کد خبر: ۱۴۵۵۲۹
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۷

فرشاد دهقانی

دکترای مدیریت بازرگانی

گرانی و تورم به اندازه ای زندگی را بر مردم تنگ کرده که براستی تحمل آن سخت شده است. همین معضل باعث شده تا بارها مقام معظم رهبری نسبت به این معضل ابراز نگرانی کرده و به مسوولان هشدار دهند. حضرت آیتالله خامنهای با تأکید بر اینکه بسیاری از گرانیهای اخیر توجیه ندارد و باید با هماهنگی بین دستگاههای مربوطه هرچه زودتر علاج شوندفرمودند: گرانی گوشت، مرغ، گوجه تا پوشک بچه، برغم موجود بودن جنس و کالا، گرانیهای بی مبنا و بیدلیل است و همه این گرانی ها و مشکلات، با هماهنگی دستگاهها قابل حل هستند و باید مشکلات از جلوی پای مردم برداشته شود.

پس از فرمایش ایشان، رییس جمهور در جلسه هیات دولت گفت: رهبری بحق تاکید کردند که گرانی برخی کالاها ناموجه، نادرست و ناصحیح است که باید مشکلات و ناهماهنگیها حل شود. پس از آن سخنگوی دولت با اشاره به تاکید رهبری برای رصد و کنترل قیمتها، از انجام اقداماتی خبرداد که کنترل قیمت ها را بدنبال خواهد داشت. از آنجا که مقام معظم رهبری همه دستگاهها را مخاطب قرار دادند، فرمانده کل سپاه گفت: بهدنبال فرمان مقام معظم رهبری درباره کنترل قیمتها و مبارزه با گرانفروشیها و کمک بسیج در این راستا، قرارگاه «۱۷ ربیع» در حضور دستگاههای اجرایی و نظارتی تشکیل شد. سرلشکر حسین سلامی گفت: این قرارگاه با حضور وزرای جهاد کشاورزی، صمت، دادگستری و دادستان کل کشور و همه دستگاههای نظارتی و امنیتی که در این مساله درگیر هستند، تشکیل شد. فرمانده کل سپاه ادامه داد: در این جلسه نحوه و سازوکار مشارکت همه نهادها برای کنترل زودهنگام و موثر قیمتهایی که بیرویه بالا رفته را مورد بررسی قرار دادیم، تا اقدامات لازم آغاز شود. این اخبار به اندازه ای چکشی و تاثیرگذار از تمامی رسانه های کشور ارایه شد، که گمان کردیم همه چیز دست می شود و مردم بار دیگر رنگ ارزانی، کنترل قیمت ها، کوتاه کردن دست مافیا و سلطان ها، مبارزه با احتکار و گران فروشی را می بینند، اما هیچ اتفاقی نیفتاد و گویا همانند همیشه مسوولان دور هم جمع شدند تا با خوردن میوه و شیرینی، وقت بگذارنند و خبری برای رسانه ها و دلخوش کنکی برای مردم بسازند. از آنجا که مردم سابقه خوبی از وعده های بر زمین مانده دارند، این وعده ها و البته قرارگاه ۱۷ ربیع را نیز فراموش کردند تا آنکه مقام معظم رهبری بار دیگر بی توجهی را به مسوولان متذکر شدند و در دیدار با اعضای شورای عالی هماهنگی اقتصادی، اقتصاد را موضوع اصلی کشور خواندند و افزودند: اینکه در سالهای اخیر شعار هر سال، موضوعی اقتصادی انتخاب شده، به همین دلیل است. ضمن آنکه معیشت مردم حقاً دچار تنگی شده و در ماههای اخیر نیز کرونا، مشکلات را بیشتر کرده است.

مطالب مقام معظم رهبری و عملکرد مسوولان چند علامت سوال را برای مردم مطرح می کند. اول اینکه تمامی مسوولان موظف به رفع مشکلات مردم هستند و نباید منتظر هشدارهای رهبری باشند، اما با کمال تاسف در همه بخشها شاهد بی توجهی به مشکلات مردم هستیم و بدتر اینکه هر کدام گناه را بر دوش دیگری می گذارد. نکته دوم اینکه وقتی سینه چاک می کنیم، حق نداریم کنار بکشیم.

هنگامی که فرمانده سپاه از تشکیل قرارگاهی بدین وسعت خبر می دهد که تیم فرماندهی آن را وزرا، مسوولان قضایی، دستگاههای نظارتی و امنیتی و البته نظامی بر عهده دارند و قرار است بسیج به عنوان سرباز همیشه در صحنه، برای مقابله با تمامی گرانی ها آستین بالا بزند و افشاگری کند، دلیلی ندارد که پس از گذشت مدتها، قرارگاه در سکوت مطلق فرو رفته و هیچ اقدامی نکرده باشد. نکته سوم اینکه وعده دادن به مردم و اجرا نکردن(در حالی که همه مسوولان مردم را ولی نعمت می شناسند) امری عادی شده، اما همه افراد با هر مقامی باید پاسخگوی مقام معظم رهبری باشند. قرار نیست هر گاه که ایشان مطلبی را مطرح می کنند، ولوله ای در بین مسوولان ایجاد و سپس به فراموشی سپرده شود. بی توجیهی، نکته ای است که مقام معظم رهبری بارها مطرح و از این بابت گلایه کرده اند.

نکته چهارم اینکه سیاسی کاری و بازی های جناحی مدتهاست به معضل مدیریت کشور تبدیل شده به نوعی که هر کدام در تمامی سالهای گذشته چوب لای چرخ دیگری گذاشته اند، اما هنگامی که اجرای فرامین مقام معظم رهبری مطرح می شود، در آزمونی به نام ولایتمداری قرار می گیریم و به جرات می توان اعلام کرد که هر کس به هر دلیلی در اجرای رهنمودهای ایشان کمکاری یا بی توجهی کند، در آزمون ولایتمداری نمره شرمندگی گرفته است.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار