کد خبر: ۱۴۴۷۱۰
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۱
درددل مردم شهرهای آبگرفته خوزستان

سلامت نیوز:9/9/99 اگر برای خیلی‌ها یک روز خاص و ویژه در تقویم زندگی‌شان بود، برای مردم اهواز، کارون، خرمشهر، شادگان، رامهرمز، رامشیر، ماهشهر، ایذه و امیدیه، لاکچری تمام نشد؛ رندترین روز تقویم امسال، برای این مردم با آبگرفتگی شدید معابر شهرشان از راه رسید؛ خیابان‌ها قفل شد و زندگی عادی مردم مختل! باران یک‌بار دیگر قدرتش را به مسؤولان این شهرها نشان داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جام جم ، آب دوباره از کوچه و خیابان‌ها گذشت و وارد خانه‌های مردم شد؛ مثل سال گذشته، مثل سال قبل‌ترش... . آب حالا کف خانه‌های این مردم است، اسباب و اثاثیه خیلی‌ها روی آب شناور است، استانداری خوزستان ادارات و بانک‌های چند شهرستان را تعطیل کرده و هواشناسی از ورود یک سامانه جدید بارشی از امروز به این استان خبر می‌دهد و این یعنی کابوس برای این مردم تمامی ندارد. این وسط حال و روز اهوازی‌ها از بقیه بدتر است و سقف اعتراض‌هایشان بلندتر؛ نشان به آن نشان که آذر سال گذشته حال و روزشان همین بود که حالا هست؛ غرق در آب باران!

صبرمان سر آمده...

مردم می‌دانستند پاییز که بیاید، فصل بارش‌ها دوباره شروع می‌شود و دوباره اهواز و خیابان‌هایش را آب برمی‌دارد.همین است که حالا پای حرف‌های مردم این شهر از هر محله‌اش که می‌نشینیم، فرقی نمی‌کند ساکن کجای این کلانشهر باشند؛ خشایار، فرهانی، کیان، کوی انقلاب، باغ شیخ، کیانپارس، کوی فرهنگیان، کوی ملت، زیتون کارمندی، کیان‌آباد، باهنر، پاداد و محله‌های دیگر؛ گلایه‌ها اینجا همه مشترک است، صبر مردم سرآمده و مدام می‌پرسند: باز هم مسؤولان غافلگیر شدند؟!

حمدا... زبیدی، یکی از معتمدین محله فرهانی است؛ یادش است پارسال تا چند روز خانه‌های مردم توی آب بود و آخر سر هم این بچه‌های جهادی بودند که از راه رسیدند و کمک حال مردم شدند و همین است که حالا به ما می‌گوید: سه سال است با هر باران، زندگی مردم را آب برمی‌دارد.مسؤولان فقط دست روی دست گذاشته‌اند و تماشا می‌کنند.

اگر قرار بود در این سه سال شبکه آب هم در شهر بزنند الان وضع ما این نبود و اشاره‌اش به آب گل‌آلودی است که تا زیر زانوی مردم این محله بالا آمده و خیال رفتن ندارد؛ اشاره‌اش به آوارگی مردم محله‌اش است و آسمانی که هنوز که هنوز است می‌بارد... .

دوباره آب و دوباره آوارگی

در کوت‌عبدا... اهواز هم قصه همین است؛ اینجا هم پای حرف هرکسی می‌نشینیم خون است، نه از باران که نعمت خداست، از بی‌توجهی مسؤولان استانی.مهدی حزبه‌پور خانه‌اش در شهرک بسیج کوت‌عبدا...، درست روبه‌روی مدرسه امام رضاست و الان سه روز است که خانه را آب برداشته، درست مثل پارسال که خانه‌اش یک‌ماه تمام زیر آب بود. حالا ناراحت است و شاکی و مستاصل...

حدس زدن حال و روز او و هم‌محلی‌هایش کار سختی نیست.او به ما می‌گوید: «پارسال یک ماه خانه‌ام زیر آب بود. کل وسایل زندگی‌ام خراب شد. زن و بچه‌هایم آواره بودند، یک ماه رفته بودند خانه فامیل‌ها. خودم مانده بودم اینجا توی خانه. الان دوباره وضع همان شده! دوباره همه‌چیز را آب برداشته. چرا به وضع ما رسیدگی نمی‌کنند؟!»

وام بلاعوضی که پرید

چرایش سوال بی‌جوابی است که اینجا دهان به دهان می‌چرخد و کسی جواب درستی برای آن ندارد و این شهروند اهوازی در ادامه به ما از قول و وعده و وعیدهایی می‌گوید که به سرانجام نمی‌رسد:

«پارسال آبگرفتگی آنقدر زیاد بود که اعلام خسارت کردند. قرار شد به هر خانواده 10 میلیون تومان کمک بلاعوض بکنند و 20 میلیون هم وام بدهند. ما همه چیزمان را از دست داده بودیم، ولی چه کار کردند؟!... 10 میلیون کمک بلاعوض تبدیل شد به3 میلیون تومان. 20 میلیون وام هم تبدیل شد به 10 میلیون؛ دست آخر هم با 13 میلیون سروته قضیه را هم آوردند که آن هم بعد از کلی دوندگی به ما رسید.‌»

صدای ما را بشنوید

محله باغ شیخ اهواز را هم آب برداشته‌است!خودشان با خنده می‌گویند، ببینید اهواز ونیز شده اما ته دلشان پر است از گلایه...حمید بوعذار از اهالی خیابان گندمی این محله مرکزی اهواز است و به ما می‌گوید خانه‌اش از شنبه زیرآب است و با گلایه می‌پرسد:«مگر ما ایرانی نیستیم؟! چرا ما را نمی‌بینند؟ ما از مسؤولان استانی ناامید شده‌ایم، صدایمان را به گوش مسؤولان کشوری برسانید.»

باز هم غافلگیر شدند؟!

محمدامین غفاری یکی از فعالان اجتماعی شهر اهواز است؛ برای او هرآنچه ما امروز از زبان مردم این شهر شنیدیم، تجربه‌ای است که به چشم دیده؛ او به ما می‌گوید: «از شش ماه پیش ما مدام به مسؤولان شهر می‌گفتیم که پاییز و زمستان در راه است؛ می‌گفتیم یک فکری به حال این مردم بکنید تا دوباره خسارت نبینند... جواب آنها چه بود؟!

گفتند شما می‌خواهید شهردار را تخریب کنید... ببینید مسؤولان شهر ما پارسال می‌گفتند که غافلگیر شدیم اما آدم مگر چند بار غافلگیر می‌شود؟ مگر می‌شود هر سال پاییز غافلگیر بشوند؟!»غفاری از تکرار چندباره این تجربه تلخ ناراحت است و می‌گوید:«دوسال پیش شورای شهر برای بخش مدیریت آب‌های سطحی برای شهرداری مصوبه داشت که به این موضوع رسیدگی کند، اما عملا هیچ اقدام خاصی انجام نشد و پارسال هم ما شاهد حادثه آبگرفتگی شدیدی بودیم که تا یک هفته مناطق زیادی از اهواز زیر آب بود.بعد هم پرونده قضایی تشکیل شد رئیس آبفا و شهردار متهم شدند، اما درنهایت حتی رای این پرونده قضایی هم اعلام نشد! »

شهردار باید پاسخگو باشد

این فعال اجتماعی در ادامه می‌گوید: «الان مشکل اصلی در اهواز و بیشتر شهرهای خوزستان بحث مدیریت آب‌های سطحی است، چون شبکه آب‌های سطحی در این شهرها اصلا وجود ندارد، مدیریت آب‌های سطحی هم با شهرداری است، پس مسؤولیت مستقیم این کار با این نهاد است و اگر مردم الان شهرداری را مقصر می‌دانند حق دارند.»

کجا برویم ؟

برای مردم اهواز، کارون، خرمشهر، شادگان ،رامهرمز، رامشیر، ماهشهر، ایذه و امیدیه، حکایت ساماندهی آب های سطحی در سطح شهرهایشان، حکایت وعده سرخرمن است؛ وعده‌ای که اشک خیلی‌ها را هم درآورده؛ نشان به آن نشان گریه‌های زن میانسال ماهشهری و گلایه‌هایش از مسؤولان؛ زنی که فیلمش در فضای مجازی دست به دست می‌شود و با گلایه خطاب به مسؤولان شهرش می‌گوید:«وا... غیرت ندارید. مردم توی آب هستند. مردم خیسند! چه زندگی ؟ چه کاری؟ کجا برویم از اینجا، کجا برویم؟..

چرا لایروبی نکردید؟ چرا رسیدگی نکردید؟!» چه فرقی می‌کند اسم این زن چه باشد؟ او یک مادر است، درست مثل همه مادرهای خوزستانی که روی دیوار خانه‌هایشان عکس یک جوان رشید است که جانش را فدای ایران کرده ! او یک مادر است و حالا این طور نالان از آبگرفتگی خانه‌اش، دستش به هیچ جایی بند نیست. مدیران پاسخنگومردم می‌گویند در اهواز دو روز است که مسؤولان در دسترس نیستند!...

از فرماندار گرفته تا شهردار و حتی مسؤولان استانی، کسی شهامت رودررویی با مردم را ندارد. می‌گویند در بندر ماهشهر، مردم جلوی خودروی شاسی‌بلند شهردار را گرفتهو به وضعیت موجود اعتراض کرده‌اند. در بقیه شهرهای آبگرفته هم وضع همین است و حکایت تکراری است.محمدجعفر فلسفی، رئیس کمیسیون عمران شورای شهراهواز اما به ما می‌گوید که از سال گذشته تلاش‌هایی برای مدیریت آب‌های سطحی حداقل در این شهر انجام شده‌است.آن‌طور که فلسفی می‌گوید:

طرح اضطراری دفع آب‌های سطحی با شناسایی 54 نقطه بحرانی در سطح شهر اهواز از اسفند سال گذشته در این شهر اجرایی شده تا در فقدان شبکه آب‌های سطحی در کل شهر اهواز، حداقل آبگرفتگی به شدت سال گذشته در این شهرنباشد.فلسفی اما وضعیت فعلی اهواز را نتیجه بی‌توجهی‌های چندساله مسؤولان شهر می‌داند و می‌گوید:

«ما در اهواز شبکه جامع دفع آب‌های سطحی نداریم. این طرح حدود 10سال پیش قرار بود در اهواز اجرا شود و تا فاز یک هم پیش رفته بود، اما به دلیل خشکسالی اهواز، این بحث رها شد و جدی گرفته نشد. »

همه دستگاه‌ها به میدان بیایند

حالا که دوره خشکسالی‌ها به پایان رسیده، اهواز مانده و دست خالی مسؤولانش. رئیس کمیسیون عمران شورای شهر اهواز در توضیح بیشتر می‌گوید:

در طرح اضطراری به چند نکته اشاره شده بود، یکی لایروبی شبکه فاضلاب که به طور مشترک بین شهرداری و فاضلاب مورد استفاده قرار می‌گیرد سال‌هاست لایروبی نشده، مساله بعدی اجرای طرح اضطراری است که اگر جدی‌تر و زودتر انجام می‌شد نتیجه بخش‌تر بود، الان حدود 80 درصد این طرح جلو رفته، اما به سرانجام نرسیده.

بحث بعدی هم فقدان امکانات و تجهیزات تخلیه آب است که به مشکلات مالی شهرداری برمی‌گردد.»فلسفی درعین حال برای حل این معضل پای دستگاه‌های مختلف را وسط می‌کشد و می‌گوید همه دستگاه‌ها در اهواز باید برای ساماندهی آب‌های سطحی وارد عمل شوند.او در توضیح بیشتر می‌گوید: من اوایل احساس می‌کردم شهرداری از پذیرش حل این معضل شانه خالی می‌کند، چون شبکه آب نداریم و این شبکه با فاضلاب مشترک است.درنهایت با فشار و جلسات متعدد شورا به این نتیجه رسیدیم که مسؤولیت رسیدگی به این موضوع متوجه مدیریت شهری است و نمی‌تواند و نباید از آن شانه خالی کند.

بحران شهری که زیر آب است

با همه این تفاصیل، فلسفی می‌گوید در حال حاضر مشکل آبگرفتگی اهواز به یک بحران تبدیل شده و وقتی یک شهر زیر آب می‌رود، همه نهادها برای رسیدگی و حل مشکل باید وارد عمل شوند.او البته به تغییر و تحولات اخیر شهرداری اهواز هم اشاره می‌کند و می‌گوید: یک ماه پیش شهردار اهواز، معاون خدمات شهری‌اش را که مسؤول مستقیم رسیدگی به این موضوع است، عوض کرد.

همزمان شهردارانسه منطقه از هشت منطقه اهواز هم تغییر کردند، درحالی که هر تغییری در مناطق برای خودش آثاری دارد که بعد از مدتی خودش را نشان می‌دهد.اهواز آب گرفته این روزها اما از حکایت دیگری روایت می‌کند؛ حکایتی تکراری در همه شهرهای استان خوزستان؛ حکایت استان ثروتمندِ فقیر؛ استانی که در رگ‌هایش طلای سیاه جریان دارد و حال مردمش هر بار به یک دلیل زار است.

برچسب ها: سیل ، آبگرفتگی
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار