کد خبر: ۱۴۶۷۸۴
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۲

جلوه های ایثار در ارائه خدمات بانکی

دکتر اصغر نعمتی

مدیرمسئول

روز گذشته حسب ضرورت و با هدف انجام امور بانکی ناگزیر به شعبه مرکزی بانک کشاورزی نظر آباد کرج رفتم ٬ساعت ۱۲ به شعبه رسیدم. وقتی از درب شعبه داخل شدم، تراکم بسیار بالای جمعیت را مشاهده کردم که در انتظار دریافت خدمات بودند. بدلیل توصیه های موکد مسئولان سلامت وحساسیتی که خود داشتم، کنار درب ورود و خروج دقایقی نظاره گر کارکنان بانک بودم که با وجود نگرانی‌ها که در زمینه تجمعات وتراکم جمعیت در محیط های سر پوشیده وجود دارد، بدون هیچ وقفه‌ای و در کمال احترام وتکریم به امور مشتریان رسیدگی می‌کردند. رییس هم که بنا به گفته یکی از مشتریان سختی‌های ابتلا به بیماری کرونا را سپری کرده بود با در نظر داشتن ملاحظات بهداشتی و رعایت پروتکل‌ها، بی‌وقفه وخستگی نا‌پذیر و با گشاده رویی مثال زدنی در جنب ورودی بانک مشغول رتق وفتق امور بود. اگرچه همه مراجعه کنندگان ماسک داشتند، اما تراکم جمعیت و آمد وشدها به گونه ای بود که چیزی از اضطراب کرونا نمی کاست. قید کار را زدم وبا این فکر که احتمالا آخر وقت خلوت‌تر خواهد شد از بانک خارج شدم. به کارمند محترمی که پیگیر پرونده ام بود ماجرا را گفتم ٬نگرانی مرا درک کرد وگفت با توجه به بیماری زمینه ای که دارید بعد از ساعت اداری بیایید کار شما را انجام می‌دهم.

آخر وقت با راهنمایی کارمند وظیفه شناس وارد بانک شدم و دیدم اگرچه از تراکم جمعیت کاسته شده، ولی کارکنان بعد از وقت اداری همچنان مشغول خدمت‌رسانی هستند. رفتار مشتریان نیز حکایت از رضایت خاطر آنها داشت. از این همه وظیفه شناسی ورفتار شهروندی سازمانی به خود بالیدم وحیفم آمد که از حداقل امکان رسانه‌ای که دارم از صمیم قلب به آنها خسته نباشید نگویم. حیفم آمد نگویم که کار شما عزیزان نه‌تنها چیزی از خدمات و ایثار مدافعان سلامت کم ندارد، بلکه در مقام قیاس با ریسک بیشتری همراه است. رفتار این عزیزان خاطرات ایثار دوران دفاع مقدس، عشق و نوع دوستی را یادآوری میکرد. همان دوران پاکی که در بذل جان و مال وفرزند از هم سبقت می‌گرفتیم حس کردم در هیاهوی خبرهای مسموم ومایوس کننده می‌توان خبر خوبی داد‌٬ باورکنیم خوبی‌ها هستند فقط دیده نمی‌شوند واگر هم دیده می‌شوند گفته نمی‌شوند!

اگرچه این نوشتار شاید جرعه‌ای باشد در برابر اقیانوس خوبی‌ها وایثار این عزیزان و هزاران عزیز بانکی که در سراسر میهن اسلامی اینگونه بی‌ریا و گمنام خدمات‌رسانی می‌کنند، اما خواستم ادای دین ومسئولیت اجتماعی خود را بعنوان یک اهل قلم ورسانه به‌جای آورده باشم. به همین منظور چند پیشنهاد برای مدیران عالی بانک کشاورزی داشتم.

۱-گاهی اوقات سرکشی های دوره‌ای از شعب دور افتاده از مرکز می‌تواند از مطالعه هزاران صفحه گزارش موثرتر باشد، هم به جهت آگاهی از وضع موجود وهم از منظر انگیزه بخشی به پرسنل. لذا پیشنهاد می‌کنم در این ایام سخت حتما سفری کوتاه به اینگونه شهرستانها به رسم قدردانی از این عزیزان داشته باشید.

۲-تراکم ومشتریان پر تعداد بیانگر لزوم توسعه شعب بانک کشاورزی در شهرستان نظر آباد است. به‌راستی چگونه است از میدان توحید تا صادقیه تهران چندین شعبه بانک کشاورزی فعال است در حالیکه نه در اطراف آنها دامداری استقرار دارد ونه مزارع چند صد هکتاری وگلخانه و...، اما شهرستان نظر آباد که قطب کشاورزی٬ دامداری وگلخانه است واجد یک شعبه بانک کشاورزی می‌باشد. بی‌تردید چنانچه بانک همت عالی نموده و رویکرد خودرا از تمرکز بر پایتخت به توسعه در شهرستان ها معطوف دارند به شکلی اثربخش‌تر، از گنج ناپیدای نیروی انسانی خدوم خود بهره خواهند گرفت و دعای کشاورزان و تولید‌کنندگان این بخش بدرقه راه آنها خواهد بود.

3.چنانچه در کوتاه مدت توسعه شعب در این شهرستان مقدور نمی‌باشد، تقویت نیروی انسانی و امکانات و تجهیزات این شعبه می‌تواند پاسخی درخور به سختکوشی‌های کارکنان فداکار و مدیریت خستگی ناپذیر آن شعبه باشد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار