کد خبر: ۱۴۷۲۰۳
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۴
مشخصات فنی خودرو بنز E200 و لکسوس GS در این گزارش آمده است تا به کمک آن‌ها بتوانید خودرو مورد نظر خود را انتخاب کنید.
nر این گزارش ، قصد داریم به مقایسه تخصصی بنز E200 و لکسوس GS بپردازیم تا اگر به دنبال خرید یک سدان لوکس میان-سایز هستید، به‌راحتی بتوانید گزینه نهایی خود را از میان محصولات آلمانی و ژاپنی موجود در بازار کشور انتخاب کنید.

معرفی بنز E200 مدل 2014-2016

مرسدس بنز E کلاس یکی از اصیل‌ترین سدان‌های سایز متوسط آلمانی است که تاریخ آغاز تولید آن به سال ۱۹۵۳ میلادی بازمی‌گردد. تا سال ۱۹۹۳ کلیه مدل‌های این دسته از محصولات مرسدس بنز با پیشوند w نامگذاری می‌شدند؛ اما از آن تاریخ، به طور رسمی با عنوان E کلاس به بازار راه یافتند. تاکنون پنج نسل از محصولات مرسدس بنز E کلاس به دست خریداران رسیده است که ما در این‌جا، به بررسی بنز  e 200 مدل ۲۰۱۴ -۲۰۱۶ (نسخه فیس‌لیفت نسل چهارم – کد W212) خواهیم پرداخت.

 

این سری از بنزهای E کلاس در قالب دو مدل E200 و E250 به ایران راه پیدا کردند و علی‌رغم فروش مناسب، به دلایلی نظیر قدرت‌نمایی چشم‌گیر بی ام و سری ۵، خدمات پس‌ازفروش نه‌چندان گسترده و هم‌چنین قیمت بالا، تب خریدشان به اندازه ب ام و سری 5 میان ثروتمندان ایرانی همه‌گیر نشد.

معرفی لکسوس GS

لکسوس جی اس را می‌توان پسرعموی لوکس تویوتا کمری دانست. این خودرو، ابتدا در سال ۱۹۹۱ و با نام تویوتا آریستو وارد بازار ژاپن شد؛ اما دو سال بعد با لوگوی لکسوس به بازارهای جهانی راه یافت. در حال حاضر نیز چهارمین نسل لکسوس GS در بازار به فروش می‌رسد و با وجود آن‌که حدود ۹ سال از تولدش می‌گذرد، اما هم‌چنان به حضور خود در لیست محصولات شرکت سازنده ادامه می‌دهد.

نسخه موجود در بازار ایران‌ که قصد بررسی آن را در این مقاله داریم، مدل‌ ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ لکسوس (GS250 L10) است که از آخرین نمونه‌های این سدان لوکس ژاپنی در کشور ما به شمار می‌رود. ناگفته نماند در سال ۲۰۱۵ شرکت لکسوس مدل فیس‌لیفت نسل چهارم سدان GS را به بازارهای جهانی عرضه کرد؛ اما متاسفانه این خودرو نتوانست به کشورمان راه یابد.

مقایسه بنز E200 با لکسوس GS از نظر طراحی

مرسدس بنز E200 مدل ۲۰۱۴-۲۰۱۶ نمایی به‌مراتب لوکس و مجلل‌تر از رقیب ژاپنی خود ارائه می‌دهد. در ظاهر این خودرو از خطوط منحنی بهره‌ بیشتری برده شده است تا چهره‌ای مجلل، متناسب با سلیقه افراد نسبتا مسن‌تر رقم بخورد. از ظواهر امر پیدا است که برخلاف لکسوس، اولویت طراحان شرکت دایملر بیشتر جلب نظر خانواده‌ها و افراد مسن ثروتمند بوده است تا جوانان تشنه هیجان!

اما طراحان لکسوس GS از اشکال هندسی هجومی استفاده کرده‌اند تا چهره‌ای اسپرت و جوان‌پسندتر را برای این سدان لوکس میان-سایز رقم بزنند. حالت تندوتیز چراغ‌ها به‌همراه سبک طراحی جلوپنجره، خصوصیاتی جوان‌پسند به چهره این سامورایی نسبتا مسن بخشیده است که مشابه آن در رقیب آلمانی مشاهده نمی‌شود. با این حال، در پس چهره مجلل مرسدس بنز E200 نیز می‌توان رگه‌هایی از غرور و تخاصم موردپسند جوانان را احساس کرد؛ گرچه این مورد به اندازه لکسوس جی اس مشهود نیست.

برخلاف انتظار، طراحی نمای بغل و پشت مرسدس بنز اندکی ساده‌تر از لکسوس به نظر می‌رسد که البته با توجه به ذات لوکس این سدان میان-سایز، نمی‌توان چندان به آن خرده گرفت. در سوی مقابل، لکسوس GS250 خشونت چراغ‌های جلو را به چراغ‌های پشت نیز منتقل کرده است و درمجموع، ظاهری ستیزه‌جویانه‌تر را ارائه می‌دهد. در پایان مقایسه این دو خودرو نظر طراحی بدنه، می‌توان گفت که محصول آلمانی جلوه‌های مجلل و همه‌پسندتری را به نمایش می‌گذارد؛ اما لکسوس نیز به‌واسطه ظاهر اسپرت خود می‌تواند شمار بسیاری از مشتریان با سلایق مختلف را گرد خود بیاورد.

مقایسه بنز E200 با لکسوس GS از نظر طراحی داخلی

در بحث طراحی داخلی، شرایط اندکی متفاوت به نظر می‌رسد؛ چراکه سبک طرح‌پردازی و ترسیم داشبورد مرسدس بنز مقداری ساده و فاقد المان‌های خیره‌کننده است؛ به‌نحوی‌که اگر لوگوی ستاره بنز را از وسط فرمان حذف کنیم، شاید نتوان این طرح داشبورد را به یک محصول کمپانی معتبر دایملر آ گ نسبت داد.

 البته هماهنگی بسیار مناسبی میان ادوات اصلی کابین مرسدس E کلاس قابل مشاهده است اما به هر حال مهم‌ترین شاخصه بصری این محیط، محافظه‌کاری طراحان آن است که سبب شده است علی‌رغم سطح کیفی مطلوب و فضای جادار، کابین مرسدس بنز E200 مدل ۲۰۱۴-۲۰۱۶ از لحاظ بصری چندان چشم‌نواز و مطابق با معیارهای طراحی روز دنیا به نظر نرسد. به‌ویژه اگر نمای داخلی این خودرو را با نسل بعدی آن مقایسه کنید، بیشتر متوجه منظور ما خواهید شد.

پس از ورود به کابین لکسوس جی اس نمایی خلاقانه و غیرمعمول‌تر مقابل شما ظاهر می‌شود و طرح داشبورد لکسوس جی اس نسبت به مرسدس بنز E200 خلاقانه و غیرمعمول‌تر به نظر می‌رسد؛ همین امر می‌تواند احساس خاص بودن بیشتری را به مالک این خودرو اعطا کند و این همان ویژگی است که اکثر افراد ثروتمند در خودروهای لوکس خود به دنبال آن هستند.

سطح کیفی متریال کابین لکسوس نیز مرغوب و مناسب ارزیابی می‌شود؛ اما مرغوبیت آن نسبت به مرسدس بنز، کمتر به نظر می‌رسد. فاصله بین محور چرخ‌های لکسوس جی اس و درنتیجه گنجایش کابین آن در مقایسه با مرسدس بنز E200، محدودتر است؛ اما با وجود این، محیط داخلی لکسوس GS به‌راحتی قادر به پذیرایی از پنج سرنشین بزرگسال خواهد بود و فضای پای مناسبی را در اختیار سرنشینان ردیف عقب قرار خواهد داد.

برتری مرسدس بنز در حوزه گنجایش صندوق عقب نیز ادامه دارد؛ چراکه این خودرو حدود ۵۴۰ لیتر فضای خالی در صندوق خود جای داده است؛ اما این حجم، برای لکسوس GS250 حدود ۴۰۰ لیتر است؛ بنابراین لکسوس جی اس از لحاظ طراحی داخلی برنده این بخش از رقابت خواهد بود؛ اما مرسدس بنز از لحاظ کیفیت و میزان گنجایش کابین، جایگاهی بالاتر نسبت به رقیب ژاپنی به چنگ می‌آورد.

مقایسه فنی بنز E200 با لکسوس GS

مشخصات بنز E200 و لکسوس GS250 در این قسمت ارائه شده است تا اختلاف میان این دو بنز E200 و لکسوس جی اس از نظر فنی کاملا برای شما روشن شود. مرسدس بنز E200 مدل ۲۰۱۴-۲۰۱۶ قوای محرکه خود را به یک پیشرانه ۴ سیلندر توربوشارژ با قدرت ۱۸۴ اسب‌بخار و گشتاور ۲۷۰ نیوتن‌متر مدیون است. این پیشرانه یک گیربکس هفت‌سرعته اتوماتیک را با خود همراه ساخته است تا درخلال همکاری با یکدیگر، شتاب صفرتاصد سدان ۱۷۳۵ کیلوگرمی را به رقم ۸.۵ ثانیه برسانند.

اما نیروگاه رقیب ژاپنی، فاقد سامانه توربوشارژ است و از دو سیلندر بیشتر نسبت به مرسدس بنز E200 بهره می‌برد. پیشرانه ۲.۵ لیتری شش‌سیلندر لکسوس GS250 قادر به تولید 209 اسب‌بخار قدرت به همراه 253 نیوتن‌متر گشتاور است. یک گیربکس شش‌دنده اتوماتیک نیز توان حاصل از موتور را به سمت محور عقب خودرو ارسال می‌کند تا درمجموع شتابی در حدود ۸.۶ ثانیه را به این سدان ۱۶۴۰ کیلوگرمی لکسوس اعطا کند.

 با توجه به آمار ارائه‌‍شده، به نظر می‌رسد چابکی هر دو خودرو تقریبا مشابه و در یک سطح باشد. با مطالعه جدول زیر، می‎توان بیشتر به تفاوت بنز E200 و لکسوس GS از نظر فنی پی برد:

مدل خودرو

بنز E200 

لکسوس GS250

پیشرانه 

چهار سیلندر توربوشارژ

شش سیلندر تنفس طبیعی

حجم موتور

2 لیتر

2.5 لیتر

حداکثر قدرت

184 اسب‌بخار

209 اسب‌بخار

حداکثر گشتاور

270 نیوتن‌متر

253 نیوتن‌متر

گیربکس

هفت‌سرعته اتوماتیک

شش‌سرعته اتوماتیک 

مصرف سوخت (ترکیبی)

6.2 لیتر

8.9 لیتر

شتاب صفرتاصد

8.5 ثانیه 

8.6 ثانیه

حداکثر سرعت

226 کیلومتر برساعت 

230 کیلومتر برساعت

مقایسه بنز E200 با لکسوس GS از نظر امکانات رفاهی

مرسدس بنز E200 در نسخه فول‌آپشن، انواع و اقسام آپشن‌های رفاهی و کمک‌راننده را در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد و از این جهت، نسبت به لکسوس GS برتری کامل دارد.

حتی نسخه اف اسپرت این سدان لوکس ژاپنی در مقابل مدل‌های فول‌آپشن بنز E200 شانس چندانی برای رقابت از نظر امکانات رفاهی ندارد؛ اما لازم است خاطرنشان کنیم که مرسدس بنزهای ای ۲۰۰ موجود در بازار کشور، از نقطه‌نظر بهره‎‌مندی از آپشن‌های رفاهی، با یکدیگر تفاوت دارند و لازم است هنگام خرید این خودرو، نسبت به وجود امکانات مدنظرتان در آن، اطمینان کامل حاصل کنید. جدول زیر، مشخصات بنز E200 و لکسوس GS از لحاظ آپشن‌های رفاهی را به‌طور دقیق در اختیار شما می‌گذارد:

مدل خودرو

بنز E200 (فول)

لکسوس GS 250

چراغ

 

دی‌لایت، اتولایت، چراغ مه‌شکن در بخش عقب، نوربالا و تنظیم ارتفاع نور اتوماتیک، چراغ چرخشی و چراغ شور، چراغ جلو LED، نورپردازی داخلی سه‌حالته، چراغ Intelligent

دیلایت، اتولایت، نوربالا و تنظیم ارتفاع نور اتوماتیک، چراغ چرخشی، چراغ جلو بای زنون، نورپردازی داخلی، چراغ بدرقه

سیستم‌های مالتی‌مدیا

پخش Harman Kardon با 14 بلندگو 610 وات (سفارشی)، سیستم پخش Bang & Olufsen با 15 بلندگو 1200 وات (سفارشی) – سامانه تشخیص صدا + هندزفری با قابلیت پشتیبانی از بلوتوث، USB، اس دی کارت، ipod و AUX

12 اسپیکر – سیستم پخش Mark Levinson با 17 بلندگو 835 وات (سفارشی) – هندزفری قابلیت پشتیبانی از بلوتوث USB – MP3 – iPod – SD card و AUX – تاچ پد – نمایش‌گر صفحه‌کیلومتر

صفحه‌نمایش

 7 اینچی با کنترلر + نمایش‌گر عقب (سفارشی)

8 اینچی – مانیتور 12.3 اینچی (سفارشی) – مانیتور ردیف عقب 

آینه

آینه‌های جانبی تاشونده برقی با گرمکن، آینه وسط الکتروکرومیک

آینه‌های جانبی تاشونده برقی با گرمکن، آینه وسط الکتروکرومیک

سیستم هشداردهنده

سنسور پارک جلو و عقب، حسگر باران و فشار باد تایر، رادارهای هشدار نقطه کور و تصادف از هر دو سمت – تابلوخوان – رادار تغییر لاین و تشخیص عابر پیاده، سنسور 360 درجه پارک

سنسور پارک جلو و عقب، حسگر باران و فشار باد تایر، رادار هشدار نقطه کور

تهویه‌مطبوع

سیستم تهویه اتوماتیک دوگانه + دریچه تهویه عقب

سیستم تهویه اتوماتیک دوگانه + دریچه تهویه عقب

صندلی

گرم‌کن و سردکن و ماساژور صندلی صندلی راننده و سرنشین 12 حالته برقی + تنظیم برقی گودی کمر و مموری، روکش چرمی ناپا

 صندلی راننده 16 حالته برقی – تنظیم 4 حالته برقی گودی کمر – مموری، صندلی شاگرد 10 حالته برقی، روکش چرم، گرم‌کن و سردکن

شیشه

شیشه‌های برقی، سانروف و سقف پانوراما

شیشه‌های برقی، سانروف

سایر امکانات

پرده برقی عقب با پرده جانبی عقب: سفارشی – مموری آینه – کیت بدنه AMG سفارشی، نویگیشن، هداپ، دوربین‌های 360 و جانبی و پشت، کروز کنترل هوشمند، اتوپارک، اتوهلد، کنترل توقف در سربالایی، تعلیق هوشمند – تعلیق گازی با تنظیم ارتفاع Airmatic) سفارشی) – (رانندگی نیمه خودران یا Steer Control: سفارشی)، چهار حالت رانندگی، ساعت آنالوگ، سیستم ورود بدون کلید با دکمه استارت

کروزکنترل، تریم چوب یا آلومینیوم، ساعت آنالوگ داشبورد، پدال‌ اسپرت، کنترل توقف در سربالایی، سیستم ورود بدون کلید با دکمه استارت، دوربین عقب، چهار حالت رانندگی (اکو – نرمال – اسپرت – اسپرت پلاس)، تعلیق هوشمند اف اسپرت، ساعت آنالوگ، ایزی اکسس (عقب‌رفتن فرمان هنگام پیاده‌شدن)

مقایسه بنز E200 با لکسوس GS از نظر ایمنی

هر دوی این خودروها موفق به کسب امتیازات بالا در تست تصادف موسسه بیمه امنیت بزرگراه‌های ایالات‌متحده IIHS شده‌اند؛ بنابراین خیال سرنشینان از لحاظ ایمنی هر دو رقیب می‌تواند کاملا راحت باشد؛ اما به دلیل کسب نمره M یا Marginal (به معنی کم) توسط لکسوس GS در بخش حفاظت از سر سرنشینان عقب (Rear passenger head protection)، می‌توان سدان آلمانی را خودرویی ایمن‌تر از رقیب ژاپنی دانست. در جدول زیر، برآورد دقیق‌تری از امکانات و تجهیزات ایمنی موجود در این خودروها به دست خواهید آورد:

مدل خودرو

مرسدس بنز E200

لکسوس GS250

تجهیزات ایمنی و حفاظت

سیستم ایموبیلایزر، قفل مرکزی، کمربند ایمنی پیش‌کشنده و محدودکننده، وکیوم کمربند، پشت‌سری فعال

سیستم ایموبیلایزر، قفل مرکزی، کمربند ایمنی پیش‌کشنده و محدودکننده

کیسه‌هوا

9 کیسه‌هوا (جلو- جانبی جلو و عقب- پرده‌ای)

10 کیسه‌هوا (جلو- جانبی جلو و عقب- پرده‌ای)

سیستم ترمز

ترمز ABS،EBD، ترمز کمکی، ترمز پارک برقی، ترمز اضطراری، کنترل کشش و پایداری

ترمز ABS،EBD، ترمز کمکی، ترمز پارک برقی، کنترل کشش و پایداری

مقایسه تجربه رانندگی

هنگامی‌که پشت فرمان E200 2015 نشسته‌اید، با دیدن لوگوی ستاره سه‌پر مرسدس بنز خواه‌ناخواه حس تجمل و تشریفات در ذهن شما نقش خواهد بست و بیشتر از آنکه به فکر عملکرد اسپرت و جوان‌پسند اتومبیل خود باشید، انتظار سواری باشکوه، مجلل و گهواره‌مانند را از بنز e200 خواهید داشت. به دلیل قانون منع ورود خودروهای بالاتر از ۲۵۰۰ سی‌سی به کشور، مرسدس ای ۲۰۰ تنها با پیشرانه توربو شارژ چهار سیلندر وارد ایران شده است و درنتیجه شتاب و چابکی نسخه‌های مجهز به پیشرانه‌های حجیم‌تر را ارایه نمی‌دهد؛ اما با همین مشخصات فنی نیز سدان مرسدس بنز e200 قادر است چابکی معقول و مناسبی را از خود به نمایش بگذارد.

لکسوس GS با پیشرانه شش سیلندر و البته حدود ۱۰۰ کیلوگرم وزن کم‌تر از لحاظ شتاب و چالاکی، برتری چندانی نسبت به حریف آلمانی ندارد و می‌توان اظهار داشت که هر دو خودرو از لحاظ شتاب‌گیری، عملکردی تقریبا مشابه را ارائه می‌دهند؛ با این تفاوت که مرسدس بنز اندکی چابک‌تر از لکسوس احساس می‌شود. هندلینگ، دقت سیستم فرمان و پایداری هر دو سدان در مسیرهای مارپیچ و حین مانورهای پرشتاب هم سطح بالا ارزیابی می‌شود و هر دو خودرو از این حیث نمره‌ای مطلوب کسب می‌کنند.

هم‌چنین به نظر می‌رسد که عملکرد سیستم تعلیق مرسدس بنز تمایلات اسپرت بیشتری از خود نشان داده و پایداری و تعادل افزون‌تر به همراه سواری اسپرت‌تر را ارائه می‌دهد؛ به‌نحوی‌که ضربات ناهمواری‌های سطح جاده گاهی درون کابین نیز احساس می‌شود. از سوی دیگر، لکسوس GS نسبتا سواری نرم‌تری را ارائه می‌دهد و از این منظر، رضایت خاطر بیشتری را برای مالک خود به همراه می‌آورد. فضای کابین هر دو رقیب به‌خوبی عایق‌بندی ‌شده است و صدای اندکی از محیط بیرون وارد کابین می‌شود. در این بین قدرت ترمزها نیز اطمینان خاطر بسیار بالایی برای راننده و سرنشینان این دو سدان لوکس آلمانی و ژاپنی به ارمغان خواهد آورد.

مقایسه شرایط بازار

مرسدس بنز E کلاس همواره جزو پرفروش‌ترین سدان‌های لوکس ایران و جهان بوده است و مدل ای ۲۰۰ – ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۶ نیز از این قاعده مستثنی نیست و حتی لکسوس جی اس با قیمت ارزان‌تر هم نمی‌تواند رونق بازار فروش مرسدس بنز را دچار خدشه سازد؛ چراکه بنز در ایران همواره نماد تجمل‌گرایی و زندگی تشریفاتی بوده است؛ از همین رو، شرایط بازار و ارزش خرید مرسدس بنز ای ۲۰۰ نسبت به لکسوس جی اس بسیار پررونق‌تر برآورد می‌شود؛هم‌چنین به دلیل حذف پیشرانه ۸ سیلندر از لکسوس جی اس در مقایسه با نسل پیشین، مشتریان استقبال کمتری از نسل چهارم این خودرو در ایران به عمل آوردند.

جمع‌بندی

معمولا مشتریان ثروتمند ایرانی که در پی خرید یک سدان لوکس میان سایز هستند، مواردی هم‌چون آپشن‌های رفاهی و کیفیت سواری در نظرشان از اهمیت بالایی برخوردار است؛ اما پیش از توجه به این دو فاکتور اساسی،  قطعا برند و شأن اجتماعی اتومبیل را نیز در نظر خواهند گرفت؛ بنابراین به نظر می‌رسد مرسدس بنز ‏E200 اتومبیلی مناسب‌تر برای این افراد باشد؛ اما در سوی دیگر، مشتریان با توان مالی کمتر نیز وجود دارند که استهلاک پایین، هزینه نگه‌داری کمتر، قیمت خودرو پایین‌تر، سواری نرم‌تر و خدمات پس از فروش گسترده‌تر را مدنظر دارند؛ در نتیجه، این افراد می‌توانند از سواری و کیفیت بالای لکسوس جی اس لذت کافی را ببرند.

برچسب ها: خودرو داخلی ، بنز ، لکسوس
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار