کد خبر: ۱۴۸۴۲۸
تاریخ انتشار: ۰۴ دی ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۲
وقتی در روبروی یک ساختمان قرار می‌گیریم، اولین چیزی که نگاه ما به آن می‌افتد نمای بیرونی ساختمان است که اطلاعاتی در مورد ساختار، سبک معماری و طراحی در اختیارمان قرار می‌دهد. نمای ساختمان نقشی مانند پوسته ساختمان دارد و روی جذابیت و زیبایی آن تاثیر زیادی می‌گذارد.

وقتی در روبروی یک ساختمان قرار می‌گیریم، اولین چیزی که نگاه ما به آن می‌افتد نمای بیرونی ساختمان است که اطلاعاتی در مورد ساختار، سبک معماری و طراحی در اختیارمان قرار می‌دهد. نمای ساختمان نقشی مانند پوسته ساختمان دارد و روی جذابیت و زیبایی آن تاثیر زیادی می‌گذارد.

در نماسازی ساختمان مصالح گوناگونی استفاده می‌شود که از بین آن‌ها می‌‌توان فلز، سنگ، کامپوزیت، بتن، آجر و چوب را نام برد و هر کدام با توجه به شرایط آب و هوایی منطقه مورد استفاده قرار می‌‌گیرند.

معرفی انواع نمای ساختمان

اجازه دهید در ادامه مطلب شما را با مدل‌های معروف جهت طراحی نما آشنا کنیم.

مدل‌های معروف نما جهت طراحی

نمای سیمانی

یکی از ارزان‌ترین نماها، نمای سیمانی با سرعت اجرای بالا است که در کمترین زمان ممکن آن را می‌‌توان روی سطح خارجی ساختمان اعمال کرد. سیمان به کار رفته در این نوع از نما سیمان سفید یا سیمان رنگی است و خیلی راحت می‌توان آن را شست.

از جمله معایب نمای سیمانی می‌‌توان به ترک خوردن و شکستگی سیمان اشاره کرد. همچنین نمای سیمانی گرد و غبار را به سادگی به خود جذب می‌‌کند.

نمای شیشه‌ای

اگر می‌خواهید در ساختمان نور کافی وجود داشته باشد از نمای شیشه‌ای استفاده کنید. این نوع نما به دلیل ویژگی عبور نور و گرما از خود طرفداران فراوانی به دست آورده است.

در اجرای نمای شیشه‌ای معمولا از انواع شیشه سکوریت و رفلکس استفاده می‌‌شود. البته باید شدت آسیب‌پذیری بالای آن را نیز در نظر بگیرید.

نمای آجری

نمای آجری یکی از محبوب‌ترین نماها محسوب می‌شود که از قدیم تا الان توانسته است محبوب باشد. از آن جایی که آجر در طرح‌های مختلفی تولید می‌‌شود، تنوع این نوع از نما را بالا می‌‌برد.

از جمله آجر‌های تولید شده می‌‌توان آجر‌های نسوز را نام برد که خود آن شامل آجرنما نسوز سفید، قرمز و انگلیسی می‌شود. از بین سایر نماهای آجری انواع با طرح چوب، آجر دکوراسیون داخلی، لعاب‌دار و حصیری معروف هستند.

نمای کامپوزیتی

در نمای کامپوزیتی از ورقه‌های کامپوزیت و آلومینیوم استفاده می‌‌شود که وزن سبکی دارند، از تنوع رنگی بالایی برخوردار هستند، قابلیت شستشو دارند و در برابر حرارت، رطوبت و صوت مقاوم از خود نشان می‌دهند. با این که نمای کامپوزیتی مزایای فراوانی دارد، اما به دلیل قیمت بالای آن امکان استفاده از این نوع نما برای تمام افراد فراهم نیست.

نمای سنگی

نمای سنگی یکی از نما‌های بسیار پر طرفدار به شمار می‌رود که همواره جذابیت خود را از قدیم حفظ کرده است و با استفاده از انواع سنگ‌های ساختمانی اجرا می‌‌شود. اجرای این نوع نما هزینه بالایی دارد و نسبت به سایر نماها از قیمت بیشتری برخوردار است.

نمای رومی‌ از جمله نماهای سنگی است که زیبایی متفاوتی را به ساختمان می‌‌بخشد. سنگ نمای سنگی از مرمر، تراورتن و گرانیت است. این نوع نما مقاومت بالایی از خود نشان می‌دهد و ماندگاری و دوام بسیار طولانی دارد.

نمای چوبی

نمای چوبی یکی از نماهای بسیار زیبا است که امروزه کاربرد آن را در ساخت خانه‌های مدرن می‌بینیم. در این نوع از نما از چوب به همراه فلز و شیشه استفاده می‌‌کنند تا زیبایی آن چند برابر شود. نمای چوبی سختی بالایی دارد و در مقابل صوت مقاوم است.

مدل‌های معروف نما جهت طراحی

از بین مهم‌ترین ویژگی‌های نمای چوب می‌‌توان ویژگی شکل‌پذیری و برش کاری مجدد آن را مثال زد. بهتر است از چوب‌های فرآوری شده در نمای ساختمان خود استفاده کنید، زیرا این نوع چوب در برابر نفوذ حشرات، آتش سوزی و رطوبت مقاوم است و طول عمر بالاتری دارد.

نمای سرامیکی

نمای سرامیکی یکی از نماهایی است که امروزه در ساختمان‌های متعددی اجرا می‌شود. این نوع نما طرح، رنگ و تنوع بالا و همچنین قیمت مناسب دارد. سرامیک در برابر یخ زدگی، حریق و رطوبت مقاوم است، اما نور را به شدت منعکس می‌‌کند که چنین ویژگی معایب نمای سرامیکی به شمار می‌رود.

نمای مینرال

نمای مینرال ترکیبی از سنگ‌های معدنی، مرمر، گرانیت و سنگ‌های سفید به همراه پلاستر است. این نوع نما مقرون به صرفه است و اجرای آن در مدت زمان اندکی به اتمام می‌‌رسد.

نمای مینرال با محیط سازگار است و در برابر آتش سوزی مقاومت می‌‌کند، همچنین آن را در طرح‌ها و رنگ‌های متنوع می‌توانید اجرا کنید. این نکته مهم را فراموش نکنید که این نما در برابر رطوبت مقاوم نیست، بنابراین به مرور زمان از بین می‌‌رود و دچار آسیب دیدگی می‌‌شود.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار