه به آنها توسط اقوام مختلف ایرانی، فواصل زمانی و مکانی را از میان برداشته و این امکان را فراهم نموده تا آنها بتوانند علاقمندی ها، افکار، فرهنگ، سنت ها و فعالیت های خودشان را با دیگر اقوام ایرانی به اشتراک بگذارند و تعامل و گاه تقابل قابل توجهی بین آنها ایجاد شود.

هوشنگ‌روشنک گفت: احساس هویت قومی منافاتی با احساس هویت ملی ندارد، به عبارت واضح‌تر احساس دلبستگی و سربلندی نسبت به نمادهای قومی مثل زبان، مذهب و آداب و مناسک قومی، احساس دلبستگی و سربلندی نسبت به نمادهای ملی مثل زبان فارسی، دین اسلام و مناسک ملی را نفی نمی کند بلکه دو احساس مذکور تقویت کننده یکدیگر هستند.

فعال فرهنگی تبریز ادامه داد: اما گاه یک جریان مخرب در تضعیف، تخریب یا تمسخر هر یک از این نمادها که متاسفانه در فضای مجازی بویژه در شبکه های اجتماعی باعث ایجاد، تداوم و شدت نفرت در بین اقوام می‌شود استفاده از واژه‌ها، نمادها، عناوین و مضامین تحریک کننده قومیتی در این شبکه‌های اجتماعی مجازی موجب تحریک، ایجاد نفرت و گاه خشونت و درگیری‌های قومی می‌شود.

وی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران  از نظرتنوع جمعیتی و اقوام یک جامعه متکثر است. حضور تاریخی اقوام  فارس،ترک ، بلوچ ،کرد، لر، ترکمن، عرب و ... درکنار هم و در زیر پرچم و جغرافیای ایران بیانگر تنوع فرهنگی، تاریخی است جمهوری اسلامی ایران جامعه ای  چند قومی است و با وجود سرگذشت‌ها و ویژگی‌های گوناگون این اقوام، هویت ایرانی آنها همواره بر پایه مشترکات قومی استوار بوده است.

هوشنگ‌روشنک خاطرنشان کرد: این اشتراکات می تواند بر حسب حساسیت های قومی تقویت یا تضعیف شود. با توجه به اهمیت تنوع قومی در جوامعی با اقوام و نژادهای مختلف؛ تاثیر آن بر وحدت و انسجام و یکپارچگی ملی امری آشکار و بدیهی است.

 

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار