کد خبر: ۱۴۸۴۷۸
تاریخ انتشار: ۰۵ دی ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۶
مدیرعامل بانک صادرات ایران در هشتمین وبینار «حسابداری مدیریت» عنوان کرد
همزمان با نامگذاری سال ٩٨ به عنوان سال رونق تولید از سوی مقام معظم رهبری، بانک صادرات ایران با ارائه طرح طراوت، مدیریت زنجیرة تأمین مالی از تقاضا تا ماده خام را تحت پوشش گرفت.

با طرح «طراوت» کارخانه‌ها نقد می‌فروشند، مردم نسیه می‌خرند

حجت‌اله صیدی، مدیرعامل بانک صادرات ایران در هشتمین وبینار «حسابداری مدیریت ایران»، طرح‌های طراوت تولید، توسعه و مسکن را در بحث تأمین مالی و کاهش «هزینه مبادله» مؤثر دانست و از تمرکز بانک صادرات ایران بر آن دسته از ارکان و عوامل تولید که برای صنعت و اقتصاد کشور ارزش افزوده ایجاد می‌کنند، سخن گفت.


به گزارش تجارت آنلاین به نقل از روابط‌عمومی بانک صادرات ایران، حجت‌اله صیدی در هشتمین وبینار حسابداری مدیریت ایران که با عنوان «مدیریت هزینه و زنجیره تأمین در کسب و کار»، برگزار شد، دربارة «نقش بانک‌ها در مدیریت تامین زنجیره کسب و کارها» گفت: بانک‌ها در زنجیره تامین مالی نقش کلیدی دارند و این زنجیره موجب کاهش هزینه و افزایش سرعت تولید می‌شود؛ به‌طوری که با کنار گذاشته شدن مراحل اضافی هم دغدغه مصرف‌کننده را کاهش می‌دهد و هم به نفع اقتصاد کشور عمل می‌کند، زیرا از یک سو «هزینه مبادله» را پایین می‌آورد و از دیگر سو، از خلق نقدینگی جلوگیری می‌کند. این نگاه از ابتدای سال ٩٨ با عرضه محصول جدید بانک صادرات ایران با عنوان طرح اعتباری رونق تولید (طراوت) آغاز و بانک موفق شد در همین سال هشت هزار میلیارد تومان وارد چرخه تولید کند. در سال جاری نیز بیش از ١٥ هزار میلیارد تومان در این قالب به تولید تخصیص داده است.


وی در این همایش که با حضور استادان دانشگاه، فعالان عرصه حسابداری و مدیریت مالی، دانشجویان و علاقه‌مندان بر بستر وب برگزار شد، افزود: از ابداعات و اختراعات بشر خردورز، زنجیره تأمین است که موجب کاهش هزینه مبادله می‌شود؛ به طوری که اقتصاددانان توسعه یکی از شاخص‌های توسعه‌ را کم بودن هزینه مبادله می‌دانند. این شاخص در مقایسه توسعه‌یافتگی دو کشور با یکدیگر مورد توجه بوده و با رفاه و توسعه انسانی ارتباط دارد. شاخص هزینه مبادله نشان می‌دهد وقتی کالایی در کارخانه تولید می‌شود، با چه قیمتی در اختیار مصرف‌کننده قرار می‌گیرد. هر کشوری که کالا در آن با نرخ کمتری به دست مصرف‌کننده برسد، توسعه‌یافته‌تر است و برعکس. با شاخص مذکور می‌توان بررسی کرد که در مسیر تولید، عواملی چون دیوان‌سالاری و موانع مختلف تا چه میزان هزینه‌های غیرضرور روی دست کشور می‌گذارد.


مدیرعامل بانک صادرات ایران اظهار کرد: حسن زنجیره تأمین این است که از ماده خام تا مصرف‌کننده را به نحو مستقیم به یکدیگر وصل‌ و واسطه‌ها را حذف می‌کند و هزینه را به شدت کاهش می‌دهد.


صیدی در تشریح وضعیت «هزینه مبادله» نیز به بحث اثرگذاری زنجیره تأمین مالی اشاره و اظهار کرد: همه اجزای تولید در مراحل مختلف نیاز به تأمین مالی دارند. برای مثال از استخراج سنگ آهن تا تبدیل به گندله و شمش فولاد، مراحل تبدیل به ورق فولاد در شرکت‌های فولادی و تبدیل ورق فولادی برای تولید خودرو در شرکت‌های خودروسازی و خرید توسط نمایندگی‌های فروش و در نهایت استفاده مصرف‌کننده نهایی به تأمین مالی نیاز است. در این مسیر جریان نقدینگی از راست به چپ و از چپ به راست و دایره‌وار ادامه می‌یابد و چه بهتر که مراحل اضافی از این جریان حذف شود.


وی گفت: در صورتی که هر یک از اجزای تولید تا مصرف به صورت جداگانه به بانک یا بازار سرمایه وصل شوند، هزینه زیادی صرف خواهد شد که تورم‌زا خواهد بود و اینجاست که نقش بانک‌ها برای کاهش چنین هزینه‌هایی آشکار می‌شود؛ به عنوان مثال، در مدیریت زنجیره تأمین (supply chain) تنها با یک میلیارد تومان تسهیلات می‌توان چهار واحدی را که در غیاب مدیریت مذکور تسهیلات جداگانه و به مراتب بیش از این رقم دریافت می‌کردند، پوشش داد.


این استاد دانشگاه افزود: در رویکرد سنتی بخش‌های مختلف تولید، توزیع، عمده فروش، خرده فروش و مصرف‌کننده به صورت جداگانه تحت پوشش تأمین مالی بانک‌ها قرار می‌گرفتند که علاوه بر خلق پول، هزینه مبادله را افزایش و سرعت تولید را کاهش می‌داد و موجب افزایش قیمت تمام شده کالا می‌شد. در صورتی که در رویکرد نوین، ابزارهایی همچون اعتبارات اسنادی، خرید دین و عاملیت بازرگانی کمک می‌کند تا بانک‌ها بتوانند بدون خلق نقدینگی جدید کل زنجیره تأمین را تحت پوشش قرار دهند.


مدیرعامل بانک صادرات ایران با اشاره به تاثیر ارکان و عوامل مهم در زنجیره ارزش محصولات تولیدی و ایجاد ارزش افزوده، اظهار کرد: بانک صادرات ایران در موضوع تأمین مالی بر دارایی‌های دارای ارزش افزوده تمرکز کرده است تا عوامل فاقد ارزش افزوده حذف شوند و در نتیجه هزینه مبادله کاهش یافته، رونق تولید تحقق و در نهایت درجه توسعه‌‌یافتگی بهبود پیدا کند.


وی با اشاره به روند افزایش قیمت‌ مواد اولیه و افت تقاضا به عنوان عواملی برای کاهش نقدینگی واحدهای تولیدی از اواسط سال ٩٧، افزود: همزمان با نامگذاری سال ٩٨ به عنوان سال رونق تولید از سوی مقام معظم رهبری، بانک صادرات ایران با ارائه طرح طراوت، مدیریت زنجیرة تأمین مالی از تقاضا تا ماده خام را تحت پوشش گرفت.


صیدی با بیان اینکه برای رونق تولید تنها تزریق نقدینگی به کارخانه کافی نیست، گفت: باید تقاضایی را در بازار تعریف کرد تا مصرف‌کنندگان بیشتری برای خرید محصولات مراجعه کنند. به همین منظور، بانک صادرات ایران از طریق ارائه کارت اعتباری مرابحه به مصرف‌کننده، تقاضا را از طریق صدور اعتبارات اسنادی ریالی تحت پوشش قرار داد. این اعتبار بدون خلق نقدینگی جدید و هزینه اضافی، موجب تامین مالی زنجیره تولید تا مصرف و در سال ٩٨ موجب ورود هشت هزار میلیارد تومان اعتبار به چرخه تولید شده است. به طوری که بنا به اظهار انجمن تولیدکنندگان فولاد و انجمن تولیدکنندگان پتروشیمی، برخی بنگاه‌ها از ورشکستگی نجات یافتند. ضمن اینکه با استفاده از طرح طراوت بانک صادرات ایران مردم نسیه خریدند، اما تولیدکننده پول خود را نقد دریافت کرد.


مدیرعامل بانک صادرات ایران همچنین با اشاره به طرح «طراوت توسعه» گفت: با استفاده از این طرح، توسعه تولید با استفاده از مکانیسم صدور اعتبارات اسنادی مورد حمایت قرار گرفته است تا تولیدکنندگان بتوانند ظرفیت‌های تولید خود را افزایش دهند. علاوه بر این، طرح «طراوت مسکن» در همین قالب برای تأمین مالی مسکن اقشار متوسط در قالب پیش‌خرید از انبوه‌سازان از سوی بانک صادرات ایران عرضه شد.​​

مطالب مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار