کد خبر: ۱۴۵۲۱۵
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۹ - ۲۱:۵۵
یک روانشناس درباره چند راهکار برای سرگرمی سالمندان در دوران قرنطینه، توضیحاتی داد.
صراط:

فهیمه رجبی روانشناس و مددکار اجتماعی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران درباره چند راهکار برای سرگرمی سالمندان در دوران قرنطینه، اظهار کرد: باتوجه به اینکه ما آدم‌ها نگران دوران بازنشستگی و سالمندی هستیم و غافل ازاینکه این دوران میتواند سرشار ازشادی و لذت و فرصتی دوباره برای شروع زندگی جدید و آزاد باشد، باید نگاهمان را به این دوران تغییر داده و از سنین میانسالی به فکر پایش سلامت و ارزیابی خودمان باشیم.

وی با اشاره به اینکه سالمندان امروز ما همان جوانان دیروز هستند که از شرایطی به مراتب سخت‌تر از دنیای امروز به سلامت گذرانده‌اند، ادامه داد: حالا با دنیایی از تجربه در کنارمان هستند و اکنون با توجه به ناتوانایی‌های جسمی و اختلالات خواب که از مهمترین عوامل تاثیر گذار در نحوه عملکرد فعالیت‌های روزمره این عزیزان است و در دنیای امروز و وموقعیت فعلی و با وجود ویروس کرونا نیاز به حمایت بیشتر از سوی خانواده و فرزندان را دارا هستند باید نکاتی را مورد توجه قرار داد.

رجبی بیان کرد: ضمن رعایت وضعیت سلامت روان این عزیزان باید در مورد شرایط بیماری به صورت آشکار و دقیق صحبت شود (که شامل تعریف بیماری، عوارض و پیامد‌های بیماری خواهد بود). با توجه به اینکه هر فرد آزاد و سالم حق انتخاب دارد و بزرگان ما افرادی بودند و هستند که مهمترین تصمیمات را میگرفتند بهتر است طبق نظرات خودشان و با نظارت دورادور برای عزیزان برنامه ریزی‌هایی انجام شود.

این روانشناس افزود: نیاز‌های روزانه را بررسی کنید و لیست نیازی را با نظرخواهی تهیه و اقلام مورد نیاز را برایشان خریداری کنید. برای رفع ذهنیتی که بخواهد سالمند را آزرده خاطر کند بهتر است علت کم کردن ملاقات‌هایمان را واضح توضیح دهیم و گاهی این دلیل را تکرار کنیم، شایان ذکر است باید در نظر داشت که ما با دو گروه؛ سالمندان ساکن در خانه سالمندان و سالمندان ساکن در منزل مواجهه هستیم.

وی تصریح کرد: سالمندانی که در مراکز نگهداری می‌شوند طبق دستورالعمل تعریف شده از سوی سازمان بهزیستی موظف به رعایت نکاتی در این شرایط هستند و در کنار آن مدیران محترم مراکز میتوانند جریان زندگی عزیزان را مانند سابق ادامه دهند به این صورت که؛ فضای بزرگتری را با رعایت نکات بهداشتی و با فاصله گذاری مناسب و تعداد کم در نظر بگیرند و فعالیت‌هایی را انجام دهند.

رجبی اضافه کرد: ورزش‌های مناسب سالمند که بیشتر تمرینات تنفسی است، خنده درمانی، نمایش فیلم، موسیقی درمانی،کتابخوانی، خیاطی، بافتنی، نقاشی و سه مورد آخر به علت فردی بودن بیشتر توصیه می‌شود، از جمله فعالیت‌هایی است که سالمندان در این روزها می‌توانند انجام دهند.

این روانشناس گفت: ضمن اینکه بعضی از فعالیت‌ها اگر هدفمند انتخاب شوند میتوانند بر کنترل میزان تاب آوری، ناامیدی و اضطراب سالمندان تاثیر بسزایی داشته باشند. به طور مثال نقاشی و رنگ آمیزی که مانند مدتیشن می‌ماند و باعث کم کردن دلهره و نگرانی و تقویت وافزایش تمرکز و حواس و جلوگیری از آلزایمر می‌شود.

وی درباره سالمندان ساکن در منزل، افزود: همان طور که صحبت شد باید برای سالمندان لیستی از مایحتاج روزانه تهیه و خریداری نموده و نیاز‌های عزیزان بررسی شود و در کنار آن پیشنهاد می‌شود، سالمندان را تشویق به استفاده از تماس‌های تصویری و ارتباط گیری با گروه همسالان و خانواده کنید، تشویق به صحبت‌های تلفنی در قالب خاطره گویی، که معمولا این کار باعث ایجاد حس خوب در این عزیزان می‌شود.

رجبی ادامه داد: آشپزی،گوش دادن به موسیقی‌های مورد علاقه، بازی‌های فکری، ورزش‌های مناسب با وضعیت جسم در منزل از دیگر فعالیت هایی است که سالمندان می‌توانند انجام دهند.

این روانشناس خاطرنشان کرد: سن شناسنامه‌ای یک عدد است و ما سن سلامت هم داریم که با حس و احساس همراه و نیاز به مراقبت ویژه خواهد داشت که لازم است برای آن برنامه ریزی‌هایی را از ۵۰ سالگی داشته باشیم که با سالمندی سالم در دوران پیری مواجهه بشیم.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار