کد خبر: ۱۴۵۶۱۰
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۱
قانون «اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها» که اخیرا رای قاطع نمایندگان مجلس شورای اسلامی را گرفت، مورد بحث و مناقشه بسیاری شد و منبع این مناقشات هم مخالفت دولت با آن و مخصوصا صحبت‌هایی بود که رئیس جمهور نسبت به آن داشت.

گروه سیاسی خبرگزاری فارس- قانون «اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها» که اخیرا رای قاطع نمایندگان مجلس شورای اسلامی را گرفت، مورد بحث و مناقشه بسیاری شد و منبع این مناقشات هم مخالفت دولت با آن و مخصوصا صحبت‌هایی بود که رئیس جمهور نسبت به آن داشت. این صحبت‌ها البته با پاسخ نمایندگان مجلس و حتی رئیس مجلس مواجه شد و اکثر نمایندگان در اظهارنظرهای خودشان از طرح مورد تصویب دستگاه مقننه دفاع کردند.

در حالی که دولت این قانون را به نوعی تقابل مجلس با دولت و مخالف برجام می‌داند، ولی مجلسی ها بر این باورند که اولا این طرح پشتوانه‌‌ای برای دولت برای مقابله با آمریکا و اروپاست و ثانیا مغایرتی با برجام ندارد. 

اما دولت بر این تاکید داشت که اساسا موضوع هسته ای در چارچوب تصمیم‌گیری‌های مجلس نیست و باید در شورای عالی امنیت ملی درباره آن تصمیم‌گیری شود و به همین دلیل دولت خود را ملزم به اجرای آن نمی‌داند. اما امروز(شنبه) دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی با انتشار بیانیه‌ای موضع خود را در این زمینه اینگونه اعلام کرد «قانون اقدام راهبردی برای رفع تحریم‌ها مسئله خاصی به زیان مصالح ملی ایجاد نمی‌کند»؛ نکته‌‌ای که مورد تاکید چندباره نمایندگان مجلس هم بود.

متفکر آزاد: قانون «لغو تحریم‌ها» با هماهنگی شورای عالی امنیت بوده/ بیانیه دبیرخانه شورا بی‌صداقتی‌ها را نمایان کرد

نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی با اشاره به مصوبه اخیر مجلس درباره لغو تحریم‌ها گفت: قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران با هماهنگی همه ارکان نظام تدوین و تصویب شده است.

وی با بیان اینکه بیانیه دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی بی‌صداقتی‌ برخی را نمایان کرد، گفت: شورای عالی امنیت ملی با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که مجلس هماهنگی‌های لازم را با این شورا در باره مصوبه اخیر خود درباره اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها داشته است.

عنابستانی: قانون اقدام راهبردی برای «لغو تحریم‌ها» به دنبال تامین منافع ملت است

 

 

نماینده مردم سبزوار در مجلس با اشاره به تصویب طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و تبدیل آن به قانون گفت: تجربه نشان داد که تحریم‌ها با مذاکره برداشته نمی‌شود و دیگر این مسأله نیاز به استدلال ندارد؛ چراکه در چند سال گذشته ما آن را تجربه و حس کردیم و این تجربه نشان داد که راهکار مناسب برای این امر بی اثر کردن تحریم‌هاست.

وی افزود: برای بی اثر کردن تحریم‌ها باید دشمن را از ادامه این مسیر مأیوس کرد و برای این منظور باید ابتدا ظرفیت‌های داخلی را به کار گرفت و تقویت کرد و دوم این که پالس منفی از داخل به خارج از کشور منتقل نشود.

احمد راستینه:‌قانون اقدام راهبردی برای «لغو تحریم‌ها» پر کردن خشاب دولت برای دفاع از حقوق ملت است

 

 

نماینده مردم شهرکرد در مجلس شورای اسلامی درمورد مخالفت دولت با رویکرد مجلس اظهار داشت: دولت باید متوجه باشد که امروز همه توان مجلس به دنبال این است که دولت را در موازنه سیاسی بین المللی رشد دهد و ارتقاء بخشد، اما متأسفانه برخی از سیاسیون همواره تلاش می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند که ظرفیت‌های ایجادشده را در تقابل با خودشان ببینند.

نماینده مردم شهرکرد در مجلس با بیان اینکه قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها پر کردن خشاب دولت برای دفاع از حقوق ملت است، گفت: این مصوبه درواقع فرصتی طلایی برای پایان باج‌خواهی و زیاده‌خواهی آمریکا و اتحادیه اروپاست.

غلامرضا منتظری: قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها؛ متضمّن منافع ملی/ دولت نقدهایش را در نشست‌های تخصصی بگوید

 

 

نماینده مردم گرگان در مجلس شورای اسلامی هم با اشاره به مصوبه اخیر مجلس درباره طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریمها گفت: این مصوبه بر اساس سه اصل عزت، حکمت و مصلحت و تأمین‌کننده منافع ملی و فراهم آوردن زمینه برای رشد علمی کشور است.

وی افزود: تجربه به ما ثابت کرده که آمریکا و اروپا به هیچ وجه قابل اعتماد نبوده و نیستند و بدون استفاده از این تجربه مسیر آینده مسیری تاریک و مبهم خواهد بود.

نماینده مردم گرگان در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: تجربه به ما ثابت کرده که ایستادگی در برابر زیاده‌خواهی دشمنان آنها را به عقب می‌راند و نرمش در برابرشان  آنها را گستاخ‌تر می‌کند.

لاجوردی: علت ناراحتی دولت از تصویب قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها چیست؟

 

 

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی هم در این مورد گفت: طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها پس از تصویب در مجلس و تأیید شورای نگهبان دیگر به قانون تبدیل شده و لازم‌‌الاجراست.

وی افزود: گر چه بهتر بود که لغو  اجرای پروتکل‌ الحاقی پس از ابلاغ قانون برای اجرا آغاز شود اما همین تأخیر دو ماهه در اجرای این بخش از قانون باز هم می‌تواند مؤثر باشد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: سوال من اینجاست دلیل ناراحتی دولت در مصوبه قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها چیست؟ ما که شاهد عهدشکنی‌های طرف غربی بودیم.

بیگی‌نژاد: دولت با اقدام مجلس برخورد جناحی می‌کند

 

 

 نماینده مردم ملایر در مجلس نیز اظهار داشت: روز گذشته نسبت به مصوبه مجلس با عنوان اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها واکنش‌های متفاوتی را شاهد بودیم که برخی نظر مثبت داشته و برخی هم نظر منفی داشتند.

وی افزود: اگر یکبار مصوبه مجلس درباره اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها را با هم مرور کنیم موضوع روشن خواهد شد؛ تیم مذاکره کننده ایرانی و مسوولان دولتی می‌گفتند در برجام تحریم‌های بانکی و پولی و خیلی از تحریم‌‌های دیگر لغو می‌شود اما خروجی برجام این شد که نه تنها هیچکدام از تحریم‌ها لغو نشد، بلکه بیشتر هم شد. از طرف دیگر جمهوری اسلامی به تمام تعهدات خود در برجام عمل کرد ولی طرف‌های مقابل ذره‌های به وظایف خود عمل نکردند.

نصیرایی : قانون «لغو تحریم‌ها» در چارچوب برجام است/ قانون مجلس به دنبال حمایت از دولت و دستگاه دیپلماسی است

 

 

نماینده مردم فردوس در مجلس شورای اسلامی هم در مورد این قانون جدید مورد تصویب نمایندگان مجلس گفت: قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران به دنبال آن است تا دست دولت را در عرصه بین‌المللی باز کند.

وی افزود: اجرای این قانون موجب کاهش فشارها و تحریم‌ها علیه کشورمان می‌شود و افزایش قدرت کشور را نیز به دنبال خواهد داشت و اجرای این قانون باعث می‌شود تا دیپلمات‌های کشورمان با حمایتی که از جانب مجلس می‌شوند، با قدرت بیشتری در پای میز مذاکره حضور پیدا کنند. 

فرهنگی: قانون «لغو تحریم‌ها» مغایرتی با برجام ندارد/ مخالفان قانون مجلس درباره کارنامه خود توضیح دهند

 

 

 عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: پس از مصوبه مجلس برای اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران و تبدیل این طرح به قانون و ابلاغ آن، شاهد فضاسازی‌هایی از سوی یک جریان سیاسی خاص و برخی از مسوولان اجرایی برعلیه آن بودیم. 

وی افزود: این آقایان به جای فضاسازی علیه مصوبه مجلس بهتر است درباره کارنامه هفت سال گذشته خود توضیح دهند که انعطاف صددرصدی آنها در برابر کشورهای غربی، چه منافعی را برای کشور به همراه داشته است. 

حاجی دلیگانی: مخالفت دولت با قانون «لغو تحریم‌ها» بسیار تعجب‌برانگیز است/ اقدام مجلس کمک به دولت برای دفاع از حقوق مردم است

 

 

نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس گفت: طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران که به تأیید شورای نگهبان رسید و برای اجرا به رئیس جمهور ابلاغ شد یک حرکت و اقدام انقلابی به شمار می‌رود.

وی با تاکید بر اینکه این قانون یک اولتیماتوم جدی به کشورهای غربی است تا به تعهدات‌شان در قبال ایران عمل کنند، اظهار داشت: مردم بدانند مجلس طرحی را به تصویب رسانده که کلید واژه آن «لغو تحریمها»ست و طی آن قدرت لازم به دولت داده شده تا بتواند از حقوق ملت ایران دفاع کند.  

انتهای پیام/

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار