کد خبر: ۱۴۹۱۴
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۷
دستاورد سياست هاي تنش زدايي دولت يازدهم؛
بعد از تمايل شركتها و تجار خارجي اينبار نوبت ايرانيهاي مقيم خارج از كشور است كه خودي نشان بدهند و حضور خود را با برگزاري كنفرانسي 2 هزار نفري براي بررسي وضعيت تجارت در ايران اعلام كنند.
به گزارش روزنامه تجارت،  بر اساس آمار غير رسمي جمعيتي بيش از 3 ميليون ايراني در خارج از كشور زندگي مي كنند كه 40 درصد آنها در
 اروپا ،30 درصد در آمريكاي شمالي و 30 درصد ديگر در اقصي نقاط جهان زندگي مي كنند.
مطابق گزارش منتشر شده از سوي وزارت امور خارجه و مهاجرت آمريكا مهاجرين كشورهاي ايران و ارمنستان نسبت به ديگر مهاجرين حاضر در اين كشور از جايگاه اجتماعي بالاتري برخوردار هستند.در اروپا نيز ايرانيان از وضعيت خوبي نسبت به ديگر مهاجران كشورهاي شرقي برخوردار هستند .ميزان پايين ثبت جرائم از سوي ايراني تبارها در اتحاديه اروپا خود شاهد اين امر است.
استفاده از پتاسيل بالاي ايرانيان خارج از كشور همواره شعار دولتها بوده است به طوريكه در زمان دولت اصلاحات مركزي به نام شوراي عالي ايرانيان خارج از كشور راه اندازي شد و وظيفه اين شورا تسهيل روند امور اداري ايرانياني كه به هر دليل از كشور خارج شده بودند براي برگشت به خانه بود به طوريكه در يك فرمان عمومي تمام ايرانياني كه مرتكب قتل نفس نشده بودند مي توانستند با مراجعه به سفارت ايران در كشورهاي مختلف وضعيت قضائي خود را براي ورود به ايران بررسي كنند.
در دولت نهم و دهم روند استقبال از اين طرح از سوي خارج نشينان كند تر شد و علت آن هم ماجراجويي رئيس دولت وقت و خدشه دار شدن چهره بين المللي ايران در جوامع غربي   بود.با اينكه در اين دوران هزينه شوراي عالي ايرانيان بيش از 10 برابر شد اما بازده مناسبي از خود نشان نداد.
با پيروزي حسن روحاني در انتخابات يازدهمين دوره رياست جمهوري ايران تنش زدايي و حل بحران هسته اي تبديل به اولويت دولت يازدهم شد.پيش برد اين سياست تاكنون سبب شده است كه با وجود معلوم نبودن نتيجه مذاكرات هسته اي كشورهاي اروپايي و آمريكايي و كمپاني هاي چند مليتي خود را براي حضور در ايران آماده كنند.
به طوريكه هر روز شاهد مخابره خبري از علاقمندي كمپاني هاي و كشورها براي حضور در بازار ايران آنهم در تمامي صنايع هستيم.
اما اينبار روزنامه فاينانشيال تايمز خبر حضور ايراني هاي مقيم خارج را منتشر كرده و از برگزار ي بزرگترين اجتماع اين افراد براي بررسي وضعيت تجارت در ايران را خبر  داده است.
به گزارش تسنيم ،فایننشال تایمز طی گزارشی نوشت: بزرگترین اجتماع ایرانیان مقیم خارج طی بیش از 30 سال گذشته ماه آینده در برلین برگزار خواهد شد.
موضوع این نشست که در آن فعالان تجاری و اقتصادی از ایران نیز حضور خواهند داشت شکوفایی فرصت‌ها در بخش فن‌آوری ایران خواهد بود.
شرکت حدود 2000 نفر در کنفرانس ای بریج، که اکثر آنها ایرانیان مقیم آمریکا، اروپا و ایران و همچنین سرمایه گذاران خارجی هستند، نشانه‌ای از علاقمندی به سرمایه گذاری در ایران در صورت لغو تحریم‌ها علیه این کشور است.
یکی از مؤسسان شرکت ناواک در این باره می‌گوید: «این کنفرانس فرصت خوبی برای شبکه سازی خواهد بود و به ما کمک خواهد کرد با دیدن کسانی که تجربه‌ای در سطح جهانی دارند، دنیای خودمان را بزرگ‌تر کنیم».
ناوک یکی از صدها شرکت نوپایی است که در زمینه فن‌آوری‌های سبز و قابل پوشیدن و زمینه‌های رباتیک و نانوتکنولوژی فعالیت دارد و قرار است در این کنفرانس شرکت کند.
وی فارغ التحصیل دانشگاه صنعتی شریف است. در حالی که بسیاری از همکلاسی‌های دوران تحصیل وی عازم سیلیکون ولی آمریکا شده‌اند، او تصمیم گرفته در کشورش بماند و روی شرکت نوپایی که تأسیس کرده تمرکز کند.وی می‌گوید: «ایران دارای یک بازار بکر و دست نخورده است و کار کردن در اینجا آسان‌تر است». او با اشاره به افزایش رقابت در بازار ایران در آینده می‌افزاید: «ممکن است این فضا طی 5 تا 6 سال آینده دیگر وجود نداشته باشد».گروه دموند اینوویشن، که از شرکت‌های نوپا در ایران حمایت می‌کند، به وی کمک کرده است. حدود 180 شرکت مشابه در ایران وجود دارد که بسیاری از آنها توسط دانشگاه‌های دولتی حمایت می‌شوند.برگزاری این کنفرانس نشان دهنده پتانسیل بالای سرمایه گذاری در ایران در صورت لغو تحریم‌هاست. بر اساس آمارهای غیررسمی، نرخ نفوذ اینترنت و تلفن همراه بین جمعیت جوان ایران به‌ترتیب 55 و 126 درصد است که بالاترین رقم بین کشورهای خاورمیانه به شمار می‌رود.
اما بخش فن‌آوری نوپای ایران هنوز راه درازی در پیش دارد. فعالان این بخش از نبود حمایت لازم از حقوق مالکیت فکری و عدم حمایت از شرکت‌های نوپا گله‌مندند.
این فعال اقتصادی ایران می‌گوید: «ما بیش از سرمایه گذاری نیازمند مشورت گرفتن و فراگرفتن دانش هستیم».
 یک سرمایه‌دار ایرانی ــ آمریکایی در سیلیکون ولی و یکی از عوامل برگزاری کنفرانس آی بریج گفت، این کنفرانس برای آشنایی افراد با یکدیگر و آماده شدن برای زمان بعد از لغو تحریم‌ها طراحی شده است.
وی که سالهاست در ایران زندگی نمی‌کند، افزود: «هر کشوری که وابستگی عظیمی به نفت و گاز دارد، روی یک بمب ساعتی نشسته است».
وی ادامه داد، اگر ایران به‌سمت اقتصاد دانش‌بنیان و نوآورانه حرکت کند، میلیون‌ها فرصت شغلی می‌تواند ایجاد شود.
رئیس کمیته اجرایی کنفرانس آی بریج در ایران گفت، به‌منظور خودداری از نقض تحریم‌های بانکی، تجار ایرانی هزینه پرواز و میزبانی را پرداخت می‌کنند.
اما به‌رغم همه چالش‌ها، سازمان دهندگان این کنفرانس خوش‌بینند.
رئیس گروه دموند اینویشن، که یکی از حامیان مالی این کنفرانس است، گفت: «ایرانی‌های مقیم آمریکا، مثل چینی‌ها، هندی‌ها و کره‌ای‌های حاضر در سیلیکون ولی می‌خواهند ارتباطات (حرفه ای) با کشورشان برقرار کنند».
اقتصاد و سرمايه گذاري مي تواند عامل مهمي براي تحريك حس ميهن پرستي و بازگشت به ميهن براي ايرانيان آنسوي آبها باشد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار