کد خبر: ۱۴۴۷۰۲
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۸
روستاییان هم حقوق برابر می‌گیرند

سلامت نیوز: همسان‌سازی حقوق بازنشستگان سرانجام به صندوق بیمه روستاییان و عشایر رسید و قرار شد حقوق بازنشستگان و مستمری‌بگیران این صندوق که در ۱۰‌سال گذشته بازنشسته شده با فردی که در سال‌۹۸ بازنشسته شده است همسان می‌شود به‌طوری که حقوق این اقشارحداقل ۵۲‌‌درصد افزایش یافته است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه صبح، سال‌هاست که موضوع همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در حد وعده باقی‌مانده بود و مسوولان ورود به آن را پشت گوش می‌انداختند. در نهایت با افزایش تورم، در فروردین امسال، رییس‌جمهوری موضوع همسان‌سازی در دستور کار قرار گرفت و به این ترتیب قطار همسان‌سازی حقوق بازنشستگان با وجود انواع مشکلات و تنگناهای موجود، محدودیت در منابع و اعتبارات و آثار بحران‌های مختلف در بخش‌های اقتصادی کشور سرانجام اجرایی شود.

این طرح در حمایت از معیشت گروه‌های کم برخوردار جامعه و حمایت و تکریم وضعیت معیشت بازنشستگان و مستمری‌بگیران انجام می‌شود. این مطالبه هشت ساله بازنشستگان تأمین اجتماعی که با تعیین تکلیف همسان‌سازی حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری در فروردین‌ماه امسال مطرح شد و با دستور رییس‌جمهوری در دستور کار قرار گرفت. از سال‌۹۶ تا امسال مطابق قوانین بودجه، مبالغی در ردیف‌هایی به عنوان تبصره‌۱۲ قانون بودجه در قالب همسان‌سازی برای افزایش حقوق اختصاص یافت.

برای نمونه در سال‌های‌۹۶ و ۹۷ به میزان دو هزار و ۲۰۰‌میلیارد تومان، سال‌۹۸ مبلغ سه هزار و ۲۵۰‌میلیارد تومان و در ابتدای امسال نیز ۶‌هزار و ۵۰۰‌میلیارد تومان درنظر گرفته شد که علاوه بر افزایش سنواتی حقوق به بازنشستگانی که مشمول همسان‌سازی بودند، تعلق گرفت.براساس آخرین آماری که از سوی وزارت رفاه منتشر شده است، سه میلیون و ۲۰۰‌هزار نفر بازنشسته تأمین اجتماعی در کشور وجود دارد که از این تعداد یک میلیون و ۱۰۰‌نفر کمتر از ۳۰سال سابقه خدمت دارند و همچنین نزدیک به ۷۵۰‌هزار نفر از این افراد، حداقل حقوق دریافتی ماهانه کمتر از یک میلیون تومان دارند که با‌توجه به سابقه خدمت خود، افزایش حقوق خواهند داشت.

یکی از این گروه که روز گذشته خبر افزایش حقوق‌شان اعلام شد مستمری‌بگیران روستایی و عشایر هستند. هفته گذشته بود که خانم سارا فلاحی در تذکری شفاهی در جریان جلسه علنی مجلس شورای اسلامی در این باره اعلام کرد: «عدم همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی علی‌رغم این که بیشترین سهم بیمه را پرداخت می‌کنند و کمترین دریافتی را دارند برخلاف قانون اساسی و قانون برنامه ششم توسعه است. یا قانون ننویسید یا اگر قانون می‌نویسید جرأت اجرای آن داشته باشید. براساس اصل‌۲۰ قانون اساسی باید دولت از همه مردم به‌طور یکسان حمایت کند و براساس قانون دولت مکلف به اجرای عدالت در نظام پرداخت است.»


رشد دریافتی مستمری‌بگیران روستایی

صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر نیز که یکی از ارکان نظام جامع تأمین اجتماعی ذیل شورای عالی وزارت تعاون است هم‌اکنون یک میلیون و ۲۷۸‌هزار و ۷۳۹‌هزار نفر تحت پوشش این صندوق قرار دارند. جامعه هدف این صندوق، روستاییان، عشایر، کشاورزان غیرساکن در روستا، شاغلان فصلی و ساکنان شهرهای زیر ۲۰‌هزار نفر، رانندگان حمل بار و مسافر برون‌شهری در روستاها و شهرهای زیر ۲۰‌هزار نفر و کارکنان مراکز و شرکت‌های وابسته به سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی و نظام دامپزشکی هستند.

یکی از گام‌هایی که صندوق بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر بالاخره ناچار به برداشتن آن شده است، اجرای طرح همسان‌سازی مستمری‌بگیران این صندوق است. این طرح پس از اجرای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان لشکری و کشوری و تأمین اجتماعی مطرح و اجرایی شده است. آقای محمد شریتعمداری؛ وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای اولین‌بار در ۲۷‌آبان‌ماه بود که عملیاتی شدن همسان‌سازی مستمری‌بگیران صندوق را خبر داد.

آقای علی شیرکانی، مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر در ارتباط با همسان‌سازی مستمری تحت پوشش این صندوق گفته است: با عملیاتی شدن این طرح و نیز افزایش سالیانه مستمری‌ها، به‌طور میانگین ۵۲‌درصد به مستمری مستمری‌بگیران صندوق بیمه اجتماعی افزوده ‌شده است.شیرکانی توضیح‌داد: بر مبنای همسان‌سازی اجرایی شده در صندوق، از این پس افرادی که در سطح درآمدی یکسان انتخابی خود طی سالیان متناوب مستمری‌بگیر شده‌اند، حقوقی معادل افرادی که امسال مستمری‌بگیر شده‌اند دریافت می‌کنند.

وی تاکید کرد: مابه‌التفاوت مستمری بازنشستگان صندوق بیمه اجتماعی از ابتدای سال محاسبه و پرداخت خواهد شد. به گفته شیرکانی، افرادی که در سنوات دور درصندوق مستمری‌بگیر شده‌اند، شاهد افزایش قابل توجهی در دریافتی‌های خود شده‌اند و افرادی که در سال‌های اخیر بازنشسته شده‌اند، میزان افزایش مستمری کمتری خواهند داشت. با این وجود، نحوه تأمین منابع مالی لازم برای افزایش چشمگیر حقوق بازنشستگان آن هم در شرایطی که کشورمان با کسری بودجه فراوانی مواجه است، که با انتقادات برخی مراکز پژوهشی مانند مرکز پژوهش‌های مجلس و کارشناسان مواجه شد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار