کد خبر: ۱۴۴۵۴۵
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۵

استفاده از مبلمان چوبی باعث دنج شدن اتاق می‌شوند و به دکوراسیون گرما می‌بخشند. ظاهر کلاسیک و هماهنگی وسایل چوبی با هر نوع دکوراسیونی باعث می‌شود که چوب، انتخاب اولِ هر کسی باشد. اما باید بدانید مبلمان چوبی نیاز به رسیدگی مداوم دارد و نیاز است که به صورت دوره‌ای آن را غبارروبی کرده و گاهی هم تعمیر کنید. این کارها باعث می‌شود که عمر مبلمان چوبی شما بیشتر شود.

چوب این خاصیت را دارد که به خود آلودگی و غبار را جذب می‌کند و پس از گذشت مدت زمانی مشاهده می‌کنید که یک لایه جرم کدر روی آن تشکیل شده است. متاسفانه این جرم با یک گردگیری ساده از بین نمی‌رود و لازم است که از ترفندهای خاصی استفاده کنید. ما در این مطلب رازهایی را درباره‌ی تمیز کردن مبلمان چوبی به شما می‌گوییم تا با انجام دادن آن‌ها مبلمان چوبی خود را، مثل روز اول، نو و براق کنید.

تمیز کردن انواع مبلمان چوبی

مبلمان چوبی - تمیز کردن انواع مبلمان

مبلمان‌های چوبی بسیار زیبا هستند و با یک برنامه‌ی نگهداری مناسب می‌توانید سال‌های سال از آن‌ها استفاده کنید. همچنین اگر به صورت مرتب، مثلا سالی ۱ یا ۲ بار، آن‌ها را تعمیر کرده و به آن‌ها رسیدگی کنید، عمر طولانی‌تری خواهند داشت. اگر نمی‌توانید زمان زیادی را برای تمیز کردن مبلمان خود صرف کنید، می‌توانید از یک محلول تمیزکننده‌ی مناسب چوب استفاده کنید. البته لازم است قبل از خرید حتما مواد داخل محلول و همچنین دستورالعمل استفاده از آن را بخوانید تا مطمئن شوید استفاده از آن به مبلمان شما آسیبی نمی‌رساند.

شما می‌توانید برای جلوگیری از جذب گرد و غبار و همچنین خراش برداشتن مبلمان، از تشکچه‌های ابری و روکش‌های مختلف استفاده کنید. فراموش نکنید که برای تمیز کردن مبلمان چوبی، اولویت با گردگیری است. یک برنامه‌ی منظم برای پاک کردن گرد و غبار از روی مبلمان خود داشته باشید تا بتوانید سال‌های بیشتری از آن‌ها استفاده کنید.

تمیز کردن مبلمان چوبی رنگ شده

مبلمان چوبی - مبلمان رنگ شده

تمیز کردن مبلمان چوبی رنگ شده، نسبت به دیگر انواع آن، آسان‌تر به نظر می‌رسد. برای تمیز کرده این نوع از مبلمان از لاک یا موم استفاده نکنید زیرا این کار باعث از بین رفتن رنگِ روی چوب و در نتیجه تغییر ظاهر چوب می‌شود. نکاتی که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم به شما کمک می‌کند که به راحتی مبلمان چوبیِ رنگ شده را تمیز کنید:

  • مبلمان خود را به صورت دوره‌ای، با جاروبرقی تمیز کرده و سپس با یک دستمال گردگیری کنید. اگر جاروبرقی شما برس کوچک دارد می‌توانید، بدون نگرانی از ایجاد خط و خش، به کمک آن تمام سطح چوبی را تمیز  کنید، در صورتی که برس مخصوص در دسترس شما نیست، یک پارچه‌ی نرم به دور پاروی جاروبرقی بپیچید و سپس تمیزکاری را شروع کنید.
  • هر چند وقت یک بار، قسمت‌هایی از مبل را که بیشتر در دسترس هستند با یک اسفنج تمیز و لکه‌گیری کنید.
  • محلول تمیزکننده‌ای با آب و مایع لباس‌شویی تهیه کنید؛ سپس با استفاده از این محلول و به کمک یک برس نرم، مبلمان خود را تمیز کنید. البته لازم است قبل از استفاده، کمی از آن را به قسمتی از مبلمان که در معرض دید نیست بزنید. مدت زمانی صبر کنید و سپس چوب را چک کنید. اگر تغییر رنگ و حالت نداده بود، می‌توانید با خیالی آسوده تمام قسمت‌ها را تمیز کنید.
  • سالی ۱ یا ۲ بار با کمک موم خمیری سفت، گرد و غبارِ چسبیده به مبلمان چوبی خود را پاک کنید. یک لایه‌ی نازک از موم را روی مبلمان چسبانده و سپس بردارید. تمام جرم و غبارهای قدیمی به کمک موم کنده می‌شود.
  • اگر تمایلی به استفاده از موم‌های کارخانه‌ای ندارید، می‌توانید خودتان آن را در منزل تهیه کنید. ۱ فنجان موم رنده شده و ۴ فنجان روغن نارگیل یا روغن زیتون را با هم مخلوط کرده و سپس گرما دهید تا موم ذوب شود. برای این کار می‌توانید از مایکروویو استفاده کنید، فقط فراموش نکنید که هر چند ثانیه یک بار مواد را هم بزنید تا موم کاملا با روغن‌ها مخلوط شود. بعد از خنک شدن، یک لایه‌ی نازک از آن را روی سطح چوبی بریزید و اجازه دهید تا خشک شود. حالا به آرامی آن را جدا کنید؛ تمام غبار و جرم‌های قدیمی با این کار از سطح چوب جدا می‌شود.

نکاتی برای تمیز کردن مبلمان چوبی روغنی

مبلمان چوبی - مبلمان چوبی روغنی

مبلمان‌های چوبی روغنی، مبلمان‌هایی هستند که هر چند وقت یک بار باید با روغن مخصوص پوشش داده شوند. این مبلمان‌ها ظاهری نرم و گرمابخش دارند و برای حفظ این ظاهر باید به صورت دوره‌ای به آن‌ها رسیدگی کرد. در ادامه به شما از رازهای نگه‌داری و تمیز کردن این مبلمان‌ها می‌گوییم.

  • به مبلمان روغنی هرگز موم نزنید. موم تمام منافذ چوب را مسدود کرده و باعث خشکی و شکنندگی آن می‌شود.
  • اگر بر اثر قرار دادن لیوان نوشیدنی، روی مبلمان شما لکه‌های سفید ایجاد شده، یک دستمال را به کمی خمیردندان آغشته کنید و روی لکه‌ها بمالید.
  • برای پاک کردن لکه‌های آب می‌توانید روغن زیتون یا روغن پخت‌وپز را با کمی نمک، خاکستر یا پوکه‌ی معدنی خرد شده مخلوط کرده و روی لکه بریزید. سپس با یک برس نرم، محل مورد نظر را بسایید تا لکه کاملا پاک شود.
  • ۱ قاشق جوش شیرین را با آب مخلوط کنید تا یک خمیر نرم به دست بیاید. خمیر را روی لکه‌های آب پخش کنید و با کمک یک مسواک یا یک دستمال نرم آن را با حرکات دورانی بسایید تا لکه‌ها از بین بروند.

تمیز کردن مبلمان‌های چوبی صیقل خورده

مبلمان چوبی - مبلمان صیقلی

این مبلمان‌های چوبی را می‌توان خیلی سریع و با کمک لاک، روغن جلا یا موم تمیز کرد. در زمان استفاده از این مواد، حتما به نکته‌های زیر توجه داشته باشید:

  • اگر مبلمان چوبی شما عتیقه است، از موم خمیری استفاده کنید. موم نسبت به لاک مایع یا اسپری نتیجه‌ی بهتر و ماندگارتری به شما می‌دهد.
  • قسمت‌های بیرونی و صیقلی مبلمان را با یک پارچه‌ی آغشته به چای تمیز کنید.
  • برای از بین بردن لکه‌هایی که روی قسمت‌های در معرض دید ایجاد شده اند، کافی است کمی سس مایونز روی لکه مالیده و سپس با کمک یک دستمال نرم، آن را پاک کنید. نکته‌ی جالب توجه درباره‌ی سس مایونز این است که به راحتی خطوط مداد رنگی را پاک می‌کند.
  • به دلیل موادی که روی چوب این دسته از مبلمان استفاده شده است، بعد از مدتی مستعد جمع شدن آلودگی می‌شوند و جلای خود را از دست می‌دهند. چای سیاه، به دلیل داشتن تانن، می‌تواند این آلودگی‌های قدیمی را از بین برده و جلای اولیه را به آن باز گرداند. برای این کار ۲ یا ۳ چای سیاه کیسه‌ای را در یک فنجان آب داغ به مدت ۵ دقیقه قرار دهید. چند دقیقه اجازه دهید محتویات فنجان خنک شود؛ یک پارچه نرم را به چای آغشته کنید و رطوبتِ اضافه‌ی آن را بگیرید. حالا به راحتی می‌توانید سطح چوب را تمیز کنید.

تمیز کردن مبلمان چوبی خاص

مبلمان چوبی - مبلمان با چوب خاص

منظور از چوب‌های مخصوص چوبِ خیزران، حصیر، نیشکر، بامبو و راش هستند. این چوب‌ها طبیعتا بعد از مدتی از بین می‌روند اما بعضی از قطعات را می‌توانید با یک پوشش مناسب یا به کمک لاک، مدت بیشتری نگهداری کنید. برای نگهداری از این مبلمان‌ها ترفندهای زیر را به خاطر داشته باشید:

  • استفاده از جاروبرقی با سری برس دار می‌تواند به صورت یکنواخت و موثر گرد و غبار را از روی این مبلمان‌ها بگیرد. برای تمیز کردن قسمت‌های داخلی نیز می‌توانید از یک پارچه‌ی میکروفایبر مرطوب استفاده کنید.
  • گاهی مبلمان خود را با آب بشویید تا رطوبت به الیاف آن بازگردد. در میان چوب‌های خاص، فقط چوبی که نباید با آب تماس داشته باشد چوب راش است، زیرا در اثر رطوبت آسیب می‌بیند.
  • به مبلمان خود حداقل دو بار در سال رسیدگی کنید. مقداری روغن زیتون، یا هر روغن گیاهی دیگر، را به میزان مساوی با سرکه سفید مخلوط کنید و سپس یک پارچه‌ی نرم را به آن آغشته کرده و روی چوب قرار دهید. پس از مدتی با همان پارچه، روی چوب بکشید تا براق شود. این کار به افزایش رطوبت چوب کمک می‌کند. البته لازم است قبل از شروع این کار را روی قسمت کوچکی از مبلمان امتحان کنید و اگر مشکلی پیش نیامد، روی تمام قسمت‌ها انجام دهید.
  • از هرگونه اسپری ضد گرد و غبار، پاک‌کننده‌هایی که در ترکیبات آن‌ها آمونیاک استفاده شده و پرداخت‌های معمول که روی چوب انجام می‌شود، خودداری کنید. این کار به مرور زمان به مبلمان شما آسیب می‌رساند.
  • مبلمان ساخته شده از چوب خاص را نباید در نزدیکی منبع گرما،‌ مثلا رادیاتور، قرار دهید زیرا چوب را خراب کرده و به مبلمان آسیب می‌زند.

سخن آخر

مبلمان چوبی بسیار با دوام است و نیاز به رسیدگی چندانی ندارد. همچنین تعداد دفعات و روش تمیز کردن مبل چوبی بیشتر به نوع چوبی که در آن استفاده شده است بستگی دارد. شما می‌توانید به راحتی و در هر زمانی که تمایل داشتید، با یک پارچه‌ی نرم و مرطوب، تمام مبلمان خود را به راحتی و بدون دردسر تمیز کنید. گاهی نیز لازم است آن‌ها را جابجا کرده و بررسی کنید، اگر نیاز به تعمیر داشت به آن رسیدگی کنید. این کار از ایجاد ساییدگی و یا پارگی در بخش‌های مختلف جلوگیری می‌کند. اگر برنامه‌ی منظمی برای رسیدگی مناسب به مبلمان خود داشته باشید، عمر آن بسیار طولانی خواهد شد.

منبع: firstcry parenting

برچسب ها: نکته و ترفند
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار