کد خبر: ۱۴۳۶۷۹
تاریخ انتشار: ۰۵ آذر ۱۳۹۹ - ۲۲:۱۲
یک کارشناس اقتصاد گفت: هنوز برخی از مذاکره سخن می‌گویند و مشکلات را به تحریم ربط می‌دهند اما این‌ها پاسخ دهند چقدر از مرغ 35 هزار تومان به تحریم ربط دارد و چقدر به مدیریت دولت.
به گزارش صبحانه،حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر حکیم انقلاب روز گذشته در دیدار رؤسای قوا و اعضای شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی با اشاره به اینکه اقتصاد موضوع اصلی کشور است تاکید کردند: ...معیشت مردم حقاً دچار تنگی شده و در ماه‌های اخیر نیز کرونا، مشکلات را بیشتر کرده است.

ایشان گفتند: کارشناسان برای مشکلات اقتصادی کشور راهکارهای مشترکی دارند، بنابراین مشکل، نداشتن یا ندانستن راهکار نیست، بلکه نیازمند همت، شجاعت و اهتمام جدی و پیگیری هستیم.

رهبر انقلاب با تأکید بر اینکه برای علاج تحریم‌ها دو مسیر «خنثی‌سازی تحریم‌ها و غلبه بر آنها» و «رفع تحریم» وجود دارد، افزودند: مسیر رفع تحریم را یک‌بار امتحان و چند سال مذاکره کردیم اما به نتیجه‌ای نرسید.

ایشان با اشاره به مسیر غلبه بر تحریم‌ها و بی‌اثر کردن آنها گفتند: این مسیر ممکن است در ابتدای کار، سختی‌ها و مشکلاتی داشته باشد اما خوش‌عاقبت است. اگر با تلاش و ابتکار و با سینه سپر کردن در مقابل مشکلات بتوانیم بر تحریم‌ها غلبه کنیم و طرف مقابل بی‌اثر شدن تحریم‌ها را ببیند، به‌تدریج دست از تحریم برخواهد داشت.

رهبری نقش راه را ترسیم کردند

عطا بهرامی کارشناس مسائل اقتصادی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی راه دانا سخنان رهبر انقلاب را راهبردی دانست و اظهار کرد: رهبری نقش راه را کاملاً ترسیم کردند.

وی افزود: تأکید ایشان این بود که راهبرد کشور نگاه به درون باشد و روی رفع تحریم حساب نکنیم که این سخنان خیلی واقع‌گرا است؛ زیرا چشم‌انداز عرصه بین‌الملل نشان نمی‌دهد که رفع تحریم از سوی غرب اتفاق بیفتد و این امری محال است که رهبری خیلی صریح و درست بیان و به دولت منتقل کردند.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به برجام و اینکه در موضوع موهوم مذاکره و رفع تحریم در سال‌های گذشته و امسال از سوی برخی مطرح شده، گفت: رهبر انقلاب فرمودند راهی را برای رفع تحریم‌ها رفتیم که نتیجه نداد و منطقی نیست یک راه غلط را دوباره آزموده و طی کنیم و نباید کشور را معطل کاری که شدنی نیست، کنیم.

بهرامی با اشاره به اینکه مشکلات اقتصادی منشأ داخلی دارد، تأکید کرد: حتی اگر تحریم هم برطرف شود؛ نهایتاً اتفاقی نمی‌افتد و باید مدیریت خودمان را داشته باشیم، مثلاً زیمباوه و ژاپن تحریم نیستند ولی ژاپن کشوری موفق است و زیمباوه موفق نیست و در زمینه می‌توان صدها مورد ذکر کرد.

وی با بیان اینکه تحریم روی کاغذ است و با رفع تحریم هیچ‌چیز خاصی ثابت نمی‌شود، اضافه کرد: تحریم در دنیای امروز معنای خاصی ندارد؛ زیرا عرصه بین‌الملل به‌گونه‌ای است که تحریم را غیرممکن کرده و هر کالایی را می‌توان وارد کرد و فقط نیازمند مدیریت میدانی است، مثلاً چگونه برخی کالاها مانند سیگار را می‌توان وارد کرد و برخی را نه.

این کارشناس اقتصاد بین‌الملل ادامه داد: تحریم اقتصادی در نظام جهانی‌سازی شده که نتوانیم کالا وارد کنیم واقعاً یک شوخی است. حالا از طریق ایران نمی‌شود ولی از راه دیگری می‌تواند انجام داد.

برخی تحریم را خیلی بزرگ می‌کنند

بهرامی گفت: برخی آقایان در داخل در مورد تحریم خیلی بزرگ‌نمایی می‌کنند؛ درحالی‌که رژیم تحریم‌ها الان فروپاشیده و نقطه سال ۹۲ رسیدم؛ زمانی جان کری گفت رژیم تحریم‌ها فروپاشیده بود و با ما چیزی که نبود، رفتیم و معامله کردیم که حرف درستی است و زرنگی کردند.

وی تصریح کرد: واقعیت با آن چیزی که رهبری می‌گویند کاملاً منطبق است و ایشان موضوعی عنوان نکردند که نتوان آن را اجرا کرد و به نظرم رهبری نقشه راه را بیان و ترسیم کردند.


نقش تحریم‌ها در گرانی گوشت مرغ صفر است

این کارشناس با اشاره به گرانی گوشت مرغ و یا بازار آشفته فولاد، گفت: بر اساس آمارهای اعلام شده در ۷ ماه گذشته به‌اندازه ۱۱ ماه نهاده‌های دامی با دلار ۴۲۰۰ تومانی وارد و ۱۰۰درصد آن هم از طریق درگاه دولت توزیع شده است.

بهرامی ادامه داد: جالب این است که نهاده‌های دامی وارد به کشور با قیمت پایین‌تری نسبت به بازارها جهانی خریده شد یعنی ارزان‌تر خریدند و از این جهت کمبودی نداشتیم و نداریم.

وی تأکید کرد: نهاده به مرغداران نرسیده و یا اینکه مرغدار آن را در بازار آزاد فروخته و موضوع کمبود نهاده را درست کردند؛ اما این وسط دنبال تحریم بگردید و بیایند دفاع کنند که نقش تحریم در گرانی گوشت مرغ چیست و بگویند چه خبر است؟

این کارشناس اقتصادی گفت: نهاده با ارز ترجیحی وارد شده ولی با قیمت آزاد قیمت‌گذاری شده، این وسط تحریم کجاست؟ یا داستان فولاد که کشور ما یکی از قطب‌های تولید فولاد دنیا است اما یک قانون‌گذاری غلط و عدم مدیریت انجام دادند تا زیان سنگین متوجه کشور شود و این‌ها به تحریم ربطی ندارد و خیلی روشن است.


مشکلات ما حاصل مدیریت غلط دولت است

بهرامی با تأکید بر اینکه مشکلات ما حاصل مدیریت غلط دولت است، اظهار داشت: در هر بخشی از دولت را بررسی کنید می‌بینید چنین موضوعی حاکم است و یک ذره مدیریت نمی‌بینید مانند نظام بانکی، بازار فولاد، رسوب کالا در گمرک که بانک مرکزی هنوز هم ول‌کن موضوع نیست.

وی تأکید کرد: تا یک مدیریت قوی در داخلی نداشتیم، نمی‌توان مسائل را حل کرد. فرض کنیم تحریم‌ها برداشته شد؛ آیا امریکا می‌آید برای ما نهاده توزیع می‌کند؟ باید همین‌گونه توزیع می‌کنیم که خروجی آن همین چیزی است که الان داریم.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه آقای روحانی با شعار تدبیر و امید سرکار آمدند، افزود: آقای روحانی تأیید کردند که گرانی‌ها به دلیل عدم هماهنگی است؛ او از انتقادها به دولت گله می‌کند و به منتقدان می‌گویند اصلاً مدیریت بلد هستید، اما خودش در هماهنگ کردن چند وزیر کابینه مانده است.

بهرامی در پایان گفت: هنوز برخی از مذاکره سخن می‌گویند و مشکلات را به تحریم ربط می‌دهند، این افراد پاسخ دهند چقدر از گرانی مرغ ۳۵ هزار تومان به تحریم ربط دارد یا اینکه یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان فولاد جهان هستیم اما بازار آن به‌هم‌ریخته و بر گران شدن دیگر کالاهای اثر داشته است، آیا اسم این عدم مدیریت نیست.

برچسب ها: گرانی ، گوشت مرغ ، تحریم ها
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار