کد خبر: ۱۴۹۰۵۵
تاریخ انتشار: ۰۸ دی ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۹

سلامت نیوز:واکسن ایرانی کرونا که نتیجه تحقیقات و تلاش‌های دانشمندان جوان ایرانی است قرار بود در هفته نخست دی‌ماه وارد فاز تست انسانی شود. این در حالی است، که مدت مقرر به پایان رسید و با وجود وعده داده شده برای تست این واکسن، اما تست انسانی آن واکسن انجام نشد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه صبح نو ،البته گفته شده است که تست انسانی واکسن کرونا تا پایان این هفته انجام می‌شود. این در حالی است که خبرهای اعلام شده درباره داوطلبان تست انسانی واکسن کرونا نشان می‌دهد که بیش از 60‌هزار نفر برای تست واکسن اعلام آمادگی کرده‌اند. البته همزمان با تولید واکسن ایرانی، مساله خرید واکسن‌های خارجی نیز در دستور کار قرار دارد و اقداماتی در این زمینه انجام شده است. آقای دکتر سعید نمکی، وزیر بهداشت و درمان روز گذشته درباره این مساله اظهار داشت: «مسیر تهیه واکسن خارجی را داریم طی می کنیم. بحث کووکس را خوشبختانه با مکانیزمی حل کردیم و به‌زودی برای خرید از منابع غیرکووکس هم‌اخبار خوشی را به مردم خواهیم داد. شرط ما خرید واکسن مطمئن و دارای تاییدیه‌ها و گواهی‌های مورد وثوق است.» اگرچه وعده‌ها برای خرید واکسن خارجی داده شده اما مردم همچنان منتظر واکسن‌هایی هستند که توسط فرزندان خودشان تولید شده‌اند و البته داوطلبان بسیاری هم برای تست انسانی واکسن حضور دارند.

رییس ستاد اجرایی فرمان امام(ره) نیز دیروز در بازدید از محل آماده‌سازی واکسن توضیحاتی در این باره داد.وزیر بهداشت و درمان روز گذشته در بازدید از رصدخانه طرح شهید قاسم سلیمانی از جنبه‌های مختلف تولید واکسن گفت. سعید نمکی با اشاره به اینکه تولید واکسن در داخل کشور از سوی متخصصان ایرانی یک کار عظیم و حماسه‌ای بزرگ است، اظهار داشت:

خوشبختانه مراحل تست انسانی از این هفته آغاز می‌شود و منبع دیگری هم از هفته آینده مجوز تست انسانی را دریافت می‌کند. مردم باور کنند که ما این‌کاره هستیم و قدمتی به طول یک قرن در تولید واکسن در رازی و پاستور داریم. مردم بدانند که ما توانمندی این کار را داریم. نمکی در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد: عزیزانی که در این راه ما را همراهی می‌کنند دلسرد نشوند.

بانوی بزرگوار و دانشمندی که در تیم تحقیقات ما قرار دارد که متاسفانه حمله‌هایی به ایشان شده بود. این‌فقط به این دلیل است که این دانشمندان کنار بکشند، اما می‌دانم که مقتدرتر و توانمندتر از این هستید که از این صحنه پای بیرون بگذارید. ما در آینده نزدیک اثبات می‌کنیم که واکسن داخلی‌مان نسبت به بسیاری از واکسن‌هایی که در دنیا می‌سازند، ارجح است. وی خطاب به مردم‌گفت: دعا کنید و همکاری کنید که روند کاهشی مرگ‌ها و بستری‌های ناشی از کرونا که امروز به کمتر از یک سوم رسیده، ان‌‌شاءالله ادامه یابد.


بازدید از محل تولید واکسن

رییس ستاد اجرایی فرمان امام(ره) از آمادگی این ستاد برای تولید ۱۲میلیون دوز واکسن ظرف ۶ماه پس از تأیید نهایی آن خبر داد. آقای محمد مخبر صبح دیروز درجریان بازدید از محل آماده شده برای تولید واکسن ایرانی کرونا گفت: دراین شهرک یک مرکز جامع تولید انواع واکسن را راه‌اندازی خواهیم کرد که آمادگی تولید ۹۰درصد واکسن‌های کشور در آن وجود خواهد داشت.

وی با اشاره به مراحل تست انسانی واکسن کرونا گفت: علی‌رغم تبلیغات سوء شبکه‌های معاند و رسانه‌های ضدانقلاب تا امروز ۶۰‌هزار نفر برای داوطلبی تزریق واکسن با سامانه«‌‌۴۰۳۰» تماس گرفته‌اند و ۳۶هزار نفر پس از اطلاع از شرایط لازم، ثبت‌نام خود را قطعی کرده‌اند، اگرچه ما بیشتر از ۵۶‌نفر را نمی‌توانیم بپذیریم. مخبر افزود: این ۵۶نفر از یک منطقه یا یک جنس و سن هم نخواهند بود و به صورت متنوع و پراکنده انتخاب خواهند شد و تزریق هم به صورت یکجا و همزمان نخواهد بود و در یک دوره زمانی تزریق انجام خواهد شد.

رییس ستاد اجرایی فرمان امام(ره) درخصوص آغاز تست انسانی خاطرنشان کرد: ظرف دو، سه روز آینده اولین تزریق انجام خواهد شد، جان انسان‌ها برای ما اولویت اول است و کار پیچیده و حساسی است از همین رو بسیار سخت‌گیرانه‌تر از استانداردهای سازمان بهداشت جهانی تمام ملاحظات و نکات را رعایت می‌کنیم و هیچ اصراری برای جلوافتادن هیچ فرآیندی نداریم.

وی عنوان کرد: واکسن ایرانی کرونا، هیچ چیزی کمتر از واکسن‌های ساخته شده در سایر نقاط جهان ندارد و تقریبا واکسن تولیدی توسط دانشمندان ستاد کم‌ترین عوارض را خواهد داشت. مخبر با اشاره به توان تولید واکسن در این مجموعه گفت: ظرف ۴۰‌روز آینده به ظرفیت تولید ماهانه ۱/۵‌میلیون دوز خواهیم رسید و از ۶‌ماه دیگر این ظرفیت به ماهانه ۱۲میلیون دوز خواهد رسید و پس از تأمین نیاز کشور، قادر خواهیم بود که واکسن را به خارج از کشور هم صادر کنیم.آقای حمیدرضا جمشیدی، دبیر ستاد ملی مقابله با کرونا نیز شنبه شب در برنامه گفت‌‌و‌گوی ویژه خبری اظهار داشت: همه تمهیدات لازم در حد استاندارد برای آن‌ها انجام می‌شود و در این هفته واکسن به داوطلبان تزریق خواهد شد.

جمشیدی با اشاره به مراحل تهیه واکسن گفت: واکسنی که قرار است این هفته وارد فاز آزمایش انسانی شود روی موش، خرگوش، میمون و خوکچه آزمایش شده است و حتی برای آزمایش آن روی حیوانات مجوز اخلاق گرفته‌ایم. وی اضافه کرد: این واکسن موجب تب، شوک، مسمومیت و… نمی‌شود و بی‌خطر است اما باید برای استفاده آن مطمئن شویم. وی با تاکید بر اینکه سازمان غذا و دارو اجازه نمی‌دهد واکسنی که مشکل دارد در کشور استفاده شود، گفت: بحث واکسن کاملا علمی است و خواهش می‌کنم این بحث را سیاسی، انتخاباتی و ژورنالیستی نکنند.

خیرین برای خرید واکسن کمک می‌کنند

رییس جمعیت هلال‌احمر ایران هم دیروز از اقدام این نهاد برای خرید یک میلیون دوز واکسن کرونا خبر داد. دکتر کریم همتی درباره اقدامات جمعیت هلال‌احمر برای واردات و تأمین واکسن کرونا، گفت: آقای وزیر بهداشت اعلام کردند که هلال‌احمر هم در بحث خرید واکسن کرونا مشارکت کند که در حال حاضر داریم رایزنی‌ها را انجام می‌دهیم.

وی افزود: بعد از اینکه رایزنی‌ها به جایی برسد باید هم بحث قیمت و هم نوع واکسن را با سازمان غذا و دارو چک کنیم و برای هر یک از واکسن‌هایی که مورد تأیید سازمان غذا و دارو باشند، اقدام کنیم. به هر حال منبع ما از منابع موجود در بازار است که تهیه خواهد شد. وی از حضور خیرین خارج از کشور در خرید واکسن کرونا نیز خبر داد و گفت: یکی از خیرین هم دارد به ما کمک می‌کند که از خارج از کشور مقداری واکسن خریداری کند که برای ما ارسال شود که البته مقدارش نسبت به کل واکسنی که می‌خواهیم دریافت کنیم، زیاد نیست.همتی تاکید کرد: هلال‌احمر یک میلیون دوز واکسن را از چین خریداری خواهد کرد و مابقی واکسن‌ها که حدود ۲۰‌میلیون دوز خواهد بود از سوی وزارت بهداشت تأمین خواهد شد.


۵۵۰۰‌بیمار دیگر شناسایی شدند

سخنگوی وزارت بهداشت از کاهش موارد ابتلا و فوتی‌های روزانه ناشی از کرونا به‌دنبال اقدامات انجام شده خبر داد و گفت: در فاصله ظهر روز شنبه تا ظهر روز یکشنبه ۱۱۹‌بیمار به‌دلیل این بیماری جان خود را از دست دادند. دکتر سیماسادات لاری در ادامه سخنان خود تاکید کرد: از ظهر روز شنبه تا ظهر روز یکشنبه، هفتم دی‌ماه بر‌اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۵‌هزار و ۵۰۲‌بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۵۳۰‌نفر از آن‌ها بستری شدند.

وی افزود: مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به یک میلیون و ۲۰۰‌هزار و ۴۶۵‌نفر رسید.لاری گفت: متاسفانه مجموع جان‌باختگان این بیماری هم به ۵۴‌هزار و ۶۹۳‌نفر رسید. وی افزود: ۵۲۱۲‌نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند. سخنگوی وزارت بهداشت همچنین گفت: در حال حاضر و بر‌اساس آخرین تحلیل‌ها، ۱۰۸شهرستان در وضعیت نارنجی و ۳۴۰‌شهرستان در وضعیت زرد قرار دارند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار