کد خبر: ۱۴۵۰۱۳
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۸
یوسفی، مدیر بیمه‌های اتومبیل کوثر در مصاحبه اختصاصی با تجارت آنلاین بیان کرد:
بیمه‌نامه شخص ثالث که بخش اعظم فروش بیمه‌های اتومبیل را تشکیل می‌دهد و سهم آن به مراتب بیشتر از بیمه بدنه است، هیچ منفعتی از محل بیمه‌گری برای شرکت‌های بیمه ندارد و ضریب خسارت آن بسیار بالاست.

سهم بیمه‌های اتومبیل به ۳۵ درصد کاهش یافت

تجارت آنلاین - علیرضا ملاحتی: بیمه‌های اتومبیل به عنوان شناخته‌شده‌ترین محصول شرکت‌های بیمه نزد مردم شهرت دارد چرا که در رشته شخص ثالث خرید این بیمه‌نامه برای دارندگان خودرو اجباری است. هر چند این اجباری بودن سبب شده است که بیمه مرکزی نرخ آن را تعیین کند و از این رو شرکت‌های بیمه همواره در این رشته زیان‌ده هستند. به همین خاطر شرکت‌های بیمه‌ای که در دیگر رشته‌ها عملکرد مناسبی دارند، تمایل چندانی به فروش این رشته ندارند و همواره به دنبال کاهش آن در سبد فروش خود هستند. به عبارتی بیمه‌نامه شخص ثالث که بخش اعظم فروش بیمه‌های اتومبیل را تشکیل می‌دهد و سهم آن به مراتب بیشتر از بیمه بدنه است، هیچ منفعتی از محل بیمه‌گری برای شرکت‌های بیمه ندارد و ضریب خسارت آن بسیار بالاست. با توجه به این مسائل، مدیریت بیمه‌های اتومبیل کوثر طی سال‌های اخیر سعی بر کاهش سهم این رشته در فروش شرکت داشته و به این ترتیب در سال ۹۸ توانسته است سهم این رشته را به ۳۵ درصد کاهش دهد. در این خصوص و فعالیت‌ها و اهداف این مدیریت با متولی آن یعنی مسعود یوسفی در مصاحبه اختصاصی با تجارت آنلاین گفت‌وگویی داشت که متن آن را در ادامه می‌خوانید.

 

مدیریت بیمه‌های اتومبیل سال ۹۸ را چگونه پشت سر گذاشت؟
خوشبختانه مدیریت بیمه‌های اتومبیل در سال گذشته بر اساس برنامه فروش تعیین‌شده از سوی معاونت نظارت و راهبردی شرکت به اهداف خود رسید و حق بیمه تولیدی مشخص‌شده برای آن را محقق کرد. در بخش خسارت نیز مطابق با پیش‌بینی که در ابتدای هر سال انجام می‌شود، خسارت‌ها را پرداخت کردیم.
یکی از برنامه‌های ما در بیمه کوثر این است که سهم بیمه شخص ثالث را از فروش شرکت کم کنیم و بیشتر بر روی بیمه‌نامه‌هایی که زیان کمتری دارند، متمرکز شویم. بنابراین از جمله برنامه‌های بخش صدور بیمه اتومبیل تمرکز بر صدور بیمه‌نامه‌هایی با تخفیف بیشتر و خودروهای صفرکیلومتر است. همچنین سعی می‌کنیم با شرکت‌هایی که آمار خسارت‌شان بالاست قراردادی منعقد نکنیم. هدف‌مان این است که زیان بیمه شخص ثالث را کاهش دهیم و سهم‌مان را در بیمه بدنه بیشتر کنیم که خوشبختانه پارسال در این خصوص موفقیت‌هایی داشتیم. در واقع وقتی سهم بیشتر شود، با استفاده از قانون اعداد بزرگ، سودمان نیز بیشتر خواهد شد. این مدیریت برابر اهداف و بر اساس برنامه و چشم‌انداز شرکت حرکت می‌کند که مهم‌ترین آنها در مدیریت بیمه‌های اتومبیل، کاهش سهم بیمه‌های شخص ثالث و رساندن آن به میانگین صنعت بیمه کشور است که این هدف نیز در سال گذشته محقق شد.

 

در حال حاضر سهم این رشته در فروش شرکت چقدر است؟
در سال‌های قبل، سهم بیمه‌های اتومبیل ۶۰ درصد فروش بیمه کوثر بود، اما طی چند سال گذشته با تلاش زیاد در این مدیریت، آن را به ۴۰ درصد کاهش دادیم تا اینکه خوشبختانه در سال گذشته این رقم به ۳۵ درصد رسید. بیمه‌های اتومبیل، به‌خصوص بیمه شخص ثالث، به دلیل اینکه یک بیمه‌نامه اجباری است معمولا به عنوان نماد شرکت‌های بیمه در ذهن مردم جای دارد و از این‌ رو سهم عمده‌ای از فروش شرکت‌های بیمه را به خود اختصاص می‌دهد؛ در حال حاضر سهم بیمه اتومبیل در صنعت بیمه کشور حدود ۳۵ درصد و سهم بیمه اتومبیل در فروش شرکت بیمه کوثر نیز دقیقا به همین میزان است. همچنین باید بگویم که در سال گذشته سهم شرکت بیمه کوثر در صنعت از این سبد حدود چهار درصد بوده است.

 

دشواری‌های امروز رشته بیمه اتومبیل در کشور چیست؟
با حق بیمه‌هایی که دریافت می‌شود و این خسارت‌های تحمیلی، بیمه‌های اتومبیل آینده خوبی نخواهد داشت. باید بگویم چنانچه شرایط فعلی صنعت بیمه ادامه یابد، تا چند سال دیگر تمامی شرکت‌های بیمه‌ در ایران زیان‌ده خواهند شد. متاسفانه در بیمه شخص‌ثالث خودرو، دیه را قوه قضاییه و نرخ بیمه‌نامه را بیمه مرکزی تعیین می‌کند، اما در نهایت خسارت را شرکت‌های بیمه می‌دهند و باز هم متاسفانه با توجه به قوانین مصوب و وضعیت اقتصادی حاکم بر جامعه، هر روز بر تعداد کلاهبرداری و تخلف‌‌های بیمه‌ای در جامعه افزوده می‌شود و چنانچه دادگستری و ناجا با بیمه‌ها در زمینه تخلف‌‌های بیمه‌ای همسو نشوند، شرکت‌های بیمه‌ای به شدت زیان می‌کنند.
بیمه‌نامه شخص ثالث اجباری است و مردم نیز ملزم به خرید این پوشش بیمه‌ای هستند، اما معمولا به شعبه‌ای مراجعه می‌کنند که نرخ‌های ارزان‌تری داشته باشند. بیمه‌ بدنه خودرو نیز که اختیاری است و ضریب نفوذ پایینی دارد و فقط ۵ تا ۱۰ درصد صاحبان بیمه شخص ثالث از بیمه بدنه نیز استفاده می‌کنند. یعنی عملا ۹۰ درصد دارندگان خودرو از بیمه بدنه استقبال نمی‌کنند که این امر به دلایلی همچون ناآگاهی، مسائل مالی و همچنین بدبینی به شرکت‌های بیمه است.

 

برنامه‌های‌تان برای سال ۹۹ چیست و چه فعالیت‌های مثبتی در این مدت داشته‌اید؟
بر اساس برنامه پیش‌بینی‌شده در سال ۹۹، شرکت بیمه کوثر باید حدود 3هزارو700 میلیارد تومان حق بیمه تولید کند که سهم بیمه‌های اتومبیل از این رقم مشخص است. همچنین تسریع در خدمت‌‌رسانی و کاهش مدت‌زمان پرداخت خسارت از دیگر برنامه‌های این مدیریت به شمار می‌رود.
همچنین از ابتدای امسال تا پایان اردیبهشت در بخش صدور بیمه‌نامه برخط ۲۲۷ بیمه‌نامه شخص‌ثالث اتومبیل صادر شده است. راه‌اندازی امکان ثبت درخواست تمدید بیمه‌نامه اقساطی شخص‌ثالث اتومبیل (ویژه بیمه‌گذاران قراردادهای گروهی) و سامانه فروش نقدی برخط در تارنمای شرکت نیز از جمله فعالیت‌هایی است که برای حفظ سلامت کارکنان شرکت و هم‌وطنان انجام شده است. شیوع ویروس کرونا و ابلاغیه‌های بیمه مرکزی جمهوری اسلامی موجب شد تا بیمه کوثر فعالیت‌های برخط شرکت را افزایش دهد که بر اساس این، امکان دورکاری و برگزاری جلسه‌های غیرحضوری در ستاد و استان‌ها برای مدیران و حتی پیمانکاران شرکت فراهم شده است. بیمه‌گذاران و هم‌وطنان برای بهره‌مندی از سامانه برخط بیمه کوثر می‌توانند به تارنمای شرکت به نشانی www.kins.ir مراجعه کنند.
در سامانه برخط بیمه کوثر، علاوه بر صدور بیمه‌نامه کوتاه‌مدت بدنه اتومبیل در برنامه مرکوری، امکان صدور بیمه‌نامه بدنه خودرو بدون بازدید از اتومبیل فراهم شده است. همچنین در سال ۹۹، بیمه‌نامه‌ شخص‌ثالث در بیمه کوثر از طریق نمایندگی‌ها و شعب شرکت در سراسر کشور و بدون ارائه نسخه فیزیکی صادر می‌شود. با ابلاغ بخشنامه بیمه مرکزی و ایجاد زیرساخت‌های لازم، حذف فیزیکی بیمه‌نامه شخص‌ثالث از اول خرداد با هدف صرفه‌جویی در وقت و کاهش مراجعه بیمه‌گذاران اجرا شده است. با حذف فیزیکی بیمه‌نامه شخص‌ثالث در سرپرستی‌ها و نمایندگی‌های و شعب بیمه کوثر، دیگر نیازی به دریافت مدارک نیست و طبق هماهنگی‌های انجام‌شده با راهنمایی و رانندگی، بیمه‌نامه جدید نیازی به چاپ ندارد. بیمه‌نامه با تاریخ شروع در سیستم سنهاب ثبت می‌شود و دارای اعتبار است ضمن اینکه با دادن یک کد پیگیری به بیمه‌گذار و کنترل کد ملی، تمام اطلاعات وی بر روی سامانه قابل مشاهده است.

در پایان اگر صحبتی دارید، بفرمایید.
باید باز هم تاکید کنم که ضمن جلب رضایت بیمه‌گذاران شرکت، یکی از مهم‌ترین برنامه‌های ما افزایش سهم بیمه بدنه در فروش بیمه اتومبیل است. از این رو با طرح‌های مختلف سعی داریم که این رشته بیمه‌ای را تقویت کنیم و خوشبختانه با تلاش‌هایی که در این زمینه صورت‌گرفته و با یاری خدا، این امر دست‌یافتنی خواهد بود.

نام:
ایمیل:
* نظر: