کد خبر: ۱۴۸۴۷۲
تاریخ انتشار: ۰۴ دی ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۷
در گفت وگوی رئیس انجمن طلا و جواهر با تجارت آنلاین مطرح شد
با نگاهی به بازار معاملات طلا متوجه می شویم که در زمان سقوط قیمت طلا، تفاوت خرید با فروش سکه تا سه میلیون تومان هم پیش رفت. یعنی روند سقوط به اندازه ای شدید بود که محدوده ریسک خرید تا ۳ میلیون تومان افزایش پیدا کرده بود. اما هنگامی که بازار ثبات دارد، تفاوت قیمت خرید و فروش صد هزار تومان و حتی به ۵۰ هزار تومان میرسد، زیرا قیمت ثابت است.

ظهور مافیا در بازار طلا و سکه

گروه اقتصادی کورش شرفشاهی: تحولاتی که به تازگی در بازار طلا رخ داده، تاثیرات قابل توجهی بر اقتصاد داشته و طلا به عنوان یک کالای سرمایه ای، در بین مردم دست به دست می شود. از سوی دیگر بی ارزش شدن وحشتناک پول ملی مردم را به سوی خرید کالاهای سرمایه ای برای حفظ ارزش پول ملی هدایت کرده که این رویکرد در بازار طلا بسیار چشمگیر تر بوده است. در این رابطه محمد اسدی جوزانی رییس انجمن طلا، نقره وجواهر تهران در گفت و گو با روزنامه تجارت گفت: درگذشته مردم با هر مبلغی می توانستند تکه ای طلا بخرند. طلا هم زیورآلات محسوب می شود که جایگاه تزیینی به ویژه برای خانم ها دارد و هم سرمایه محسوب می شود که هر لحظه می توان آن را بدون هیچ مشکلی به پول نقد تبدیل کرد تا پول آن را به خرید خانه یا خودرو اختصاص داد. وی افزود: با کمال تاسف شاهد هستیم که بازار طلا از حالت بی غل و غش بودن خارج شده و به سمت مافیا حرکت کرده است. امروزه مردم نمی دانند طلا چه وضعیتی خواهد داشت، چرا که قیمت طلا را افرادی تعیین می کنند که با پولهای سرگردان بازارها را به بحران می کشند. این افراد تاثیر مستقیمی بر بازار دارند، اما دلسوز صنف نیستند و برایشان تفاوتی نمی کند که آن صنف یک شبه ورشکست شود.

رییس انجمن طلا، نقره وجواهر تهران گفت: برای پی بردن به مشکلات بازار طلا کافیست به حباب قیمت سکه توجه داشته باشیم. دلیلی ندارد که سکه تا دو میلیون تومان حباب پیدا کند. مفهوم حباب این است که مردم طلا نمی خرند، بلکه سکه پلمب شده خریداری میکنند که در بسیاری از موارد تقلب های گسترده ای را در سکه شاهد بودیم. برای آنکه ریسک خرید سکه را متوجه شویم، کافیست به تفاوت بازار خرید و فروش توجه کنیم. هرگاه قیمت خرید سکه با فروش سکه نزدیک بود، می توان پی برد که بازار در ثبات نسبی قرار دارد، اما هرگاه که قیمت خرید و فروش سکه تفاوت چشمگیری داشت، بیانگر آن است که بازار در مرز خطر قرار دارد و هر لحظه امکان سقوط قیمت یا رشد قیمت احساس میشود.

وی گفت: با نگاهی به بازار معاملات طلا متوجه می شویم که در زمان سقوط قیمت طلا، تفاوت خرید با فروش سکه تا سه میلیون تومان هم پیش رفت. یعنی روند سقوط به اندازه ای شدید بود که محدوده ریسک خرید تا ۳ میلیون تومان افزایش پیدا کرده بود. اما هنگامی که بازار ثبات دارد، تفاوت قیمت خرید و فروش صد هزار تومان و حتی به ۵۰ هزار تومان میرسد، زیرا قیمت ثابت است.

اسدی جوزانی با تاکید بر اینکه گران شدن قیمت سکه میزان سود را بالا میبرد گفت: اگر قیمت سکه یک میلیون تومان باشد، سود ۵۰ هزار تومان مطرح میشود، اما وقتی قیمت سکه ۱۲ میلیون تومان است، همین سود ۲۰ درصدی توقع را۶۰۰ هزار تومان میکند. بنابراین سرمایهای هم که برای خرید و فروش سکه نیاز است، بالا می رود.

وی یادآور شد: در گذشته که قیمت سکه یک میلیون تومان بود، یک فرد با ۱۲ میلیون تومان ۱۲ سکه می خرید و ۱۲ تا ۵۰ هزار تومان ۶۰۰ هزار تومان می شد که البته گاهی به سود ۲۰ هزار تومان نیز معامله انجام می شد، اما امروزه خریدوفروش سکه با سقوط قیمت تا مرز ورشکستگی پیش میرود.

رییس انجمن طلا، نقره وجواهر تهران گفت: از آنجا که طلا به عنوان سرمایه مطرح است و کالای مصرفی نیست، مردم با خرید طلا به سمت سرمایهگذاری حرکت میکنند. در بسیاری از کشورهای جهان خودرو و مسکن کالای سرمایه ای محسوب نمی شود، در حالی که در تمامی نقاط جهان طلا کالای سرمایه ای است. نکته ای که باعث بحران در صنعت طلا شده، فاصله گرفتن تفکر تزیینی، زینتی و زیورالات از صنعت طلا بوده است.

وی با یادآوری اینکه گرانی یک باره طلا و بی ارزش شدن پول ملی باعث شد تا اگر مردم برای خرید طلا حرکت میکردند، دیگر به زیبایی طلا توجهی نداشتند گفت: نتیجه آن که در بازار بحث دست دوم فروشی مطرح شد و پس از مدتی که در دست دوم فروشی تقلب گسترده ای اتفاق افتاد، مردم به سمت خرید طلای آب شده رفتند. بنابراین صنعت طلاسازی که از قدیمی ترین صنایع ایران بود، در مرز بحران قرار گرفت، فعالان این صنف بیکار شدند، تولید کنندگان بسیاری به مرز ورشکستگی رسیدند و کارگران طلاساز بسیاری به سمت مشاغل کاذب همچون پیک موتوری و دستفروشی رفتند. آنهایی که مایل نبودند صنعت طلا را رها کنند، در بازار دلالی به خرید و فروش طلا و سکه مشغول شدند. اسدی جوزانی گفت: امروزه کسانی که طلای آب شده میخرند، برایشان مهم نیست که این طلا را مردم ببینند، بلکه این برای شان مهم است که ارزش پولشان را حفظ کنند که این رویکرد مردم برای صنعت طلا سازی کشور بسیار خطرناک است.

وی با اشاره به تصمیمات دولت گفت: نکته مهم
دیگر مباحثی است که در مورد جابجا کردن پول مطرح می شود. زمزمه سرک کشیدن دولت به حساب ها، باعث ترس مردم از پس انداز در بانک ها شده است. الان مردم گمان می کنند که هر لحظه امکان دارد دولت به سراغ حساب های بانکی شان برود که یا از آن مالیات بگیرد یا یارانه شان را حذف کند. بنابراین از دریافت سود بانکی منصرف میشوند و آنچه قرار است در قالب سود بانکی برایشان اتفاق بیفتد، با خرید طلای آب شده و افزایش قیمت آن اتفاق می افتد.

رییس انجمن طلا، نقره وجواهر تهران گفت: نکته بسیار مهمی که در بحث طلا وجود دارد، تاثیر بازی های سیاسی و اتفاقاتی است که روند افزایش یا کاهش قیمت ها را رقم می زند. مردمی که قیمت سکه یک میلیون تومانی را باور نمی کردند، یکباره متوجه شدند که در مدت کوتاهی در دولت قبل قیمت سکه به چهار میلیون تومان رسید، اما در دولت روحانی این روند افزایش وحشتناکتری پیدا کرد و شاهد بودیم که سکه تا ۱۶ میلیون تومان هم رفت و حتی در بازار پیش بینی می کردند قیمت سکه تا ۳۰ میلیون تومان هم خواهد رسید به شرط آنکه ترامپ پیروز انتخابات آمریکا باشد. وی با یادآوری اینکه بانک مرکزی ادعای کنترل قیمت سکه و دلار را با جدیت مطرح می کرد گفت: در عمل بازار مسیر خودش را بدون توجه به سخنان دولتمردان طی کرد. اگرچه باور بر این است که دولت عامل اصلی گرانی بوده است، اما اینکه تا چه اندازه دولت در گران کردن قیمت سکه و دلار نقش داشته، مهم نیست، بلکه مهم انتخابات آمریکا بود که با شکست ترامپ، کاهش کینهتوزی علیه ایران و پایان تحریمها قابل پیش بینی بود به همین دلیل یکباره قیمت ها روند نزولی گرفت. اسدی جوزانی با اشاره به اینکه قیمت سکه در کانال ۱۱ میلیون تومان قرار دارد گفت: پیش بینی ها حاکی از آن است که این روند نزولی با روی کار آمدن دولت بایدن و مذاکرات برجام قوت خواهد گرفت. واقعیت این است که باید قیمت ها ثبات پیدا کند. اگر قرار است سکه به یک میلیون تومان برسد، باید ثبات پیدا کند و اگر قرار است در مرز ۵ میلیون تومان بماند، بازهم باید ثبات پیدا کند. زیرا در این صورت مردم می دانند که چه چیزی را می خرند و تا چه مدت قیمت آن ثابت خواهد ماند.

وی با ابراز تاسف از اینکه در نتیجه رشد روز افزون قیمت طلا و تفکر خرید طلای آب شده یا دست دوم، بسیاری از کارگاههای طلاسازی تعطیل شدند گفت: با ثبات بازار طلا سازی رونق دوباره خود را پیدا میکند و مردم بار دیگر از طلا به عنوان محصولی زینتی استفاده می کنند.

در آن صورت طلا های آب شده از گوشه کمد خانه ها بیرون می آید و به صورت زیورآلات بر دست و گردن مردم خودنمایی خواهد کرد. این وظیفه سنگین دولت است که بازار را به سوی ثبات هدایت کند زیرا بحران به نفع هیچ کس نیست.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار