کد خبر: ۱۴۴۶۷۱
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۹۹ - ۲۳:۴۹
معاون سابق امور بین الملل اتاق بازرگانی ایران معتقد است قرارداد ۲۵ ساله‌ی ایران و چین تبعات بسیار مثبتی دارد؛ از جمله باعث پررنگ‌تر شدن نقش ایران در جاده‌ی ابریشم جدید می‌شود.

علی‌اکبر فرازی با اشاره به نقش چین در مناسبات کنونی و آینده‌ی جهان در گفتگو با خبرگزاری خبرآنلاین گفت: چین قبل از این، به عنوان اژدهای خفته شناخته می‌شد. این اژدهای خفته نزدیک سی سال است که آرام آرام بیدار شده و در حال حاضر آماده و سرحال در وسط تحولات جهانی قرار گرفته است. چین امروز بدون ایجاد سروصدا، با حرکت آرام و مستمر، توانسته شاخص‌های اقتصادی را به طور اعجاب‌آوری جابه‌جا کند.

سفیر پیشین ایران در رومانی ادامه داد: به عنوان مثال در همین شرایط کرونایی، تجارت خارجی چین ۶.۵ درصد رشد داشته است. این در حالی است که خیلی از کشورها رشد منفی داشته‌اند. چین بیشترین حجم تجارت خارجی را در جهان دارد و با اقتصادی مبتنی بر سازمان‌های قوی دولتی به اضافه‌ی ایجاد زمینه‌ی آزادی عمل برای فعالیت‌های بخش خصوصی و مهمتر از همه، به عنوان شاه کلید رشد چین، جذب سرمایه خارجی، توانسته جایگاه امروز را به دست آورد. تا حدی که چین در سال ۲۰۱۹ تولید ناخالص داخلی‌اش در رده دوم جهانی قرار داشت ولی رسما به لحاظ برابریِ قدرت خرید، در حقیقت می‌توان چین را اولین اقتصاد جهان دانست.

فرازی معتقد است تحولات چین باعث وحشت امریکایی‌ها شده و می‌گوید: همه تحرکات امریکایی‌ها، که حتی در زمان اوباما هم رشد گرفت و حتی باعث شد ماموریت‌های ناتو بازتعریف و معطوف شود به تحولات شرق آسیا و رشد چین، ناشی از این بود که این احساس وحشت را از رشد اقتصادی چین داشتند و هنوز هم دارند. هنوز هم به رغم همه کارهایی که می‌کنند، قدرت جلوگیری از پیشرفت اقتصادی چین را ندارند. چون هنوز اولین شریک خود چین خود امریکا است. بعد از امریکا با فاصله بسیار زیاد کل اتحادیه اروپاست.

سفیر پیشین ایران در مجارستان عنوان کرد: چین به دلیل داشتن قدرت اقتصادی بالا، و هم‌مرز نبودن با ما، حاشیه‌ی امنی است که می‌شود روی همکاری اقتصادی استراتژیک با او حساب باز کرد. نگاه به شرق ـ که بارها مورد تاکید مقامات بوده ـ با این قرارداد ۲۵ ساله عملا وارد فاز اجرایی شده است.

ایران و چین

معاون سابق امور بین‌الملل اتاق بازرگانی با بیان این که حتما باید شرط همکاری با چین، بودنِ ایران در طرح جاده‌ی ابریشم جدید باشد، گفت: این چیزی بود که آن موقع که من معاون بین‌الملل اتاق بازرگانی بودم در اجلاس سازمان اتاق‌های بازرگانی جهانی در ایتالیا، به نماینده چین گفتم. این قرارداد می‌تواند اهمیت ما را چند برابر به چینی‌ها نشان دهد.

فرازی گفت: به نظر من موافقتنامه تجاری ۲۵ ساله می‌تواند برای ما فرصت بسیار خوبی باشد که نه فقط به عنوان ایران، بلکه به عنوان سکویی برای مناسبات چین با جهان پیرامونی ایران مطرح شویم و بتوانیم سرمایه‌گذاری‌های چین را جذب کنیم.

سفیر سابق ایران در رومانی، به بی‌اعتمادی ایران به غرب هم اشاره کرد و گفت: ما اروپایی‌ها را بارها آزمایش کرده‌ایم. در قضیه برجام دیدیم که هیچ کاری از اروپایی‌ها بر نمی‌آید. فقط قول می‌دهند. حتی در مصیبت‌ها و مشکلاتی که گریبان‌گیر ما شده هیچ وقت یک موضع‌گیری انسانی از اروپایی‌ها ندیده‌ایم، چرا که همیشه تحت تاثیر امریکایی‌ها قرار داشتند. اما چین این گونه نیست. چین قطعا برای منافع خودش کار می‌کند.

علی‌اکبر فرازی با اشاره به لزوم اطلاع‌رسانی دقیق و شفاف در مورد مفاد قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین گفت: طبیعی است که هرچه اطلاع‌رسانی رسمی کمتر باشد به اطلاع رسانی‌های غیررسمی و به شایعات دامن زده می‌شود. لازم بود از همان ابتدا سازوکاری پیش بینی می‌شد برای اطلاع ‌رسانی شفاف، تا این همه فضای منفی ایجاد نمی‌شد. اما این مسئله به معنای این نیست که رئوس همکاری‌ها، که به صورت محرمانه است و می‌تواند مورد سوءاستفاده دیگران باشد، مطرح شود، اما کلیات را حتما باید مردم در جریان قرار بگیرند. من این شایعات را در راستای منافع امریکایی‌ها و اروپایی‌ها می‌دانم. فرازی با اشاره به انتقاداتِ مختلفی که بعضی صاحب‌نظران و سیاسیون نسبت به این توافقنامه‌ داشته‌اند، گفت: طبیعتا ما چه به شرق چه به غرب باید نشان دهیم که ما حیاط خلوت هیچ کدامشان نیستیم، متقابلا تخم مرغ‌هایمان را هم در سبد هیچ کدام به طور کامل نمی‌گذاریم. ما باید امکان مانور داشته باشیم. درهای روابط خارجی ما به روی هیچ کشوری بسته نیست منتها شرطش این است که احترام متقابلی که عرض کردم از جانب هر دو طرف باشد. او گفت: اتفاقا آمدن بایدن و احتمال مذاکرات ایران با غرب، باعث می‌شود میدان بازی‌ ایران در مذاکراتش با کشورهای شرقی از جمله چین قوی‌تر و وسیع‌تر باشد و بتواند امتیازات بیشتری بگیرد.

۲۲۳۲۲۳

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار