کد خبر: ۱۴۵۱۱۶
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۷
رییس دفتر رییس جمهور با اشاره به بحث درباره مصوبه روز سه شنبه مجلس با عنوان" طرح راهبردی برای کاهش تحریم ها" در دولت از نگرانی برخی اعضای دولت نسبت به اینکه این مصوبه در روابط خارجی کشور مشکل ایجاد کند خبر داد .

نگرانی اعضای دولت از مصوبه روز سه شنبه مجلس

رییس دفتر رییس جمهور با اشاره به بحث درباره مصوبه روز سه شنبه مجلس با عنوان" طرح راهبردی برای کاهش تحریم ها" در دولت از نگرانی برخی اعضای دولت نسبت به اینکه این مصوبه در روابط خارجی کشور مشکل ایجاد کند خبر داد .

محمود واعظی در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: در جلسه امروز دولت مقداری از وقت‌مان صرف بحثی بود که دیروز صبح و بعد از ظهر در مجلس در رابطه با طرحی در رابطه با مسأله هسته‌ای انجام شد.

وی افزود: اکثر اعضای دولت نگرانی‌هایی داشتند زیرا در این طرح با وزارتخانه‌ها و بخش‌های ذیربط مشورت نشده بود و این پختگی لازم را ندارد و در نحوه اجرا مشکل ایجاد می‌کند. برخی اعضای دولت نگران بودند که ممکن است با این طرح در روابط خارجی مشکلاتی به وجود بیاید.

رییس دفتر رییس‌جمهوری ادامه داد: مقداری از جلسه دولت هم صرف مسأله کرونا شد. بیماریابی ما افزایش پیدا کرده است، ورود به بیمارستان برای بستری و تعداد فوتی‌ها در سراسر کشور کاهش یافته و تعداد شهرهای قرمز نیز کم شده است.

واعظی با اشاره به مشکلات قیمت‌گذاری و نظارت بر کالاهای اساسی تأکید کرد: روز گذشته در جلسه ستاد اقتصادی دولت، رئیس‌جمهور تاکید داشت که باید بر توزیع مناسب توجه داشته باشیم. ما خریدهای‌مان را کردیم و تولیدات داخلی هم انجام می‌شود اما مشکلی که وجود دارد بحث توزیع است و آنطور که باید انجام نشده است. مثلاً در زمینه مرغ مشکل کمبود نداشتیم اما مشکل توزیع باعث شد که مرغ افزایش قیمت پیدا کند.

وی با تاکید بر اینکه مأموریت وزارتخانه‌ها مشخص است، گفت: در رابطه با مرغ و تخم مرغ این طور است که وزارت صمت با دستور و نظر وزارت کشاورزی، خرید را انجام می‌دهد اما به محض اینکه کالای مورد نیاز دام و طیور به بندر می‌رسد، همان زمان در اختیار جهاد کشاورزی قرار می‌گیرد و این چیز جدیدی نیست.

رییس دفتر رییس‌جمهوری یادآور شد: وزارت جهادکشاورزی نیز این خوراک دام را برای همه مرغداران سراسر کشور توزیع می‌کند. بنابراین اینجا وزارت صمت مشکلی ندارد. در این زمینه در یک مقطعی مشکلی ایجاد شد و رئیس‌جمهور دستور داد یک کمیته تشکیل شود تا مساله حل شود.

وی در پاسخ به پرسشی درباره واردات ۲۵۰۰ کامیون به کشور برخلاف ممنوعیت واردات خودرو، اظهار کرد: سیاستی که دولت در سال ۹۵ اتخاذ کرد این بود که چون عمر کامیون‌ها در کشور ۵۰ سال است و قطعات‌شان فرسوده شده و هم از نظر محیط زیست اشکال دارد، بنابراین قرار شد یک رقمی دولت بگذارد و یک رقمی خود کسانی که می‌خواهند استفاده کنند، بگذارند تا ما در داخل کشور خط تولیدهایی را راه اندازی کنیم تا بتوانیم کامیون‌ها را نوسازی کنیم.

واعظی یادآور شد: ما باید خط تولید را در کشور راه می‌انداختیم اما با تحریم‌های سال ۹۷ مواجه شدیم. کامیون‌داران قدیمی برای راه‌اندازی این خط تولید به شرکت‌هایی پول داده بودند. وزارت صمت در این میان تدبیری کرد مبنی بر اینکه اگر شرکت‌ها توان راه اندازی خط تولید را ندارند، اجازه بدهند کامیون‌هایی با ۲ سال کارکرد، وارد کشور شوند.

رییس دفتر رییس جمهوری ادامه داد: این کامیون‌ها آمده است و بین وزارت صمت، وزارت راه و شهرسازی و بانک مرکزی همکاری‌هایی در حال انجام است. نامه‌ای به رئیس‌جمهور نوشتند و آقای روحانی گفت به شرطی موافق است که مطئن باشند قطعات و لوازم یدکی این کامیون‌ها وجود داشته باشد و خدمات پس از فروش آن هم در ایران باشد. اخیرا وزارت راه گزارشی داد مبنی بر اینکه ما اجازه دادیم کامیون‌هایی وارد کشور شود که خدمات پس از فروش آن در کشور وجود دارد.

واعظی در پاسخ به پرسشی درباره اقدامات دولت برای تحقق شعار سال، گفت: شعار جهش تولید در زمانی که با کرونا مواجه بودیم انرژی مضاعفی برای دولت و کلیه تولیدکنندگان بود که یک بتوانند برنامه‌ریزی ویژه‌ای برای غلبه بر تحریم آمریکا و ویروس کرونا و دستاورد خوبی برای کشور به داشته باشند.

وی یادآور شد: در جلسات اول و دوم امسال، آقای رئیس‌جمهور از دستگاه‌های تولیدی کشور خواست در همکاری با بخش خصوصی برنامه جهش تولید را دنبال کنند. ما هم در ریاست جمهوری ستاد جهش تولید را تشکیل دادیم که این برنامه‌ها را مرتبا پیگیری کردند. خوشبختانه با گزارش‌هایی که در بخش‌های مختلف اعم از صنعت، نفت و کشاورزی دریافت می‌کنیم، با توجه به همه فشارها و جنگ اقتصادی و همچنین کرونا، آمار تولید خودرو، فولاد، مس و آلومینیوم آمار خوبی است.

رییس دفتر رییس‌جمهوری تاکید کرد: در بخش تولید خودرو، فولاد، مس، آلومینیوم با جهش خوبی همراه هستیم. البته از آنچه اتفاق می‌افتاد راضی نیستیم وقتی با سال گذشته مقایسه می‌کنیم، در بخش‌های تولیدی اکثرا رشد خوبی داشتیم.

واعظی با بیان اینکه روحانی به وزرا دستور داده که بر کلیه پروژه‌های زیرساختی کشور متمرکز شوند و آن‌ها را به اتمام برسانند، گفت: ما برای اینکه این مساله سازوکار روشنی داشته باشد، روزهای پنجشنبه را گذاشتیم تا وزرا هرکدام از این پروژه‌ها که افتتاح شد، بیاورند و در حضور رئیس‌جمهور به افتتاح برسانند تا مردم ببینند در شرایط فشار و سختی پروژه‌های بزرگی در حال افتتاح است.

برچسب ها: واعظی ، دولت ، مصوبه مجلس
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار