کد خبر: ۱۴۴۶۶۶
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۹۹ - ۲۳:۴۹

شریعتی گفت: امسال معادل ۵٠ میلیون یورو از صندوق توسعه ملی برای شبکه فاضلاب اهواز اختصاص پیداکرده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان با حضور در بخش خبری ۲۱ شبکه اول سیما درباره مشکل تجمع آب‌های سطحی و فاصلاب در شهر اهواز گفت: آنچه برآورد شده و شهردار بار‌ها اعلام کرده است بودجه مورد نیاز برای ساماندهی آب‌های سطحی اهواز در حدود ٨ تا ١٠ هزار میلیارد تومان است. تامین این مبلغ از عهده شهرداری خارج است، اما طبق قانون تامین این هزینه برعهده شهرداری است.

وی ادامه داد: این مسائل مشکلاتی را برای شهر اهواز پیش آورده است. در عین حال اهواز یک شهر مسطح است و مانند برخی از شهر‌های دیگر خوزستان و حتی شهر‌های دیگر کشور نیست که شیب داشته باشد و امکان خارج شدن آب از آن وجود داشته باشد. برای تخلیه آب در چنین شرایطی نیاز به ایستگاه‌های گسترده پمپاژ نیاز دارد که باید محقق شود.

استاندار خوزستان در پاسخ به سوالی درباره اینکه چرا استانداری برای حل مشکل فاضلاب شهر اهواز ورود نمی‌کند و سپاه به مردم کمک می‌کند، اظهار کرد: سپاه و استانداری فرقی ندارد و نمی‌خواهیم بین دستگاه‌ها تفکیک ایجاد کنیم. اما همه هستند و من و خودم بودم و معاون عمرانی بنده نیز در بندر امام حضور داشنه و مدیریت امور را برعهده دارد. در عین حال از فرماندهی سپاه خواستم که نیرو‌های خودشان را برای حل موضوع به بندر امام اعزام کنند. در واقع همه دستگاه‌ها در کنار هم برای تحقق این کار اقدام کردند.

وی ادامه داد: در رابطه با اصلاح و ترمیم مسیر فاضلاب شهر اهواز این کار به قیمت سال ٩٨ نیاز به بودجه‌ای در حدود ۴ هزار میلیارد تومان نیاز دارد. اقدامات خوبی برای حل این موضوع صورت گرفته و به پیشنهاد دولت و با اجازه مقام معظم رهبری امسال معادل ۵٠ میلیون یورو از صندوق توسعه ملی برای شبکه فاضلاب اهواز اختصاص پیداکرده است.

شریعتی گفت: امیدواریم برای بودجه سال ١۴٠٠ نیز ۵٠ میلیون یورو دیگر نیز اختصاص پیداکند و برای ساخت تصفیه خانه فاضلاب غرب اهواز نیز ۴٠ میلیون یورو از طریق فاینانس قطعی شده است. حدودا ١۴٠ میلیون یورو طی ٣ سال قرار است برای این پروژه‌ها تامین شود. معادل ۵۰ درصد نیاز اعتباری است که اهواز برای فاضلاب خود نیاز دارد. اما با طراحی و برنامه ریزی که شده امیدواریم تا ۶۷ درصد مشکل فاضلاب اهواز حل بشود.

وی افزود: بحث شبکه آب‌های سطحی را قرار است به قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) واگذار کنیم تا به عنوان پیمانکار در این پروژه وارد شود. پیمانکار تصفیه خانه فاضلاب غرب هم از طریق مناقصه مشخص شده است و کار‌های اداری مربوط به این موضوع در کشور ما و کشور خارجی انجام شده است و عملیات اجرایی آن به زودی اجرایی خواهد شد.

استاندار خوزستان با بیان اینکه شهردار اهواز شهرداری کلانشهر است و به طور کلی بودجه شهرداری‌های کلانشهر تا حدود زیادی مستقل هستند، اظهار کرد: تامین هزینه این پروژه‌ها تا حدود زیادی از توان شهرداری اهواز خارج است و وزارت کشور هم کمکی در این موضوع انجام نمی‌دهد. اما استانداری خوزستان در برخی موارد به شهرداری اهواز کمک می‌کند.

وی ادامه داد: ما سال گذشته با همکاری امام جمعه و شورای شهر یک تقسیم کار انجام دادیم تا در این حوزه به صورت ضربتی کار کنیم. استانداری خوزستان در عین حال که به این پروژه‌ها کمک اعتباری می‌کند نقش حاکمیتی و سیاستگذاری خود را هم انجام می‌دهد که نقش اصلی استانداری است. ما به آب و فاضلاب، شهرداری، سپاه و به همه دستگاه‌های کمک می‌کنیم و برای پروژه‌های خاص اعتبار‌های موردنیاز را اختصاص می‌دهیم.

شریعتی گفت: استانداری نقش حاکمیتی به عنوان رئیس شورای برنامه ریزی استان این کار را انجام می‌دهد و از این بابت یک طرح ضربتی را برنامه ریزی کردیم که بخشی از آن به آب و فاضلاب و بخشی نیز به شهرداری واگذار شد. سال گذشته در اهواز حدودا یک هفته تا ۱۰ روز آب در مناطق مختلف اهواز ایستایی داشت و ماند و مردم را بسیار آزار داد. اما امسال آب‌های سطحی امروز از عمده مناطق خارج شد و تعداد منازلی که امسال زیر آب رفت به ۱۵ درصد میزان سال گذشته هم نمی‌رسد.

وی افزود: در برخی مناطق مانند الهادی، کوی علوی و کم پلو هستند که هنوز مشکل دارند. شهرک دانشگاه و معین زاده در حال حل شدن است. اما در منطقه کوی انقلاب، فرحانی و زکی زاده آب به برخی منازل نفوذ کرده است. تعداد آن‌ها نسبت به سال گذشته بسیار کاهش پیداکرده است که آن هم به علت اقدامات انجام شده است.

استاندار خوزستان با بیان اینکه در آبادان و خرمشهر شاهد نفوذ آب به منازل مردم گفت: ما در این مناطق چنین اتفاقاتی را نداریم. اما در بندر امام و شهر چمران در شهرستان ماهشهر حجم بارش‌‌ها در حدود ۱۷۰ میلی متر بود. متوسط بارش دراز مدت سالانه ماهشهر ۱۶۶ میلی متر است که در این دو روز ۱۷۰ میلی متر بارندگی داشتیم که مشکلاتی برای برخی مناطق وجود داشت.

وی ادامه داد: شهر چمران از شرایط بحرانی خارج شد. اما بندر امام منطقه بلوکی‌ها مشکلاتی داشت که من امروز از ساعت ۳ تا ۶ صبح از آن‌ها بازدید داشتم و دو سه منطقه مشکل داشت. البته مناطق کمپ بی، نیزار و شهید صباغان همه از حالت بحرانی خارج شدند و اقداماتی که طراحی شده باعث شده تا آب به زودی کاهش پیداکند.

استاندار خوزستان در پایان خاطرنشان کرد: افزایش بارش‌ها برای خوزستان فواید بی شماری هم داشته که نسبت به معایب بیشتر است. این بارش‌ها کمک کرده تا کشت برنج و ذرت در این استان افزایش پیداکند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار