کد خبر: ۱۴۹۸۹۴
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۹ - ۲۰:۲۳

علیرضا سلیمی

عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی

بعد از مدت کوتاهی که شاهد کاهش قیمت خودرو بودیم، افزایش قیمت خودرو در چند روز اخیر اتفاق افتاد که ناشی از تصمیم اشتباه شورای رقابت بود. اصل نفس وجود شورای رقابت برای ایجاد آرامش در بازار است، اگر قرار است خود این شورا بازار را تحریک کند و به اصطلاح به سمت و سویی برود که تعادلی در قیمتها ایجاد نکند پس چرا وجود دارد؟ نتیجه کار نشان می دهد که رفتار شورای رقابت مورد سوال است. آقایان عنوان میکنند ما چندین هزار کارگر اضافه داریم که علت افزایش قیمتها برای این است که حقوق و دستمزد آنان را پرداخت کنیم! سوال اینجاست چرا باید مردم که مصرف کننده نهایی هستند باید هزینه سومدیریت ها را بدهند؟ چرا باید فشار افزایش قیمتها بر دوش آنان باشد؟ زمانی که در بازار ارز ثبات نداشتیم قیمت خودرو هم به طور سریع تغییر میکرد چون گفته میشد قیمت ارز در حال افزایش است؛ امروز که تقریبا ثبات نسبی در بازار وجود دارد و نرخ ارز مانند گذشته بالا و پائین نمیشود آقایان چه توجیحی برای این افزایش قیمتها دارند؟ در کنار بقیه سوالات این سوال هم پیش میآید چرا شورای رقابت هر ۳ ماه یکبار قیمتها را تغییر میدهد؟ کاری که با هیچ عقل و منطقی سازگار نیست.تصمیمگیران باید پاسخ دهند، کدام عقل و منطق میپذیرد که هر ۳ماه یکبار بدون دلیل در مورد قیمتها تصمیمگیری شود؟ در حالی که همین اقدامات باعث لرزان شدن بازار میشود.

امروز قیمت ارز ثابت است و سایر بازارها یک آرامشی را تجربه میکنند، البته به استثناء بازار مواد خوراکی که جای سوال دارد چرا اتفاقاتی در آن رخ میدهد که توجیحی ندارد اما مابقی ثبات دارند و به هیچ وجه پذیرفته نیست بدون دلیل قانع کنندهای افزایش قیمت داشته باشند.واقعا بعضی از افزایش قیمتها شبه برانگیز است و ایجاد سوال میکند که باید آن را به طور جد پیگیری شود.

برای رفع این معضل مجلس تقاضای تحقیق و تفحص از بازار خودرو را ارائه داد اما باتوجه به افزایش قیمتهای اخیر، باید پیگیری ویژهای صورت گیرد و با هرکسی که در این زمینه کوتاهی کرده برخورد کنیم. البته تحقیق و تفحص باید با سرعت بیشتری از طریق کمیسیون اصل ۹۰ صورت گیرد تا ذهن و روان مردم بیشتر از این مورد آشفتگی قرار نگیرد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار