کد خبر: ۱۴۹۳۴۳
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۳۹۹ - ۲۰:۱۶
پارابن ها ترکیبات شیمیایی هستند که برای نخستین بار حدود 85 سال پیش معرفی شدند. متیل پارابن، اتیل پارابن، پروپیل پارابن و بنزیل پارابن از جمله پارابن های مهم و کاربردی هستند که در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرند.

کاربرد پارابن ها و مضرات آن ها

یکی از پرکاربرد ترین مواد نگهدارنده، پارابن ها هستند. نگهدارنده ها موادی هستند که در فرمولاسیون مواد غذایی و دارویی جهت محافظت از آن ها در برابر میکروب ها و همین طور افزایش مدت زمان نگهداری آن ها در دوره نگهداری محصول و در هنگام مصرف به کار می روند. پارابن ها ترکیبات شیمیایی هستند که برای نخستین بار حدود 85 سال پیش معرفی شدند. متیل پارابن، اتیل پارابن، پروپیل پارابن و بنزیل پارابن از جمله پارابن های مهم و کاربردی هستند که در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرند. این مواد در محصولات آرایشی و بهداشتی (مانند انواع شامپوها، مواد شوینده، مرطوب کننده ها، ژل های شست و شو، خمیردندان ها، محصولات زیبایی)، برخی مواد غذایی، برخی از داروها (مانند داروهای موضعی و تزریقی) و .. به کار می روند. پارابن ها خاصیت ضد میکروبی داشته و در از بین بردن قارچ ها و باکتری ها موثر هستند. در کنار مزیت ها و ویژگی های مثبتی که این تریکبات شیمیایی دارند، برخی از تحقیق ها نشان داده که می توانند عوارضی نیز داشته باشند. برخی از این عوارض عبارتند از حساسیت هایی چون درماتیت تماسی، سرطان پوست، سرطان پستان، اختلال غدد درون ریز، سمیت در رشد و تولید مثل و ... . در این مقاله قصد داریم به معرفی انواع پارابن ها و بررسی ویژگی ها و کاربردهای آن ها بپردازیم.

متیل پارابن

متیل پارابن که به نام نپاژن نیز شناخته می شود، آلرژن شیمیایی بوده که به شکل کریستال های سفید با بوی ملایم و ضعیف دیده می شود. این ماده در الکل، اتر و استون کاملا حل شده در آب نیمه محلول است و می تواند زمان انحلال و به دنبال آن زمان بارگیری را کاهش دهد. متیل پارابن خاصیت ضد قارچی و آنتی بیوتیک دارد و می تواند مانع از رشد میکروب ها شود. این ماده به طور طبیعی در برخی از میوه ها مانند زغال اخته و بلوبری، گیاهانی مانند ترتیزک و همین طور در فرومون های حشرات یافت می شود. همچنین می توان آن را از ترکیب رسوب گروه کربوکسی اسید 4- هیدروکسی بنزوئیک با متانول تهیه و تولید کرد. از متیل پارابن در صنایع غذایی و محصولات آرایشی و بهداشتی و مراقبت از پوست به عنوان نگهدارنده و به منظور جلوگیری از رشد میکروب ها و باکتری ها استفاده می شود. این ماده در پاک کننده ها و مرطوب کننده ها جهت تاثیرگذاری بیشتر به کار می رود و ایمنی آن مورد تایید بوده و خطر و عوارض خاصی ندارد. بدون آسیب بودن این ماده سبب شده که بسیاری از داروسازها و کارخانه های تولید کننده دارو برای تولید تعداد زیادی از داروها نیز به سراغ خرید متیل پارابن دارویی به عنوان یک ماده مفید و موثر بروند. استفاده در مرطوب‌کننده‌ ها، شامپو، تهویه هوا، سایه ‌چشم، کرم ‌های ضد آفتاب، محصولات اصلاح، محصولات مراقبت از مو و ... از دیگر کاربردهای این ماده به شمار می آید.

پروپیل پارابن

یکی دیگر از مواد شیمیایی پرکاربرد که به عنوان نگهدارنده ضد میکروبی در صنایع غذایی، داروسازی و تولید محصولات آرایشی و بهداشتی مورد استفاده قرار می گیرد، پروپیل پارابن نام دارد. این ماده که به طور طبیعی در بسیاری از گیاهان و حشرات یافت می شود، به شکل مصنوعی نیز قابل تولید است. بلورهای سفید رنگ این ماده دارای قابلیت انحلال پذیری در الکل و اتر بوده اما در آب حل نمی شود. پروپیل پارابن سمیت بسیار کمی دارد و می توان گفت استفاده از آن خطر و عوارض زیادی به همراه نخواهد داشت. پروپیل پارابن در مواد و محصولات مختلفی مانند پاک کننده ‌های صورت و پوست، ضد آفتاب ‌ها، دئودورانت ‌ها، ژل‌ های اصلاح، خمیردندان‌ ها، لوازم آرایش، انواع محصولات مرطوب کننده و شوینده، به خصوص محصولاتی که آب زیادی در محتویات خود دارند، مانند شامپوها و نرم کننده ها به کار می رود. این ماده دارای خاصیت ضد میکروبی بوده و تاثیر زیادی بر قارچ‌ ها و باکتری‌ های گرم مثبت دارد و توسط پوست بدن جذب شده و از طریق صفرا و همین طور ادرار دفع و از بدن خارج می شود. در صنایع غذایی نیز از این ماده به منظور حفظ ظاهر طبیعی، عطر و رنگ غذا استفاده می شود. همچنین به کارگیری این ماده در تولید مواد غذایی کنسرو شده یا بسته ‌بندی‌ شده باعث از بین رفتن میکروب های احتمالی این محصولات می شود. از آن جایی که این ماده کابردهای زیادی در صنایع مختلف دارد، فروش پروپیل پارابن به عنوان یک ماده نگهدارنده و ضد میکروبی در جهان روند افزایشی داشته و از آن در زمینه های متفاوتی استفاده می شود.

اتیل پارابن

اتیل پارابن در حقیقت اتیل استر پتاسیم هیدروکسی بنزوئیک بوده که به شکل کریستال های سفید رنگی دیده می شود. این ماده فاقد بو بوده و به عنوان ماده نگهدارنده ضد میکروبی، عامل ضد قارچ و متابولیت گیاهی و فیتواستروژن در محصولات آرایشی و بهداشتی، مواد غذایی و داروها به طور گسترده مورد استفاده قرار می گیرد. برخی از تحقیقات ثابت کرده است که اتیل پارابن بی ضرر بوده و عوارضی ندارد؛ اما در تعداد دیگری از پژوهش ها، این ماده دارای عوارض است. بنا بر نتایج به دست آمده از این تحقیقات این ماده ممکن است باعث بروز التهاب پوستی، حساسیت پوستی یا ایجاد زخم هایی بر روی پوست شود. با این وجود همچنان این ماده در صایع غذایی و تولید محصولات آرایشی مورد استفاده قرار می گیرد و نتیجه قطعی درستی درباره آثار مخرب آن در دسترس نیست. شرکت بازرگانی پیشگامان شیمی از جمله مجموعه های فعال در زمینه تامین مواد اولیه و واردات محصولات شیمیایی است و شما می توانید جهت سفارش و خرید این محصول و همین طور استعلام قیمت اتیل پارابن به سایت این شرکت مراجعه کرده و یا با شماره های 021-91306181 و 09129008862 تماس حاصل فرمایید

نام:
ایمیل:
* نظر: